
Mercedes elbilsmodell EQS och den mindre EQE har en design som ska sänka luftmotståndet för att ge längre räckvidd.
Men alla gillar inte designen, och nu uppger designchefen Gordon Wagener att bilen blev för radikal för sin tid.
– Jag tror att EQS förmodligen anlände tio år för tidigt, säger han i en intervju med Autocar.

Kanske hade försäljningen gått bättre om bilen haft ett annat namn som inte knöt an till S-klassen, enligt Gordon Wagener.
– Många köpare i den här klassen förväntar sig en lång motorhuv och statusen i en chaufförsbil. EQS är annorlunda, det är en helt annan typ av bil.
Mercedes har redan tidigare öppnat för att tänka om kring elbilarnas design.
Även Hyundai har en strömlinjeformad elbil i programmet i form av Ioniq 6. På den svenska marknaden har crossovern Ioniq 5 registrerats i mer än tio gånger fler exemplar än Ioniq 6.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- Igår 19:28 Det är lite märkligt att…
- Igår 18:49 … det bidde en taxi ….
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.