Nästa artikel
Provkörning: Fiat 500L Living och Trekking (2013)
Provkörning

Provkörning: Fiat 500L Living och Trekking (2013)

Publicerad 6 oktober 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fiats 500L-familj växer. Två nya modellvarianter är familjeanpassade Living med plats för upp till sju åkande och Trekking med höjd markfrigång och elektronisk diffbroms.

Alla som tycker att vanliga Fiat 500L känns för trång får i höst ett nytt alternativ att fundera över. Modellbeteckningen är 500L Living och bilen är specialdesignad för familjebruk.

Den är förlängd med 20 centimeter jämfört med originalet och går att få med två uppfällbara extrastolar längst bak. Därmed ryms sju åkande i kupén, dock icke fullvuxna på alla platser. Extrastolarna lämpar sig uteslutande för barn, personer över 160 cm har små förutsättningar att trivas i dem.

Inte ens Fiat kallar 500L Living för sjusitsig, utan använder den mer ärliga beckningen 5+2-sitsig. Det är klokt. Bilen är visserligen smart disponerad, men det går inte att trolla hur mycket som helst med ett längdmått på blygsamma 435 cm.

Vi provkörde Fiaten med två olika motorer. Dels turbodieseln på 1,6 l/105 hk, dels den bensindrivna tvåcylindriga TwinAir-turbon med samma effekt. Spontant är dieseln det rätta valet som drivkälla. Den lilla bensinaren, cylindervolymen är blott 875 cm3, känns besvärande tunn på låga varvtal redan när bilen körs lätt lastad. Hur ska det då inte bli när den är full med folk och bagage?

Det tredje motoralternativet är en 1,3-litersdiesel på 85 hk/200 Nm, men den fanns inte på plats vid provkörningstillfället.

500L Living har, för att ge extra stabilitet, en annan typ av stötdämpare än de övriga bilarna i modellserien. Och visst, den är stadig att köra. Åkkomforten får också godkänt. Men särskilt inspirerande bakom ratten är inte den retrodesignade familje-Fiaten. Därtill är den lite för sävlig i reaktionerna, såväl när det gäller växelföring som gas- och styrrespons.

Däremot är bilen mycket flexibel och den smart utformade inredningen kan smidigt varieras på ett otal olika sätt. Över 6 000 (!) hävdar Fiat. Ett extra plusvärde för de åkande är den fina utsikten, karossens glasytor är rejält tilltagna.

Sämre är det med utsikten över de mörka instrumenttavlorna, som är irriterande svår-avlästa i dagsljus. Lite märkligt är också att den utpräglade familjebilen Living inte kan fås med Fiats autobromssystem, City Brake Control, som ser till att bilen automatiskt bromsar i en kritisk situation om inte föraren reagerar i tid.

Väljer man istället Fiats andra höstnyhet, den suv-inspirerade 500L Trekking, finns dock systemet som tillval. Däremot är Trekking, trots sitt lite fältmässiga utseende, strikt framhjulsdriven.

Ändå är framkomligheten bättre än i övriga 500L-versioner tack vare högre markfrigång (14,5 cm) och att Trekking har en elektronisk diffbroms mellan framhjulen. Funktionen kallas Traction+ och aktiveras via en knapp mellan framstolarna. Den fungerar i farter upp till 30 km/tim och hjälper bilen att ta sig fram i halka eller under andra besvärliga förhållanden genom att skicka drivkraften till det hjul som vid varje tillfälle har bäst fäste.

Bortsett från det – och att den utseendemässigt är kryddad med diverse terrängattribut – är Trekking i allt väsentligt identisk med vanliga 500L. Bilen finns med fyra motoralternativ. Utöver de tre drivkällor som Living-köparen kan välja på erbjuds även en fyrcylindrig bensindriven sugmotor på 1,4 l/95 hk.

Säljstarten för de nya Fiat-bilarna är planerad till sent i höst, men exakt vilka modellversioner som kommer hit är ännu inte bestämt. Några priser är heller inte fastställda.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500L Living och Trekking?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Fiat 500L Living 1.6 Multijet

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fiat 500L Living

Pris, kr från: Cirka 200 000.

SÄLJSTART: Sent i höst.

MODELL: 5+2-sitsig flexbil.

MÅTT, CM: L 435/B 178/H 167.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 395.

MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 598 cm3. Stopp/startsystem. Max-effekt 105 hk (77 kW) vid 3 700 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750 v/min.  

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,2 s.

FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.

KONKURRENTER: Opel Zafira,

Renault Scenic, Ford C-Max m fl.

Plus: Flexibel inredning, smidig sätesfällning, bra utrymmesutnyttjad.

Minus: Trång för sju, ingen autobroms, seg bensinmotor, svåravlästa mätartavlor.

Vad nytt? 20 centimeter förlängd kaross, stadigare chassi och två extrasäten längst bak.

För vem? Den som vill ha en kompakt bil med piggt utseende som till nöds rymmer sju åkande. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-10-06 12:37
saabnisse

Hackenbush, vilken årsmodell?
Kan vi inte ta det på forumet?

#9 • Uppdaterat: 2013-10-06 14:46
kameo

Kan vara den fulaste bil som har skapats. får kväljningar i halsen när jag tittar på den. Vete fan om den inte till och med är fulare än Fiat Multipla? Fiats designers måste vara femåriga barn........

#a • Uppdaterat: 2013-10-06 16:39
Pender

Min fru, som har vida känt sinne för bildesign, tycker bilens utseende är ok och dessutom lite kul. (För egen del tycker jag mest ingenting om utsidan. Men insidan gammal öststatsbil.)