Bild
Nästa artikel
Mazda petar Toyota från kvalitetstoppen – Ford överlägset sämst

Mazda petar Toyota från kvalitetstoppen – Ford överlägset sämst

Nyheter

Ford och Tesla får bottenbetyg när amerikanska bilägare betygsätter kvaliteten och driftsäkerheten. Volvo klättrar flera placeringar.

Under de senaste sex åren har antingen Toyota eller syskonmärket Lexus legat i topp när amerikanska bilägare sätter betyg på driftsäkerheten i Consumer Reports årliga undersökning.

Men i år har något hänt. Mazda har petat ned båda två från tronen och ligger nu etta för första gången. Det är en stor nyhet eftersom Mazda de senaste åren drabbats av en del kvalitetsproblem och dalat i flera undersökningar.

Consumer Reports undersökning baseras på 329 000 bilar i USA. Ägarna får svara på frågor om vilka problem de råkat ut för under det senaste året i totalt 17 olika kategorier, bland annat motor, växellåda, kaross, elsystem, klimatanläggning, fjädring, bromsar och avgasrening. 

Enkel teknik – färre fel

Mazda får beröm för driftsäkerheten på motorer och växellådor, och en framgångsfaktor har varit att använda sexstegade ”konventionella” automatlådor som verkar hålla bättre än konkurrenternas steglösa CVT-växellådor.

En annan detalj som gynnat Mazda i det här avseendet är att märket inte har några överdrivet komplicerade infotainmentsystem med avancerad teknik, utan istället utvecklar systemen för att föraren ska ägna sig åt körningen istället. Allra högst betyg får Mazda MX-5 följt av CX-30, CX-3 och CX-5.

Toyota och Lexus är fortfarande betydligt bättre än snittbilen. Buick ökar mest i undersökningen och visar att amerikanska märken inte längre alltid hamnar i botten.


Volvo bara halvbra

Porsche är bäst bland europeiska märken, på nionde plats. BMW kommer på tolfte plats och Volvo först på 18:e plats med samma betyg som Jeep. Men Volvo har klättrat flera placeringar och både V60 och XC40 får höga betyg.

Allra sämst är Lincoln och Tesla som båda får underbetyg. För Teslas del är det kvalitetsproblem på Model Y som ställer till det – ägarna klagar på dålig karosspassning och en av dem hittade ett mänskligt hårstrå i lacken.

Även stora suven Ford Explorer, som nyligen börjat säljas i Sverige, ligger illa till på grund av fel på drivlinan, karossen och elektroniken. Den får undersökningens lägsta betyg.

Läs också: Tesla klättrar – Model 3 betydligt mer driftsäker

Så lyckas bilmärkena

1. Mazda
2. Toyota
3. Lexus
4. Buick
5. Honda
6. Hyundai
7. Ram
8. Subaru
9. Porsche
10. Dodge
11. Infiniti
12. BMW
13. Nissan
14. Audi
15. Kia
16. GMC
17. Chevrolet
18. Volvo
19. Jeep
20. Mercedes
21. Cadillac
22. Ford
23. Mini
24. Volkswagen
25. Tesla
26. Lincoln

Taggar: Nyheter, Mazda

Kommentarer

#1
2020-11-20 11:26

Är det här verkligen relevant för oss i Sverige? Bilar som säljs i USA monteras väl ofta där och är av andra modeller än de vi kan köpa.

#2
2020-11-20 11:56

Ja, det måste vara nått fel på den undersökningen, man har ju läst mycket på senaste aty det inte är nån kvalitetsskilnad alls på bilar nu för tiden

#3
2020-11-20 12:45

Haha, vadå Volvo halvbra? Är det halvbra att komma på plats 18? Men Ford som kommer på plats 22 är sämst? Konstig rubrik och märklig artikel, vad har den här undersökningen för nyhetsvärde för svenska bilköpare....

#4
2020-11-20 12:52

Jag skulle tro att differensen är ganska små, det är inte så att vissa modeller är 100% problemfria och andra inte ens startar varje dag. Generellt tror jag kvaliteten har ökat genom åren, när mer robotar gör jobbet med bättre precision och alltid repetitivt med samma slutresultat.

