
De senaste veckorna har kinesiska företag tävlat mot varandra för att uppnå den snabbaste elbilsladdningen.
BYD har lanserat ett system kallat ”blixtladdning” som klarar 1 000 kW. Zeekr kontrade några dagar senare med 1 200 kW och för batteritillverkaren CATL är det numera 1 300 kW som gäller.
Teknikföretaget Huawei, som även lanserat en elbil, vill inte vara sämre. På ett särskilt event lanserades vätskekyld snabbladdning med en effekt på 1 500 kW eller 1,5 megawatt.
Snabbladdaren ska kunna förse ett eldrivet fordon med 20 kWh per minut. För en bil som drar 20 kWh/100 km innebär det alltså tio mils körning på bara en minut – under optimala förhållanden.
Att ladda från 0 till 100 procent ska gå på 15 minuter som bäst. Dessutom får laddaren en robotarm som kan ansluta laddaren utan att föraren lämnar bilen – något Tesla tidigare testat men skrotat.
Enligt Huawei ska laddaren fungera i mellan 30 minusgrader och 60 plusgrader tack vare ett avancerat temperaturhanteringssystem. Laddaren är främst tänkt för tunga fordon som lastbilar och bussar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2025-04-24 07:52 J.L skrev: Fint att visa upp…
- 2025-04-24 07:36 Fint att visa upp men ska…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.