Bild
Nästa artikel

Nya Cadillac Escalade – fakta och bilder

Nyheter

Klimathot? Det är inget som finns på världskartan när Cadillac presenterar en ny generation av vräkiga jättesuven Escalade.

En biffig, bufflig och bränslesörplande suv hör till det minst politiskt korrekta man kan köra, i alla fall i Sverige. På andra sidan Atlanten är situationen en annan.

Där lanserar General Motors lyxbilsmärke Cadillac en ny upplaga, den fjärde i ordningen, av den rikligt kromförsedda och yxigt formgivna suven Escalade.

Bilen är ett rambygge som väger drygt 2,5 ton och mäter ungefär 5,2 meter mellan stötfångarna. Den som inte nöjer sig med den redan tilltagna storleken kan välja den förlängda varianten, Escalade ESV, som är en halvmeter längre.

Under huven återfinns en nyutvecklad V8-motor på 6,2 liter som levererar 420 hästkrafter via en sexstegad automatlåda. Motorn är direktinsprutad och har faktiskt möjligheten att inaktivera fyra cylindrar vid låg belastning för att spara bränsle. Några förbrukningssiffror nämner Cadillac däremot inte i dagsläget.

I standardutförande är bilen bakhjulsdriven men fyrhjulsdrift finns med på tillvalslistan. På samma lista finns också 22-tumsfälgar, i stället för 20 tum som är standard.

Cadillac har också byggt om insidan av bilen och öst på med läder, trä och andra material som ska signalera exklusivitet. På mittkonsolen finns en stor pekskärm.

Nya Escalade anländer till återförsäljarna i USA under våren. Cadillac har flera gånger försökt etablera sig i Europa, men så många Escalade lär inte hitta till Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac Escalade?

Kommentarer

#1
2013-10-08 10:33

Ännu en bil som mänskligheten absolut behöver! Patetiskt är bara förnamnet ...

#2
2013-10-08 11:07

Den är nog inte värre än nya Nissan Patrol eller Toyota Landcruiser 200 serien. Dessutom måste väl Tiger Woods ha något att åka i samt alla Hummer ägare som vill ha nytt nu dessa inte tillverkas längre.

#3
2013-10-08 13:40

Känner till ett fall med en som är ägare till Amerikansk jättebil som ser ut som en mindre lastbil. När han är ute och kör med husvagn förbrukar bilen ungefär 4 liter per mil. Det blir inte långt mellan tankningarna !

#4
2013-10-08 14:01

En liten suv jämfört med Chevrolet Suburban :)

#5
2013-10-08 14:36

En Suburban är knappast så mycket större och Escaladen finns dessutom i en längre version. Det är för mig helt ofattbart att det finns ett så oerhört stort behov utav dessa bilar i landet "over there".

#6
2013-10-08 14:49

Mycket myter här idag.
1. Suburban och Escalade är samma bil i fast i Chevrolet resp. Cadillactappning
2. Även om förbrukning av (troligen E85) skulle bli 4 liter per mil, så kommer man ju ändå 40 mil, då bränslietanken brukar vara 120 liter på dessa bestar.

#7
2013-10-08 14:59

@gmogmo, Det skiljer sig åtminstone både vikt och dimensioner mellan Escalade och Suburban. Men visst, så mycket större är inte Suburban. Dock tar den 8 passagerare medan Escalade tar 7.

#8
2013-10-08 15:19

@swemba,
Nuvarande generation från wikipedia:
Escalade ESV:
Wheelbase 130.0 in (3,302 mm)
Length 222.9 in (5,662 mm)
Width 79.0 in (2,007 mm)

Suburban
Wheelbase 130.0 in (3,302 mm)
Length 222.4 in (5,649 mm)
Width 79.1 in (2,009 mm)

Skillnaderna beror ju på olika kofångare, lampor, inredning (vikt) o.s.v.

För övrigt är ju nuvarande Escalade 1,3 cm längre än nuvarande Suburban

#9
2013-10-08 15:34

Du har säkert rätt. Jag tittade på 2013 års modeller och där känns det som att det ändå är en hel del som skiljer dem åt: http://cars.findthebest.com/compare/1895-2015/2013-Cadillac-Escalade-Luxury-vs-2013-Chevrolet-Suburban-LT#/

#10
2013-10-08 15:43

Om möjligt ännu fulare än föregångaren i mitt tycke men smaken är ju delad. Med det nya brutala utseendet kan den väl tilltala Mexikanska narkotikalorder.

