Bild
Nästa artikel

Motorfel efter Volkswagens dieselåtgärd

Nyheter

Kort efter mjukvaruuppdateringen tappade Carl-Johans Golf kraft och EGR-ventilen byttes för 11 000 kronor. Ett troligt följdfel av VW:s dieselåtgärder enligt en motorexpert.

Vissa Volkswagen-ägare får problem med EGR-ventlien efter mjukvaruuppdateringen. En av de drabbade är Carl-Johan Danielsson i Mellbystrand.
Vissa Volkswagen-ägare får problem med EGR-ventlien efter mjukvaruuppdateringen. En av de drabbade är Carl-Johan Danielsson i Mellbystrand.
Carl-Johan Danielsson i Mellbystrand är en av de VW-ägare i Sverige som fått sin motor åtgärdad efter VW:s utsläppsfusk. Men bara en vecka efter uppdateringen blev hans Golf 1,6 TDI -12 kraftlös och bärgades till närmaste verkstad. Den hade då rullat 8 900 mil.
– Jag körde på E6:an när motorn började att förlora kraft. När en varningslampa tändes svängde jag av vägen och ringde en bärgare, berättar Carl-Johan.
Bilen togs till Toveks Bil i Varberg där EGR-ventilen byttes ut till en kostnad av 11 000 kronor. Verkstaden hävdade att det inte hade något samband med den nya mjukvaran.

EGR-systemet återcirkulerar avgaserna tillbaka till cylindern för att få renare utsläpp. Fel på EGR-ventilen är inget ovanligt, men Carl-Johan är inte ensam om att få problem kort efter VW:s motoruppdatering.
Tyska medier har uppmärksammat att flera VW-ägare rapporterar att motorn tappar ork efter VW:s uppdatering, med dyra reparationer som följd.

Enligt Andreas Cronhjort, docent i förbränningsmotorteknik på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, är det rimligt att tänka sig att belastningen på EGR-ventilen ökar med VW:s mjukvaruuppdatering.
– Vill man sänka NOx-utsläppen är det sannolikt med mer EGR-aktivitet. Det sänker förbränningstemperaturen som ger lägre NOx-utsläpp, men även mer sotpartiklar. Det innebär dubbel belastning för EGR-systemet – dels mer arbete, dels mer sotpartiklar som kan sätta igen EGR-ventilen, förklarar han.


Men det är inte bara EGR-systemet som riskerar att ge dyra reparationer, enligt Andreas Cronhjort.
–Med den ökade mängden sotpartiklar finns det också en risk att livslängden på partikelfiltret minskar.
 
Sedan Carl-Johan Danielsson
kontaktat sin lokala verkstad i Laholm, som utförde motoruppdateringen, har han blivit lovad ersättning för de kostnader han haft i samband med motorfelet.
 
Har du gjort uppdateringen och drabbats av fel med EGR-ventilen? Hör av dig till Vi Bilägare på redaktionen@vibilagare.se
 
Vi Bilägare håller just nu på med att testa Volkswagenbilar före och efter dieselåtgärden. Resultaten kommer vi att publicera här på webben och i tidningen inom kort.
 
Läs mer: Volkswagens svar på EGR-problemet.
 
Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2017-05-06 10:25

Med tanke på alla skriverier, vilka var motiven att låta genomföra "åtgärden" istället för att avvakta? Det har ju dykt upp en hel del frågetecken som lämnats obesvarade och då är det ju bara att vänta in svaren. Ett frågetecken är naturligtvis vem som, under bilens hela livstid, tar ansvar för ev kostnader (fler byten av EGR-ventil, partikelfilter etc) som kan dyka upp när dessa får jobba hårdare.

#2
2017-05-06 10:31

Bilar som inte åtgärdas är inte godkända enligt typgodkännandet. VW åtgärdar ju inte bilarna för att de tycker det är kul, utan för att de måste göra det enligt deras uppgörelse med EU. Men åtgärden fungerar ju uppenbarligen inte, det VW borde göra är som de gjort i USA - alltså köpa tillbaka bilarna.

#3
2017-05-06 10:38

#2 Raphael: Det finns inga "måsten". Åtgärden är frivillig och behöver inte genomföras, utan den som vill avstå, eller bara avvakta att VW/Audi/Skoda/Seat bemöter och löser alla problem/frågor har all rätt att göra så.

