Bild
Nästa artikel
Norrlänningar kör med dubbdäck

Norrlänningar kör med dubbdäck

Nyheter

Nio av tio bilägare i Norrland väljer dubbdäck på vintern, visar en ny undersökning. Det är betydligt fler än i övriga landet.

Försäkringsbolaget If har med ett representativt urval av bilägare över hela Sverige undersökt dubbdäcksanvändande.

Resultatet visar att mer än 90 procent av bilägarna i de fem Norrlandslänen kör med dubbdäck. I Norrbotten län väljer endast två procent dubbfria vinterdäck.

I övriga landet kör färre än 60 procent med dubbdäck. Lägst är andelen i Skåne, Halland och Kronobergs län.

”En tydlig indikation”
Dan Falconer, motorspecialist på If, menar att Norrlänningar vet hur man bäst hanterar vinterväglag.

– Nästan alla bilägare i Norrlandslänen kör med dubbdäck. Det är en tydlig indikation på att dubbdäck är säkrast i vinter, säger han.

– Dubbar biter bättre vid snö och halka. Norrlänningarnas erfarenhet av att köra på vintervägar borde få oss övriga att fundera ett varv till innan vi väljer bort dubbdäcken.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Kommentarer

#1
789
2010-11-22 07:45

OM man inför ett påbud om att ALLA ska ha dubbdäck samtidigt som man förbjuder - minskar vägsalt skulle både miljö och trafiksäkerhet gynnas. Se tex Upplands Väsby kommun, utanför Stockholm, där man infört saltförbud i HELA kommunen!

#2
Umpa
2010-11-22 08:19

Det är väl bra att norrlänningarna kör dubbar där det är glesbefolkat och länga avstånd. Vi korkade Stockholmare bör väl dock tänka till ett antal gånger innan vi propsar på dubbat. Halt/risk för halka = håll lägre hastighet samt längre avstånd.

#3
Raymond K
2010-11-22 08:54

Det är bara ett problem med ditt resonemang Umpa.
Bilister håller INTE längre avstånd och de flesta håller INTE lägre hastighet trots halt väglag.

#4
357:an
2010-11-22 09:46

Otroligt korkad slutsats av Dan Falconer, motorspecialist på If, när han säger att Norrlänningar vet hur man bäst hanterar vinterväglag. Att nästan alla bilägare i Norrlandslänen kör med dubbdäck visar bara en sak, nämligen att där har man vägar med ett konstant och åtkört snö- resp. istäcke. Klart att dubbdäck kommer till sin rätt då. Men i södra Sverige, där det är tvärtom - alltså sällsynt med vägar med konstant och åtkört snö- resp. istäcke - finns nästan ingen anledning alls att köra på dubbdäck.
Dan Falconer skämmer ut sig totalt på slutet i artikeln när han säger att dubbar biter bättre vid snö och halka och att Norrlänningarnas erfarenhet av att köra på vintervägar borde få oss övriga att fundera ett varv till innan vi väljer bort dubbdäcken.
Just så, "vintervägar"!!! Men återigen, i södra Sverige har vi nästan inga sådana längre. Falconer pratar om rena självklarheter men som om han tror sig vara den store Einstein.
Märk dock att dubbdäck inte kommer till sin rätt förrän det blir hård åtkörd snö eller ren is - i vanligt lössnöföre famlar dubbdäcken i luften.

#5
2010-11-22 10:43

Detta är för mig ingen nyhet. Att folk utanför den så kallade huvudstaden i allmänhet har bättre omdöme känner de flesta i vårt avlånga land till. Att dubbdäck är bättre vid vinterväglag är en självklarhet som egentligen inte borde behöva påpekas. Men kan informationen få några färre stadsbor att åka ut på "vischan" med odubbade däck är det en framgång. Att man har ABS, ESP, AWD, DSG och EGR hjälper föga när förnuftet har sinat.

#6
Crister A
2010-11-22 10:44

Vad du generaliserar 357:an.Åker du bara på E4:an där det saltas hej vilt.Jag bor i södra Sverige om du med det menar Svealand och Götaland och nog hade vi vinter 2009-2010 eller var var du någonstans.I år har ju vintern börjat likadant och jag har åkt vinterväg hela helgen.Och återigen det är bara på torr asfalt som dubbat är sämre än friktion i alla seriösa tester som jag läst.Jag tycker Dan Falconers slutsats var klockren till skillnad från dig.

