
Miljözonen som var på väg att införas i de mest centrala delarna av Stockholm har blivit en lång följetong. Den godkändes först av både EU-kommissionen och förvaltningsrätten.
Men hos länsstyrelsen har flera överklaganden kommit in och myndigheten säger nu nej till att införa miljözonen. Beslutet kan överklagas till Transportstyrelsen.
Enligt länsstyrelsen finns det brister i den utredning som gjorts och miljözonen kan därför inte införas. Enligt de företag som överklagat stämmer till exempel inte de trafiksiffror för vilka bilar som körs i miljözonen i dag, och som Stockholms stad gjort.
”Bland annat handlar det om att det inte finns tillräcklig konsekvensanalys för att det aktuella området är särskilt miljöpåverkat i jämförelse med närliggande områden”, skriver länsstyrelsen.

Däremot säger länsstyrelsen inget om huruvida miljözonen kan införas eller ej om det finns ett tillräckligt bra underlag.
Enligt styret i Stockholms stad är miljözonen nödvändig för att förbättra luftkvaliteten.
– Nu behöver vi läsa länsstyrelsens beslut och analysera hur vi bäst kan gå vidare. Målet är fortfarande att ha en miljözon på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Oppositionen vill inte att miljözonen blir verklighet.
– Nu hoppas jag att vänsterstyret i stadshuset tar sitt förnuft till fånga och slänger alla planer på miljözoner i papperskorgen, har oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) tidigare sagt.
- Stockholms stad har beslutat att införa en särskild miljözon där elbilar och nyare gasbilar blir tillåtna.
- Däremot blir inte personbilar med laddhybridteknik eller andra hybridbilar godkända.
- Det finns undantag för exempelvis polisbilar, ambulanser, färdtjänstbilar, läkare, militärfordon och transporter av rörelsehindrade.
- Sex bolag har överklagat miljözonen, bland annat flera fastighetsbolag och Taxi Stockholm. Parkeringshuset Parkaden hävdar också att beslutet skulle gynna andra garage i närheten på ett sätt som inte är tillåtet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.