Bild
Nästa artikel
Nya Audi A3 – rapport från provkörningen

Nya Audi A3 – rapport från provkörningen

Direktrapport

Nya Audi A3 har blivit rappare att köra och större inuti – men den blir ingen storsäljare förrän nästa år. Vi rapporterar från första provkörningen.

Vi Bilägares testförare Mikael Schultz befinner sig nu på Mallorca för att köra den nya generationen av Audis golfklassmodell, A3.

Vad är nytt?
– Audi A3 har blivit en helt ny bil kan man säga, från början till slut. Den bygger på Volkswagen-koncernens nya MQB-plattform och även om den är ungefär likadan storleksmässigt som den gamla har den blivit större invändigt, säger Mikael Schultz.

– Sen tycker jag att det är lite tråkigt när utseendet är så likt föregångarens, men det gäller alla Audis modeller, dels att de är lika varandra, dels att de är lika sina företrädare. Jag förstår varför man inte vill ändra på ett vinnande lag, det går bra för Audi, och då törs man inte ta ett steg till och förändrar bara lite.

– Jag tycker att Audi är lite designfega, det är svårt att se skillnad på en ny och en gammal A3. Det är lite trist om man köper en ny bil och parkerar den bredvid grannens gamla och så ser de likadana ut.

Hur är den att köra?
– Jag är ute och snurrar lite på bergsvägarna här på Mallorca och precis som alla nya Audibilar så har den här blivit mycket svängvilligare och rappare i kurvorna.

Och inuti?
– Den är ungefär lika stor på utsidan men man har ökat axelavståndet och kortat överhängen och fått en större kupé, lite rymligare baksäte och lite högre takhöjd, utan att bilen blivit större på utsidan. Och det är ju bra. Sen är det också hög kvalitet på alla detaljer och det är väl Audi kanske bäst på i bilvärlden just nu.
 


När kommer den till Sverige?
– Bilen kommer i augusti, men då bara som tredörrars och tittar man på den nuvarande modellen så står femdörrarsvarianten, Sportback, för ungefär 95 procent av försäljningen. Femdörrars kommer i februari eller i mars nästa år och det är först då den svenska försäljningen tar fart.

Vad kommer den att kosta?
– Till att börja med kommer tre motorer, två bensinare och en diesel. 210 500 kronor för 1.4 TFSI, 122 hästar. 273 800 kronor för 1.8 TFSI, 180 hästar. Och 235 000 kronor för 2.0 TDSI, 150 hästar.

Läs hela provkörningen av nya Audi A3 i Vi Bilägare 9/2012. Tidningen utkommer i butik den 12 juni och anländer hos prenumeranter från den 5 juni.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A3?

Taggar: Nyheter, , Audi A3

Kommentarer

#2
fabiafabian
2012-05-22 18:33

Liten bil till ett stort inköpspris. Måste vara sjukt billig att äga! Tyvärr är svaret nej, talar av egen erfarenhet. :( Får bli en Skoda igen. Någon som vet om Fabia RS är dyr att äga???

#3
2012-05-22 19:38

Värdeminskningen i procent kanske inte är så stor på en Audi, men i kronor blir det mycket pga att den kostar som den gör. Men A3 är väl inte särskilt dyr i jämförelse med Bmw, Merca, och Volvos nya V40 ?

#4
2012-05-22 19:46

Vad är egentligen premium ?
Ta A3, Merca A, Volvo V40, och kanske Bmw.
Ställ dessa mot ex. Citroen DS4, Kia Ceed, Hyundai i30 och Golf.
Vem vinner och varför ?
Vad får man för merkostnaden på de som kallar sig "premium-bilar" ?
Kanske duger en Korea-bil lika bra, eller outsidern DS4 ?

#5
fabiafabian
2012-05-22 19:58

Irvor: Premium är ett ord påhittat av de som vill visa status genom sitt bilköp.

#6
2012-05-22 20:35

Kanske duger bussen Irvor?

#7
2012-05-23 07:35

Coolt att man lyckas dölja så bra att det är en ny bil, eller not ! Måste vara världens tråkigaste att ingen ser om du har en ny eller gammal bil om de inte är Audispecialister...... Annars säkert en helt okey bil, men inget jag vill ha...

#8
2012-05-23 09:24

Audis icke design,tvålkopp totalt utslätad. Och vem ser att man kommer i en ny bil,kul?

