Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya Cadillac Escalade – fakta och bilder

Publicerad 8 oktober 2013 (uppdaterad 8 oktober 2013)
Klimathot? Det är inget som finns på världskartan när Cadillac presenterar en ny generation av vräkiga jättesuven Escalade.

En biffig, bufflig och bränslesörplande suv hör till det minst politiskt korrekta man kan köra, i alla fall i Sverige. På andra sidan Atlanten är situationen en annan.

Där lanserar General Motors lyxbilsmärke Cadillac en ny upplaga, den fjärde i ordningen, av den rikligt kromförsedda och yxigt formgivna suven Escalade.

Bilen är ett rambygge som väger drygt 2,5 ton och mäter ungefär 5,2 meter mellan stötfångarna. Den som inte nöjer sig med den redan tilltagna storleken kan välja den förlängda varianten, Escalade ESV, som är en halvmeter längre.

Under huven återfinns en nyutvecklad V8-motor på 6,2 liter som levererar 420 hästkrafter via en sexstegad automatlåda. Motorn är direktinsprutad och har faktiskt möjligheten att inaktivera fyra cylindrar vid låg belastning för att spara bränsle. Några förbrukningssiffror nämner Cadillac däremot inte i dagsläget.

I standardutförande är bilen bakhjulsdriven men fyrhjulsdrift finns med på tillvalslistan. På samma lista finns också 22-tumsfälgar, i stället för 20 tum som är standard.

Cadillac har också byggt om insidan av bilen och öst på med läder, trä och andra material som ska signalera exklusivitet. På mittkonsolen finns en stor pekskärm.

Nya Escalade anländer till återförsäljarna i USA under våren. Cadillac har flera gånger försökt etablera sig i Europa, men så många Escalade lär inte hitta till Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac Escalade?

Kommentarer

#1 • 2013-10-08 10:33
Mistro

Ännu en bil som mänskligheten absolut behöver! Patetiskt är bara förnamnet ...

#2 • 2013-10-08 11:07
Peter i Sydney

Den är nog inte värre än nya Nissan Patrol eller Toyota Landcruiser 200 serien. Dessutom måste väl Tiger Woods ha något att åka i samt alla Hummer ägare som vill ha nytt nu dessa inte tillverkas längre.

#3 • 2013-10-08 13:40
Uff.

Känner till ett fall med en som är ägare till Amerikansk jättebil som ser ut som en mindre lastbil. När han är ute och kör med husvagn förbrukar bilen ungefär 4 liter per mil. Det blir inte långt mellan tankningarna !

#4 • 2013-10-08 14:01
Swemba

En liten suv jämfört med Chevrolet Suburban :)

#5 • 2013-10-08 14:36
Mistro

En Suburban är knappast så mycket större och Escaladen finns dessutom i en längre version. Det är för mig helt ofattbart att det finns ett så oerhört stort behov utav dessa bilar i landet "over there".

#6 • 2013-10-08 14:49
gmogmo

Mycket myter här idag.
1. Suburban och Escalade är samma bil i fast i Chevrolet resp. Cadillactappning
2. Även om förbrukning av (troligen E85) skulle bli 4 liter per mil, så kommer man ju ändå 40 mil, då bränslietanken brukar vara 120 liter på dessa bestar.

#7 • 2013-10-08 14:59
Swemba

@gmogmo, Det skiljer sig åtminstone både vikt och dimensioner mellan Escalade och Suburban. Men visst, så mycket större är inte Suburban. Dock tar den 8 passagerare medan Escalade tar 7.

#8 • 2013-10-08 15:19
gmogmo

@swemba,
Nuvarande generation från wikipedia:
Escalade ESV:
Wheelbase 130.0 in (3,302 mm)
Length 222.9 in (5,662 mm)
Width 79.0 in (2,007 mm)

Suburban
Wheelbase 130.0 in (3,302 mm)
Length 222.4 in (5,649 mm)
Width 79.1 in (2,009 mm)

Skillnaderna beror ju på olika kofångare, lampor, inredning (vikt) o.s.v.

För övrigt är ju nuvarande Escalade 1,3 cm längre än nuvarande Suburban

#9 • 2013-10-08 15:34
Swemba

Du har säkert rätt. Jag tittade på 2013 års modeller och där känns det som att det ändå är en hel del som skiljer dem åt: http://cars.findthebest.com/compare/1895-2015/2013-Cadillac-Escalade-Luxury-vs-2013-Chevrolet-Suburban-LT#/

#a • 2013-10-08 15:43
Teslaförare

Om möjligt ännu fulare än föregångaren i mitt tycke men smaken är ju delad. Med det nya brutala utseendet kan den väl tilltala Mexikanska narkotikalorder.

Jag bor här borta i USA och åker Escalade ganska ofta i jobbet. Man åker inte ens speciellt skönt jämfört med europeiska lyxbilar. Trots att den är sjukt tung och törstig.
Med denna utveckling tror jag GM går i konkurs igen inom 10 år. (om inte staten slänger in några hundra miljarder en gång till...)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.