Bild
Nästa artikel
Ny Saab 9-3 i oktober 2012

Ny Saab 9-3 i oktober 2012

Nyheter

Nästa Saab 9-3 blir en äkta Saab – med hybridteknik. Det sa Saabs ordförande Victor Muller på söndagen.

På söndagskvällen gästade Victor Muller, styrelseordförande för Saab Automobile, Agenda i SVT. Där avslöjade han bland annat detaljer om nästa Saab 9-3.

– I oktober 2012 kommer en splitterny Saab 9-3, helt utvecklad av Saab. Den kommer att vara full av bästa Saab-teknik, inklusive hybridteknik, sa Victor Muller.

– Det blir en äkta Saab, utvecklad av Saab på en Saab-plattform.

Räknat från januari 2011 innebär det att bilen är klar för start om 20 månader.

Samarbeten ska ge mindre Saab-modell
Victor Muller utvecklade också sina tankar om en mindre instegsmodell under Saab 9-3.
 
– Jag kallar projektet Saab 92, sa Victor Muller.

För att ha råd med utvecklingskostnader i storleken två till tre miljarder kronor vill Victor Muller hyra ut produktionsanläggningen i Trollhättan till andra biltillverkare.

Dessutom menar han att flera andra tillverkare är intresserade av plattformen som utvecklas för nästa generation Saab 9-3.

Victor Muller gjorde också klart att han gärna ser ryske bankiren Vladimir Antonov som delägare av Saab. I slutet av förra året blev Vladimir Antonov rentvådd från påstådda kopplingar till organiserad brottslighet, som tidigare tvingat bort honom som ägare.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-3

Kommentarer

#1
Uno Lööv
2011-01-24 14:55

Ingen aning om hur det går för Saab. Audi är snäppet under premium men lyckas ändå sälja mycket bilar. Kanske kan Saab lyckas om de blir stora även utomlands. Men först måste folk få bli säkra om Saab kommer att finnas kvar, en stor risk att köpa en ny bil med osäkert andrahandsvärde.

En stor, trygg ägare hade varit en fördel. Kanske vore något för Muller att fundera på och försöka låta få någon annan tillverkare bli delägare.

#2
2011-01-24 14:57

En väldigt optimistisk ägare. Men så ska det ju vara. Frågan är bara om det går att genomföra. Hur mycket pengar Vladimir Antonov är bredda att satsa blir ett stort avgörande. En egen 9-3, hur mycket bättre för kunden blir en sådan, det är frågan? En 9-2 skulle allt gå att sälja, men det får inte bli en Volvo C30, utan snarare en Golf. En bil som många kan använda.

#4
Fundersam
2011-01-24 15:29

En mer aktuell sak som syntes i bakgrunden och som det pratas om på Saab-entusiastsidor på nätet nu är att det under reportaget från frabriken skymtade förbi en 9-3:a med delar synliga av den uppdatering som kommer för den modellen senare i år. Fronten förändras och får snarilk form som 9-5 har i Aero-utförande där dimmljusen sitter.

#5
2011-01-24 15:53

Saab har inte kapital att ta fram ny modell. Muller snackar som Bagdad-Bob...

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/saab-sanker-farten-i-fabriken_5859677.svd

#6
2011-01-24 16:23

Närmaste året lär bli tufft men 9-5 kombin och miljödieslarna av 9-3an bör öka försäljningen. 9-4X kan också bidra en del i USA. Förhoppningsvis så att de klarar att hålla huvudet över ytan till dess att den nya 9-3an anländer 2013.

Med den så kommer SAAB att visa att man fortfarande har kvar kunnande som man tyvärr sällan fick visa under Generalens ägande.

Kapital till utvecklingen av den modellen finns och är säkrat, var inte oroliga!

#8
2011-01-24 16:47

Tyvärr har man ju svårt att lita på dessa SAAB ledare, hur många löften har de lovat nu som aldrig uppfyllts...

