Bild
Nästa artikel
Nio ET7 är en eldriven lyxsedan som klarar 100 mil på en laddning

Nio ET7 är en eldriven lyxsedan som klarar 100 mil på en laddning

Nyheter

Kinesiska Nio visar upp en eldriven lyxbil med ny batteriteknik och fokus på komfort. Den blir dessutom betydligt billigare än konkurrenterna.

Kinesiska biltillverkaren Nio är en av flera elbilsutmanare som vill locka köpare från de stora jättarna. I Kina satsar Nio på så kallade batteribytesstationer, där batteriet i elbilarna byts ut mot ett fulladdat på tre minuter medan ägaren väntar.

Nästa steg för Nio blir en eldriven och självkörande lyxmodell kallad ET7. Den presenterades på märkets så kallade ”Nio-dag” som hölls i kinesiska Chengdu.

Nio ET7 blir en konkurrent till bland andra Tesla Model S, Lucid Air och Porsche Taycan. Den har fyrhjulsdrift och levererar totalt 650 hk och 850 Nm. Accelerationen till 100 km/tim går på 3,9 sekunder. 

Modellen ska också vara energieffektiv, bland annat tack vare det låga luftmotståndet. Med ett 70 kWh-batteri klarar Nio ET7 mer än 50 mil på en laddning och med 100 kWh ombord blir räckvidden 70 mil, men det är enligt den kinesiska NEDC-körcykeln som är betydligt mer tillåtande än europeiska WLTP.

”Mest intressant är att den kommer med ett solid state-batteri”
Nio ET7 ska ge ett lyxigt intryck med fokus på komfort. Den lilla svarta cirkeln som tittar upp ovanför infotainmentsystemet är röststyrningsassistenten. Modellen har aktiv luftfjädring som kan anpassas efter vägen och vädret.
Nio ET7 ska ge ett lyxigt intryck med fokus på komfort. Den lilla svarta cirkeln som tittar upp ovanför infotainmentsystemet är röststyrningsassistenten. Modellen har aktiv luftfjädring som kan anpassas efter vägen och vädret.

Ny batteriteknik

Mest intressant är att modellen även kommer med ett så kallat solid state-batteri på hela 150 kWh och dubbelt så hög energitäthet som i 100 kWh-batteriet. Det ger en räckvidd på mer än 100 mil enligt NEDC-körcykeln. Även omräknat till WLTP blir räckvidden förmodligen längre än i alla dagens elbilsmodeller.

Solid state-batterier har fast elektrolyt istället för flytande vilket ska ge bättre egenskaper än i dagens elbilsbatterier, bland annat när det gäller livslängd och brandrisk. Men hos de flesta biltillverkare ligger solid state-batterier fortfarande några år in i framtiden.

Nio ET7 ska klara fem stjärnor i krocktest hos Euro NCAP och den kan köra själv under många förhållanden tack vare ett system som Nio utvecklat själva. Systemet har elva kameror, en lidar, fem radarsensorer, tolv ultraljudssensorer, två ”positioneringsenheter” och möjlighet att kommunicera med andra bilar. 

Läs också: Fulladdat elbilsbatteri – på bara 3 minuter

Nios självkörande system är egenutvecklat och några av sensorerna sticker upp på taket. Det består av elva kameror, en lidar, fem radarsensorer, tolv ultraljudssensorer och två ”positioneringsenheter”.
Nios självkörande system är egenutvecklat och några av sensorerna sticker upp på taket. Det består av elva kameror, en lidar, fem radarsensorer, tolv ultraljudssensorer och två ”positioneringsenheter”.

Billigare än konkurrenterna

Priserna börjar på 570 000 kr före elbilssubventioner i Kina. Det finns även möjlighet att få ett lägre inköpspris för den som vill prenumerera på batteriet – samma lösning som Renault tidigare hade för elbilen Zoe.

Det är svårt att översätta priset direkt till svenska kronor, men som jämförelse kostar Porsche Taycan från 1,1 miljoner kronor i Kina och Tesla Model S kostar från 940 000 kr.

Nio ET7 ska börja levereras under första kvartalet 2022. Det finns uppgifter om att Nio även ska börja säljas i Europa.

