Bild
Nästa artikel

Nu tillverkar Nevs första elbilarna

Nyheter

En order på 200 elbilar har börjat verkställas av Nevs i Trollhättan. Bilarna kommer skeppas till Kina och fungera som testflotta.

Nevs har satt igång med tillverkningen av de första helt eldrivna modellerna av Saab 9-3, rapporterar Sveriges radio P4 Väst. Än så länge är bara några fåtal färdigbyggda och själva monteringen sker inte på monteringslinan. Bilarna är en del i en order på 200 enheter som ska skeppas till Kina för att ingå i en testflotta i staden Qingdao.

Den eldrivna 9-3:an har fått ett ombyggt chassi för att bilens batterier ska kunna placeras längs ned i bilen, batteripaketet ska ge en räckvidd på 20 mil enligt Nevs. Serieproduktionen av eldrivna Saab 9-3 är beräknad att komma igång under hösten och nästa år ska den som vill kunna köpa bilen via Nevs. Bilen ska säljas i Sverige, i övriga Europa och såklart i Kina.

Diskutera: Tror du vi kommer många eldrivna Saab 9-3 på vägarna nästa år?

Källa: Sveriges radio P4 Väst

Kommentarer

#1
2014-04-08 15:28

Kineserna visar oss svenskar hur vi borde gjort själva!
Pengar finns i Sverige så Saab kunde varit svenskägt nu med samma framtid, elbilar !

#2
2014-04-08 15:48

Det är roligt att se att de förverkligar det som har lovats. Jag hoppas att någon av de eldrivna bilarna snart återvänder till Sverige för provkörning.

#3
2014-04-08 16:12

Sven E, du har helt rätt!
Men hoppas att det kommer att fungera kanon föf NEVS.
Det genererar ju jobb och en massa andra fördelar.
Kör hårt NEVS!

#4
2014-04-08 19:46

Sen är ju frågan vad denna elbil har för mervärde jämfört med konkurrenterna som blir allt fler.

#5
2014-04-08 20:49

Den här bilen får nog ses som ett testobjekt för drivlinan.
Den nuvarande 9-3an är knappast en lämplig plattform att bygga en konkurrenskraftig elbil på.
Men jag hoppas att Phoenix kan bli det.

#6
2014-04-08 21:31

Nice! Denna tillför ju om inte annat snygg design, och kanske, roliga vägegenskaper till elbilarna...

#7
2014-04-08 21:56

Som kortdistansbil kan bara eldrift fungera, men för Sverige gäller t.v. hybrider, åtminstone tills bränslecellsmotorn är tillräckligt utvecklad.

#8
2014-04-08 21:59

På tal om gamla SAAB kunde man på 95:an vända på passagerarstolen, sätta in ett speciellt ryggstöd och sätta barnet där som fick då bättre kontakt med både pappa och mamma.

Bilen var bäddbar när man vände även förarstolen och hade en anordning i trä under baksätet att reglera dess lutning.

#9
2014-04-09 07:44

Det är - primärt - karossen man bygger om för att få plats med batterier.
Phoenix blev aldrig färdig.
En arkitektur/ plattform består till c:a 80% av komponenter från leverantörer.
Ett antal av dessa komponenter ägs av GM.
Ett antal av komponenterna är inte längre konkurrenskraftiga.
NEVS har bl.a. VW att jämföra sig med - deras två nya plattformar - längs och tvärs - sparar 80- 100 kg på varje bil.

Det är fullt möjligt för NEVS att utveckla Phoenix 2 - men det kostar tid och pengar. Problemet är också om de utvecklar P2 för både el och förbränning- de konkurrerar med bilar som är utvecklade för ett av systemen.

#10
2014-04-09 08:11

Phoenix är med andra ord kört!

#11
2014-04-09 10:32

Sven, det vet man ju aldrig, allt beror ju som Tjalle skriver på hur mycket pengar som finns.
Man är nog villiga att gå vidare om det nu är så att man har något bra på gång och det är väl det som ska visa sig med de modifierade 9-3orna.

Men vi ska ju inte glömma att det i Kina utvecklas och redan tillverkas ett flertal batteridrivna bilar som man ska konkurrera med.
Men det känner naturligtvis finansiärerna till.

