Bild
Nästa artikel
Mazda MX-30 och Honda Jazz får toppbetyg i krocktest

Mazda MX-30 och Honda Jazz får toppbetyg i krocktest

Nyheter

Mazdas elbil och Hondas hybridmodell klarar Euro NCAP:s krocktest med beröm.

Två nya bilmodeller har krocktestats av Euro NCAP. Det handlar om Honda Jazz och Mazdas nya elbil MX-30, som båda får högsta betyg.

Honda Jazz säljs numera enbart med hybriddrift och är en tuff utmanare till Toyota Yaris. Den får totalbetyget fem stjärnor och hyllas bland annat för den mittmonterade krockkuden som hindrar de åkande från att slå i varandra vid en krock.

En ny elbil är alltid intressant i krocktest eftersom det relativt tunga batteripaketet påverkar bilens egenskaper. Även Mazda MX-30 får fem stjärnor i totalbetyg och betygssiffran för skydd av vuxna vid en krock blir 91 procent, bland annat tack vare en väl utformad krockstruktur i fronten och bra sidoskydd.

Mazda MX-30 får dock kritik för hur bilen skyddar fotgängare och cyklister. Några av testresultaten för de aktiva säkerhetssystemen beskrivs som ”mediokra” och bilen saknar några av de finesser som många andra modeller har.

Dit hör till exempel ett system som hindrar föraren från att korsa en väg om det kommer mötande trafik.

Läs också: "Hur många är beredda att satsa på en 20-milabil?"

Kommentarer

#1
2020-11-12 17:40

Mazda MX-30 har medioker räckvidd.

#2
2020-11-13 08:40

@Carl: Snittkörsträckan per dag i Sverige är 3,2mil. Räckvidden på denna är 5-7ggr högre. Känns väl mer som att den har mer än "rätt" räckvidd för Snittsvensken?

#3
2020-11-13 08:56

Snittsträcka är helt ointressant. Det betyder inte att man nästan alltid kör 3.2 mil.

#4
2020-11-13 13:44

Den är inte tänkt som "den primära bilen" i ett hushåll. Den är gjort för att vara just en andrabil. Eller en lagom bil för de som sällan åker långt.

#5
2020-11-13 14:42

Högsta räckvidd på Mazda MX-30 är 20 mil, antagligen 15 mil på vintern. Den är helt underdimensionerad !!!

#6
2020-11-14 17:07

Förmodligen skulle en batteribil med 15-20 mils räckvidd klara 95%av transportbehovet för väldigt många och måste man åka längre och inte anser sig hinna vänta på laddning får man ta andrabilen.
Problemet med den andrabilen kan vara att det är en äldre, komfortabel, men välfungerande fossilbil med en väl tilltagen skatt som måste betalas vilket bilen används eller inte.
Detta är ju helt tokigt och skulle undvikas om skatt, registeravgifter och trafikförsäkring lades på bränslet. Då skulle man bara betala för de mil man körde med bilen och alla skulle köra med försäkrade och skattade bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.