VAG ser dessutom "åtgärden" som en ren goodwill gentemot myndigheterna, alla risker (som kassa EGR-ventiler) på bilägarnas bekostnad, naturligtvis (även om VAG byter ventilen gratis så ersätts inte bilägarens besvär...)

#4
2017-05-06 10:42

Ja inte skulle man våga äga VW-aktier nu, kan bli en katastrof om man måste börja köpa tillbaka flera miljoner bilar i EU. Mycket tråkigt detta för ägarna och dom ha ju bara köpt det Vi bilägare rekommenderar.

#6
2017-05-06 11:18

Jag reagerar mest på priset, hur är det möjligt att detta arbete skall kosta 11000 kr? EGR ventilen i sig kostar 400 kr till bilen på bilden. Så de tar 10600 kr för att utföra jobbet. Jag hade kört tillbaka och krävt tillbaka nästan hela arbetskostnaden.

#7
2017-05-06 11:26

Jag är inte ens säker på att de bytte mot en ny ventil, kanske rengjorde de bara den? Jobbet borde ta mindre än 30 minuter att göra, kanske max 1 timme om EGR ventilen sitter dåligt till.

#8
2017-05-06 11:34

Det var chock dyr för 11.000 kr på EGR ventil med inkl arbete, i vilken verkstad vill ha för 7000 kr på arbete. Hittat på Mekonomen för 4179 kr.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bransle-och-motorstyrning/avgas...

#9
2017-05-06 11:36

#8 GF: Priset handlar inte om tidsåtgång, eller hutlöst reservdelspris -utan om vad man anser att den normalt inkompetente bilägaren kan tänkas betala. Kan man bara förklara att det är en extremt komplex operation och att delen är gjord av homogent guld så gäller fri fart rätt in i den här kundens plånbok.

#10
2017-05-06 11:43

#9 LeifV
Ok uppfattat då det menar bara material kostnad utan arbete.

#11
2017-05-06 11:44

Ja detta är ju extra illa i ett land som har EUs högsta verkstadspriser. Då gäller det att ha en bil som kräver mycket lite underhåll, annars går det inte ihop. Stort frågetecken för VWs bilar att äga när dom blir lite äldre i vårt land pga det, alltså då inte bara just dessa dieselgate-bilar.

#12
2017-05-06 11:51

Bojkotta detta skitföretag.

#13
2017-05-06 11:56

Styggavargen: Verkstäder har inga skrupler. De är där för att tjäna pengar. I sverige har vi uppenbarligen alldeles för många godtrogna människor som inte orkar bry sig tillräckligt om vad service kostar. Därför kan man klämma folk på galet mycket pengar för något så fånigt som en EGR-ventil. Jag bytte på min förr-förra bil själv. Tog en kvart, ventilen kostade strax över 1000 pix.

#14
2017-05-06 12:46

Skulle aldrig låta någon förändra något på bilen och sedan priset!!!!!, Priset är helt sjukt för högt. Kräv att få det specat så man vet vad dom tagit betalt för Och redovisa det här så dom får dålig reklam.. Och egr ventil har jag inte strulat med sedan 1988 eller nåt sådant men det var väl en 1/2 timmes jobb.

#15
2017-05-06 13:01

VW är en knapp medelmåtta längre, skulle aldrig satsa mina surt förvärvade slantar på detta företag som inte får sina bilar att fungera som tänkt. Finns andra som är betydligt bättre som man kan lita på i ur och skur även då problem uppstår och att man kommer med en lösning och att man tar sitt ansvar för produkten fullt ut så den fungerar som tänkt. Tur man inte är en "död fisk som följer strömmen"........

#16
2017-05-06 14:33

milkylainen, att verkstäderna är dyrare i Sverige än övriga EU har ingenting att göra med att man "inte har några skrupler", att svenska verkstäder skulle vara mer giriga om det är vad du försöker säga. Det har att göra med andra faktorer där framförallt kostnadsläget är för högt och konkurrensen för låg. Dålig konkurrens beror på högt kostnadsläge, det blir då säljarnas marknad, inte köparnas. Jag förstår f.ö. inte hur VW ska överleva på elbilar, men kanske går att göra halvdåliga såna också.

