
Andelen elbilar minskar i Volvos försäljning. Men nyligen uppdaterade XC60 går raskt framåt.
Augusti blev den sämsta försäljningsmånaden på tre år för Volvo Cars. Totalt såldes drygt 48 000 bilar globalt – en minskning med nio procent jämfört med samma månad i fjol.
Hittills i år har Volvo sålt tio procent färre bilar än under januari–augusti 2024.
Helt eldrivna bilar står för 20 procent av Volvos totala försäljning hittills i år. Det är en minskning från knappt 24 procent förra året. Samtidigt har modeller med bensin- eller dieselmotor utan laddkontakt ökat marginellt från 54 till 56 procent.
XC60 är den överlägset populäraste Volvomodellen i augusti, och även hittills i år. Volvos suv-modeller står för nästan nio av tio sålda bilar totalt sett.
Den udda minibussen EM90 som erbjuds i Kina har bara sålt i 383 exemplar under året.