Bild
Nästa artikel

Mercedes CLS Shooting Brake – bilder och fakta

Nyheter

Världens första femdörrars kupé. Så beskriver Mercedes nya modellen CLS Shooting Brake. Här är de första bilderna.

Mercedes kupémodell med fyra dörrar får en ny karossvariant som med kombilucka och plats för fem i stället för fyra är mer praktisk lagd än ursprungsbilen.

CLS Shooting Brake är också en större lastslukare. 550 liter bagage ryms när baksätet är uppfällt och hela 1 550 liter om det fälls ned.

Däremot är dimensionerna i stort sett identiska med CLS. CLS Shooting Brake mäter 4,95 meter på längden, 1,88 meter på bredden och 1,41 meter på höjden.

Av de första bilderna att döma sluttar taket i sann kupéanda och liksom Mercedes andra kupémodeller är dörrarna ramlösa runt fönstren. Dörrarna är för övrigt tillverkade i aluminium, vilket bantar vikten med inte mindre än 24 kilo.

Luftfjädring bak är standard och inuti bilen finns separata stolar för ytterplatserna och en mindre mittplats i baksätet. Som lyxigt tillval erbjuds lastgolvet i trä.

Två bensin- och två dieselalternativ står till förfogande, alla standardutrustade med sjuväxlad automatlåda (7G-TRONIC). Fyrhjulsdrift (4MATIC) kan kombineras med två alternativ. Alla detaljer hittar du i högerspalten här intill.
 
CLS Shooting Brake börjar säljas i slutet av 2012. Priserna är ännu inte officiella, men räkna med att de blir högre än CLS som i dag kostar från 604 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes CLS Shooting Brake?

Motoralternativ:

CLS 250 CDI
Motor: Rak, fyrcylindrig
Volym: 2 143 cm3
Effekt: 204 hk, 4 200 v/min
Vridmoment: 500 Nm, 1 600-1 800 v/min
Förbrukning: 5,3 l/100 km
CO2-utsläpp: 139 g/km
Acceleration, 0-100 km/tim: 7,8 s
Toppfart: 235 km/tim

CLS 350 CDI
Motor: V6
Volym: 2 987 cm3
Effekt: 265 hk, 3 800 v/min
Vridmoment: 620 Nm, 1 600-2 400 v/min
Förbrukning: 6,0 l/100 km
CO2-utsläpp: 159 g/km
Acceleration, 0-100 km/tim: 6,6 s
Toppfart: 250 km/tim

CLS 350 CDI 4MATIC
Motor: V6
Volym: 2 987 cm3
Effekt: 265 hk, 3 800 v/min
Vridmoment: 620 Nm, 1 600-2 400 v/min
Förbrukning: 6,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 174 g/km
Acceleration, 0-100 km/tim: 6,7 s
Toppfart: 250 km/tim

CLS 350
Motor: V6
Volym: 3498 cm3
Effekt: 306 hk, 6 500 v/min
Vridmoment: 370 Nm, 3 500-5 250 v/min
Förbrukning: 7,3 l/100 km
CO2-utsläpp: 169 g/km
Acceleration, 0-100 km/tim: 6,7
Toppfart: 250 km/tim

CLS 500
Motor: V8
Volym: 4 633 cm3
Effekt: 408 hk, 5 000 v/min
Vridmoment: 600 Nm, 1 600-4 750 v/min
Förbrukning: 9,2 l/100 km
CO2-utsläpp: 214 g/km
Acceleration, 0-100 km/tim: 5,3
Toppfart: 250 km/tim

CLS 500 4MATIC
Motor: V8
Volym: 4 633 cm3
Effekt: 408 hk, 5 000 v/min
Vridmoment: 600 Nm, 1 600-4 750 v/min
Förbrukning: 9,8 l/100 km
CO2-utsläpp: 229 g/km
Acceleration, 0-100 km/tim: 5,3
Toppfart: 250 km/tim

Kommentarer

#1
2012-07-02 12:00

Mercedes kan då hitta på klasser. De uppfinner nya marknader. Det finns de som får sina behov tillgodosedda och blir nya kundgrupper. Bilen är läcker och elegant. Se bara på trägolvet i bagagen. Bilen står för lyx, som ändå är lite praktisk. Egentligen har Mercedes bara gjort som alla andra som bygger kombi. De har försett den med en kraftigt sluttande bakruta. Men Mercedes erbjuder ändå fortfarande en praktisk kombi också, för de som behöver det.

Shooting Brake, det var då en benämning som inte antyder riktigt vad det är frågan om. Man ska självklart inte översätta rakt av, men man funderar ändå på vad namnet syftar på.

#2
2012-07-02 12:27

Personligen gillar jag inte riktigt de Mercedesmodellerna som har stjärnan i grillen - jag föredrar när GPS:en/siktet sitter uppe på huven. (När jag själv kör, alltså.) Men att se de här modellerna som betraktare på lite avstånd gör ju själen glad, däremot!

#3
2012-07-02 13:04

Ser ut som de tagit två olika modeller, kapat dem på mitten, tagit framdelen från den ena och baken från den andra och svetsat ihop dem med varandra igen i höjd med B-stolpen.
Eller så har den helt enkelt tagits fram under en mycket blöt fest på Mercedes designavdelning...

Men inredningen har de dock varit nyktra när de gjorde, den är riktigt läcker, och när man väl sitter där slipper man ju se utsidan...

