Nya BMW iX3 är första bilen med tekniken som går under namnet "Neue klasse".

Nästa artikel
Nya BMW iX3 – 80-milabil som visar ny teknik
Nyheter

Nya BMW iX3 – 80-milabil som visar ny teknik

Publicerad Idag 14:14 (uppdaterad Idag 14:54)

Nya BMW iX3 är första bilen med tekniken som går under namnet "Neue klasse".

Nya BMW iX3 är fullproppad med ny teknik som så småningom kommer i märkets andra modeller.

I grunden är nya BMW iX3 en mellanstor suv som är lite större än Volvo XC60. Den kommer endast som elbil och kostar från 749 000 kronor.
 
Kanske mest intressant är dock att den bygger på helt nyutvecklad teknik som under de kommande åren ska sprida sig till många andra av märkets modeller.
 
BMW lyfter fram att bilen har fyra centraldatorer som ska göra den ovanligt snabbtänkt och lätt att uppdatera på distans. Elmotorerna ska vara långt mer effektiva än tidigare och med 800 volts spänning och ett rejält batteri (108,7 kWh) blir den deklarerade räckvidden 80,5 mil.

Få om ens någon bil når upp till den siffran.

Registreringsskylten har flyttats ned under bakluckan för att ge plats åt breda baklyktor.

När det är dags att ladda ska bilen känna av det och automatiskt knuffa upp laddluckan på höger bakskärm. Snabbladdning ska kunna starta automatiskt om betalkortet är inlagt i förväg och kan ske med upp till 400 kilowatts effekt.

Vid rätt sorts laddstation ska man kunna ladda för ytterligare 37 mils körning på tio minuter.

Smala och upplysta "njurar" i fronten lär dyka upp på fler modeller vad det lider. Strålkastarspolning saknas.
Ratten har speciell form med ekrar "klockan tolv" och "klockan sex". Framme vid vindrutan visas hastigheten.

Invändigt har BMW satsat på ett nytt upplägg utan traditionell instrumentskärm och i stället en 110 centimeter bred skärm i nedkant av vindrutan. Där kommer aktuell hastighet och annan information att visas. I övrigt noterar vi en väldig pekskärm, några enstaka fysiska reglage på mittkonsolen och en säregen ratt med ekrar upp- och nedtill.
 
Försäljningen har redan startat men svensk lansering sker först våren 2026.

Pekskärmen i mitten är på 17,9 tum och styr det mesta. Under mittkonsolen finns extra förvaring.
Fysiska reglage för varningsblinkers, parkeringsbroms, växelväljare, defroster och volym, resten får man lov att styra via rattknappar, pekskärm och röstkommandon.
Längst bak ryms 520 liter, 50 liter mindre jämfört med dagens BMW X3 med bensinmotor.
Laddsladden kan förvaras i facket under motorhuven. Där ryms 58 liter.
Stolsfickor och kurvhandtag får man klara sig utan.

Ämnen i artikeln