
De biltillverkare som inte klarar EU:s nya utsläppsmål riskerar att få betala enorma bötesbelopp.
Men EU har släppt på reglerna, och dessutom kan biltillverkare som ligger dåligt till ”slå ihop” sina utsläpp med andra biltillverkare med lägre utsläppssiffra och på så sätt slippa böter.
Som det ser ut nu kommer alla europeiska biltillverkare klara EU:s utsläppskrav, enligt en genomgång som lobbyorganisationen Transport & Environment gjort.

Men det är stora skillnader mellan olika märken.
Förutom Tesla, som enbart säljer elbilar, ligger Volvo Cars klart bäst till i utsläppsjakten. En stor del av Volvos försäljning består av laddbara bilar och företaget slipper därmed betala utsläppsböter.
Men det finns ett orosmoln: Volvos elbilsförsäljning sjunker drastiskt och märket kommer fortsätta sälja en viss del bilar med förbränningsmotorer även efter 2030.
”Förutom Tesla ligger Volvo Cars klart bäst till i utsläppsjakten”
BMW, Stellantis och Renault ser också ut att klara kraven, enligt genomgången. Detsamma gäller Volkswagen, men bara med minsta möjliga marginal.
Mercedes har dock inte kommit tillräckligt långt för att klara utsläppskraven och kommer därför behöva köpa utsläppsrätter av Volvo för att slippa böter, enligt T&E.
Koncernchefen Ola Källenius har uppmanat EU-kommissionen att tänka om kring förbudet mot nya förbränningsbilar 2035. Men flera andra bilmärken, bland andra Volvo Cars, vill att förbudet behålls.