
Nya BMW iX3 är första bilen med tekniken som går under namnet "Neue klasse".
I grunden är nya BMW iX3 en mellanstor suv som är lite större än Volvo XC60. Den kommer endast som elbil och kostar från 749 000 kronor.
Kanske mest intressant är dock att den bygger på helt nyutvecklad teknik som under de kommande åren ska sprida sig till många andra av märkets modeller.
BMW lyfter fram att bilen har fyra centraldatorer som ska göra den ovanligt snabbtänkt och lätt att uppdatera på distans. Elmotorerna ska vara långt mer effektiva än tidigare och med 800 volts spänning och ett rejält batteri (108,7 kWh) blir den deklarerade räckvidden 80,5 mil.
Få om ens någon bil når upp till den siffran.

När det är dags att ladda ska bilen känna av det och automatiskt knuffa upp laddluckan på höger bakskärm. Snabbladdning ska kunna starta automatiskt om betalkortet är inlagt i förväg och kan ske med upp till 400 kilowatts effekt.
Vid rätt sorts laddstation ska man kunna ladda för ytterligare 37 mils körning på tio minuter.


Invändigt har BMW satsat på ett nytt upplägg utan traditionell instrumentskärm och i stället en 110 centimeter bred skärm i nedkant av vindrutan. Där kommer aktuell hastighet och annan information att visas. I övrigt noterar vi en väldig pekskärm, några enstaka fysiska reglage på mittkonsolen och en säregen ratt med ekrar upp- och nedtill.
Försäljningen har redan startat men svensk lansering sker först våren 2026.




