Bild
Nästa artikel
Nyheter

Mercedes EQC 4×4² är nya terrängsuven med eldrift

Publicerad 13 oktober 2020
En upphöjd version av elsuven Mercedes EQC är redo att äta Tesla till frukost.

Mercedes har presenterat en ny strategi för att bättre klara av omställningen till eldrift. Med den nya planen hoppas koncernchefen Ola Källenius att utvecklingen av nya elbilar ska gå snabbare.

– Vi kommer investera där vi kan vinna, växa mer intelligent och omforma vårt industriella fotavtryck, sa han under eventet där det också gjordes klart att Mercedes ska kapa utvecklingskostnader.

Men de nya planerna sätter inte stopp för en udda terrängversion av elsuven Mercedes EQC. Den bygger vidare på samma grundtanke som Mercedes G500 AMG 4×4² och E400 All-Terrain 4×4², två specialversioner av G-klass och E-klass All-Terrain med upphöjd fjädring och terrängdäck.

Det lär nog inte vara många som kör sin Mercedes EQC i terrängen. Men med den nya 4×4²-versionen kanske det blir ändring på det. Bilen är än så länge ett koncept men eftersom Mercedes tidigare satt G500 AMG 4×4² i produktion kanske även den här versionen blir verklighet.

Bilen har kraftigt modifierad fjädring, särskilda 20-tumshjul, markfrigång på 29 centimeter (15 centimeter mer än standardversionen av EQC) och plastsköldar på sidorna som ökar bilens bredd med hela 20 centimeter.

Läs också: Mercedes avslöjar elbilsplanerna: ”Vi ska ta ledningen”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#5 • 2020-10-13 19:04
Dana

Kommer reta gallfeber på miljöpartisterna som hatar denna typ av fordon, fast nu finns inget att hata för den är miljövänlig.

#6 • 2020-10-13 19:26
saabnisse

Men hur många behöver en sån här?
Det råder generellt terrängkörningsförbud i Sverige, det finns få undantag och det är inte lätt att få dispens från förbudet.

#7 • 2020-10-13 22:17
John2008

Kanske blir den en storsäljare innanför Tullarna.

#8 • 2020-10-13 23:08
2TT2

Tror att Tesla cybertruck blir svårsmält. Teslan är nog större, tyngre, starke och snabbare.

#9 • 2020-10-14 00:03
Olle Öberg

Saabnisse, oplogade skogsvägar är helt lagliga att köra på och då behövs ofta markfrigång och däck som på detta koncept!
Sedan är det nog många som köper terrängbilar som struntar i terrängkörningslagen, precis som majoriteten av sportbilsägarna struntar i hastighetsgränser. Och det är väl ännu färre personer som behöver en sportbil än en terrängbil, men ändå så säljs det många sportbilar,,,

#a • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Saabniss #6. Den kan så klart vara framtaget för andra marknader än Sverige. Ja jag tror faktiskt att dom tiotal som kommer säljas i Sverige inte var avgörande för att man valde att utveckla den.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.