#5
2020-11-20 14:10

Håller med övriga, denna undersökning är intressant i USA, troligen även i Kanada, men inte här...
De japanska märkena är tillverkade i Japan eller UK här, samt i mindre skala andra EU-länder, hur de gör efter att Brexit helt genomförts är mer intressant här. Vore ju intressant om någon Japansk/Koreansk tillverkare ville etablera produktion i Sverige om nu Storbritannien inte är intressant efter fullständig Brexit, we can hope!

#6
2020-11-20 16:51

Ni borde kanske skriva om VW också och inte bara topp 3 :)

#7
2020-11-20 17:34

Jag tycker det i alla fall är välförtjänt av Mazda. Mitt intryck är att de bygger "no-nonsens" bilar som fokuserar på rätt saker. En bil ska vara bra på att vara en bil först och främst, ingen teknikorgie. Upplever dem som enklast och ärligast bland alla bilmärken.

#8
2020-11-20 17:53

Man borde graderat felets storlek av bilens funktionalitet - mänskliga hårstrån i billacken säger ju inget om tillförlitlighet av (Tesla-)bilen i övrigt t.ex..

#9
2020-11-20 17:54

Mazda är säkert ok, jag gillar den, men inte bullret i de jag kört.
Det märks att de inte kommer från ett land med grovsten i vägbeläggningen.
Men det skulle vara intressant med samma undersäökning i Europa.

#10
2020-11-20 18:04

Ja finner man sitt favoritmärke i listans nedre region så är det naturligtvis fel på både undersökningen och de som svarat och bilarna är så klart monterade av pommes frites flottiga amerikanska montörers fingrar.
Jag tycker Mazda är värdiga att toppa listan, sans och förnuft i deras utveckling, bilar som skall köras och inte åkas i.
Och det tycker jag trotts att jag har en medioker bil enligt denna undersökning.

#11
2020-11-20 18:06

Saabnisse. Har du kört någon Mazda som är av nyaste årgångar?
Du kan inte basera och döma ut på att du körde en för fem år sedan bevisligen bullrig Mazda. Dom nya för skryt för att dom är tysta i kupén.

#12
2020-11-20 18:23

Ja visst har de haft att jobba med Mazda. Jag har en Mazda 6 2008 och det låter en del i den absolut, men efter att ha provkört nya 6:an, CX-5 och MX-30 så måste jag säga att det har förbättrats avsevärt.

Rostskydd har väl historiskt varit lite sådär, men mitt ex har fått ett par kompletterande behandlingar och har klarat sig bra. Hur de nya är vet jag inte.

#13
2020-11-20 20:31

Simon no1. Ja reagerade på samma sak märkligt att inte VW resultat kommenteras av Vi bilägare. De är ju ofta en favorit hos Vi bilägare i sina tester. Man kanske helst vill dölja sin egen fadäs vad vet jag.

#14
2020-11-20 21:46

Det går att tolka listan på många sätt.

#15
2020-11-20 22:30

Inte det minsta förvånad.
Har kört en CX-5a med extra allt i drygt 2 år. Går mycket behagligt, i alla farter.
Provade bl a Toyota innan jag köpte. Trista bilar, men pålitliga.
Det var bl a en test från USA som fällde utslaget.
' Okey, en BMW är mer hypad, men vill du ha en bättre bil för ca 100 000 (SEK) mindre så köp CX-5an. '

#16
2020-11-20 23:09

Inte alls överraskad att BMW, Audi och Mercedes ligger långt ner i listan, de har övergett kvalitetstänkandet för länge sedan och lever på gamla meriter. De kanske fungerar bra de första 10-tusen milen och är trevliga att köra, men att köpa en begagnad bil av dessa märken, det gör man bara inte, dessutom har de fortfarande andrahandsvärden som är på tok för höga i förhållande till kvaliteten

#17
2020-11-21 00:35

Svenne: Märkligt att det går så många Taxi-Mercor då om de bara är bra de första 10.000 milen.....eller kan det vara så att du intalar dig att det är så bara för att må lite bättre av ditt egna köp från ett märke med lägre status?

