Bild
Nästa artikel

Nya BMW 3-serie – längre och lättare

Nyheter

Här är nya BMW 3-serie. Märkets mest sålda modell blir längre, men samtidigt lättare. Säljstart i februari 2012.

BMW 3-serie introducerades 1975 och har sedan dess tillverkats i 12 miljoner exemplar. I dag är var tredje ny BMW som säljs just en 3-serie. Nästa år är det dags för en ny upplaga, den sjätte i ordningen. Bilen blir drygt nio centimeter längre och mäter nu 462 centimeter mellan stötfångarna. Passagerare i baksätet kan därmed njuta av extra plats för benen samtidigt som bagageutrymmet sväljer ytterligare 20 liter. Trots att modellen blivit större har BMW lyckats banta 30 kilo jämfört med den utgående generationen. Resultatet blir roligare körning och extra komfort, uppger BMW. Som sig bör har formgivningen arbetats om, särskilt i fronten. Men vi pratar evolution snarare än revolution. Än så länge visar BMW endast sedanvarianten. Snålare motorer Motorprogrammet omfattar två dieslar och lika många bensinare. Ytterligare alternativ anländer i vår och efter sommaren introduceras även en hybrid. Samtliga motorer får stopp/start-system och en sexväxlad manuell låda som standard. Åttastegad automat är tillval. Ingångsmodellen 320d förfogar över samma fyrcylindriga dieselmaskin som sin föregångare. Effekten på 184 hästar är densamma, men förbrukningen har kapats från 0,47 liter/mil till 0,45 liter/mil. Därmed hamnar 320d på rätt sida miljöbilsgränsen och skattebefrias i fem år. Snålvarianten 320d EfficientDynamics Edition – med samma motor – utvecklar lite lägre effekt (163 hk) och nöjer sig följaktligen med mindre bränsle: 0,41 liter/mil. Den som väljer 328i får stifta bekantskap med en helt ny turboladdad, fyrcylindrig bensinmotor som utvecklar 245 hästar, med en förbrukning på 0,64 liter/mil. Slutligen finns också 335i, den sexcylindriga toppmotorn som levererar 306 hästkrafter. Nya BMW 3-serie börjar säljas i Sverige i februari 2012. Priser hittar du i faktarutan här intill. Klicka här för att se film från presentationen av nya BMW 3-serie. Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 3-serie?
Svenska priser: Nya BMW 3-serie

BMW 320d: 309 500 kr
BMW 320d ED Edition: 309 500 kr
BMW 328i: 330 000 kr
BMW 335i: 413 000 kr

Taggar: Nyheter, , BMW 3-serie

Kommentarer

#1
2011-10-17 16:02

Gillar inredningen!

#2
Raymond K
2011-10-17 16:15

Snyggaste Bmw som gjorts på länge, både ut och invändigt.

#3
2011-10-17 16:36

Snygg och välproportionerad. Kanske lite för likadan som 5-serien men bayrarna tar inga risker med deras viktigaste modell.

Speciellt fronten är mkt lyckad med en för idag väldigt låg frontarea och lyktor som är så oändligt mkt stiligare än på missfostret 1-serien. Bakdelen är lite tam dock och skulle lika gärna vara från valfri asiat.

Ska bli intressant också att se om man som med storebror 5-serie offrat lite körglädje för ökad komfort?

#4
2011-10-17 16:57

Väldigt snygg bil i mina ögon. Instrumenteringen har drag av Lexus nya designspråk på tex CT och nya GS serien. Kommer säkert att bli en succe.

#5
2011-10-17 17:36

Skulle gärna vilja ha bil !!!!!

#6
2011-10-17 18:51

Riktigt snygg... VILL HA!!

#8
2011-10-18 11:54

BMW:s längsmonterade motorer medför att dom nästan alltid får sämre utrymmen än sina lika stora konkurrenter. (Vilket knappast just BMW-köpare bryr sej om. Inte mycket i alla fall.)

#9
1 Tysken
2011-10-18 12:22

Nu beror det inte enbart på att motorn är längsmonterad,( det har även Audi och Mercedes) utan att motorn är monterad mer eller mindre bakom framaxeln, det gör att BMW får sina berömda köregenskaper.
Audin har tvärt om, motorn är nästan placerad framför framaxeln och blir därmed ganska framtung.

#10
Raymond K
2011-10-18 15:42

Precis vad Clarkson på Top Gear säger 1 tysken.
Han sade att det känns som om någon bundit fast en häst vid grillen när man kör Audi. :D

#12
2011-10-18 23:57

Man ser ju tom utifrån på nya Audis att de vänt på drivpaketen. Istället för att ha framhjulen under instrumentbrädan så har bilarna 4 meter hjulbas istället ;)

#13
2011-10-19 05:30

Nu är jag ingen motormänniska, men jag trodde MB:s konkurrent till 3-serien, alltså C-klass, har tvärställd motor. (Om inte så har dom byggt en satans kort motor.)

#14
1 Tysken
2011-10-19 12:46

Problemet är att ha en motor placerad i längdriktingen fram i kombination med framhjulsdrift, men jag kan missat att AUDI tvärmonterat motorena på sina senaste modeller.
Jag är ingen AUDI fantast så deras förändringar går snabbt förbi

#15
1 Tysken
2011-10-19 13:20

Jag var tvungen att kolla AUDI A4:s drivlina , den är fortfarande längsmonterad , man ser också tydligt hur långt fram motorn är monterad merparten av motorn ligger framför framaxeln.

#16
1 Tysken
2011-10-19 13:24

Ja..C-klass har längsmonterad motor...

#18
2011-10-19 20:14

Att ha en tvärställd motor i en bakhjulsdriven bil vore ju ungefär lika korkat som att ha en rak i en framhjulsdriven. Så låt oss hoppas att det bara är VAG som är så dumsnålkorkade ;)

#19
1 Tysken
2011-10-20 08:58

"Leifer" OCH?
BMW och Mercedes säljs väl också med AWD men grundkonstruktionen för AUDI är FWD och BMW och Mercedes är det RWD.
För nu är det inte så att du kan få alla motoralternativ med Quartro till Audi.

#20
2011-10-20 17:34

Ska bli intressant att läsa vad bilarna väger i verkligheten, tillverkarna "räknar ju fel" på väldigt många modeller.
De uppges väga t.ex. 1580, fast i test visar de sig väga över 1700 osv...
Något som kan orsaka stora problem om man träffar en nitisk polis (överlast), eller vid en undanmanöver (svänger dåligt).

Är denna verkligen lättare än föregångaren? Eller är det bara snack?

Bortsett från det, är inte nya 3-serien väldigt bullig över huven? Den är bra mycket högre på mitten än i framkant...

#21
Raymond K
2011-10-20 17:39

hultarn
Man gör de flesta bilar lägre i fronten idag med hänsyn till fotgängare. Vid eventuell påkörning skall fotgängaren glida upp på motorhuven istället för att slå i en hög skarp plåtfront.

#22
2011-10-20 21:17

Tror inte bilen är speciellt mycket lägre i fronten, just mer att bullen sticker upp. Bullen är där för att det ska bli en deformationzon mellan den påkörde och motorn som är helt stum.

Men ja när det påpekas så ser det lite konstigt ut. Andra tillverkare verkar dölja det bättre genom att göra bilen allmänt rundare. Det här är lite Lexus ISF-varning :p

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.