#7
357:an
2010-11-22 11:27

Crister A, jag minns vintern 2009-2010 här i Västra Götaland väl. Det var första riktiga vinterföret sedan typ 1995. Dock var riktigt vinterföre sällsynt på större vägar, men med åtkörd, skrovlig snö på mindre vägar. dubbfritt fungerade alldeles utmärkt. Men det kräver av föraren att han eller hon använder en något större del av hjärnan.
Idag snöar det här, vägarna är täckta av typ 10 mm nysnö. I det här väglaget ger dubbarna ingen som helst hjälp - här är det mönstret och mönsterdjupet som avgör.
Vad som sedan är södra Sverige kan vi ju diskutera, men att folk i Halland, Blekinge och Skåne med fördel väljer dubbfritt är helt logiskt.
Det Falconer pratar om lika självklart som korkat. Har du is på vägarna 360 dagar om året väljer du naturligtvis dubbdäck. Har du bar asfalt 360 dagar om året väljer du dubbfritt. Det är således en självklarhet att norrlänningar väljer dubbat av helt naturliga skäl. Men att försöka peta in att norrlänningar skulle vara smartare än andra är huvudlöst, när det vi pratar om har en självklar och tillika naturlig förklaring. Man vore helt enkelt dum som norrlänning om man INTE kör dubbat.
Så, nu ska jag ut med mina dubbfria däck för åttonde krockfria säsongen i rad. Fast jag tänker ju lite, då...

#8
2010-11-22 12:12

789 menar att ett saltförbud skulle gynna trafiksäkerheten under förutsättning att dubb blir obligatoriska. Detta finns det inget som styrker. Friktionen förbättras i bästa fall med 100 procent med ett par dubbdäck (på is) medan saltet ger en förbättring av friktionen med flera hundra procent (på samma underlag). Saltet medför därför att antalet dödade sjunker, mellan tummen och pekfingret någonstans motsvarande c:a 50 personer varje år, vilket inte är lika styrkt i fallet dubb (även om det numera finns indikationer på att det finns någon förbättring på särskilt halt underlag).

Vid sidan av att saltet minskar antalet dödade medför det också att vägnätet fungerar och är tillgängligt under hela året. Därtill kan den tunga trafiken ta sig fram. Dubben är inget alternativ till detta, dels eftersom de inte förbättrar väggreppet i motsvarande grad men likväl för att de inte förbättrar framkomligheten för den tunga trafiken annat än marginellt. Utan salt skulle därför delar av vägnätet inte vara användbart under delar av vinterhalvåret vilket vore förödande såväl samhällsekonomiskt som säkerhetsmässigt.

MVH AL

#9
Crister A
2010-11-22 12:28

357:an:Du säger att du just i snöväglaget inte har någon nytta av dubbarna,men du har ju inte heller någon nackdel av dem,eller hur.Där det nu är snö kommer det snart att vara is när kylan kommer och det är då du får nytta av dubbarna.Bra va?Sen vet jag inte om friktionsdäcksförarna är intelligentare än dubbförarna.Det finns dom som tycker motsatsen eftersom du inte tycks kunna räkna ut att du kan få nytta av dubben fortare än du anar och då har du ingen dubb.
Förra vintersäsongen i Götalands inland blev det just några veckor med packad snö som i Norrland som inte gick att salta bort för det var för kallt och då fanns det dom som saknade sina dubbdäck.Men visst kan man klara sig på friktionsdäck hela vintern men dom är inte alltid så säkra så därför väljer jag dubb.

