Bild
Nästa artikel
Nissan Leaf är World Car of the Year

Nissan Leaf är World Car of the Year

Nyheter

Nissan Leaf vinner ytterligare en tung utmärkelse – World Car of the Year 2011. Elbilen slog BMW 5-serie och Audi A8 i finalen.

På bilsalongen i New York tillkännagavs vinnaren av World Car of the Year 2011. För första gången var segraren eldriven: Nissan Leaf.

– Det är glädjande att världens första massproducerade elbil vinner en sådan prestigefull utmärkelse, säger Carlos Ghosn, vd för Nissan, i en kommentar.

I finalen ställdes Leaf mot tyska premiumbilarna BMW 5-serie och Audi A8, men kom ut som segrare. Bilen röstades fram från en ursprunglig lista med 39 nya modeller av en jury bestående av 66 motorjournalister från 24 länder.

”Den känns precis som en vanlig bil, men tystare” skriver juryn om Leaf i motiveringen.

I slutet av förra året tilldelades Nissan Leaf även det europeiska priset Årets Bil 2011, där Vi Bilägare finns med i juryn. Leaf lanseras senare i år i Sverige. Priserna är ännu inte klara.

Vid prisceremonin i New York meddelades också vinnarna av World Performance Car of the Year, Green Car of the Year och World Design of the Year. Ferrari 458 Italia blev årets sportbil, Chevrolet Volt årets miljöbil och Aston Martin Rapide årets snyggaste.

Diskutera: Vann rätt bil?

Tidigare vinnare:

Bilar som tidigare tilldelats priset World Car of the Year:

2005: Audi A6
2006: BMW 3-serie
2007: Lexus LS 460
2008: Mazda 2
2009: Volkswagen Golf
2010: Volkswagen Polo

Taggar: Nyheter, , Nissan Leaf

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-04-26 10:45

Grattis Nissan.
Kul att en liten elbil vinner över "premium" bilarna. För mig vann rätt bil för det ligger i tiden att el-bilarna skall vinna mark gentemot bensin och diesel drivna bilar.

#2
2011-04-26 12:19

Jo det är kul att en liten bil vinner över de stora elefanterna, men jag är inte säker på att det är rätt bil som vann.

Jag tror att det kommer att dröja flera decennier innan elbilen blir något att räkna med.
Vem köper den här bilen?
Vem lägger ut upp till 400000:- för en småbil med i praktiken tio mils körsträcka mellan laddningarna och där batterierna måste bytas efter 7-8 år till en kostnad av kanske 100000:-?

Och vad händer när det i ett villakvarter kommer tio st av dessa bilar som kopplas in samtidigt och då man får ett totalt uttag av upp till 350A från transformatorn.

Elnäten är helt enkelt inte dimensionerade för elbilar.

#3
2011-04-26 15:11

Mer än 80% av världens elenergiproduktion kommer från fossil energi.
Elbilar är alltså inte speciellt miljövänliga.

#4
Granlund
2011-04-26 15:52

saabnissen:

Den kostar runt 30000euro i europa, så max 300000kr i Sverige efter 50000kr statligt bidrag skulle jag tro.
Räkna ihop vad du lägger i servicekostnad på en vanlig bil under 7-8år, oljor, kamrem, partikelfilter med mera.
Batteriet kostar idag 375dollar per kwh att producera för Nissan, alltså 9000dollar, ca 60000kr. Jag tror inte batteriet är dyrare om 7-8år
Driftskostnaden blir ungefär 1/3del av en konvetionell bil.

Helt rätt att den blev årets bil tycker jag.

http://green.autoblog.com/2010/05/05/report-nissan-leaf-battery-pack-costs-only-6-000-9-000-or/

#5
2011-04-26 20:17

Trevligt att elbilen förs fram.

#6
2011-04-26 21:43

saabnisse
2011-04-26, 15:11
Re:
var inte en så´n glädjedödare,tänk på att Antonov har elbilplaner , kanske elSAAB ?

