Nästa artikel
Ny studie: Elbil kan kapa utsläppen med 89 procent
Nyheter

Ny studie: Elbil kan kapa utsläppen med 89 procent

Publicerad 2022-02-08 12:40
Den som köper en elbil kan sänka det totala koldioxidutsläppet med upp till 89 procent jämfört med att köra på bensin, visar en tysk studie.

Att gå över till en elbil kan minska koldioxidutsläppen under bilens livscykel med upp till 89 procent. Det visar en ny studie från Universität der Bundeswehr i München.

Forskarna har jämfört siffrorna för 790 olika personbilsvarianter och resultatet visar tydligt att det inte räcker att bara titta på utsläppssiffrorna under tillverkningen, körningen eller återvinningen separat. Det gäller att se de totala utsläppen under hela bilens livscykel.

Att bygga en Tesla Model 3 Standard Range Plus ger upphov till lika stora koldioxidutsläpp som att köra 1 800 mil i en Volkswagen Passat med bensinmotor. Men bensinbilen ska också tillverkas, och sedan ska den köras i ytterligare många år – hela tiden på bensin.

Med grön el kan en elbil eller laddhybrid minska de totala utsläppen med 73–89 procent jämfört med motsvarande bil med enbart förbränningsmotor. Även gasbilar och bränslecellsbilar kan minska utsläppen rejält om de tankas med rätt typ av bränsle.

Med grön el kan en laddbar bil sänka utsläppen med upp till 89 procent jämfört med en förbränningsbil

En Audi A4 g-tron som tankas med biogas kan sänka utsläppen under hela bilens livscykel med över 80 procent jämfört med att köra på bensin. Med naturgas i tanken är skillnaden inte riktigt lika stor.

Forskarna har sedan 2020 byggt upp en egen databas med hundratals bilmodeller och utsläppen är framräknade enligt en modell. Studien tar dock inte hänsyn till de utsläpp som uppstår när bränslet framställs och de förbrukningssiffror som anges hämtas från den officiella WLTP-körcykeln, inte vid verklig körning. Det gynnar framför allt laddhybrider som behöver laddas ofta för att nå ned till den officiella förbrukningssiffran.

– Tillverkarnas information och individuella analyser är ofta inte tillräckliga och ger fel bild av den verkliga klimatpåverkan som bilarna har, säger Johannes Buberger på avdelningen för elektroteknik och informationsteknologi på universitetet.

I den här jämförelsen klarar sig en dieseldriven Mercedes C-klass bättre än en bensindriven Volkswagen Passat. Utsläppen minskar med 22 procent. Men skillnaden blir ännu större för den som byter till en laddhybrid, trots att den är tyngre på grund av sitt batteri.


Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 2022-02-14 15:47 Ja det här kan gälla vår del…
  • 2022-02-14 09:01 Hela studien kan hittas här:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.