#9
2012-05-23 09:54

Kan samtidigt tycka att det är skönt med en tillverkare som håller fast vid sin design och skapar sig en egen identitet på det viset. Märken som byter formspråk vid varje ny modell riskerar istället att bli anonyma och man får titta på beteckningen på bakluckan för att se vad det är för en bil.

#10
2012-05-23 10:17

"Vad får man för merkostnaden på de som kallar sig "premium-bilar" ?"

Om vi snackar A3 jämfört med Skoda Octavia t.ex så får man inte mycket tycker jag. Snyggare(?) inredningsdesign och lite mer ljudisolering kanske.
Och icke att förglömma, fyra ringar på grillen.....
Hjulupphängningar, motorer och växellådor är desamma.

#11
2012-05-23 10:20

Shogun om någon är fast i status- och prestigetänket: Det MÅSTE synas att man kommer i en ny bil. Gode tid, kan man inte få köpa en ny bil bara för den egna tillfredsställelsens skull utan att man måste ta hänsyn till att grannar eller andra skall/måste märka det?

#12
2012-05-23 10:25

Läste att den har mindre plats i baksätet än lilla Lexus CT 200h, men är den även trängre än Golfen i baksätet.
Att Audi A3 inte förändrats sen den kom kan göra den svår att hitta på stora parkeringen även för den som nöjer sig med en ny bil med nytt inehåll i ett gammalt skal.

#13
2012-05-23 10:42

Kapten.

När jag köper någon vill jag att det ska synas någon förändring för min egen skull.
Tråkigt om bilen ser exakt lika dan ut,som denna tex. Men detta gäller Audi överlag när nya modeller kommer,de ser nästan exakt lika dan ut som den gamla.

Men det är vad jag tycker,du behöver inte tycka det.

#14
2012-05-23 11:26

Shogun: Nej, nu slirar du och slingrar du dig igen. Nedan skrev du faktiskt "Och vem ser att man kommer i en ny bil,kul?" för att nu skriva "När jag köper någon vill jag att det ska synas någon förändring för min egen skull". Här föreligger det en himmelsvid skillnad! Först är det frågan om vad andra ska se och sedan är det frågan om vad du ska se. Försök inte.

#15
2012-05-23 13:26

Audi blir mer och mer premium men kostar snart skjortan i allting.

#16
2012-05-23 14:21

Nu ska vi reda ut detta vill Kapten.

Då gör vi det. Klart som korvspad att jag vill att det ska synas att jag kommer i en ny bil! Både för mig själv och andra,hur kul skulle det vara annars? Då kan vi lika gärna ta dagens MB E-klass så kör vi med samma kaross under 20år eller mer och ändrar inte på något.Bara underskalet förändrar vi tekniken för att hänga med i nya ev lagkrav som kommer,men karossen få vara den samma.Hur kul skulle det vara?

Jag behöver väl inte bry mig om vad grannarna tycker? Jag vill se en förändring för min egen skull både sett till teknik och design helst. Jag tycker inte det är kul som Audi gör tex med A3. Men det är ju upp till var och en och Audi,jag vill inte ha en Audi A3 som den ser ut. Och detta håller inte i längden jag kräver mer och det är jag säker på att andra också kommer att göra ganska snart.

#17
2012-05-23 14:39

Min smak förändras ganska lite med tiden .. Audi hittade tidigt ett formspråk jag gillar och förändringarna kommer i lagom takt.
Jag tycker inte Audi gör fel ...
För min del får grannarna gärna tro att jag har samma bil i 25 år :o)

#18
2012-05-23 16:26

Det fina i kråksången är att alla(?) ser att du kommer i en Audi A3....

Om ni inte vill fatta varför Audi gör så här så är det nog snarare er det är fel på än Audi.s designer.

Varför skulle de göra en bil som INTE ser ut som en Audi??????

Med risk för sammanblandning med konstigt formgivna(?) koreanska dussinmodeller tex.

#19
2012-05-23 16:35

@ Peter E, du inser väl att det blir en dussinbil av Audi om det inte kommer något nytt....?

#20
2012-05-23 16:54

Simon no1...största risken för Audi att bli en dussinbil är väl att så många köper den så den blir ännu vanligare...

#21
2012-05-23 16:56

Shogun: Nej, först var det något annat som var viktigt, sedan ändrade du dig när du insåg att det du skrev inte lät särskilt bra. Det tog halva dagen innan du kunde komma upp med en bortförklaring. (Under tiden hann du skriva andra inlägg.) Du gjorde bort dig. Stå för det. Kontrasten mellan dina olika budskap är bedövande tydlig i mitt inlägg 11.26.
"Och detta håller inte i längden jag kräver mer och det är jag säker på att andra också kommer att göra ganska snart." Har den store marknadsstrategen uttalat sig? =) Tror nog att strategerna på Audi överglänser dig, Shogun.

