
Den nya miljözonen som är på väg att införas i Stockholm har väckt hård debatt och överklagats av flera kritiker.
Nu väljer dock Kammarrätten att neka prövningstillstånd till överklagandet. Det innebär att miljözonen är ett steg närmare att införas, men Transportstyrelsen måste också ta ställning.
Lars Strömgren (MP) som är trafikborgarråd i Stockholms stad räknar med att myndigheten ger grönt ljus – och vill efter det göra zonen större.
– Så snart vi får ja från Transportstyrelsen kommer vi meddela ett startdatum för Sveriges första miljözon klass 3. Därefter ska vi lägga fram en plan för hur zonen ska utökas, säger han i ett pressmeddelande.
Stockholms stad har tidigare fått kritik för att inte göra en tillräckligt bra utredning av miljözonens konsekvenser.

- Stockholms stad har beslutat att införa en särskild miljözon där elbilar och nyare gasbilar blir tillåtna.
- Däremot blir inte personbilar med laddhybridteknik eller andra hybridbilar godkända.
- Det finns undantag för exempelvis polisbilar, ambulanser, färdtjänstbilar, läkare, militärfordon och transporter av rörelsehindrade.
- Sex bolag har överklagat miljözonen, bland annat flera fastighetsbolag och Taxi Stockholm. Parkeringshuset Parkaden hävdar också att beslutet skulle gynna andra garage i närheten på ett sätt som inte är tillåtet.