#12
2014-04-09 10:51

@ saabnisse

Jag har levt med Saab hela livet som boende nära Trollhättan så jag hoppas på att det går bra.
Men! det känns ju som de chansar hej vilt nu och hoppas på att pengarna ska rulla in.
Frågan är hur det ska gå till om de inte har någon ny plattform på G ??

#13
2014-04-09 11:02

Det lär finnas substans bakom annars skulle det inte satsas på detta.
Spännande att se vad som komma ska...

#14
2014-04-09 12:07

Tjalle, du skriver "Problemet är också om de utvecklar P2 för både el och förbränning- de konkurrerar med bilar som är utvecklade för ett av systemen.".
Om det skulle vara ett problem så måste VW Golf VII få jätteproblem med tanke på alla varianter av drivsystem den har.

Roy, elbilen kanske inte måste ha ett mervärde, det kanske räcker att den matchar konkurrenterna i samma storleks- och prisklass.

#15
2014-04-09 13:10

Pensionären, det är ett problem även för VW, men dom har lite större resurser och - framförallt - större volymer. VW utvecklar även elbilsarkitektur.

Ett antal av de - inte fullt så stora som VW - har utvecklat och utvecklar elbilar med unik arkitektur.

NEVS har samma problem som SAAB hade - man befinner sig i ingenmansland mellan handbyggda bilar och volymtillverkare - även premiumtillverkare har ganska höga volymer idag,

#16
2014-04-09 13:13

@Tjalle
Jag måste nog kontakta NEVS! Du vet tydligen saker som de själva inte vet!

"Phoenix blev aldrig färdig."
Phoenix färdigställs i detta nu - sakta men säkert..! (Färdig 2015-2016)

"Ett antal av dessa komponenter ägs av GM."
GM äger INGENTING gällande 9-3 och Phoenix (de äger bara 9-5 gen. 2).
NEVS har 400 nya underleverantörer, därav den långsamma uppstarten.

@Sven E
"Phoenix är med andra ord kört!"
Nix...

"Frågan är hur det ska gå till om de inte har någon ny plattform på G ??"
De HAR ju Phoenix-plattformen...

Några artiklar från 2012 & 2013 (hittade på Teknikens Värld):
ttela.se/ekonomi/saab/1.1639073-phoenix-redo-for-saab-kopare
ttela.se/ekonomi/saab/1.1922767--phoenix-plattformen-ar-snart-klar-

#17
2014-04-09 14:59

@ Erik N

Bra att du skriver, jag hoppades nån som vet något skulle göra det...

#18
2014-04-10 17:35

Saab är på Gång! Välkommen tillbaka! Världens bästa bil blir bättre med eldrift! Ett företag med fantastiska visioner och planer för framtiden. Om 10 år är Saab större än Volvo!

#19
2014-04-10 22:07

Sven E, naturligtvis har de en ny plattform på gång, men hur långt den är kommen vet man ju inte.
Men det är väl helt klart att man nu har 9-3 som testplatta för kineserna och sedan kan man ju efter att ha utvärderat resultatet kanske presentera en helt ny bil.
Jag tror inte den på något sätt blir revolutionerande, den tiden fanns en gång i tiden hos Saab, även om den ofta motarbetades och utnyttjades fel från ekonomimupparna, men Nevs får kanske chansen att ta fram en konkurrenskraftig el-Saab och även om den inte på något sätt blir märkvärdig
kan det ju bli en bra bil ändå.

#20
2014-04-11 10:13

@ SaabNisse

Hela affärsidén måste väl vara att kineserna betalar mer för ett gammalt europeiskt märke med anor än ett nytt kinesiskt. Annars finns det nog snart kinesbilar med lika bra räckvidd och kanske även säkerhet??
Målet borde väl vara att få tillbaka en del ingenjörer som nu jobbar på Volvo och Quoros??
Men finns det pengar i bolaget till det långsiktigt?
Jag tycker fortfarande att Nevs lite grann påminner om den galne holländaren som var luftslotts expert..

