Nästa artikel
Norsk myndighet: Assistanssystem ger ”avtrubbade” förare
Nyheter

Norsk myndighet: Assistanssystem ger ”avtrubbade” förare

Publicerad 22 november 2023 (uppdaterad 22 november 2023)
Nya förarstödssystem kan göra bilföraren mindre aktiv, enligt norska motsvarigheten till Transportstyrelsen.

Nya bilar får allt fler assistanssystem som hjälper till med körningen, från adaptiv farthållare till filhållningsassistent och regnsensor. Men det kan göra föraren mer avtrubbad, enligt Stein-Helge Mundal på den norska motsvarigheten till Transportstyrelsen.

– Den här utvecklingen ger oss många möjligheter, men på lång sikt kan det också innebära nya problem. När bilarna kan assistera körningen kan föraren bli passiv och gradvis tappa sina kunskaper, säger han i ett pressmeddelande.

Det är nödvändigt att föraren är involverad i körningen även när systemen är aktiverade, säger han.

– Vi på Statens Vegvesen är oroliga att förarna kan tappa uppmärksamheten och förmågan att ta kontroll i kritiska situationer när bilen i praktiken nästan gör arbetet själv.

”Vi är oroliga att förarna kan tappa uppmärksamheten och förmågan att ta kontroll i kritiska situationer”

Stein-Helge Mundal nämner en genomgång av olika forskningsstudier gjord av University of Leeds i England som visar att den här typen av system i vissa fall kan öka risken för att föraren gör annat än håller uppmärksamheten på vägen, och som även efterlyser mer forskning på ämnet.

– Generellt finns många studier om förhållandet mellan människa och maskin och vi har också interna forskningsrapporter vi stöttar oss på, säger han till Vi Bilägare.

Han fortsätter:

– Vi är bekymrade över att trafikanter använder den här typen av förarstödssystem som självkörningssystem och att biltillverkarna inte tar ansvar för hur systemen används.

Autobroms och andra aktiva säkerhetssystem kan drastiskt minska olycksrisken och även personskadorna om en olycka inträffar. Men det har också kommit kritik om att olika varningar och larm får många förare att helt enkelt stänga av systemen, som då blir helt värdelösa. Volvo tar nu fram ett system som ska kunna avgöra när bilen ska larma och inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 23 november 2023 På min bil måste man blinka…
  • 23 november 2023 Pi skrev: Tobbez - fast vi…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.