Bild
Nästa artikel
Citroën Aircross
Citroën Aircross
Citroën Aircross
Citroën Aircross
Citroën Aircross
Citroën Aircross

Nya Citroën Aircross – fakta och bilder

Nyheter

Citroën har en ny suv på ingång – och så här kan den komma att se ut. Designglada stilstudien Aircross förebådar ett storasyskon till C4 Cactus.

Det gäller att sticka ut från mängden och Citroën tar i från tårna med nya konceptbilen Aircross som visas på bilmässan i Shanghai senare i april.
 
Bilen mäter knappt 460 centimeter på längden och är därmed cirka fyra decimeter längre än C4 Cactus som började säljas förra året. Den runda designen påminner just om C4 Cactus och Aircross ärver också de skyddande luftkuddarna runtom karossen.
 
På de första bilderna noterar vi bland annat de smala strålkastarna som även de för tankarna till C4 Cactus, luftsläppen på huven och framskärmarna, bakdörrarna som ser ut att vara upphängda i bakkant, och den minst sagt udda interiören.
 
Konceptbilen är framför allt en uppvisning i formgivning, men Citroën för också fram att Aircross är en laddhybrid med fem mils räckvidd.
 
Hur långt borta är då en större Cittrasuv? Det säger den franska tillverkaren ingenting om i dagsläget.
 
Diskutera: Vad tycker du om Citroën Aircross?

Kommentarer

#1
2015-04-08 11:50

Ett koncept ja....Inte mycket att kommentera.

MVH AL

#2
2015-04-08 12:12

Nä, jag gillar inte Cactus och jag gillar inte denna heller. Har aldrig varit vän av stora plastblaffor.

#3
2015-04-08 13:11

Trots allt har man ju minskat plastkuddarna så det är i alla fall ett steg i rätt riktning. Men som redan konstaterats - detta är bara en konceptbil. Sen beror det ju på hur många "normala" funktioner man skalat bort i denna modell om/när den blir verklighet. Min gissning är att man backat lite på dessa "besparingar" (som inte visat sig på priset) för trots allt vill man säkert sälja den i stora upplagor även utanför Frankrike och dess grannländer...

#4
2015-04-08 13:16

Dom fula detaljerna ingår säkert inte i designen så då är den ju riktigt snygg ;)

#5
2015-04-08 13:30

Ja, nyss utsågs Citroën C4 Cactus till ”Årets designbil” och nu kommer nästa lyckade design från Citroen.
Igår stod jag och njöt av de lyckade linjerna på DS5. Härligt!

#6
2015-04-08 13:55

Det är officiell information att alla nya bilar från Citroën kommer att vara en Cactus. Modellen C4 Cactus är alltså moder till alla kommande nya modeller från Citroën. Det innebär inte nödvändigtvis att alla Cactus måste se precis likadana ut, men att självfallet finns det likheter i designen - men framförallt handlar det om en filosofi, en filosofi om låga underhållskostnader, resurssnålhet och att tänka på ett annat och annorlunda sätt än mainstream-tillverkarna tänker gällande funktioner och utrustning i en bil.

Cactus handlar helt enkelt om att vara annorlunda och egensinnig, att skilja sig ut så mycket som möjligt från mainstream-bilar. Det ser Citroën som vägen till framgång eftersom det är helt i linje med Citroëns tradition.

Exempelvis så kommer ingen Cactus gå fortare än 200 km/h, den interna strukturen är alltså anpassad efter små motorer, låga effektuttag och lägre hastigheter. Cactus innebär även mjuk fjädring, mjuka stolar, high-tech interiör med bildskärmar och så få knappar som möjligt.

När det gäller steget från koncept till färdig bil - tittar vi på senaste C4 Cactus-konceptet så behölls faktiskt det mesta, även interiören, i transformationen till produktionsbil.

#7
2015-04-08 15:55

Nu kan man utan vidare skippa Citroen som öbjekt!
Denna är vida mer än ful!!!

#8
2015-04-08 18:16

Hultarn: Även jag har sprungit på DS5 och håller verkligen med dig om att den är snygg i linjerna. Här har många biltillverkare något att lära om man frågar mig.

MVH AL

#9
2015-04-08 18:21

Som en sportsko!

#10
2015-04-08 18:40

Jag gillar i princip Cactus för det är uppfriskande med bilar som är gjorda för att slippa skador, så att säga. Fast jag undrar vad som händer under dessa bubblor, ur ett rostperspektiv... vore intressant om ViB eller någon kunde ta och lyfta bort dem om ett par år och titta bakom.

För mig får en bil gärna sakna det mesta av elektronik och vara rejält robust. En smäll av en parkerad dörr på stormarknadsparkeringen och liknande skall inte behöva sänka värdet på bilen. Mer bilar med så lite som möjligt som kan gå sönder, rosta och krångla åt folket!

Ropen skalla – rostfritt åt alla!

.

#11
2015-04-08 19:42

Egendomlig design,ser ut som en förstorad leksaksbil,lite fulfräck.
Railsen som är tagna från en båt ser lite udda ut med,ljusen/fronten,sidoplasten,ratten,ja det mesta ..
Förmodligen skräpkvalitet ännu,time will tell.
Kan man ens justera ratten i höjdled?

#12
2015-04-08 19:54

Ser ut som ur en tecknad serie, klart den kommer!

#13
2015-04-08 19:59

Jag tycker det ser riktigt lovande ut. Segmentet behöver lite mer heavy-duty-look!
DS-modellerna ser också bra ut. Citroen har verkligen lyft sig designmässigt, enligt mig.

#14
2015-04-09 09:05

Värdelös biltyp som borde förbjudas.

#15
2015-04-09 12:26

Ser inte klokt ut inne iallafall. Jag är nog mer traditionell. Vill inte ha massa i mina ögon konstiga bilar som ser ut som jag vet inte vad

#16
2015-04-09 12:43

Jag är inget för Cactusmodellerna så här långt.
Kan förstå konceptet med sparsamhet på vissa detaljer, men inte den överdrivna designen.

#17
2015-04-09 16:37

Ur miljö- och säkerhetssynpunkt kan det aldrig bli för många Suvar på våra vägar (obs - ironi).

#18
2015-04-09 19:52

Raphael säger: "Exempelvis så kommer ingen Cactus gå fortare än 200 km/h, den interna strukturen är alltså anpassad efter små motorer, låga effektuttag och lägre hastigheter. "
Citroen själva säger om denna konceptbil: "Samtidigt har den ett särskilt "boostläge" med 313 hästkrafter och gör 0–100 km/h på 4,5 sekunder."
Nånstans stämmer det inte riktigt känns det som...:)

#19
2015-04-11 17:13

SUV experimentet förtsätter.. Kan inte folket sluta köpa denna biltypen? De tillför inget mer än ökad förbrukning.. Är det positivt??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.