Tycker han var saklig men ända lyste oron igenom, det klart att det är katastrof när man inte sålde mer än hälften av antal bilar på det affärsiden byggde på....

Vi får se helt enkelt, de gör ju allt för att hålla skenet uppe, men jag tror de har stora problem.......

#9
Saab lever än...
2011-01-24 17:07

Saab´s framtid hänger helt klart på nya 9-3 som måste bli en storsäljare.
9-3 har alla chanser i världen att lyckas bara designen blir lyckad.
Nya 9-3 kommer såklart att måsta sälja i rejäla mängder men man ska komma ihåg att det kommer i många versioner (sedan kombi cab cc och x).
Drivline mässigt blir den riktigt intressant,även för folk som vill ha hybrid.

#10
SiggeN
2011-01-24 17:15

Simon no 1...Victor Muller har aldrig/kommer aldrig kunna lämna några LÖFTE om Saabs försäljning. Däremot ska han göra prognoser. Men om inte produktionen eller köparna följer plan så faller prognoserna.

Han kan ha förhoppningar men aldrig lova att en viss mängd ska säljas. Grundläggande marknadsekonomi.

Fy vad dålig intervjuaren är i Agenda. En riktig krokodil Stor käft små öron....vill inte lyssna eller förstå.

#12
2011-01-24 17:35

Re SiggeN
Jag håller naturligtvis med dig i att Victor inte kan lämna några löften, men totalt sett är det en ganska dålig prognos som gjordes, att nu säga 80 000 bilar gör mig tveksam, för det första blev det ett försäljningsryck när fabriken rullade igång av de köpare som väntat, det ser vi resultatet av nu.....

Det är ingen slump att de fått varsla folk igen..... Tror tyvärr att de har för dyra bilar för att den stora massan ska våga chansa......

Ska man ändå riskera stora pengar väljer man nog ett säkrare kort.... Så jag tror tyvärr de kommer att få det fortsatt svårt......

#13
Fundersam
2011-01-24 18:38

Simon no1: Innebär inte varsla anställda att man säger upp fastanställd personal? Det som skedde var väl snarare som så att 200 som var visstidsanställda inte fick förlängda kontrakt. Så då är det ju inget varsel, eller? Rätta mig om jag har fel här.

För övrigt fick 55 av dem senare jobb i fabriken då Saab valde att gå upp på 2-skift i sin prototypverkstad.

#14
2011-01-24 19:06

Re fundersam
Det är fullt möjligt att det var så, jag har inte detaljstuderat hur anställningarna gick till.....

Resultatet är dock det samma, man sänkte takten.....

#15
hahahahah
2011-01-24 19:24

Saab kommer alrdig bli en stor säljare i världen det har dom aldrig heller varit även om vi Svenssons vill tro det. Jag gillar Saab men kvaliten är dålig tyvärr.

#16
Saab lever än...
2011-01-24 19:26

Saab har inte varslat utan det var som sagt 200 visstidsanställda som inte fick fortsätta.
En sak jag även vill påpeka angående saabs ekonomi.
Bilarna saab sålt till usa har saab sverige inte tjänat en krona på,vinsten har flyttats över till usa.

#17
Gottfrid
2011-01-24 20:22

Hoppas att det går bra, Firma Muller och Jonsson är ju "Bagdad Bobs" båda två, men det går inte att bortse från att SAAB har stora problem.

#18
2011-01-24 21:08

Nya 9-3 blir nog bättre än förra, men mot nya Avensis, 3-serie, MB C-klass, Skoda etc har den inte en chans.

#21
Spjutspetsteknologi
2011-01-24 22:04

Den nya SAAB 93 kommer antagligen att kunna utrustas med haldex suveräna eldrivning. Jag hoppas och tror att när SAAB 93 presenteras kommer de flesta bilar att vid jämförelse med teknikinnehållet kännas som "dåtid"

#23
2011-01-24 22:27

Den nya 9-3an kommer att använda dagens 9-3a plattform. Saab Automobil fick den med på köpet från GM.

