Bild
Nästa artikel
Nissans nya fyrhjulsdrift – med dubbla elmotorer

Nissans nya fyrhjulsdrift – med dubbla elmotorer

Nyheter

Bättre fäste med nya systemet som kan skicka kraften mellan hjulen helt individuellt.

Nissan var tidigt ute med elbilen Leaf, och snart är det dags för ännu fler elektrifierade modeller – inte minst en suv, som blir viktig eftersom marknaden för suvar växer explosionsartat.

Den nya eldrivna suven, som förmodligen kommer visas upp i år eller 2021, får ett fyrhjulsdriftsystem som är nytt för Nissan och som består av två elmotorer. Den här tekniken finns redan hos en del andra märken, men snart dyker den alltså upp även hos Nissan. Det är ett viktigt steg för att kunna locka fler köpare i exempelvis Sverige, som gärna väljer fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdriftsystemet kallas Nissan e-4ORCE och kan fördela drivgreppet till det eller de hjul som har bäst fäste för tillfället. Det gäller både mellan axlarna och mellan individuella hjul tack vare aktiv momentstyrning och genom att använda bromsarna.

Förutom att ge bättre fäste på halt underlag ska systemet förbättra stabiliteten och ge roligare köregenskaper och minska risken för understyrning i kurvorna. Dessutom kommer bromskraftåtervinningen, som ”motorbromsar” när föraren släpper gasen, bli betydligt mjukare än i en framhjulsdriven bil.

Den nya elsuven som är på ingång och blir först ut med systemet blir femsitsig och kommer ha en räckvidd på omkring 50 mil.

Taggar: Nyheter, Nissan

Kommentarer

#1
2020-01-22 09:04

Dragkrok? I så fall max dragvikt?

När kommer en elbil som får dra en ordentlig husvagn?

#2
2020-01-22 09:58

Vad för nytta med elbil o husvagn.
Räckvidden halveras troligen så man kommer ju ingenstans ?

#3
2020-01-22 09:59

Har själv husvagn så inget emot det, men svårt att få ihop den med elbil pga räckvidden.

#4
2020-01-22 10:32

Elbil och husvagn, det är nog en dröm som aldrig går ihop.

Annars. Nissan konceptet verkar väl okey bara dom får till körställningen som är katastrofalt dålig för mig i dagens bilar i butiken.

#5
2020-01-22 11:33

Vad har bromskraftsåtervinningens styrka när man släpper gasen med 4-hjulsdriften att göra? Det är ju en ren inställningsfråga som Nissan kan göra )nästan) precis vad dom vill med.

Och borde inte dubbla elmotorer göra så att man inte behöver kopplingen mellan fram och bakaxel? Är det inte bara att komplicera det i onödan? För om båda framhjulen tappar greppet så vill man väl knappast trycka på ännu mer med bakhjulen än man redan gör? Eller dom kanske inte menar det på det viset.. Lite oklart skrivet känns det som. "Fördela" mellan axlarna tolkar ju jag som att det går att skicka kraft mellan dom men dom kanske bara menar att dom går att driva separat...

#6
2020-01-22 14:27

En husvagn med eget batteripack och drivaxel är en av lösningarna. Då kan du även campa off-grid med vagnen och använda dess batteri som lagring av egenproducerad el när den bara "står" hemmavid. Det behövs ju inte något monstruöst stort batteri för att det ska fungera bra!
https://www.husbilhusvagn.se/massor/eldriven-husvagn-fran-dethleffs

#7
2020-01-22 16:03

@Panopticon, det behövs inte någon mekanisk koppling mellan axlarna.

#8
2020-01-22 16:15

Saabnisse: Som jag skriver där, använder man ordet "fördela" så borde ju det innebära att det finns en mekanisk koppling. Finns det inget sätt för den främre motorn att driva dom bakre hjulen så kan man inte fördela kraften dit. Men som sagt, det kan ju vara dumt skrivet också, mycket av poängen med den kopplingen försvinner ju om man har en motor på varje axel.

#9
2020-01-22 17:40

@Panopticon, det går ju utmärkt att fördela kraften mellan fram och bakaxel helt elektriskt utan någon mekanisk förbindning.
Det gick även med två bensinmotorer!
Citroën Safari och den hade automatisk fördelning av kraften genom den låga effekten :-)

#10
2020-01-22 18:25

Pris på elbil är för hög. Och räckvidden är kort. Hur blir det med laddningen om åker långt, ska man vänta på laddning någonstans när det är minus 30 grader och snöstorm?

#11
2020-01-22 19:21

Elbil som kan dra husvagn finns redan, verkar som en del missat det. Model X får dra 2350 kg, EQC och Etron får väl båda dra 1800?

#12
2020-01-22 19:50

Irvor: Skillnaden är att man har så fruktansvärt ineffektiv bränslebil så den drar mycket redan utan husvagn, därför ökar inte åtgången på samma vis som med elbilen.

#13
2020-01-22 21:33

@#10: Du får ju tycka och köpa vad du vill. I alla omställningar måste någon ju naturligtvis vara sist med det gamla. Globalt fortsätter omställningen.

https://cleantechnica.com/2020/01/18/fossil-vehicle-sales-in-global-free...

Man kan ha värme/kyla i elbilen utan tomgångskörning. När jag snabbladdar någonstans och jag behöver mer än kanske 10 minuter går jag och fikar. Eller sitter och stirrar i mobilen som alla andra. Eller passar på att handla. Eller tar en promenad. Eller något helt annat. Är det minus 30 eller plus 30 brukar det bli något inomhus eller i skugga :-)

#14
2020-01-22 22:07

Själv har jag inte haft möjlighet att testa i så låga temperaturer.

https://teslaclubsweden.se/starta-elbil-i-34-grader/

#15
2020-01-23 11:31

Carl Trefalt: Om man brukar köpa bilar för 2 miljoner så är 1 miljon ett lågt pris, om man aldrig kör längre än 10 mil så är 20 mil en lång räckvidd.
Du menar alltså att elbilar inte är perfekta för alla? Vilken chock, du måste vara den första som upptäckte det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.