
Bilmärket MG som numera är i kinesisk ägo har lanserat flera bilmodeler i Europa. En av dem är MG 4 som tidigare fått blandad kritik i Vi Bilägares långtest där den hamnade sist av fem bilar under 2024.
Nu ska modellen snart lanseras i en ny generation. Den uppdaterade versionen får bland annat en omdesignad front, något längre kaross för bättre innerutrymmen och en elmotor på 163 hk.
Nya MG 4 får även två olika batterier av så kallad LFP-typ, på 42,8 eler 53,9 kWh.

Men mest intressant är att bilen också ska dyka upp med en ny batterityp.
Så kallade solid state-batterier är något som ett antal bil- och batteritillverkare utvecklat i flera års tid. MG:s ägare SAIC uppger att nya MG 4 får ett batteri som kallas för ”semi-solid-state” med mindre risk för överhettning och längre räckvidd på vintern.
Om batteriet värms upp ska det kunna leverera 75 procent av sin kapacitet i sju minusgrader. I vissa elbilar kan batterikapaciteten annars halveras på vintern.
Det nya batteriet ska lanseras mot slutet av året.