
Flera nya bilmodeller som testats av Euro NCAP de senaste åren har fått nöja sig med tre- eller fyrstjärniga betyg i stället för toppbetyget fem stjärnor.
Det sågs tidigare som en stor nackdel, men ett antal bilmärken har också kritiserat Euro NCAP och ifrågasatt behovet av femstjärniga bilar.
Senast i raden är Mitsubishi vars nya suv-modell ASX är identisk med Renault Captur. Båda bilarna har fått fyra stjärnor av Euro NCAP, och när Mitsubishi ASX nu lanseras i Australien förväntas den få samma resultat i australiska ANCAP.
– Det är inte någon stor sak på privatmarknaden. Att ha ett femstjärnigt betyg är inget som dök upp i våra marknadsundersökningar för privatköpare, säger Tim Clarke, chef för produktstrategin för suvar och elektrifierade modeller på Mitsubishi i Australien till sajten Drive.

Euro NCAP har infört hårdare krav på aktiva säkerhets- och assistanssystem för att få fem stjärnor. Men Renault Captur och Mitsubishi ASX halkar även efter när det gäller det passiva krockskyddet för barn och vuxna jämfört med flera konkurrenter.
– Många av kunderna reagerar på att säkerhetsfinesserna är överdrivet komplicerade och vill kunna stänga av dem på ett enkelt sätt, säger Bruce Hampel, chef för Mitsubishis produktstrategi i Australien.
2026 skärps kraven i Euro NCAP ytterligare, bland annat när det gäller fysiska knappar och reglage.