Nästa artikel
Mitsubishi om säkerheten: Fyra stjärnor är tillräckligt
Nyheter

Mitsubishi om säkerheten: Fyra stjärnor är tillräckligt

Publicerad Idag 6:10 (uppdaterad Idag 15:43)
Mitsubishi försvarar ASX-modellens fyrstjärniga betyg i Euro NCAP:s krocktester. ”Det är inte någon stor sak på privatmarknaden”, säger en produktchef.

Flera nya bilmodeller som testats av Euro NCAP de senaste åren har fått nöja sig med tre- eller fyrstjärniga betyg i stället för toppbetyget fem stjärnor.

Det sågs tidigare som en stor nackdel, men ett antal bilmärken har också kritiserat Euro NCAP och ifrågasatt behovet av femstjärniga bilar.

Senast i raden är Mitsubishi vars nya suv-modell ASX är identisk med Renault Captur. Båda bilarna har fått fyra stjärnor av Euro NCAP, och när Mitsubishi ASX nu lanseras i Australien förväntas den få samma resultat i australiska ANCAP.

– Det är inte någon stor sak på privatmarknaden. Att ha ett femstjärnigt betyg är inget som dök upp i våra marknadsundersökningar för privatköpare, säger Tim Clarke, chef för produktstrategin för suvar och elektrifierade modeller på Mitsubishi i Australien till sajten Drive.

Mitsubishi menar att många kunder vill stänga av irriterande assistanssystem, men suven ASX halkar även efter när det gäller det passiva krockskyddet för barn och vuxna jämfört med flera konkurrenter i Euro NCAP:s krocktest.

Euro NCAP har infört hårdare krav på aktiva säkerhets- och assistanssystem för att få fem stjärnor. Men Renault Captur och Mitsubishi ASX halkar även efter när det gäller det passiva krockskyddet för barn och vuxna jämfört med flera konkurrenter.

– Många av kunderna reagerar på att säkerhetsfinesserna är överdrivet komplicerade och vill kunna stänga av dem på ett enkelt sätt, säger Bruce Hampel, chef för Mitsubishis produktstrategi i Australien.

2026 skärps kraven i Euro NCAP ytterligare, bland annat när det gäller fysiska knappar och reglage.

Ämnen i artikeln