Läs också: Uppgifter: Då kommer nya elbilsmärket till Europa

Modellen mäter 5,10 meter på längden vilket gör den 10–15 centimeter längre än Porsche Taycan, Tesla Model S och Lucid Air.
Modellen mäter 5,10 meter på längden vilket gör den 10–15 centimeter längre än Porsche Taycan, Tesla Model S och Lucid Air.
Nio ET7 är en eldriven lyxsedan som klarar 100 mil på en laddning
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2021-01-11 10:18

Äntligen en elbil som funkar

#2
2021-01-11 10:24

5100mm. Vilket vansinne.
Ryms nog inte i många svenska garage eller parkeringshus.

Och att den fungerar har vi ju osett om.

#3
2021-01-11 10:36

Jarl: Vaddå äntligen? Finns väl en hel del elbilar som fungerar utmärkt redan.....
Sen vet vi inte ett dugg huruvida denna fungerar bra än. Däremot tror jag helt klart på Nio.
Men ja, den är stor. Min Model S är på gränsen ofta när det ska parkeras...

#4
2021-01-11 10:45

Något tveksam till Solid State-batterier eftersom dessa enligt många forskare knappast är tillräckligt utvecklade ännu och att då sätta dessa i en bil som första applikation (?) känns en aning vågat.
Sen storleken - nåja, detta är väl inte tänkt som nån "folk-elbil" och det finns ju andra stora bilar trots alt.

#5
2021-01-11 10:49

Det är ju ingen Octavia så den är både onödig som vansinnig.

MVH AL

#6
2021-01-11 10:54

A.L, den är för lång.. onödigt lång om du frågar mig. Octavia har perfekta mått för de flesta (4,65 meter lång). Volvo har sin V60 som ligger i samma "längd område", det är en förnuftig storlek på bil. A.L, du kan inte sova bra om du har så mycket problem med modellen Octaiva, den verkar störa dig mycket? Jag skall snart sälja min och köpa elbil, du kanske vill köpa den billigt? Den är 8 år fast är som i nyskick (inga fläckar invändigt i bilen), och inga bucklor utvändigt.

#7
2021-01-11 11:19

Solid State-batteri om ett år. Det låter ju lovande. Kan kineserna kört om världen i övrigt?

Kineser gillar långa bilar. Flera av våra modeller här i Europa finns i förlängda versioner i Kina. En lång bil ger bättre förutsättningar för att utforma optimal aerodynamik. Tvärsnittet på frontarean är detsamma.

Det man ser på denna modell är att den har en kort "bagage" efter bakrutan. Så ser Teslas bilar ut och så kommer Mercedes EQS att se ut. Aerodynamik före klassisk bagagelucka på eldrivna lyxlimpor alltså.

#8
2021-01-11 11:22

Lustigt hur folk i allmänhet är så pass positivt inställda till bilar från Kina helt plötsligt, hade det varit fossilmotorer i dem hade tongångarna varit helt annorlunda, men batteribilar lyder tydligen under andra lagar.
Samma sak med Tesla, hur många andra amerikanska vardagsbilar kan folk tänka sig?

Kinatillverkat är också billigt så klart, då är den politiska biten inte heller så viktig längre, kommunism är förkastligt och ska med alla medel bekämpas, om man inte kan göra sig en hacka på den förstås.

#9
2021-01-11 11:24

I Kina har de välbeställda en chaufför och därför vill de ha en "förlängd" variant av modell för att kunna sitta bra i baksätet. Vanliga familjer föredrar nog hellre en vanlig "icke förlängd" version.

#10
2021-01-11 11:25

Prestigelös, nästan allt du köper tillverkas i Kina när det gäller inom elektronik/teknik. Så att vägra köpa saker ifrån Kina, begränsar nog livet lite väl mycket.

#11
2021-01-11 13:00

Nej då Vargen, jag konstaterar kort och gott att Octavia inte passar in på mig eller mina krav på säker och komfortabel förflyttning lika lite som att du tycks gilla SUV:ar.

