Bild
Nästa artikel
Nyheter

Mazda petar Toyota från kvalitetstoppen – Ford överlägset sämst

Publicerad 20 november 2020 (uppdaterad 20 november 2020)
Ford och Tesla får bottenbetyg när amerikanska bilägare betygsätter kvaliteten och driftsäkerheten. Volvo klättrar flera placeringar.

Under de senaste sex åren har antingen Toyota eller syskonmärket Lexus legat i topp när amerikanska bilägare sätter betyg på driftsäkerheten i Consumer Reports årliga undersökning.

Men i år har något hänt. Mazda har petat ned båda två från tronen och ligger nu etta för första gången. Det är en stor nyhet eftersom Mazda de senaste åren drabbats av en del kvalitetsproblem och dalat i flera undersökningar.

Consumer Reports undersökning baseras på 329 000 bilar i USA. Ägarna får svara på frågor om vilka problem de råkat ut för under det senaste året i totalt 17 olika kategorier, bland annat motor, växellåda, kaross, elsystem, klimatanläggning, fjädring, bromsar och avgasrening. 

Enkel teknik – färre fel

Mazda får beröm för driftsäkerheten på motorer och växellådor, och en framgångsfaktor har varit att använda sexstegade ”konventionella” automatlådor som verkar hålla bättre än konkurrenternas steglösa CVT-växellådor.

En annan detalj som gynnat Mazda i det här avseendet är att märket inte har några överdrivet komplicerade infotainmentsystem med avancerad teknik, utan istället utvecklar systemen för att föraren ska ägna sig åt körningen istället. Allra högst betyg får Mazda MX-5 följt av CX-30, CX-3 och CX-5.

Toyota och Lexus är fortfarande betydligt bättre än snittbilen. Buick ökar mest i undersökningen och visar att amerikanska märken inte längre alltid hamnar i botten.

Volvo bara halvbra

Porsche är bäst bland europeiska märken, på nionde plats. BMW kommer på tolfte plats och Volvo först på 18:e plats med samma betyg som Jeep. Men Volvo har klättrat flera placeringar och både V60 och XC40 får höga betyg.

Allra sämst är Lincoln och Tesla som båda får underbetyg. För Teslas del är det kvalitetsproblem på Model Y som ställer till det – ägarna klagar på dålig karosspassning och en av dem hittade ett mänskligt hårstrå i lacken.

Även stora suven Ford Explorer, som nyligen börjat säljas i Sverige, ligger illa till på grund av fel på drivlinan, karossen och elektroniken. Den får undersökningens lägsta betyg.

Läs också: Tesla klättrar – Model 3 betydligt mer driftsäker

Så lyckas bilmärkena

1. Mazda
2. Toyota
3. Lexus
4. Buick
5. Honda
6. Hyundai
7. Ram
8. Subaru
9. Porsche
10. Dodge
11. Infiniti
12. BMW
13. Nissan
14. Audi
15. Kia
16. GMC
17. Chevrolet
18. Volvo
19. Jeep
20. Mercedes
21. Cadillac
22. Ford
23. Mini
24. Volkswagen
25. Tesla
26. Lincoln

Kommentarer

#1 • 2020-11-20 11:26
L. Mäkinen

Är det här verkligen relevant för oss i Sverige? Bilar som säljs i USA monteras väl ofta där och är av andra modeller än de vi kan köpa.

#2 • 2020-11-20 11:56
Rikard

Ja, det måste vara nått fel på den undersökningen, man har ju läst mycket på senaste aty det inte är nån kvalitetsskilnad alls på bilar nu för tiden

#3 • 2020-11-20 12:45
Peter B

Haha, vadå Volvo halvbra? Är det halvbra att komma på plats 18? Men Ford som kommer på plats 22 är sämst? Konstig rubrik och märklig artikel, vad har den här undersökningen för nyhetsvärde för svenska bilköpare....

#4 • 2020-11-20 12:52
Styggavargen

Jag skulle tro att differensen är ganska små, det är inte så att vissa modeller är 100% problemfria och andra inte ens startar varje dag. Generellt tror jag kvaliteten har ökat genom åren, när mer robotar gör jobbet med bättre precision och alltid repetitivt med samma slutresultat.

#5 • 2020-11-20 14:10
skarj

Håller med övriga, denna undersökning är intressant i USA, troligen även i Kanada, men inte här...
De japanska märkena är tillverkade i Japan eller UK här, samt i mindre skala andra EU-länder, hur de gör efter att Brexit helt genomförts är mer intressant här. Vore ju intressant om någon Japansk/Koreansk tillverkare ville etablera produktion i Sverige om nu Storbritannien inte är intressant efter fullständig Brexit, we can hope!

#6 • Uppdaterat: 2020-11-20 16:51
Simon no1

Ni borde kanske skriva om VW också och inte bara topp 3 :)

#7 • 2020-11-20 17:34
Desmoholic

Jag tycker det i alla fall är välförtjänt av Mazda. Mitt intryck är att de bygger "no-nonsens" bilar som fokuserar på rätt saker. En bil ska vara bra på att vara en bil först och främst, ingen teknikorgie. Upplever dem som enklast och ärligast bland alla bilmärken.

#8 • 2020-11-20 17:53
Bilräven

Man borde graderat felets storlek av bilens funktionalitet - mänskliga hårstrån i billacken säger ju inget om tillförlitlighet av (Tesla-)bilen i övrigt t.ex..

#9 • 2020-11-20 17:54
saabnisse

Mazda är säkert ok, jag gillar den, men inte bullret i de jag kört.
Det märks att de inte kommer från ett land med grovsten i vägbeläggningen.
Men det skulle vara intressant med samma undersäökning i Europa.

#a • 2020-11-20 18:04
Guran

Ja finner man sitt favoritmärke i listans nedre region så är det naturligtvis fel på både undersökningen och de som svarat och bilarna är så klart monterade av pommes frites flottiga amerikanska montörers fingrar.
Jag tycker Mazda är värdiga att toppa listan, sans och förnuft i deras utveckling, bilar som skall köras och inte åkas i.
Och det tycker jag trotts att jag har en medioker bil enligt denna undersökning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.