Mazda har länge försökt hålla liv i wankelmotorn, en teknisk lösning som alla andra märken övergett sedan länge. Senast användes wankelmotorn som räckviddsförlängare i elbilen MX-30, en modell som nu är nedlagd.
På bilsalongen i Tokyo tar Mazda nu ett omtag och visar upp konceptbilen Vision X-Coupe. Det är en fyradörrarsmodell som är nio centimeter längre än en Volvo S90.
På insidan finns inte samma ”utanpåliggande” pekskärm som i många andra nya bilar (inklusive Mazda 6e och nya CX-5). I stället finns en smalare skärm för infotainmentsystemet och passagerarskärmen samt tre klassiska (men digitala) instrument framför föraren.
Mazda vill inte ge upp utvecklingen av förbränningsmotorer, och det märks även i Vision X-Coupe. Bilen har en laddhybriddrivlina med en elmotor och en turboladdad wankelmotor på totalt 510 hästkrafter och en elräckvidd på 16 mil.
Bilen ska kunna köras på ”koldioxidneutralt” bränsle – i Mazdas fall algbaserad biodiesel – och det finns även ett system som fångar upp motorns utsläpp innan de hamnar i atmosfären.
– Ju mer du kör, desto mer koldioxidutsläpp minskar du, sa utvecklingschefen Ryuichi Umeshita under presentationen.
Men det uttalandet baseras alltså på att bilen tankas med biobränsle, och enligt flera forskare finns flera andra områden där biobränsle kommer göra mer klimatnytta än i bilar. Varken motorn eller bränslet är heller i serieproduktion och den totala verkningsgraden lär dessutom bli lägre än för en elbil.
Volvo har tidigare fällts i domstol för att ha gjort reklam för en modell med liknande uttalanden, där motorn uppgavs rena luften när bilen kördes.