#17
2017-05-06 14:38

Tur att jag kör Toyota dieselbil av 2016 års modell. Har gått problemfritt i ca 200 mil sedan i december då jag köpte den splitter ny!

#18
2017-05-06 14:41

Att byta EGR ventil med EGR kylare på en WV diesel går inte att jämföra vad gäller arbetstid och materialkostnad med att byta EGR ventil på en gammal bensinmotor. Sedan årtionden finns inte EGR ventiler på bensinmotorer (men håller på att komma tillbaka). Envisas man med att köra diesel så får man räkna med höga underhållskostnader. Att man får byta EGR ventil komplett med kylare är mycket vanligt åtgärd på VW dieslar och har säkert behövts oavsett uppdatering.

#19
2017-05-06 15:28

#17 Stoor
Va du körde väldigt lite 200 mil på 5 månader. Det ska vara över 800 mil på 5 månader dvs rekommendera över 2000 mil/år för diesel. Framtid kommer bli några tusenmil kan sotpartiklar DPF behovs byte som kostar exempel 20.000 kr.

#20
2017-05-06 16:34

För att undvika eventuella missförstånd så ska jag meddela att för att byta EGR-kylaren, det är en enhet med EGR, så måste man ner med framvagnen och styrväxel. Du ska bort med avgasrör/partikelfiltret plus diverse andra rör och slangar. Sen när bytet är klart så väntar en framvagnsjustering. Inget man gör på en kvart alltså.

#21
2017-05-06 17:32

GF:
Min diesel Toyota körs ca 400 till max 500 mil per år och det gjorde jag med min förra Toyota dieselbil också som var av 2011 års modell. Det har aldrig varit fel på partikelfilter eller något annat trots korta körningar. Jag gillar dieselmotorns köregenskaper med högt vridmoment och sköna motorljud och kommer knappast att köpa en trög / sur Toyota med bensinmotor. Diesel är dessutom billigare än bensin plus att jag har just börjat tanka den nya miljövänliga "HVO dieseln" vilket gör att motorn blivit ännu piggare och går mjukare / tystare än då jag körde på vanlig diesel. Dieselmotorn gillar jag skarpt!

#22
2017-05-06 18:10

Jag har förvisso inte bytt EGR-ventil på någon nyare bil, men det verkar mer än hutlöst att det ska kosta över en tusenlapp.

#23
2017-05-06 18:26

Roy J...har hänt en del sedan din Amazon.

Hur kan du överhuvudtaget uttala dig om något du uppenbarligen inte har någon koll på.
Dessvärre är det väldigt vanligt på dessa kommentarsfält-

#24
2017-05-06 18:44

Roy, en verkstads tar över 1000 kr timmen, hur ska du hinna göra allt det trasten beskriver på under en timme?

#25
2017-05-06 19:09

SiggeNn: EGR-ventil på en Amazon?

#26
2017-05-06 19:12

trasten: Isåfall är det en idiotdesign. EGR-ventiler är problembarn. De bör rimligen vara lätta att åtgärda. På den förrförra bilen satt den på ena sidan av motorn, vid insuget högst upp. Helt trivialt att byta.

#27
2017-05-06 19:27

Jag håller med! Idiotdesign!

#28
2017-05-06 19:29

Ännu roligare blir det om bilen är 4- hjulsdriven för då ligger vinkelväxeln ivägen!

#29
2017-05-06 19:34

Stoor
Grattis till dig! Det är ju heeeelt fantastiskt!!!! Jag är ytterst impooooonerad!!!!

#30
2017-05-06 20:42

LeifV, om du tror att VWs ätgärder är för att de tycker det är kul att bråka med sina kunder så får du tvka det. Men faktum är att åtgärden är nödvändig för att följa typgodkännandet. Även om bilågarna inte drabbas om de tackar nej till åtgärden, så har VW ändå uppdraget från myndigheterna att göra åtgärden. Kom ihåg att EU krävde av VW en åtgärdsplan, annars skulle VW straffas mer än vad som redan skett. De åtgärder som VW nu genomför är godkänt av EU. Om VW struntar i att genomföra åtgärden så riskerar de kraftiga böter. Om många ägare skulle vägra låta VW göra åtgärden så riskerar VW böter, men ägarna drabbas inte av att vägra - det är bara VW som drabbas. Det ligger därför i VWs intresse att de flesta ägare går med på att göra åtgärden för annars får VW mer problem.