#22
2012-05-23 17:31

Ja,jag får väl ta hjälp av TV då vad en reporter tycker där,det hjälper ju inte vad jag säger. Men det hade jag inte räknat med heller hos de som är "förblindade" av det tyska maskineriet av hjärntvätt i reklam m.m som "Vorsprung durch Technik".

Hoppas att TV reporter har mer auktoritet än mig,men han är ju inte mer än en människa han heller med en åsikt ;o)

Han skriver citat " Personligen hade jag hoppats på mer, risken är att den åldras snabbt. Snart kräver kunderna mer."

Tja,det var väl ungefär samma sammanfattning som mig själv i mitt inlägg kl 14,21 idag den reporten hade,"snart kräver kunderna mer" ;o)

http://www.teknikensvarld.se/2012/05/23/31617/nya-audi-a3--tre-snabba-fran-provkorningen/#comments

Så jag tror inte att jag är helt fel ute.

#23
2012-05-23 17:38

Du gillar Lexus och Toyota Shogun .. så självklart är du fel ute .. du förstår ju inget om bilars själ och hjärta!

Kan du inte sluta att googla och länka ...? Jag får ju inte göra det!

#24
2012-05-24 00:02

Det här är en snygg bil! Se vilken skillnad mot gamla A-Klass! Varför kan MB men inte Audi med nya A3?! Detta är helt rätt väg att gå MB,skit snygg bil och ett lyft mot den gamla. Man ser ju att det är en ny bilmodell och att något hänt mot den gamla.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120522/mercedes-a-klass-fyra-nya-filmer

Ska faktiskt åka över till MB och prova denna,kanske får jag kaffe av min gamla försäljare av MB. ;o)

#25
2012-05-24 12:55

Men Shogun, vad säger du om detta citat
"Sen är det också hög kvalitet på alla detaljer och det är väl Audi kanske bäst på i bilvärlden just nu".

Motorjournalisterna är också lurade av dem "bättre" plasten, ha ha!

#26
2012-05-24 14:41

A-q

"Kanske" ! ;o)

#27
2012-05-24 15:16

Det är väl så nära man kan komma ett konstaterande.
Och jag har aldrig hört samma uttalande när de testat t.ex. Merca eller BMW. Eller ens Lexus eller Hyundai...;-)

#28
2012-05-24 16:05

A-q.

Då har du missat något,gå in på AMS och läs tester får du se. Jag har länkat i en annan tråd här till sådana som varit "lyckligt ovetande".

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/061302.pdf

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/111002.pdf

Lexus KAN konkurrera med tyskarna,jag menar om du missat det? Sedan det där med "Vorsprung durch Technik" borde man nog revidera. Sedan beror det på vad man vill ha/söker. Men det är värt att testa precis som AMS konstaterar.

#29
2012-05-24 17:49

Oj vad Shogun googlar och länkar ...
Japan, Japan, Japan .. Ja,ja Shogun .. Vi har läst dej ..

#30
2012-05-25 10:44

Ja, det var ju kul att Shogun hittade några tester där Lexus fick bra kritik på den punkten. 2 tester på 6 år, varav det ena mellan en gammal A3 och en ny Lexus. Grattis!

I TV 2006, (test med IS220 mot bl.a A4 och V50) säger Hans Hedberg: Motor och växellåda uppförs sig gammalmodig, sittergonomin skulle behövas byggas om för att nå premiumklass. Vissa gillar Lexus bling-blingiga stil, men inte jag. Mitt absoluta sistaval av dessa sportisar". Han valde t.o.m. Volvo V50 före Lexus. Ouch!

Men frågan är nu Shogun: Ska du kontakta din gode vän på Merca eller din gode vän på Lexus? Eller kanske på BMW?
För i ditt krig mot Audi så har du ju ena gången hyllat Merca, det andra Lexus och därimellan BMW och Hyundai.

Vet inte om du hört detta, men Hyundai fick ju t.o.m. ett pris. Skulle du inte kunna länka in det? Ho, ho!

Måste vara jobbigt att ständigt behöva byta slagträ? Dyra sådana dessutom.