#18
2020-11-21 07:20

VW ser ut att hamna rätt vartfall:)

#19
2020-11-21 08:43

@Henrik M; det var väl mest förr det var mycket Taxi mercor när de hade sin odödliga lågvarviga diesel. Nu tycker jag man ser allt möjligt. Såg en Citroen Grand Picasso Taxi senast igår. Tror det mest hänger på var de får bäst support/erbjudande.

#20
2020-11-21 09:42

Svenne60
Har du någon gång ägt och kört en Audi, BMW eller MB?
Eller är du bara avundsjuk på att du inte tagit dig råd att köpa en och tvingas kajka runt i en gammal Toyota?

#21
2020-11-21 09:45

Nåde den redaktör på ViB som skriver något negativt om VW.
Då står man strax på listan över arbetssökande

#22
2020-11-21 11:11

Såna här undersökningar ska man ta med en nypa salt. Jag är bilmek och lite svårt att förstå Toyotas, Mazda och Hondas kvalitetsrykte. Dom behöver reparationer precis som alla andra bilar och dessutom ganska rostkänsliga och komforten är inte mkt att hänga i julgranen. Skulle nog säga att Volvo bygger bäst bilar. Helt annan kvalité på kaross, lack och rostskydd. Sen gäller det att på alla bilar sköta servicen. Det är ofta utdragana serviceintervaller som skapar problem för alla bilar. Toyota har ju 1500 mil och VW 3000 mil, säger ju sig själv vad som är bäst för bilen.

#23
2020-11-21 11:18

Familjen har en MX-5, står avställd nu.

#24
2020-11-21 13:51

Att konventionella automatlådor skulle hålla bättre än CVT låter märkligt. CVT består ju av väldigt få delar, och har visat sig väldigt pålitliga iaf från Toyota. Kör själv min tredje CVT-Toyota nu och är väldigt nöjd. Rav4 som jag har nu känns bättre än Avensis i kombon bensin/CVT.

#25
2020-11-21 16:38

danne, du kan inte jämföra en CVT av den typ Toyota använder i sina hybrider med en konventionell CVT. Den består ju av en samverkan mellan elmotorn och bensinmotorn.
Det man menar är ju att en momentomvandlarlåda som ju funnits i sjuttio år och blivit alltmer utvecklad, är mer hållbar än den typ av CVT som i sin mest primitiva typ finns på EU-moppar.
Sedan har vi ju dubbelkopplingslådan och där finns både bra och mindre lyckade konstruktioner.

#26
2020-11-21 17:28

Ständigt detta tugg om VW från vissa skribenter. Mycket låter så likartat att man inte kan låta bli att undra om kontona styrs av en och samma person eller om det är gamla delinkventer som lyckats smyga sig tillbaka.

#27
2020-11-21 19:05

Guran, vad jag har ägt spelar ingen roll, det jag säger är att de tyska premiummärkena var mycket bättre förr, läser man motortidningar och lyssnar på motorfolk på youtube med mera så är det den bilden man får. I t.ex. USA har de tyska märkena Audi, Mercedes och BMW mycket dåliga andrahandsvärden, helt enkelt för att de går sönder och är enormt dyra att underhålla och reparera. Har för övrigt min tredje BMW, typ 125 cab från -08 som sommarbil, lär bli min sista BMW. Funderar nu på en Toyota som jag aldrig har ägt tidigare. När man blir gammal så blir man klok

#28
2020-11-22 14:08

Det enda förvånande är att Mazda inte varit bäst tidigare. Det är det märke av alla jag har erfarenhet av som är absolut bäst kvalitativt. Dessutom otroligt prisvärda. Det är svårt att hitta nån annan som kan konkurrera i pris kontra kvalitet, köregenskaper, design. Tyvärr är Mazda bara lite sega på bollen vg elektrifiering, enda skälet att jag inte kör Mazda idag.

#29
2020-11-22 14:12

Hur vet de att det är just mänskliga hårstrån i lacken på Tesla? DNA-testat? Kan ju vara hårstrå från t ex, tja en Alpacka?

#30
2020-11-23 08:44

Hyundai plac. 6. Kia plac. 15. ???

#31
2020-11-24 09:13

CVT från Toyota lexus är oerhört driftsäkra.
DSG är tvärtom; )

#32
2020-11-24 10:04

Är ju detta jag sagt hela tiden ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.