#31
2017-05-06 20:46

Kort sagt då en felkonstruktion igen från VW, denna gång EGR ventil när den är så krånglig att byta. Finns bättre mer förutseende konkurrenter som konstruerar sina bilar för billigare ägande och service för kunderna. Välj ett annat märke.

#32
2017-05-06 21:09

#30 Raphael... Det är helt klart att VW enbart agerar för att jävlas med sina kunder. VW agerar enbart av omtanke om sitt egna hus och skiter helt i kunderna, som jag sade tidigare. Ang typgodkännandet så stämmer inte det du säger -då hade "åtgärden" varit tvingande, och inte frivillig. Om det nu är så att VW kan drabbas av böter om folk inte accepterar åtgärden, så varför är då VW inte lite mer ödmjuka och generösa inför sina kunder, varför bjuder inte VW till, utan väljer att till 100% jävlas med kunderna? Och, slutligen -varför går VW's jurister ut med att de anser att fusket är lagligt när de kunde hållit detta internt. Finns ingen rim och reson i VW's ageranden och den enda röda tråden är att deras önskan är en 100%-ig kundmisshandel...

#33
2017-05-06 21:27

Nu har inte jag någon VW, som tur är, men helt klart, det enda som VW skulle ha gjort, om de hade haft någon heder i kroppen, är att köpa tillbaka bilarna. Precis som man gjort i USA. Men oss svenskar vet företag och makten att de kan leka med hur mycket som helst, för vi är konflikträdda och törs inte säga ifrån. Så enkelt är det!

#34
2017-05-06 23:58

Stoor skriver: "Diesel är dessutom billigare än bensin plus att jag har just börjat tanka den nya miljövänliga "HVO dieseln" vilket gör att motorn blivit ännu piggare och går mjukare/tystare än då jag körde på vanlig diesel." Om Du uppskattar att motorn är pigg och går mjukt/tyst så skall Du välja en bensinmotor. Den går väldigt mycket mjukare/tystare och är mycket snabbare/varvvilligare än en diesel oavsett använt bränsle. Att dieselbränslet är något billigare hjälper föga när kostnaden per mil blir avsevärt högre om man kör så lite som 4- 500 mil per år med en dieselbil.

#35
2017-05-07 07:31

Sen ska man väl säga att EGR-ventilerna på VW pajade ganska frekvent redan innan uppdateringen.

#36
2017-05-07 09:22

trasten: EGR-ventiler pajjar överallt. De är ökända problembarn. Däremot om nu VW verkligen får ner NOx så ökar sotproduktionen. EGR-ventilen kan vara dåligt dimensionerad för ökad sotproduktion och ökade arbetscykler (billig). Därför går den sönder fortare eller packar igen ganska omgående efter uppdateringen.

#37
2017-05-07 09:53

Fel, VW EGR är dom som pajjar allt för ofta.

#39
2017-05-07 11:54

Orsaken är att VW försäljning ökar, mindre än tidigare, men den ökar som den alltid gjort och så länge man säljer bilar så bryr man sig inte...

Så länge man fortsätter att köpa VW som man gör kommer VW aldrig att bry sig om just någonting alls.
Varför skulle de?
Ökad försäljning sänder signalen att alla kunder är nöjda och därmed kan man utan tvekan avfärda alla som klagar med argumentet att de är en liten klick dumsnutar man inte behöver bry sig om.

Det är kunderna som bestämmer, vill ni bli bättre bemötta och få bättre bilar från VW så finns det bara en sak att göra... och det är inte att klaga...

#40
2017-05-07 11:58

Rätt N-iklas, det är många VW-kunder som är nöjda för vad jag vet så har inte alla 100% som köpt VW problem.
Det rör sig om några få procent men visst tillhör man de få procenten så är det förstås inte roligt men det det är det inte oavsett vilken bilmärke man har om man får problem.