#7
2011-04-26 23:26

Grattis Nissan, det är en ovanligt välförtjänt seger! Trevligt att en bil vars grundidé blickar framåt och inte bakåt vinner.

#8
2011-04-27 08:18

Granlund
De tillverkningskostnader som du uppger kosta $375/kWh är ju inte på något sätt verifierade, den verkliga kostnaden ligger förmodligen närmare $600 vilket antagligen ger kostnaden minst $15000-20000 till kund för ett ersättningsbatteri efter kanske 7 år.
Om man räknar med svenska pengar innebär det en årskostnad av 12000-14000:- enbart för batteriet.
Till detta kommer övrigt underhåll, inte ens en elbil är underhållsfri.
Även om milkostnaderna kan se låga ut så stiger de snabbt när man räknar in alla kostnader.
Det blir alltså ganska dyrt att åka i en liten elektrisk fjuttbil som bara klarar 10 mil om dagen.
Sedan kan det ju räcka för många, men jag tycker att det idag finns bättre, billigare och mer miljövänligare alternativ.

#9
Raymond K
2011-04-27 09:15

Alla pratar om dagens siffror när det gäller kostnad för batteritillverkning och byte.
Ju mer mark elbilarna vinner ju billigare kommer det att bli eftersom att tillverka större volymer blir billigare.
Om utvecklingskostnader och tillverkningskostnader kan spridas över större mängder blir det billigare.
Någonstans måste det ju börja och elbilarna är ju i starten nu inget annat kan sägas.
Men om x antal år när kapaciteten blir bättre och när fler köper elbilar går såklart priserna ner.
Någon här sade att elbilar inte är miljövänligt vid tillverkning och det är ju sant men miljövinsten kommer ju när bilarna körs p.g.a inga avgaser.
Jämför utsläppen från 1 miljon bensinbilar och utsläppen från 1 miljon elbilar, är det någon som inte tror att det är stor skillnad?

#10
2011-04-27 09:24

Raymond K
Du skriver att elbilarna är i starten nu.
Det stämmer inte, det har de varit i 120 år utan att lyckas.
Du skriver vidare att de är miljövänliga genom att de inte släpper ut några avgaser och det är ju riktigt, men det gör ju i stället de fossileldade kraftverken och de kommer säkert inte att minska om det blir fler elbilar.

#11
Raymond K
2011-04-27 10:47

Sant Saabnisse att de fossileldade kraftverken inte kommer att minska men de kommer inte heller att öka om folk köper elbilar.
Ja man har provat att göra elbilar i många år det vet jag med men att jag säger att de är i starten nu är att de börjar nästan bli tillräckligt bra för att folk allvarligt börjar fundera på att köpa elbil istället. Så har det inte varit förut. Men det behövs ett antal års utveckling ytterligare för att kapaciteten skall bli så bra att den inte skall bli något hinder för att köpa en elbil.

#12
2011-04-27 17:20

Elbilarna har legat i träda i över 100 år, så visst kan man säga att de är istarten när de nu tas upp igen.
När Saab "tämjde" turbon genom att sätta på en övertrycksventil (waste gate), så innebar ju inte det heller att de uppfann turbon - men den blev något användbart i vanliga bilar och fick snabbt spridninig.

Man har alltså lyckats få upp effektiviteten ganska rejält på något så komplicerat som en motor med intern förbränning där förhållande hela tiden är föränderliga, utsläppen har minskats till en bråkdel av de ursprungliga och tillförlitligheten är bra. Tänk om samma utveckling lagts ner på den så mycket enklare och redan från början så mycket effektivare, renare, mindre och tystare elmotorn. Fast det är ju det där med energikällan. Bränsleceller som så många trodde på (men inte jag) verkar inte längre vara aktuellt, så vi får väl hoppas batteriutvecklingen.

#13
2011-05-02 16:22

Nu kommer ett annat sätt att ladda bilarna, magnetisk resonans i stället för induktion.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3164527.ece

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.