Bild
Nästa artikel

Mest sålda bilarna i Finland 2011

Nyheter

Sverigefavoriten Volvo V70 var den 13:e mest sålda bilen i Finland under 2011. Vilken modell var mest populär? Här är topplistan.

Totalt registrerades 126 172 nya personbilar under 2011 i vårt östra grannland. Det är en ökning med 12,7 procent jämfört med året dessförinnan.

Den mest populära bilmodellen var Skoda Octavia, med 5 938 registreringar. Volkswagen Golf och Toyota Avensis placerade sig på andra respektive tredje plats i försäljningstoppen.

Svenska bästsäljaren Volvo V70 slutade på plats 13 med 1 887 sålda bilar, vilket kan jämföras med 22 207 registreringar i Sverige under fjolåret.

Mest sålda bilarna i Finland 2011:
(Antal nyregistreringar 2010 inom parentes)

1. Skoda Octavia: 5 938 (5 505)
2. Volkswagen Golf: 5 629 (6 173)
3. Toyota Avensis: 4 588 (4 726)
4. Nissan Qashqai: 4 390 (4 222)
5. Volkswagen Passat: 3 952 (2 158)
6. Ford Focus: 3 877 (2 974)
7. Opel Astra: 3 254 (3 043)
8. Kia Cee’d: 2 933 (3 327)
9. Audi A4: 2 387 (2 101)
10. Ford Mondeo: 2 209 (2 333)
11. Toyota Yaris: 2 126 (2 563)
12. Ford Fiesta: 2 086 (2 056)
13. Volvo V70: 1 887 (2 381)
14. Toyota Auris: 1 868 (2 412)
15. Volvo V50: 1 833 (1 496)
16. Hyundai i30: 1 818 (1 427)
17. Volkswagen Polo: 1 788 (2 200)
18. Mercedes C-klass: 1 754 (1 268)
19. Skoda Superb: 1 749 (1 807)
20. BMW 5-serie: 1 592 (1 185)

Diskutera: Vad tycker du om finska topplistan?

Kommentarer

#1
2012-01-04 09:37

VW är stora även där.

När det gäller VW gillar jag deras bilar, men inte min erfarenhet av deras servicenät i Sverige. Nu är det i och för sig 10 år sedan jag hade VW, så bättring kan ha hänt.

#2
2012-01-04 11:20

Jag tror att finnarna fortfarande har extra straffskatt på större bilar eller var det om motorerna hade cylindervolymer över 2 l. Finska staten har varit aktiv i att hålla nere importen av dyrare bilar av handelsbalansskäl.
Vet nån hur det är med finska nybilskatterna idag?

#3
2012-01-04 12:21

Då stämmer ju inte uppgifterna som "king of the road" visade!? ( i tråden om dem mest sålda bilarna i Sverige )
Där hamnar V70 t.e.x på 17 plats o.s.v ( Men Octavia i topp )

#4
2012-01-04 16:01

Thommys@
Tror att VAG har bjudit på charmkurs, för det har nog blivit allmänt bättre. Vill minnas, jag har läst att VAG's kundindex har höjts på senare år ..
Min närmsta handlare/verkstad är i varje fall utomordentligt serviceinriktade.

#6
2012-01-04 21:04

Kia Cee'd verkar i både Sverige och Finland tagit över Toyota Corollas plats som "golfklass-asiat" på tio i topp.

Toyota Corolla låg år efter år bland de mest sålda bilarna i Finland, en plats de tappade när Auris lanserades.
När nästa generation Auris lanseras (Inom ca 1 år) bör kanske Toyota Europe överväga att relansera Corolla-namnet?

#7
Uno Larsson biltekniker
2012-01-04 21:16

Som ni ser är Avensis bäst! Att V70 säljer bäst i Sverige är mest för att den är svenskt. (Få vet att V70 är säkrare (älg och baksäte) vilket måste nämnas, en viktig fördel för V70.)

#8
2012-01-04 21:46

Jordnära, Bilarna i Finland är avsevärt dyrare än i Sverige. På vårt finska dotterbolag kör inte en säljare med en dyrare bil än en Octavia, jag har för mig att den är dyrare i Finland än min A4Q i Sverige. Sen är det dessutom mycket viktigt att chefen i Finland har en dyrare bil så det är kanske därför det hålls igen på säljarna.
Uno, var står det att Avensis är bäst?? Detta är en försäljningsstatistik där Avensis ligger på tredje plats efter Skoda och VW! Ganska uppenbart!

#9
2012-01-04 23:05

Loke_1, Volvo säljer ungefär 85% av sina bilar utomlands.