#41
2017-05-07 12:34

#40 Hackenbush... Carl-Johan i artikeln hade varit en betydligt nöjdare VW-ägare om han bara vägrat "åtgärden" -en del kan man ju påverka själv. Finns ingen som helst anledning eller motiv för en VW-ägare att ytterligare försämra sitt läge och öka på antalet missnöjda VW-ägare. Dessutom med risk för stora kostnader, kanske inte nu när VW ibland backar upp, men om några år efter åtgärden så blir plånböckerna desto tommare. Dessutom -den seriösa VAG-verkstaden och dess seriösa anställda (finns de?) avråder naturligtvis, med skärpa, från att utföra "åtgärden" då riskerna med denna vida överstiger det bilägaren har att vinna (ungefär som att det åligger verkstaden att avråda från en reparation som inte är i proportion till bilens värde...).

#42
2017-05-07 15:09

Så VW behöver inte oroa sig fören 100 % har problem...
Nej det ser ju ut som man är av den uppfattningen...

Det kan ju hända att någon anser att man kan ha lite högre förväntningar på "världens bästa bilmärke" som älskas av hela mänskligheten eller ?

#43
2017-05-07 15:22

Finns ingenting som säger att hans egr ventil, inte hade gått sönder iaf. Saker går sönder på bilar. Antingen gör man något åt sitt "problem", eller så grinar man ut i medier...

Vissa individer skulle inte äga en bil.

#44
2017-05-07 16:38

Vi får väl snart se i kommande Autoindex hur nöjda VW ägarna är förhållandevis......hur har det sett ut föregående år i Autoindex? Jo, under medel..........och det har knappast ändrats får man förmoda.

#45
2017-05-07 19:19

Shogun
Ja, Autoindex kommer betyda att jag säljer allt och köper en Toyota....
Suck.

Vilka jävla patetiska gnällspikar. Köp ingen VAG om ni tycker det är sååå jävla dåligt.

#46
2017-05-07 21:02

Axa.

De är ju dåliga, vilken jäkla konstruktion och inte första gången. Sedan så har man ju fuskat....inte bra och ägarna och miljön lider av detta och du försvarar VW, patetiskt!

#47
2017-05-08 00:09

Shogun
Jag försvarar inte VAG vad gäller deras dieselgate.
Men många här är uppenbarligen självutnämnda experter på VW och kan inte förstå varför man köper VW.
Men då får ni motionera era tröga hjärnor, de säljer jävligt bra oavsett hur ni än vill få det till...

#48
2017-05-08 00:52

Det är tragiskt, att VW som länge varit en av de största förespråkarna av de fina miljövänliga dieselmotorerna ännu säljer så mycket, med en stor andel diesel.
Och folk köper deras argument/lögner då man lagt utvecklingspengarna på den fina yta i sina bilar som kunder fortfarande inte ser igenom.
För vår hälsas skull hoppas jag att många såg detta program på SVT om hur dieselavgaserna påverkar våra barns hjärnor: https://www.svtplay.se/video/13356264/korrespondenterna/korrespondentern...

#49
2017-05-08 01:50

#47 Axa... -det är inte konstigare än att VAG fann den hemliga formeln: https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU

#50
2017-05-08 07:59

Intressant från Volkswagen: de meddelar i vissa fall sina kunder om att de ”kommit överens med Teknikens Värld om att tidningens tester är felaktigt utförda”. Men, så var det ju inte alls, utan detta är en ren lögn från Volkswagens sida. 9 av 10 VW testade av Teknikens Värld visade skillnader, och det har inte alls kommits överens om att testen är felaktigt utförda.

#51
2017-05-08 08:21

Hanzzon, det är besinare som släpper ut dom allra minsta partiklarna...

#52
2017-05-08 12:01

Hanzzon
Sluta tramsa. På samma cykel som tex Volvo faceliftar sina modeller släpper VAG ut uppdaterade eller ny generation motorer.

#53
2017-05-08 15:22

Varför skruva på en väl fungerande bil? Dumheter.

#54
2017-05-08 15:41

Finna ingen anledning att ändra bilen, ända effekten är att den släpper ut mer CO2.
Följdverkningarna är att motor o växellåda får drastiskt minskad livslängd.
Miljöministern bör stoppa uppdateringen.

