Bild
Nästa artikel

Ny lack till bilen behöver inte tvättas

Nyheter

Trött på att tvätta bilen? Forskare i Nederländerna utvecklar en ny lack som inte behöver tvättas och som själv reparerar skador.

Inom en inte alltför avlägsen framtid kan biltvätten vara ett minne blott, åtminstone om man får tro forskare vid Eindhovens tekniska universitet.

I den vetenskapliga tidskriften Advanced Materials beskriver forskarna en ny typ av lack med självrengörande egenskaper. Lacken är starkt vattenavstötande och molekylstrukturen har förmågan att reparera repor i materialet. Vatten som kommer i kontakt med ytan rinner av och tar smutsen med sig.

“En regnskur emellanåt är allt som behövs för att hålla bilen ren”, skriver forskarna.

Enligt Catarina Esteves, som leder forskningen, kan lacken vara redo för produktion inom sex till åtta år. Priset uppges vara jämförbart med dagens konventionella lack.

Diskutera: Vad tror du om den nya lacken?

Kommentarer

#1
2012-07-26 12:17

Skall vi tas ifrån detta stora nöje det är att efter en biltvätt och när man kramat ur det sista ur sämskskinnet stå och se den nytvättade bilen och den glänsande lacken :O fy så tråkigt.

#2
2012-07-26 12:30

Hacken, det ska nog gå att tvätta ändå, skall du se - för själva nöjets skull ... =)))

#3
2012-07-26 13:04

Lackerna har bara blivit bättre och bättre och lättare att hålla rena. Så detta är en naturlig utveckling. Det finns så mycket på en bil i dag som är automatiskt och många väljer till utrustning som underlättar än mer. Så det är klart att folk även vill ha en bil som tvättar sig själv och en lack som läker ut smårepor. Jag säger i varje fall, - Ja tack! Nu på sommaren är det insekter som smetar ner fronten vid varje tur, och damm som lägger sig på bakrutan, och tjära som sätter sig bakom hjulhusen. På vintern, ska vi helst inte tala om nu, men det skitiga saltet vore skönt att få slippa avfetta bort.

#4
2012-07-26 15:46

Ja jag hoppas att detta blir något.

#5
2012-07-26 15:56

"Hacken"!
Om du talar om var du bor, så kommer jag så fort min bil är skitig.
Då kan du få njuta!!

#7
2012-07-26 17:14

Hur tråkigt kommer bilägandet att vara i framtiden? Och hur lata kommer männsikan egentligen bli med alla bekvämligheter? Nog för att det redan nu finns för mycket av det

#8
2012-07-26 18:28

Tackar, det här vill jag se innan jag tror på det.

Det fanns för femtio år sedan "Mirakelvax" som skulle göra det onödigt att tvätta bilen, den var så blank att den tvättade sig själv.
Och det fungerade så länge bilen inte var skitig!

#9
2012-07-26 18:39

Behöver man inte tvätta rutorna heller då?
Att lack kan bli bättre betvivlar jag inte .. men helt underhållsfri vill jag uppleva innan jag tror.

#10
2012-07-26 19:12

Det finns redan självrengörande glasrutor!

#11
2012-07-26 20:30

Nä fy... Gillar att tvätta bilen, gör en handtvätt 1 gång i veckan och lägger till dammsugning 2ggr i månaden. Finns inget bättre än ta hand om sin bil!

#12
2012-07-26 22:08

Det skulle nog funka i Uddevalla, för där regnar det till och med när solen skiner ;-)

#14
2012-07-27 11:14

328 i
Tvätta en bil och vaxa den regelbundet i säg 5 år och jämför den sedan med
en bil som aldrig är tvättad eller vaxad under 5 år när det är dags att byta bil. Jämför då gärna inbytespriset på dessa bilar.
Jag tror jag vet vilken som har minst rost och ger mest pengar i inbyte.

#15
2012-07-27 12:29

Tycker synd om din bil 328i

#17
2012-07-27 18:46

Kan inte tänka mig att det skulle fungera på ex.vis stockholmsskiten.

#19
Uno love crister_1
2012-07-29 00:35

c k har rätt! Kolla Avensis eller Corolla runt år 2000. I regel skitfina trots många mil på många exemplar! Min familj köpte avensisen 1999, är jättefin!
All Toyota Is Fantastic
Inte ens gunnars -89 25 000 mil är vidfare rostig trots att skyddet var bra mkt sämre förr.

#21
2012-07-30 17:23

Konstigt att vissa alltid drar in Toyota.
Den här artikeln handlar ju om en billack som absolut inte finns på deras bilar.

#22
cainiao1988
2012-09-13 04:22

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

#23
cainiao1988
2012-09-13 04:23

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.