#10
2012-01-04 23:09

På ett stort multinationellt företag vi har kontakt med på jobbet körde den norske chefen BMW 325 Touring. Säljarna här i Sverige kör Mondeokombi. Skulle nog inte klaga över att ha en Mondeo som jobbil men man ser ju skillnaden även där. 325'an kostade nog en bra bit över 500 000 NOK. Modeon kanske 230-240 SEK.

#11
2012-01-05 09:01

Jordnära > Straffskatt har vi, ja. Alla nya bilar som säljs belastas med en CO2-baserad extra skatt, förutom moms. För beg. importbilar uppbärs också en motsvarande skatt, där motsvarande försäljningspris i Finland ligger till grund. Man har dessutom en årlig "diesel-avgift" som är CO2-baserad.
Jag skulle uppskatta att en ny bil här är ca. 40 % (beroende på utsläpp) dyrare än motsvarande i Sverige.

#12
2012-01-07 16:22

Hälsningar från Finland!

Själv är jag också en finne som går i köptankar och kommer just från provkörning av storsäljaren Octavia som jag anser att är en otroligt prisvärd bil med tanke på storlek och comfort. Alternativ 2 är att komma över sjön och dra hem en S40/V50. Bilarna här är betydligt dyrare än i Sverige, vår nybils skatt är bland de högsta i världen och detta märks. Man gråter nästan blod de gånger man besöker Sthlm eller Göteborg.

Som exempel kan tas nya WV Polo 1.2 TSI som är en annan kandidat, i Finland går en sån med masters paket på ca. 22 400 euro (206 000kr), medans den i Sverige går (färdigt nedprutad utan bytesbil) för 161 000kr.

Desto större motor desto större är skillnaden. Det finns många av oss finlandssvenskar som flyttar t.ex. till Norge eller Sverige för 1-2 år för att kunna sen ta hem en tax-free bil, bara detta år vet jag av 6 polare som är på väg att göra detta.

Ni har det bra! ;)

//Simon

#13
2012-01-07 18:23

Ja vi har det bra "Simon" och ändå gråter VI blod då bilarna skall bytas in.
Det är inte roligt att förlora 100.000kr över 3 år på en bil som anses som "Billig".

Tittar jag på DK så kan jag bara konstantera att bilarna är bra mycket dyrare där men de har också bättre andrahandsvärde.
Privatleasingen är också väldigt utbredd vilket leder till "hyfsade" bilkostnader. ( i jämförelse mot att köpa en bil i DK )
Privatleasing som alltså få vet vad det är i Sverige och dem som "vet" vill inte ta i begreppet med tång.
När handlare som erbjuder denna typ utav Leasing inte gör reklam för sig så tolkar jag detta som att det är en sämre affär för handlaren än sedvanlig försäljning. ( de måste ju garantera ett restvärde )

Fortsätter utvecklingen med allt sämre beg.priser så tror jag på sikt att vår vagnpark kommer att bestå utav en betydligt större andel utav småbilar ( vilket vi redan märker av nu ) samt utav "lågpris" bilar som t.e.x Dacia,Lada och kanske något Kinesiskt?

Kia har ju redan sålts med bra resultat nu under en ganska lång tid,vilket innebär att många har ändrat uppfattning om hur deras bilägande kan se ut.

#14
2012-01-09 16:31

Varför är skatten så dyr i tex Finland? Vill dom inte sälja bilar och även få ner utsläppen som nya bilar är bättre på...
För vad kostar en tex en ny Skoda Octavia 1.6 Tdi med DSG låda och Eleganse utrustning i Finland? någon som vet!

#15
2012-01-10 00:26

Peugeote- Pär . Jo priset på skoda octavia combi 1.6 tdi DSG låda Elegance är 29078,59 Euro. ca 300000 kr. Mera prisuppgifter på alla modeller finns på skodas finska hemsida.
www. skoda. fi . Klicka sen på octavia och sen hinnasto (pris) Lycka till.. :)

#16
2012-01-10 08:12

Kollade igår på Skoda.fi och byggde en bil och blev nästan chockad när jag såg priset, sjukt att dom kan ta så mkt för en ny Skoda Octavia... Tänker dom inte att köper man ny bil så sänker man utsläpp m.m Bättre det än ta ut så sjukt höga utsläppsavgifter. Men men tur att man slipper dessa konstiga avgifter.

#17
2012-01-12 02:41

Prisvärdast i finland !!!!!!

#18
2012-01-12 02:43

Har varit årets bil i finland !!!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.