#25
Fundersam
2011-01-24 23:07

Ingen av oss vet vilken bil som kommer nå vilken nivå i framtiden, ty det är framtiden. Alla biltillverkare utvecklar ständigt sina modeller vilket gör att vi inte kan säga vilken som gör en bil som passar vår egna personliga smak framöver. Tycker man inte om Saab, så gör man inte det, likväl som om man inte tycker om Toyota, men det behöver väl inte innebär att vi pratar dåligt om märkena för det? Eller?

Jag tycker snarare det ska bli spännande att se vad Saab lyckas ta fram i och med sin nya modell av 9-3 som de arbetar med. Först när den presenteras så kan vi ju börja prata om ifall den är bättre eller sämre än någon annan modell.

#26
2011-01-24 23:10

Inte ens chans att saab spottar ut 80 tusen bilar i år...

#27
Uno Lööv vet bäst.
2011-01-24 23:13

Det tror inte jag heller Jarl.

#34
2011-01-25 00:22

Det enda som hänt sen Muller tog över är att saab släppt en GM-produkt. inget annat. muller har allt kvar att bevisa.

#36
Olle Fredriksson
2011-01-25 01:46

Har faktiskt börjat gilla dom nya saabarna som bitvis är riktiga skönheter så saab har ju bättrat sig betydligt mot äldre tiders fulingar. Faktiskt så att jag skulle kunna tänka mig att skaffa en läcker svart 95.
Men så börjar man fundera ca 400000kr hmm... vad kan man få för BMW eller kanske audi för dom pengarna..... och genast kommer tvivlet in...

#37
saabHenke
2011-01-25 09:28

det återstår att se om den har chans eller inte nu är det sista skriket att visa var skåpet ska stå... man kan ju alltid hoppas iaf...

#39
gunnar44
2011-01-25 14:22

Men visst måste man väl hålla med om att det krisar sig för Saab. Man hade inte lyckats sälja ens hälften av de bilar man hade hoppats på. Nya 9-5 an är en designkatastrof, som ser tung och otymplig ut, till skillnad mot Audi och Opel Insignia VW med flera.
I sanningens namn ska man väl erkänna att Saaben ine känns lika otymplig som den ser ut.
Att den kommer att bli någon säljsucce i övriga världen, tror jag inte för ett ögonblick på.
Och hur är det med nya 9-3 som miljöbil? Jag har hört via pernonal vid bilprovningen, att man inte kommer ner till 119 gr co på de bilar man slumpvis kollat. Är det därför det inte finns några av den typen att provköra? Jag har varit till ett flertal handlare som säger att de väntar på att få in bilen. På ett ställe hade de en bil som det stod 180 hk på, som jag provade. Eftersom jag kände att den var slöare än de 180, tittade jag i besiktningshandlingarna och fann at det var en 130 hk motor i den. Inte undra på att man tappar förtroendet.
Innan jag börjar tro på Saab, måste ett flertal villkor uppfyllas. 1. man ska inte behöva vänta upp till ett halvår på en beställd nybil. 2. En ny modell av 9-3 an. 3. "ansiktslyft" på 9-5. 4. En kvalitet som motsvarar det högre priset. 5 säljarna måste lära sig respektera andra bilfabrikat. OK en bättring har skett under de senaste åren, men det finns tyvärr kvar hos en del handlare.

#41
Henr1k
2011-01-25 20:02

hehe, Gunnar 44, frågade du inte dem på bilprovningen varför kunderna ÖHT åkte dit och besiktade sina 1-2 månader gamla 9-3or? Jag trodde nya bilar var besiktningsbefriade?
Eller är det en frivillig aktion från dessa miljöbilsägare? Trovärdigt?

F.Ö är det inte väldigt underligt att en grävande reporter och en "tung industriexpert" inte hade klart för sig att den bilen de påstår att Saab aldrig kommer att ha råd att utveckla redan är i stort sett färdig? Hur dåligt påläst får man bli, vem som helst som läser Biltidningar vet ju bättre.