#10
#1 Tysken
2010-11-22 12:50

Re: AL

Det är härligt att du finns som kommentator här på forumet.
Att få en nyaserad bild av vårat behov av exv. däck.
Det finns allt för många tyckare som är Svart vita och tror att Sverige består av vinter där vägarna täcks av blåis 50% av året
Att många dubbfantaster tycks tro att dubbdäck hjälper på alla underlag, när det enbart är is eller snö packad till glansis där dubb har sina klara fördelar.
I södra Sverige dominerar blöta vägbanor med saltsörja, där hjälper inte dubben ett dugg, vad som de däremot ställer till med är att de sliter upp en fin asfaltsörja som gör att sikten pga att strålkastare och vindruta sätts igen och mörkerkörning blir en fara minst lika stor som ishalka.
Det finns också en bevisad nackdel med dubbdäck på torr och våt vägbana.
Det enda som det talas om är dubbdäck, nu finns det en mängdubb däck som säljs här i landet, dessa är redan som nya sämre än friktionsdäck, en mängd bilister kör omkring med slitna dubbdäck som också är bevistat mycket sämre än motsvarande slitna friktionsdäck, ta den debatten och förbjud dubbdäck som har mindre än 5 millimeter kvar eller inte är bevistat bättre än friktionsdäcken , först då är debatten på rätt nivå.
Fram tillsdess låt var och en välja vilken däcktyp man vill ha och passar ens körförhållande bäst.

#11
Raymond K
2010-11-22 13:10

Bra sagt Tysken.
Var och en pratar för sin sjuka mor.
Kör på de däck ni gillar och försök inte övertala andra att era däck är just bäst.

#12
357:an
2010-11-22 13:12

Crister A, nackdelen är ju att vägbanan dels mals sönder, dels att farliga partiklar rivs upp. Om jag då i undantagsfall skulle behöva dubbdäck väljer jag ändå dubbfritt eftersom jag ändå till 97 procent av körningen kommer att köra på blöt asfalt. De kvarvarande tre procenten använder jag huvudet lite extra mycket.

#13
2010-11-22 16:10

Norrlänningar är inte kända för att krångla till det så undersökningen är väl lite onödig. Svaret är ju givet.

#14
Wiklund
2010-11-22 16:20

Kör på vad ni vill för f-n.

#15
DE
2010-11-22 16:32

Självklart ska man köra dubbat i osaltade Norrland. Men i mellansverige o söderut blir frågan lite mer komplicerad. I större utsträckning sitter dubbfria däck på tidigare och senare på vintersäsongen, dvs fångar upp första o sista halkan. Vidare; Sliter inte (så mkt) på asfalten. Bromsar bättre på isfri vägbana. Men du måste köra lugnt med framförhållning för att klara en vinter - alla klarar inte det. Tur att det saltas så mkt, annars fick vi rejäla problem med framkomlighet och olyckor!

#16
André
2010-11-22 17:08

Tack 357 och Number 0ne Tysken för kloka kommentarer. Jag har erfarenhet av Mälardalen de senaste 30 åren, och när dubbdäck skulle vara nödvändiga kan man räkna på sina 10 fingrar. Pendlat mellan Sthlm och V-ås i 7 års tid och kört lokalt i båda städerna. Naturligtvis behöver norrlänningarna dubbar, men inte vi sörlönningar !!!!!!!!!!!

#17
2010-11-22 17:24

Jag håller med #1 Tysken om att varje trafikant själv bör kunna avgöra vilken däcksutrustning som är mest lämplig. Det torde särskilt gälla i Norrland där dubbandelen alltid, av tradition, legat upp emot 90 procent.

Samma förhållande har man också sett hos den tunga trafiken där de åkare som har nytta av vinterdäcksutrustning också tillsett att sådan monterats.

Men samtidigt bör man inte glömma att någons enskilda vinst inte nödvändigtvis innebär den bästa kollektiva lösningen. Debatten om slitagepartiklar är ett tydligt exempel på detta. Mot den bakgrunden kan förbud och restriktioner vara motiverade.

I fallet däck är jag dock inne på en marknadslösning där samtliga merkostnader som dubben förorsakar (andra) faktureras tillbaka till den enskilde trafikanten. Därefter får denna själv jämföra den högre dubbkostnaden med den evetuella vinst som dubben då genererar i form av framkomlighet och tidsvinster. På så vis får man det bästa av två världar, både effektiv resursanvändning som bättre miljö, som synes alltså en lösning som ligger i gråskalorna och inte är så svart-vit som dubbdäcksförespråkarna oftast vill göra den till.

