
Utvecklingen av så kallade solid state-batterier pågår, och tekniken närmar sig serieproduktion. I batterierna används fast i stället för flytande elektrolyt. Resultatet är högre energidensitet, förbättrad säkerhet och snabbare laddning.
Enligt Markus Schäfer, utvecklingschef på Mercedes, väntar sig företaget att tekniken når marknaden innan årtiondets slut, rapporterar Automobilwoche.
Med den nya tekniken kan elbilars räckvidd öka med upp till 25 procent jämfört med dagens litiumjonbatterier. På längre sikt kan tekniken även bidra till att sänka batterikostnaderna.
Sedan februari testar Mercedes en EQS med solid state-batterier. Även BMW har utrustat en i7-prototyp med tekniken, och Volkswagen fortsätter sitt utvecklingsarbete.
”Det vi behöver är i grunden en ny kemi”
Även om tekniken ses med tillförsikt när det gäller både prestanda och kostnader, återstår flera tekniska hinder.
En av de största utmaningarna är hanteringen av batterimaterialens utvidgning och sammandragning vid laddning och urladdning. Speciellt kiselanoder i solid state-celler kan orsaka kraftiga volymförändringar.
I dag är solid state-batterier också betydligt dyrare än traditionella litiumjonbatterier. Mercedes planerar därför att först introducera tekniken i premiummodeller för kunder som prioriterar längre räckvidd.
Samtidigt understryker Markus Schäfer att batterikemin är avgörande för att minska prisskillnaden mellan elbilar och bensinbilar.
– Det vi behöver är i grunden en ny kemi, säger han till Automobilwoche.