Nästa artikel
Miljardlån ska rädda franska PSA
Nyheter

Miljardlån ska rädda franska PSA

Publicerad 1 augusti 2013 (uppdaterad 1 augusti 2013)
PSA, som äger Peugeot och Citroën, beviljas ett lån på sju miljarder euro. Kan det vara räddningen för den krisande bilkoncernen?

Förlusttyngda PSA tog ett viktigt steg mot stadigare mark när EU-kommissionen på onsdagen godkände den franska statens lånegarantier till PSA.

Beskedet innebär att PSA får låna maximalt sju miljarder euro, motsvarande 60 miljarder kronor, fram till utgången av 2016 för att komma på rätt köl.

Lånebeloppet ska användas för att strukturera om bolaget så att den franska bilkoncernens miljardförluster ska kunna vändas till vinst. En mindre del ska också investeras i utveckling av bränslesnåla motorer och hybridteknik.

EU-kommissionen bedömer att lånegarantierna inte snedvrider konkurrensen på den europeiska marknaden eller påverkar andra biltillverkare negativt.

PSA, där Peugeot och Citroën ingår, gjorde en förlust på fem miljarder euro under 2012 och fortsätter blöda ungefär 100 miljoner euro varje månad. Förra sommaren meddelade bilkoncernen att fabriken i Aulnay, strax utanför Paris, ska stängas och att omkring 11 000 jobb ska skäras bort från organisationen.

Diskutera: Vad tror du om framtiden för Peugeot och Citroën?

POLESTAR

Volvobaserade prestandamärket Polestar kommer med sin första helt eldrivna modell, Polestar 2, en femdörrars halvkombi.



Drivlinan består av två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Det gör bilen fyrhjulsdriven. Batteriet är på 78 kWh och är integrerat i golvet.



Elmotorerna ger totalt 408 hk och bilen ska klara att accelerera upp till 100 km/tim på under fem sekunder. Räckvidden uppges till 50 mil. Lansering blir under nästa år och priserna börjar från 659 000 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-08-01 23:10
Audi A5 SB

Jo, det sant, Havsfidran; Volvo PV har något att bita i som inte är helt enkelt att lösa. Håller tummarna.

#9 • Uppdaterat: 2013-08-01 23:37
Raphael

Volvo ser jag som i ett betydligt mer bekymmersamt läge än PSA-gruppen. Volvo har visserligen en stark ägare, men det är ju genom fuffens i bokföringen som de gömmer sina förluster (de har "sålt" tillgångar till moderbolaget, alltså sålt till sig själva, och därmed kunnat redovisa en intäkt som de inte har haft). Volvo vill växa i Kina men deras långsiktiga mål med försäljningen för ett helt år ligger på vad PSA-gruppen säljer i Kina idag på ett kvartal! Citroëns DS-serie har blivit en succé i Kina och ökar starkt i premiumsegmentet. Plus att PSA även har andra marknader än Kina, som Sydamerika och Nordafrika och Ryssland där de satsar starkt. C-Elysée och Peugeot 301 säljer väldigt bra i Ryssland och därför ökar den spanska fabriken tillverkningen och anställer fler folk. Med en krympande bilmarknad världen över, klarar Volvo sig i premiumsegmentet? I Sverige är Volvo starka, men i andra delar av världen så är Volvo inte alls ett självklart val. Volvo har alldeles för låg volym, det har varit deras problem i många år.

#a • Uppdaterat: 2013-08-02 00:06
Raphael

Jag tror denna nyhet även kan tolkas som att ryktet om att GM köper PSA-gruppen var ett väl förhastat rykte som nu får allt mindre trovärdighet. GM och PSA samarbetar idag, de har en allians, men de ska inte vara samma företag. Det är politiskt krångligt om samarbetet tätnar ytterligare, det skulle öka på spänningarna mellan Frankrike och Tyskland. Allians är acceptabelt, men inte djupare än så. Ryktet om att GM skulle köpa PSA var ju rätt komiskt egentligen, senast i januari i år var ryktet att PSA skulle köpa Opel. :) Dock kommer PSA bygga Opels nästa Zafira och kanske även fler Opel-modeller. Efterträdaren till dagens Astra lär ju bygga på PSA:s nya chassi (samma som Peugeot 308). Däremot kör Insignian vidare på en GM plattform även om det var prat att den skulle dela samma PSA-plattform som Citroëns C5 III och Peugeot 508 II.