MVH AL

#19
Inbos
2010-11-22 17:57

Jag är ägare till 2 bilar, den ene är utrustad med dubbdäck den andra blev jag lurad att ha friktions däck på.
Det har nu blivit så att jag åker med bilen med dubbdäcken för det mesta, sätter man sig i bilen med friktionsdäcken efter man har kört bilen med dubb så får man nästan hjärtslag. Bromsningen blir oändligt längre och bilen spinner överallt och den spårar mycket mer. Nej det blir aldrig mer friktionsdäck.

#20
2010-11-22 18:04

Jag tror att jag skrivit detta förut:
För en sjuhelsikes massa år sen, styrde jag mot Stockholm på väg hem från Västerås. Ishalt var det och körkortet var mycket färskt och visst hade ett antal bilar kört av vägen - men Saaben puttrade på så tryggt. I höjd med Uppsala kom saltslasken och då började det kännas riktigt obehagligt - man såg ju för farao knappt någonting! Torkarna smetade runt is-asfalt-salt-slasket på framrutan och sidorutorna blev också igenstänkta.
Finns det för övrigt något mer förrädiskt underlag än när saltet inte förmått få bort all snön, utan man halkar omkring på saltslask bestående av små runda ispartiklar likt kullager under hjulen.

#22
357:an
2010-11-22 18:06

Inbos, kör på vilka däck du vill men när vi gick från dubbat till odubbat märktes ingen skillnad alls - förutom om underlaget var ren is. Lustigt hur olika man upplever saker. Eller hur?!

#23
Crister A
2010-11-22 18:40

Det verkar vara en del som blir störda av att man påpekar att dubbdäck är ett bättre allrounddäck än friktionsdäck.För Nordiska friktionsdäck är mycket bra vinterdäck(till skillnad från kontinentala friktionsdäck som är rena skiten).Om man då jämför däcken så är dubbdäcken sämre på torr asfalt än friktionsdäck.Friktionsdäcken är sämre på packad snö,is och den svarta ishalkan.Om då jag får välja efter det väglag som jag upplever minst i "södra Sverige", torr asfalt under vintersäsongen,alltså det som dubbdäck är sämst på.Då är valet lätt för mig.Jag anser att dubbdäck är det bästa allroundvinterdäcket.Men jag får ju dubbsmattret och den sämre ljudkomforten på köpet.Med mitt resonemang tvingar jag ingen att skaffa dubbdäck som vissa försöker påstå,men jag anar ett försvarstal för att man valde friktionsdäck och att man till varje pris måste försvara det valet.Behövs bara i Norrland,sällan snövintrar i södra Sverige m.m m.mMen lik förbannat när den våta vägen fryser så finns dubben där på dubbdäcket och kan göra skillnad.
Det påminner lite om debatten om vad som är premiumbilar och inte.
Sen det där om farliga partiklar och förstörda vägar är ju en annan debatt där inget har bevisats.

#24
357:an
2010-11-22 19:09

Crister A skrev "när den våta vägen fryser så finns dubben där på dubbdäcket och kan göra skillnad". "kan" göra skillnad, ja. Problemet med resonemanget är bara att den väta som fryser normalt är så tunn att dubbarna ändå inte kan gripa tag i den. Lite underkylt regn skapar en kanske 0,1 mm tjock ishinna och i det läget går dubbarna i alla fall rakt i asfalten. Du lurar dig.
Jag finner det en smula märkligt att resultatet av den undersökning som visade att begagnade dubbdäck tappade formen förvånansvärt mycket snabbare än ett friktionsdäck har runnit ut i sanden. Men det klart, det resultatet ville väl dubbdäcksförespråkarna (och vissa myndigheter) inte låtsas om.
Sen undrar jag lite om din observationsförmåga i samband med ditt uttlande om att inget har bevisats om farliga partiklar och förstörda vägar på grund av dubbdäcken. För det första exemplet räcker det med att ta sig en närmare titt på en större väg. Man ser då hur totalt söndertrasad asfalten är i de mest frekventa spåren. Att dubbarna mal sönder asfalten är en fysikalisk självklarhet. Ta en titt hur det ser ut vid ett trafikljus när en dubbdäcksbil bromsar in tvärt eller gasar på hårt. Då minsann slår det gnistor runt hjulen. Samma obarmhärtiga nötning sker självklart hela tiden. Det andra exemplet om partiklar är för mig lika självklart. Gummi är mjukare än asfalt (per definition). I kombination med salt, väta och frost kan naturligtvis asfaltpartiklar slitas loss av alla däcktyper men tuta inte i mig att metalldubbar som är hårdare än gummit i asfalten inte skulle dra loss mer partiklar än dubbfria däck. Lika fysikaliskt självklart det.
Alla får köra på vilken däckstyp de vill. Men det finns vissa vedertagna feltänk som ofta får utgöra grunden för "bombsäkra" åsikter i frågan. Personligen kan jag bara upprepa det faktum att vi på våra bilar inte märker någon skillnad nu med dubbfritt mot tidigare - utom på ren is, då. En del med dubbfritt talar om sladdar och glid och halkerier utan dess like, medan jag inte kan förstå detta. Eller skiljer det så mycket i hur man kör? Svaret kan bli bara ja.