#4
2012-07-02 13:20

Jag håller med dig Kn. Stjärnan ska vara på huven. Men det verkar som om det är påväg bort. På C-klassen är det valfritt idag. Och då är det bara S och E kvar. Kanske även E får valfritt snart. Det vore synd. De som står utanför vill gärna ha en stor i fronten, men de i bilen vill se den på huven.

#5
2012-07-02 13:30

Jag gillar inte alls stjärnan i grillen.
Jag jobbade med MB en gång i tiden, det var då de gjorde stjärnan på toppen fällbar för att inte skada fotgängare(?).
Men inredningen är läcker, ljus och lyxig, men trä (eller laminat) i bagagerumsgolvet är inte bra, där krävs en gummimatta.
Jag har haft den här typen på en bil, ingenting finns kvar där man ställde det och då menar jag inte sådant man normalt spänner fast.

#6
2012-07-02 14:53

Thommys, du har ju köpt en B-Klass ... Jag var inne på Mercedes hemsida och byggde en sådan häromdagen. Du som nu har en, hur känns den? Hur är det med utrymmena? Jag funderar faktiskt lite på en sådan, trots allt: Högre sittställning, lättar in- och ur, snåla som få etc. En rapport, tack!

#7
2012-07-02 16:24

Naturligtvis borde stjärnan sitta på huven ... Tänk en Rolls med ängeln i grillen

#8
2012-07-02 16:43

Kapten!

Klicka på Tommys avatar så får du en mycket utförlig rapport.

#9
2012-07-02 16:50

Borde inte stjärnan sitta bakom ratten? (Vilket naturligtvis är jag.)

Gillar generellt inte de här bakåtsluttande linjerna eftersom de brukar innebära för mycket lpåt ovanför sidofönstret ju längre bak man kommer - men Mercedes har faktiskt lyckats göra något elegant. Och så har de ju vanliga kombimodeller för dem som använder bilen till mer än uppvisning.

#10
2012-07-02 17:17

Ush!? Fulaste i år?

#11
2012-07-02 17:48

Kapten, det är som laketwig sa, att jag har skrivit en del om min bil på min sida. Jag är mycket nöjd och har inget att invända mot bilen. För mig räcker utrymmena fint och den har lagom sitthöjd och är bekväm att gå i och ur. Komforten är fin, men om man jämför med t ex E-klass så märks det ändå att bilen har lite kortare hjulbas. Provkör gärna hos en handlar och känn efter själv. För mig är bilen perfekt.

#12
2012-07-02 18:52

Snygg bil, snygga linjer. Men NAMNET!!! Skjutande bromsen???? Hur tänkte de nu då?

#15
2012-07-02 19:19

Jaguar använder benämningen Sportbrake. Jag fattar inte heller hur de fått fram ordet - för de anser väl inte att bilen är en risbuske eller bromsklots i trafiken.

#16
2012-07-02 20:20

http://oxforddictionaries.com/definition/shooting%2Bbrake

Med andra ord ett finare ord för kombi...
Nu väntar vi på den logiska efterföljaren, världens första FiveDoorsShootingBrakeCoupéConvertibleSUV, i Lang version!

#17
2012-07-02 20:29

:oD

#18
2012-07-02 20:48

Citroën kallade ju sina kombi för Break, i alla fall på ID/DS 19-21-tiden ("Paddan"). Nu har dom ju gått över till det mera moderiktiga "Tourer".

#19
2012-07-02 21:17

Jaha, man kunde klicka på avartaren ... =)

Thommys, hur f-n orkade du skriva allt det där? =))))

#20
2012-07-02 21:26

Du är en flitig skribent Kapten ... Kan ju ibland skriva spaltmetrar ..
Kunde va' intressant om du också "orkade" presentera lite matnyttigt eller kul i din profil!
:o)

#21
2012-07-02 22:23

Tycker själv att det är helt ofattbart att bilar som denna överhuvudtaget går att sälja,...jag menar att det redan finns tillräckligt många modeller att välja mellan.
Den här skapelsen anser jag inte ens vara snygg,..utan tvärtom snarare en skamfläck för märket dess fina övriga egenskaper till trots. ( tillsammans med Bmw 5 serie GT )

#22
2012-07-03 08:17

Formgivningen verkar lite retro -så här har gråsuggorna sett ut i 250 miljoner år. Men vilken gråsugga! Trevligt med de retroinspirerade pressvecken som antyder bakskärmar. Skönt med bilar som inte faller in i jag-ville-jag-vore-en-Kia-konceptet med uppdragna linjer i bakpartiet, som Volvo, Ford, Renault -you name it.

#23
2012-07-03 13:21

Vilken ful bil !
Ser ut som den kommit i kläm över baken.
Usch !

#24
2012-07-03 14:25

Den här är faktiskt lite snyggare än BMW 5GT, men jag har inte råd med att köpa den ändå. 1550l baggage med nedfällda baksäten är exakt samma som i opel Astra ST, som kostar en tredjedel...

#25
2013-03-17 19:58

Detta är en bil som man antingen hatar eller älskar.
Designen och formen på den kan ses som stor och klumpig och med sina dryga 5 meter så kan jag inte annat än hålla med.
Men jag tror nog att "vända blicken efter bilen"-faktorn är rätt hög. Det är den på alla bilar som sticker ut från mängden och jag tror nog att känslan av att sitta i den är lika hög. Inredningen har dem lyckats rejält med, den ser påkostad och lyxig ut, jämfört med konkurrenten BMW vars kalla inredning i princip ser likadan ut vare sig bilen kostar 300.000 eller 700.000sek

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.