#31
2012-05-25 21:41

A-q

Det finns fler tester,vill du läsa dom? För mig är Audi inte alls så imponerande som tex Bmw eller Lexus. Men okey jag förstår att det känns hårt att Lexus är så överlägsna. Se bara på hur nöjda kunderna är,det får vi snart läsa i Autoindex.

Och framför allt i mitt tycke så jäkla tråkigt designade som en reporter liksom jag tycker och att det inte kommer att hålla i längden,snart tröttnar kunderna och vill ha något nytt,se Audi A3 nya mot gamla. Och när sedan det kommer något nytt designspråk från Audi jag då hyllar fanboysen det också automatiskt sanna mina ord.

Sedan får Hedberg välja vilken bil han vill för mig,jag gör mina egna val, även oavsett vad en motorreporter skriver.Det är ändå bara personligt/subjektiv bedömning från hans sida. Men är ju bra att visa upp vad de skriver i pressen,för säger jag att Lexus har lika bra eller bättre kvalitetskänsla än Audi så är det ju ingen som tror på mig ändå ;o) För att inte tala om "riktig kvalitet"!
Läs gärna begtester.

Men det är kul att se hur de som vurmar så för tyska bilar hur de reagerar när man säger att något annat är bättre än det de är vana att höra är bäst,tyska bilar och Vorsprung durch Technik,det har blivit en världssanning och religion. För mig är inte detta märkvärdigt alls när man börjar lyfta på locken till grytorna och skrapa på ytan för att se vad som finns under. Jag skulle aldrig köpa en A3a,då kan jag lika gärna köpa en Golf,den skapar inget ha begär hos mig.

#32
2012-05-26 01:09

Innan jag säger godnatt och farväl till denna tråd och dig:
Ställ dig frågan om inte ditt "antiaudi" är minst lika illa som att vara en fanboy?

Eller om inte annat, vad är problemet? Varför detta engagemang? Varför ständigt vråla ut ditt missnöje över något som du helt enkelt kan strunta i?

Att gilla en designlinje som man kan följa anser jag väl vara mer logiskt än något man inte kan följa?

Men vi får väl se nu när även Lexus kör "LFA-design" på sina modeller. När alla snart ser likadana ut framifrån. Måtte du vara lika kritisk till det. Eller kommer du då att hylla det? Vem är det då som svänger?

#33
2012-05-26 07:27

A-q

Jämför Lexus nya Gs med gamla Gs,ser du någon skillnad? Kommer vi se skillnad på nuvarande Lexus is och kommande nya is nästa år? Ja,troligvis för kunderna kräver det! Ser man någon skillnad på nya och gamla A3? Nej,och då tröttnar kunderna till slut,lite måste man förnya sig. Det är det jag sagt och som även TV reporter också tycker/tror. Det är ingen farlig kritik,utan bara i all välmening. Men allt är ju perfekt! ;o)

#34
2012-05-26 17:59

Lexus saknar design-DNA. De har ingen historia att falla tillbaka från att skamlöst kópierat MB försöker man nu hitta något eget. Man provar helt enkelt olika design för att försöka hitta rätt. Lexus nya grillen man trycker på alla nu är en katastrof och kommer säkert försvinna lika fort igen.

Audi vårdar sitt designarv kanske lite väl mycket. Lite mer evolution skulle vara bra.

#35
2012-05-26 18:28

Audi (och framförallt BMW) är duktiga på att bevara sitt DNA .. och jag är én av de som uppskattar sådant. Egentligen är det att jämföra med sound hos vissa musikartister. John Fogerty och Tom Waits är lysande exempel .. Abba också för den delen ..
Apropå Lexusar har jag svårt att skilja dem från andra asiater ... ungefär som dansbandsorkestrar :o)

#36
2012-05-28 02:13

Åjo Jes_ Så jäkla stor skillnad mellan tex C-klass och 3-serien är det inte. De ser ut som det är samma kaross med olika ytterpaneler. Ser du inte skillnad på en Lexus och andra asiater är det nog dina ögon det är fel på. :-) Överlag har du nog dålig, alternativt selektiv syn när du bara ser skillnad på tyska bilar ;) ;)

Nåväl jag kanske snart lämnar Mazda-världen så ska väl inte säga så mycket. Men någon intetsägande Audi blir det inte. Inredningsdesign kan de. Men utsidan ger mig inget habegär. Inte ful. Ser rätt proper ut. Men det säger icke klick.

#37
2012-06-03 16:33

A3 gav BMW 1-serien smörj i Auto Motor & Sports test.
"Klassledande kvalitetskänsla".
Där fick vi iallafall ett konstaterande...:o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.