#25
2010-11-22 19:26

Att dubbdäck sliter på toppbeläggningen känner Crister väl till. Jag har givit honom studier och beräkningsmodeller som väl belyser detta. I fallet partiklar är förvisso situationen mer komplex men visst finns där ett samband, det har stått klart sedan länge och har också visats flertalet gånger både i internationella som svenska studier.

MVH AL

#26
Crister A
2010-11-22 19:48

357:an:Men om ishinnan är så tunn så att dubbarna inte gör någon nytta (mot friktionsdäck då)men lik förbannat förstör asfalten så att det gnistrar.Då borde dubbarna göra en jävla nytta och öka friktionen eller hur?Jag tycker det är problem med det resonemanget också!
Ja dubbdäcken tappade greppet mer än friktionsdäcken med tilltagande ålder och slitage MEN friktionsdäcken blev aldrig bättre än dubbdäcken i dom flesta momenten i testet.
Ja dubbdäcken sliter mera på asfalten precis som alla däck och den tunga trafiken.Men dom farliga partiklarna kommer inte från däckslitaget utan från andra källor som avgaser.Alltså inte stora partiklar som pm 10 utan mindre partiklar som finns i avgaser och bromsdamm m.m m.m.

#28
Crister A
2010-11-22 20:30

Du är skön du Leifer.Måste med respekt säga att du framför dina åsikter utan att vara något aggressiv.Det tyckte jag var snällt att du gav bort dina Hakka 7 till syrran.Men självklart skall man välja friktionsdäck om det passar ens egna körsätt,värderingar, väglag och nervositet för väglaget när det är som sämst.Jag vill ha det bästa för jag har några gånger upplevt några gånger det som Håkan Bäcklund beskrev som en skräckfärd.När det inte hjälpte med all intelligens i världen utan bara med dubbdäck och sänkt hastighet för att överleva.

#29
barka
2010-11-22 22:14

Jag tycker dom ska köra svenska rallyt med dubbfritt också,För dom är ju tydligen lika bra som dubbdäck på snö och is.Och dom har ju 4wd dessutom också.

#30
Uno Lööv
2010-11-22 22:54

Förbjud dubbfritt och straffa dem som kör med det för mordförsök. Själv tänker jag säkert.

#31
Raymond K
2010-11-22 23:16

Uno!
:O Den gick inte av för hackor.
Ord och inga visor.

#32
2010-11-23 11:34

Nej Crister A, partiklar från däcken ligger i ungefär samma fraktion som bromsdamm. Även avgaser innehåller grövre partiklar men genererar också mindre ultrafina fraktioner. Hur de exakta relationerna ser ut mellan olika källor är dock oklart fortfarande. Men läs gärna VTI:s rapportflora i ämnet!

Att det sedan föreligger hälsorisker hos de grövre partiklarna är också klart och en av anledningarna till EU:s gränsvärden. Se gärna APHEIS hemsida om detta.

MVH AL

#33
2010-11-23 11:38

Nu kan man inte jämföra ett rallydäck med ett standarddubbdäck barka. Skillnaden är enorm och syftar till att man skall kunna köra fortare - inte säkrare. Samma sak gäller ett F1-däck. Det klarar upp till 5g (fem gånger ett vanligt däck) och är ett av (huvud)skälen till de korta bromsträckorna samt höga kurvhastigheterna. Men ändå är det tveksamt att vår svenska trafik skulle bli säkrare om alla bilister åkte omkring på denna utrustning.