#56
2017-05-08 15:41

Finna ingen anledning att ändra bilen, ända effekten är att den släpper ut mer CO2.
Följdverkningarna är att motor o växellåda får drastiskt minskad livslängd.
Miljöministern bör stoppa uppdateringen.

#57
2017-05-08 16:08

För er som inte är så insatta: https://www.transportenvironment.org/press/new-petrol-engines-cause-more-air-pollution-dirty-diesels "the findings show that these new petrol engines typically release around 1,000 times more harmful particles than traditional petrol engines and 10 times more than new diesels." Värst är att bensinare släpper dom minsta partiklarna som kommer in hur lätt som helst i lungorna. Vidare kommer NOx att fixas relativt billigt i dieselbilar i framtiden, och dom kan köras på diesel gjord av matrester o.dyl., så dieselbilarnas tid är allt annat än över.

#58
2017-05-08 20:11

Axa.

Tröga hjärnor......jojo visst.....därför de säljer......kanske?

#59
2017-05-08 20:26

Youtube erbjöd ganska lämpligt denna nya video av Neste i USA, inkluderat Volvo ("Neste MY Renewable Diesel Seminar, San Francisco, March 30, 2017"): https://www.youtube.com/watch?v=8NcXcqjERcc

#60
2017-05-08 21:42

Varför köper folk dessa bilar från världshistoriens största bedrägeri företag.
Jag upptäckte detta företag redan för snart 6 år sedan hur oseriösa de var.
Trots att jag har haft 17 st av VAG modeller som Vento VR6, Passat 2.8, Audi 3.0, och 3.2

#61
2017-05-08 21:43

Diesel är som väl är snart ett minne blott i personbilar, det har jag sagt förr och snart är det verklighet....

#62
2017-05-08 21:57

Varför? Elbilar?

#63
2017-05-09 00:53

Shogun
Ja, lika tröga som de som köper ett bilmärke som är livsfarligt och orsakar dödsolyckor?

Men det är klart skrattretande att folk som inte berörs blir upprörda. Och folk som inte ens är i närheten av att äga en VAG berörs.
Det kallas för trollfabrik...

#64
2017-05-09 02:16

Axa... måste alla i alla lägen äga allt man har synpunkter på? Då får vi nog ett rätt intressant samhälle där många måste äga väldigt mycket. Jag kan t ex tycka illa om en bilverkstad som lurade grannen, utan att äga vare sig grannen eller dennes bil. Till råga på allt kanske jag själv aldrig använt verkstan ifråga.

#65
2017-05-09 08:43

*asg* 11000:- var den förgylld?? Kostar 1800:- i Tyskland. Och ofta kan man göra rent dem.

#66
2017-05-09 08:47

Axa....Jag har ägt flera VAG produkter och det innan dieselgate. Får jag ogilla märket då? Mina samlade erfarenheter på dessa bilars dåliga kvalité fick mig att gå från att gilla och ha tilltro till stort ogillande och misstro. Måste jag nu ändra mig för att det blivit storsäljare? Eller får jag fortsätta ogilla och kanske säga "va va det jag sa" när jag läser om alla problem olika människor har med VAG produkter?
Det var dyrköpta insikter (reparationer) men har ändå tur i oturen och slapp alla senare års skandaler. Jag skriver ingen på näsan men, nej inga mer VAG produkter för mig, tack.

#67
2017-05-09 08:53

Är väl inga problem med att tycka illa om VAG-bilar, det finns ju folk som ogillar Opel, Toyota, Volvo o.s.v.
Var och en köper den bil de gillar såklart.
Det som irriterar mest är när folk försöker övertala alla andra att köpa samma bil som de har för den är den bästa bil som finns.

#68
2017-05-09 09:50

Axa.

Det är de som försvarar VW in absurdum som är trollen. Vi får se mer nyanserat vad andra ägare till VW förutom de som deltar här på VIB i Autoindex som inte är så färgade av VW tycker återigen om några veckor......

#69
2017-05-09 11:07

Det är ju konstigt om folk är så missnöjda som det framstått i Autoindex tidigare och sen köper en bil från samma tillverkare igen. Kan det vara folk med starka åsikter som framför dem och de som bara är nöjda håller tyst? Jag skulle ha kunnat köra VW igen om de haft en produkt med rätt pris och konfiguration för mig.