#43
Fredde2
2011-01-25 21:19

Vänta nu här.....förra året såldes det 5445 Saab i USA.....MEN.....1074 av dem såldes i december. Om man håller den takten....så blir det ca 13000 bilar där under hela 2012....inte sant......PLUS att kombin 9-5 och 94x kommer.......vilket nog ökar på ytterligere......
Om ALLA marknader ökar sin försäljning med 2,5 gånger så kan det här gå vägen att nå 80000 bilar. I Österrike sålde man till exempel 16 bilar i januari till och med den 20-e.......Hela förra året såldes 102 bilar där.....få se......säg att man säljer fem ytterligare resten av januari.....det blir 20......multiplicerat med 12 månader......240.....plus lite 9-5 kombis och 9-4-or....kanske 300 totalt........VOILA....DET GÅÅÅÅÅR VISST DET att genomföra......och det var bara en LITEN exempel-marknad........ Varför är alla så pessismistiska.....? Tyskland....788 bilar i fjol.....2007 var det över 4000 sålda där.......nog ska det väl gå att kränga 3000 vagnar där 2011.....i alla fall....försök inte slå i mig nåt annat......

#44
Fredde2
2011-01-25 21:21

Ja...menade förstås 2011 i början av mitt inlägg.....inte 2012 :-)

#45
2011-01-25 23:06

Christer Karlsson som var med i Agenda (SVT) kände mycket väl till att en ny 9-3a är på gång. Victor Muller lycktes retoriskt få det att låta som att det var en nyhet. Redan för ett år sen när Saab Automobil såldes så ingick plattformen för nuvarande 9-3a, som kommer att agera plattform för nya 9-3an. Det Christer Karlsson syftar på är att Saab Automobil inte har ekonomi just nu för att ta fram en ny” 9-2a”eller nästa 9-5 som bör komma om 6 år från nu. Håller dock med om att intervjun inte var så saklig.

#46
StefanH STHLM
2011-01-25 23:35

Gunnar44. Anledningen till att man endast lyckades sälja hälften av prognos ett var att man helt enkelt gjorde en missbedömning av hur lång startsträckan skulle bli. Att få igång underleverantörerna, och de är många, tog längre tid än beräknat. Ca 4-6mån.
OK, man kan tycka att de som proffs ska kunna göra rätt bedömning i frågan, men det var en väldigt speciell situation och det är inte många företagsledare inom bilbranschen som får vara med om att "boota" om en bilproduktion. Och inte så många som vill heller.......
:-)
Det finns inte så många prejudikat i frågan s a s.

#47
Henr1k
2011-01-26 00:24

---> MTH, kan han inte ha gjort, han pratar ju om "två-tre" år och om kostnaden för att utveckla plattform. Phoenix ska ju ligga till grund för även nästa 9-5 och 9-4. Det har han ju även dragit i DI nyligen.

#48
Johannes4
2011-01-26 00:54

Gunnar44 - design är subjektivt - jag tycker att nya 9-5 är en fullträff snyggast på marknaden. Man har lyckats ge bilen ett personligt utseende på ett positivt sätt. Visst ser den tung ut - på ett kraftfullt sätt! Jag är helsåld trots att jag inte är nån Saabmänniska- har aldrig ägt en Saab. Men den tiden kanske är inne?

#49
Johannes4
2011-01-26 00:54

Gunnar44 - design är subjektivt - jag tycker att nya 9-5 är en fullträff snyggast på marknaden. Man har lyckats ge bilen ett personligt utseende på ett positivt sätt. Visst ser den tung ut - på ett kraftfullt sätt! Jag är helsåld trots att jag inte är nån Saabmänniska- har aldrig ägt en Saab. Men den tiden kanske är inne?