Jag bor här borta i USA och åker Escalade ganska ofta i jobbet. Man åker inte ens speciellt skönt jämfört med europeiska lyxbilar. Trots att den är sjukt tung och törstig.
Med denna utveckling tror jag GM går i konkurs igen inom 10 år. (om inte staten slänger in några hundra miljarder en gång till...)

#11
2013-10-08 18:13

gmogmo!
Helt rätt - därtill finns samma bil även under märkesnamnet GMC också...

Förvisso tillverkad lite norr om Detroit, på andra sidan riksgränsen, men likväl samma bil...

#12
2013-10-08 19:36

Denna bil borde inte få släppas ut på allmän väg. Nu lär vi slippa den i Europa (vilken stolle skulle köpa den?), men hälsosam för miljö och omgivning är den inte. Det finns andra bilmodeller som klassar in här......

#14
2013-10-09 05:39

Till alla era knäppa belackare. Är det inte anskrämligt att köra en sportbil med en V12:a motor på vägarna. Är inte det gammaldags och miljöfascistiskt att utsätta miljön och andra trafikanter för det eländet medför då?

Då pratar vi från miljon klassen och uppåt i att bara köpa bilen medans denna snygga bruden Escalade, med den fina röv hon har kostar en bråkdel av det.

Man börjar märka dumheten bland svenska bilägare generellt.

1. Opel är den tyska bil som blir mest mobbad av trollen på bilsajter och då är det känt att Opel är det bästa bilmärket av dem tyska bilarna och det mest prisvärda av oss medelsvensson.

2. GM:s bilar rackas det ned på blint utan någon som helst eftertanke. Varför på grund av saab? kom igen va jag själv gillade saab då de hade en fin rally historia men att köpa en saab var inget aktuellt. Som med många andra svenskar i detta inskränkta land så gillade vi saab men ingen tanke på att köpa en saab

3. Vi är ett litet jävla skitland och ett ännu mindre billand uppe i polcirkeln där folk från övriga kontinenter inte har en aning om att vi ens existerar och därför är vår åsikt och insyn i bilar orrelevant.

4. TACK GODE GUD för det för svensken gör så att jag spyr på detta inskränkta besserwisser land. Vi vet inte mycket när det kommer till bilar här i Svedala "ALIAS" bullerbyn

5. Skulle vi veta om bilar skulle vi aldrig ha släppt våra natinalklenoder SAAB o VOLVO från början. De skulle ha vart ETT företag utan påverkan från EU som står för Europas Undergång. Väljer vi landsförrädare vilket vi har gjort nu i 30 års tid så får vi ett styre som tänker på europa o globalt och inte på Sverige o vårt Svea Rike.

AMEN

#15
Leif Larsson
2013-10-09 06:51

Skönt att vi lever i ett "fritt" land, och får tycka och skriva vad vi vill (nästan)
Bil köper jag efter mitt behov.
Behov av att köpa en Cadillac Escalade har jag inte.
Däremot kan jag tycka att få människor har ett behov av en stor "törstig" bil,
de som har det och de pengarna skall naturligtvis köpa den.

#16
2013-10-09 07:18

Fel Tompa_Boy!
Escalade är en förvånansv'ärt dyr bil i Sverige. Nästan i miljonklassen. För de pengarna finns betydligt lyxigare och vassare SUV:ar att köpa. Exempelvis R-R eller R-R Sport.

#17
2013-10-09 08:47

"gmogmo" : du får kanske se över dina räknekunskaper lite om det skall passa med hur långt man kommer på en tank men jag förstår din point.
Säkert drar bilen inte 4 liter milen med etanol men närmare 3 liter skulle jag inte bli förvånad över och då stämmer också ditt räkneexempel.

Tror att en Suburban är drygt 100Kg tyngre med Bensinmotor än Escaladen men sen skiljer det säkert mycket mellan olika årsmodeller och versioner också.
De äldre Suburban bilar som jag pysslat med ( 94-98 ) har jag för mig vägde ca 2800Kg ( 6.5TD )

Själv har jag tröttnat på bränsletörstiga bilar då jag tycker att det är för dyrt att köra runt med bilar som jag inte behöver.
Senast var det en Grand Voyager 4x4 och den ville i snitt ha ca 1,4 liter milen. ( ca 1 liter vid landsväg )
Underbar bil för övrigt men vad hjälper det när man drar sig för att köra den?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.