#70
2017-05-09 11:12

Det finns de som inte får i gång bilen efter att ha bytt hjul också, eller stannat för en kaffepaus.

#71
2017-05-09 13:23

I senaste numret av TV finns vittnesmål av ett antal ägare av bilar som varit inne på "uppdatering" som Thomasfolk så fint kallar det.

Sämre körbarhet, sämre acc, högre förbrukning, igensatta EGR-ventiler m.m. upplevs av dessa. Men givetvis är allt bara inbillning eller är de som uttrycker dessa vittnesmål i allt fler antal bara troll i en världsomfattande konspiration med målet att sänka VAG, och att TV får betalt för att på beställning svartmåla koncernen?

Herregud...

#73
2017-05-09 13:08

Att tidningar tjänar pengar på braskande rubriker är knappast något nytt, men de verkar ju ha tester att backa upp utsagan med. Det borde knappast vara svårt för ett motoroptimeringsföretag som vet vad de håller på med att jämföra styrdata på en orörd bil och en uppdaterad.

De som upplever att bilen blivit slöare kanske har lånat en bil med friskare maskineri när egna bilen var inlämnad. ;-)
Känslan i ryggslutet är en ganska dålig mätare jämfört med elektronik.

#74
2017-05-09 13:54

Det går väldigt bra att känna skillnad. Man kan också se bränsleförbrukningen om man kör regelbundet samma vägar om den ökar. Man kan se via varvräknaren när "knuffet" kommer om det kommer senare. Man vet vilka växlar man använder vid omkörning, branta backar osv. När det förändras har något hänt. Så utan diagram kan man fastslå att det inte är som förr.

#75
2017-05-09 18:17

Jag har inget emot att man är kritisk eller till och med negativ till VW som märke eller produkt. Jag tycker inte heller de hanterar denna skandal särskilt bra och skulle kunna göra det bättre.
Men att kalla de som köper VW för trögfattade, naiva eller dumma i huvet är väl att gå lite för långt. Likaså om många inte väljer att bojkotta VW. Det går inte att komma ifrån att VW är duktiga att paketera sina produkter till en bil som passar många och många trivs med, försäljningssiffrorna visar ju detta.
Har man drabbats av en undermålig VW så är det förståeligt om man inte vill ha en sådan igen men det betyder absolut inte att alla håller med. Jag har mina åsikter om tex Toyota men å andra sidan kan jag förstå varför en del vill köra deras bilar. Och det är "fine" för mig. Man behöver heller inte missionera för "sitt" märke, det är fanatiskt.
Jag har haft olika märken och vissa har drabbat mig mer än andra. Men ändock skulle jag kunna tänka mig att återvända till vissa då det är nya tider och nya förmodligen förbättrade modeller dem tillverkarna har. Tex Peugeot, Opel, Ford och Fiat.

#76
2017-05-09 18:36

+1

#77
2017-05-10 00:35

Jag har avvaktat resultaten av att modifiera den golf vi äger eftersom efterskonstruktioner och anpassningar till nya krav är av arten "silvertejp". Så den VW vi äger rullar på i vanlig takt utan att klåfingriga tekniker trasslar till tillvaron.

#78
2017-05-10 15:38

Nu kan man inte enbart skylla på VW hur affärerna sköts utan den biten ligger hos återförsäljarna, det är därför som jag rör på mig när jag köper bil för jag blir nämligen gärna uppkörd här på ort och väldigt oblygt dessutom där den lokala handlaren inte känner vid att han begär +30 000 för dragpaket på de drive sälj bilarna som kommer till ett paketpris med inklusive fabriksmonterat dragpaket! Det är skillnad på dem handlarna kan jag säga...men att jag förstår även lokalkulturens inverkan, jag säger själv inte nej om folk så gärna vill betala...
När det gäller arbete då är det en offert och dialog som gäller för min del så att jag slipper överraskningar.

#79
2017-05-10 17:24

Konstigt att världen har blivit så komplicerad. Jag har en bil från 1965 med förgasare och turboladdning som ger 180 hk. Med en förbrukning på under 0.8 blandad körning undrar man hur långt utvecklingen har kommit under dessa 50+ år.Nada!
Bara blivit mer komplicerade och omöjliga för ägarna att reparera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.