#21
2014-04-11 10:19

Det finns ju både fördelar och nackdelar med att inte vara publikt aktiebolag, man slipper kvartalshets men det är svårt att få in mer pengar till utveckling.
Tror faktiskt att många "vanliga" svenskar skulle köpa aktier i Saab om det gick.

#22
2014-04-11 11:27

@Sven E
"Jag tycker fortfarande att Nevs lite grann påminner om den galne holländaren som var luftslotts expert.."

Nja, Allians-regeringen i Sverige bestämde ju sig för att 10 000 jobb (Saab med underleverantörer), skulle offras. Till skillnad från GM i USA och Opel i Tyskland (som räddade sin bilindustri), precis som Fransmännen, Spanjorerna o.s.v. gjorde... Saab fick låna (ynka) 2 miljarder till 10% ränta av EIB med Saab som pant till Svenska regeringen, vilket gjorde Saab till ett helt bakbundet företag! Ingen hade klarat de villkoren, minst av allt Victor Muller..!

USA räddade bilindustrin – och gjorde en vinst:

#23
2014-04-11 13:08

@Erik N

Håller med om att regeringen arbetade på ett märkligt sätt. De kineser som äger Saab nu borde väl fått chansen tidigare men det är ju lätt att säga efterhand.
GM var ju bestämda med att inte låta 9-5 fortsätta som konkurrent till systermodellerna i Kina.
Så GM är större skurkar än regeringen som väl bara var korkade...

#24
2014-04-11 13:13

Det fanns ju Saabar med eldrift redan långt innan konkursen så felet regeringen gjorde är väl att inte tro att det skulle gå att sälja dom?
Alla är så fast i det gamla tänket att det bara går att sälja bensin och diesel bilar.
En himla lång resa har det varit att hamna där vi är nu, kan ingen i ledande ställning i Sverige se längre än näsan??

#25
2014-04-11 21:44

Apropå Erik N:s initierade inlägg måste jag få fylla i det jag vet. Obama ville att Saab skulle gå i kk, så han såg till att GM fick kontakt med Muller. Samtidigt arbetade CIA i smyg för att sätta Antonov i klistret genom att fejka lån från hans bank Snoras till maffian. Allt detta gjorde att den svenska regeringen föll för hoten från CIA/NATO - offra Saab eller kommer vi att sänka den svenska kreditvärdigheten till under fryspunkten. Fredrik och Maud (som f.ö.är lierad med Putin) föll för hotet och sänkte Saab/Spyker.

Det hela är således ganska enkelt och inte alls som somliga påstår att företaget sålde bilarna med förlust och i alldeles för få exemplar.

Nu håller f.ö. både Putin och Obama på att sänka PSA i samma djupa hål. Bilarna är ju bara så bra, man behöver bara några år till för att visa vinst om bara dessa klåfingriga kapitalister kan hålla fingrarna borta. Bevis för detta är att Putin sett till att försäljningen i Ryssland är kopplad till Gazprom (strypt) och i USA förbjuden.

#26
2014-04-11 21:59

He-he Audi , den var bra :o)

#27
2014-04-11 22:20

saabnisse, tack för det. men jag är så lack på dessa som favoriserar "sina" bilmärken, så att även jag blir lack. För mig kan man tycka om en VAZ, eller f.ö. vilket annat bilmärke som helst. Jag får dock böjveckseksem när man blir fanatisk. Det kliar och gör att det blir nedslag på tangentbordet.

#28
2014-04-12 04:53

@Audi A5 SB
Om du bara hade vetat hur många miljarder Angela Merkel pumpat in i tysk bilindustri, hur många miljarder Nicolas Sarkozy pumpat in i fransk bilindustri. (Förutom Barack Obamas motsvarande 65 miljarder kronor)...

Så hade du nog behövt gå igenom ett flertal hudtransplantationer! ;-)
(Böjveckseksem hade inte ens varit förnamnet...)

Men Alliansen är ett minne blott efter höstens val, som tur är! :-)

#29
2014-04-12 09:35

Jag tycker att vår Allians-regering har god smak! De åker ju BMW i tjänsten...

#30
2014-04-14 09:09

Vad bra att du har en spåkula "Erik" och lever i verkligheten ....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.