
Strax efter att BMW visat upp nya elbilen iX3 presenterades en direkt konkurrent från Mercedes. Det handlar om en Mercedes GLC som är märkets populäraste modell.
I pressmaterialet försöker Mercedes trycka på de detaljer där GLC sticker ut jämfört med iX3. Det handlar exempelvis om släpvikten (upp till 2 400 kg i Mercedes jämfört med 2 000 kg i BMW) och en 39 tum stor ”hyperskärm” i interiören.
I flera andra avseenden är det dock BMW som avgår med segern. Laddeffekten är högre (400 kW i BMW jämfört med 330 kW i Mercedes) och räckvidden är längre (över 80 mil som bäst i BMW och drygt 71 mil i Mercedes).
När det gäller laddeffekten blir dock den praktiska skillnaden inte särskilt stor mellan modellerna, som du kan se i tabellen nedan, och BMW:s längre räckvidd beror till stor del på ett större batteri.


Bland bilens övriga nyheter finns 800-voltsteknik, möjlighet att boka en laddplats i förväg vid Mercedes egna laddare och V2L-teknik som gör att batteriet kan dela med sig av strömmen till andra prylar.
Mercedes har tidigare fått kritik för att elbilen CLA bara kan laddas vid vissa snabbladdare. Nya GLC får en så kallad DC-omvandlare som ska göra det möjligt att snabbladda överallt, men bara ”i vissa länder”, enligt Mercedes.

Precis som i exempelvis Porsche Taycan finns en tvåstegad växellåda, något som annars är ovanligt i elbilar. Det ska ge lägre förbrukning i högre fart.
Den eldrivna versionen dyker upp under första halvåret 2026. Först ut blir Mercedes GLC 400 4Matic med 490 hk, men mindre dyra versioner ska följa senare.
Priserna är inte klara.