En säker förare är riskmedveten, med eller utan dubbdäck. Utan denna avgörande egenskap riskerar man en ökning av olycksfrekvensen.

MVH AL

#34
Lupo3L
2010-11-23 12:39

Höj priset på dubbdäck så att vägarna kan repareras utan att alla ska behöva betala via skattsedeln. Jag kör dubbfritt och det har fungerat i 20 år. Man kör så fort som väglaget tillåter.

#35
Raymond K
2010-11-23 13:34

Ja höj priset på dubbdäck, det är värt varenda krona.
Dubbdäck är för billiga för hur bra dom är.

#36
Uno Lööv
2010-11-23 15:54

Vafaan är det för inlägg jag ser, är nog fasen större mognad på dotterns (13 år) LunarStormsida och allt vad det heter. Självklart ska alla köra med det säkraste för allas bästa -dubbdäck. Förbjud annat skit och förbjud även farliga Kinesdäck och liknande. Kör man lungt med säkra dubbdäck eller lungt med osäkra dubbfria "vinterdäck" så är självklart dubbdäck det säkraste. Oavsett var man bor.

#37
2010-11-24 19:41

357:an gör sig skyldig till ett feltänkande, precis som Crister A påpekar. Om dubbarna bryter igenom ishinnan - så gör de ju faktiskt det! Det kan ju inte vara dåligt att få fäste i asfalten bara för att den ligger under ett istäcke. Asfalten är ju det dubbarna normalt fäster i. Eller anser 357:an att ett tjockt istäcke är ett bättre underlag än asfalt?
-
Jag förstår inte Crister A:s mening "Ja dubbdäcken sliter mera på asfalten precis som alla däck och den tunga trafiken." Sliter mer än vadå?
Naturligtvis sliter ett dubbdäck betydligt mer på framförallt asfalt och betong än motsvarande däck utan dubb. Sen kan man ju alltid diskutera vilka partiklar som är allra farligast, men inga partiklar är väl nyttiga? Slitage är det ju lik förbannat.
Dock visar ju nyare undersökningar att dubbdäck kan rädda flera liv per år jämfört med dubbfritt. Undrar vad AL har att säga om de rönen...

#38
Crister A
2010-11-24 20:05

Roy J:Jag skäms för den meningen som du undrar över.Blev helt fel!Det jag menar är att visst sjutton sliter dubbarna i asfalten,(troligen mest av alla slitagefaktorer) mera i bindemedlet som är i asfalten än i stenarna som dock är den mesta delen i ytan.Stendam?Men även saltet luckrar upp asfalten och den TUNGA trafiken trycker sönder asfalten så att det blir stora djupa spår.(Det är inte bara dubbarna som sliter!)På mitt jobb har vi truckar som sliter i betonggolvet så att bara stenarna och djupa spår finns kvar.OBS! truckarna har friktionsdäck.Konstigt va????

#39
Sweeny
2010-11-24 20:11

men hur fasen ska man göra då? för nåt år sedan var man ju satans högerhand, ansvarig för säldöden och förmodligen all världens lungsjukdomar om man hade dubbdäck. Nu är det plötsligt samma sak om man kör friktionsdäck??? det finns jäkligt många självutnämnda proffstyckare här, bestäm er nån gång! har alltid kört på dubbdäck, men tröttnade på oljudet och tog ut en omgång Hakka R till nya bilen förra året. Kan bara säga att greppet är suveränt trots värsta snövintern i mannaminne även i södra/mellansverige.

#40
Crister A
2010-11-24 20:56

Sweeny:Det är ju just det.Vilken faktor skall man sätta högst.Fästet,friktionen och få dubbsmattret på köpet.Eller komforten,slippa dubbsmattret och ta det lite lugnare i trafiken.Valet är ditt!

#41
Sweeny
2010-11-24 21:22

klart att valet är mitt och att det varierar beroende på var i landet man bor och därmed väglaget. det jag menar är att förra hösten var ju dubbdäck helt förödande att köra på och nu är det en livräddare utan like... sen läser man såna idiotiska insändare som menar att man ska "förbjuda skiten" dvs friktionsdäck, det är också ett kategoriskt trångsynt uttalande som man kanske skulle undvika för att vara trovärdig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.