Folk har olika behov och preferenser. Några kanske vill köpa även denna kinesiska elbil istället för - hör och häpna - en Octavia. Vem vet....;-)

MVH AL

#12
2021-01-11 13:06

Styggavargen, Kina tillverkar allt nu för tiden både skräp och kvalitets produkter. Vi gav dom ett finger och dom tog hela handen. Tyvärr har dom en så stor makt och pengar att dom gör lite som dom vill. Se bara på vår Kinaambassadör som hotar oss med både det ena och andra, skulle jag bestämma skulle jag slänga ut honom.
Det vi konsumenter som har gjort Kina så starka och det är bara vi som kan ändra på det.

#13
2021-01-11 13:44

Kina är har en jättestor marknad för stora gärna förlänga verisioner av sedanbilar med stort baksäte. Bilens ägare som högst sannolikt är en fabriksägare eller parti topp kommer sitta i baksätet med en privatchaufför som man kan anställa för ca 70-90 tusen per år i Kina.

#14
2021-01-11 15:57

2TT2, det har jag inga problem med. Börja tillverka textileri Borås igen, jag kommer att köpa men jag kan inte garantera att mina landsmän hellre köper lokalt producerade varför framför importerat som är lite billigare ifrån Kina. Konsumenterna har makten, och jag tror USA lider lite av samma problem, allt lades ut på Kina och andra länder och arbetstillfällen gick förlorade.

#15
2021-01-11 16:00

A.L, om denna modellen kommer ut i C-segmentet kommer jag att vara intresserad. Modellen ser inte helt fel ut, den är aerodynamisk och jag har inget emot en sedan modell igen (har kombi nu, min första och antagligen sista). Jag är smått intresserad av e-C4 också, men vad jag förstått kan man inte provköra denna modellen i Sverige ännu.

#16
2021-01-11 19:26

Tja, om taket sitter kvar, om stötfångarinklädnaderna sitter kvar, om övriga exteriör utrustning sitter fast och om vi slipper sättningar i chassit (!), är jag mycket intresserad av en 150-kW:are! Dessutom är bilen mycket snygg både exteriört och interiört. Säg att jag klarar i alla fall 90 mil på en laddning enligt WLTP och jag klarar resan till Falsterbo/Skanör och halvvägs tillbaka på en laddning. Now we're talking! Så, jag att köpa en elbil från Kina? Upp till bevis bara så får vi se!

#17
2021-01-11 19:29

Hur det än är med elbilarna från Kina så ställer jag ändå frågandes till hur det kommer bli att äga en. Hur kommer det vara med service, reservdelar, etc. Efter kinesiska företags minst sagt tafatta åtaganden i andra sammanhang tidigare i Sverige så skulle jag nog vara väldigt tveksam till att handla en kinesisk elbil, oavsett hur bra den är.

#18
2021-01-11 19:29

Jag tror ju personligen att elbilar med så stora batterier kommer bli väldigt ovanliga, men precis som idag med AMG, M etc. så hjälper toppmodellerna till att sälja instegarna med. Jag tror att "standarden" kommer landa på elbilar med räckvidd på 40-60 ärliga mils räckvidd, mer behövs verkligen inte med ett bra utbyggt laddnätverk, över det är resursslöseri.

#19
2021-01-11 20:35

Blir intressant att se, hur bra den klarar sig i Europa.

#20
2021-01-12 05:06

5100 mm på längden
Parkeringsplatserna blir mindre och mindre.

#21
2021-01-12 07:33

Vart har de stulit tekniken från? Verkar som den har hög teknisk nivå i klass med ledaren Tesla

#22
2021-01-12 10:29

Ja precis som de stal tekniken från Amtrack när kineserna byggde snabbtåg

#23
2021-01-12 17:28

Henrik M, med 40-60 ärliga mils räckvidd och förbrukning som tex en Polestar, hur stort bilr batteriet då? Lite enkel matte 2*40 - 2*60 = 80 - 120 kWh..
Modellen på bilen klarar sig med mindre batterier för att den är aerodynamisk och antagligen har hyfsat låg vikt (i förhållande till storlek på batteriet så klart). Det hänger väldigt mycket på designen nu när bilarna skall gå på el, man kan inte komma med SUV karosser och onödigt tunga modeller för då spricker ekvationen direkt och räckvidden blir kraftigt försämrad.

#24
2021-01-12 23:03

I varenda tråd om konkurrerande elbilar tittar snarstuckna Tesla-fanatiker fram och snyftar. Kanske är det dags att inse att idéer inte är patentskyddade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.