#51
Bilköpare
2011-01-26 11:28

Vi får se om det finns kapital kvar för utvecklingen av en ny 9-3? Jag hoppas det.
Men Saab måste skärpa sig om man inte tvingas försvinna för gott. Nya 9-3 måste bli en bil i världsklass. Saabarna har alltid varit lite skoj att köra, men tyvärr rackigt byggda och mycket fel om man jämför med likvärdigt prissatta konkurrenter.

Nya 9-5:an tror jag inte mycket på. Den är helt enkelt för dålig mot vad konkurrenterna erbjuder för samma pengar. Och nu har det kommit fram i diverse tester att kvaliteten och bränsleförbrukningen håller sedvanlig Saabnivå?! Det duger inte, inte skulle jag lägga upp slantarna på en 9-5, när det finns bättre ihopskruvade och snålare alternativ.

"Nya" 9-4X blir fömodligen ytterligare en kalkon utan dess like. (Vi har tröttnat på GM-kopior)

Jag ställer mitt hopp till en ny 9-3, om man totalt ställer in sig på högsta möjliga kvalitet eller nedläggning.

#52
789
2011-01-26 11:42

Bilköpare:
Jag hoppas också mkt på nya 9-3:an särskilt i kombivariant. Nya 9-5:an kommer också att bli bra i kombikaross men priset behöver nog justeras ned.

#57
gunnar44
2011-01-27 16:27

Det är stickprovskontroller som gjorts på ett antal ur serien som jag nämner. Det förstår väl även jag, att inga kunder eller bilhandlare åker till bilprovningen för att göra extrakontroller. Dessutom visade fördatorn på den bilen jag provkörde betydligt högre förbrukning än dom utlovade 0,45., och för att utsläppen ska kunna hållas under 119, är 0,45 ett villkor för den här bilen, men den drog 0,58 precis som "gamla" motorn.
Sedan går det inte att jämföra Insignian med 9-5 an i Sverige när det gäller försäljningssiffrorna. Saab har ju medvetet sett till att Märket hamnat i skymundan i Sverige. Saab snuvade Opel på rekllampengar i samband med att Vectra -99 och -00 blev utsedd till bästa vinterbil. Alla reklampengar i den kampanjen drogs in och flyttades till Saab. Man försvarade det med att GM skulle hjälpa Saab att bli störst på hemmamarknaden.

#58
SiggeN
2011-01-27 19:24

Alltid detta strutprat att Saab hindrat Opel när det i verkligheten varit precis tvärtemot. Opel i Tyskland har gjort allt för att kväva Saab. Detta är fakta läs Jonas Fröbergs förträffliga bok "Kampen om Saab".

Lyckligtvis slog Opels kampanj tillbaka med full kraft och nu är Opel nere för räkning. Men vem tycker synd om GM?

#59
gunnar44
2011-01-29 15:33

nej det är du som blundar för sanningen och det såväl i Sverige som i Tyskland. När det gäller Tyskland var det Saab som ansåg att man inte skulle sälja sina bilar i samma hallar som Opel, efter det att GM tog ett beslut om att ha skiljda hallar hos varje enskild handlare, precis som V.A.G idag. Hos Saab ansåg man att man inte fick grepp om Opelkunderna i Tyskland. Man fick inga kunder helt enkelt från den sidan, i vart fall inte så många som man tänkt. Därför togs beslutet att ha helt egna återförsäljare.
När det gäller Sverige, så är ju detta med reklamen ett faktum. Vart tog Opelreklamen vägen i borjan av 2000-talet? Inte ett enda reklamutskick till hushåll. Inte ett enda utskick till Opelägare heller om Vectras vinteregenskaper. Inga andra reklamkampanjer heller. Däremot fick Opelägare massor av reklamutskick från Saab!!! Opeltidningen som alltid kom varje kvartal utgick för Svenska kunder.
På grund av detta kommer Saab aldrig att få se mig som kund. Dettä oavsett hur bra Saab kommer att bli i framtiden. Det finns andra bilmärken som är minst lika bra idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.