Bild
Nästa artikel

"Man måste ha egen koll också"

Nyheter

Johan Norbergs senaste krönika har väckt starka reaktioner. Här är krönikan och nu kan du själv avgöra om Vi Bilägares krönikör är rätt - eller fel - ute. DISKUTERA: Har Norberg rätt eller fel? Bjud på din åsikt!

Jag ska åka på turné till Tyskland och den här gången ska hela familjen med av den enkla anledningen att frugan också är musiker och sjunger med i samma band. 15-åringen får stanna hemma men de allra minsta tar vi med. Det blir logistik på hög, nästan militär nivå. Det handlar om tio tyska städer på tio dagar och det ska åkas bil, tåg, flyg och checkas in och ut på hotell. Det här med barnbilstol är det första man tänker på eftersom ingen tysk kan tänka sig att köra långsammare än 180 km/tim.

Om man räknar blir det alltså tre resväskor, tre gitarrer, en kantele (fundera på den du…) två bilbarnstolar plus lillkillen som måste bäras. Det går inte. Något måste kompromissas bort och det blir mina barns säkerhet, gitarrerna kan jag inte lämna hemma.

Vi har provat så här: Man packar en exakt fyrkantig skötväska med minstingens blöjor och vips, en åkkudde till 3,5-åringen som kan ha vanligt bilbälte. Den babybjörn-sele som vår baby ändå sitter i är vid närmare eftertanke ultimat ur säkerhetssynpunkt (okej, kanske inte om man voltar arton gånger), förutsatt att man först sätter på sig bältet och sedan babyn utanpå.

När min dotter var liten hände det att hon åkte bil med några mycket välvilliga men, hur ska jag uttrycka mig, inte speciellt reflekterande släktingar. De kom med henne efter en lång biltur och jag som visste att de inte hade bilbarnstol undrade hur hon hade suttit. Inga problem, sa min släkting. Jag satte henne i knä och drog bältet runt både henne och mig! Jag försökte förklara att om de tvingats tvärbromsa i 30 km/tim så hade hennes kropp tryckts fram och mosat min dotter mot bältet, men… den poletten trillade liksom aldrig ner och jag fick stå ut med det till förmån för att de var världens bästa barnvakt.


Det är ju så man får förhålla sig till alla säkerhetsregler. Både mina släktingars obetänksamhet och mina egna uppfinningar till Tysklandsresan är tveksamma ur regelboken men ibland får man improvisera.

Det finns alltid en risk med säkerhetsföreskrifter att man till slut inte förstår varför de finns. Mina släktingar var duktiga medborgare som slaviskt följde kravet på bilbälte med resultat att de riskerade mitt barns liv, det hade varit säkrare för henne att sitta fritt i baksätet. Man måste ha lite egen koll också.

Jag har iakttagit några grannar som aldrig skulle drömma om att låta ungarna cykla utan hjälm, åka bil utan barnstol, äta snö eller ens simma efter en kanelbulle. Men själv åker pappan och gör FN-tjänst i Afghanistan, ett av världens absoluta högriskområden och utsätter sig för risken att göra ungarna faderslösa.

I Sverige lyder vi så till punkt och pricka att vi inte märker när det är dags att göra en egen bedömning. Det finns få saker som kan göra folk så upprörda som t ex att se barn åka bil utan att vara fastspända, men samma person kan sätta sig bakom ratten trots att den är trött efter en sömnlös natt och lika farlig som en 2- promillare. Det är inte olagligt att vara trött, men absolut livsfarligt.

Kanske är det dags för en ny trafiksäkerhetskampanj: "Från den 18 april 2009: Tänk lite själv också!"
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Peter
2009-01-15 15:15

För mej är det självklart att man inte ska kompromissa med sina barns säkerhet. Har man inte förstånd och kunskap kan man kanske förstå om man gör galet, inte annars. Hur mycket, eller litet egentligen, tycker Johan att helt oskyldiga barns liv är värda?

#1
Anders
2009-01-15 15:22

Till Peter. Jag förstår vad du säger men samtidigt förstår jag Johan med. Ibland måste man ha lite koll själv annars fins det en risk att man gör bort sig. Att bara följa andras råd slaviskt kan sluta illa.

#1
Markus
2009-01-15 15:25

Om jag minns rätt så är både manövern med bärselen och manövern med bilbältet lika olagliga.
Alla ska sitta med bilbälte och en person per bilbälte. Så ser lagen ut.
Bägge varianterna är alltså olagliga. Det hindrar inte att Johan Norberg på en punkt har väldigt rätt: Man ska inte följa lagen för att lagen ska följas, man ska följa lagen beroende på att den har en orsak.
Som Anders Slätis påpekade är även Norbergs manöver olaglig. Varför? Därför att den riskerar barnets liv.
Det är här det har blivit fel med våra hastighetsgränser. Alla ägnar sig åt att gnälla på dem (okej, inte 30-gränserna) istället för att lägga energin på att förstå varför de finns där.
Alltså följer vi dem inte.

#1
Uffe
2009-01-15 15:30

När jag först läste Johans krönika kände jag sympati med uppfinningsrikedomen för att i möjligaste mån förbättra säkerheten för de små på resan. Naturligtvis är det inte i nivå med riktiga stolar etc men det vet ju Johan också.
Efter att ha läst Anders inlägg så är det ju uppenbart att han har tänkt efter en gång till och dessutom "forskat" i ämnet. Det förvånar mig att jag så lätt kunde svälja Johans metoder som "bättre än inget" när de ju faktiskt är lika illa som obältat. Möjligen bättre för de vuxna i likhet med flygplansteorin. Och ändå i slutändan, lite måste man anpassa sig till verkligheten om det ska bli någon resa alls. Tankeväckande, men jag vet inte vem jag ska heja på?

#1
Janne
2009-01-15 15:48

Obältade människor är åt pipan - förstås. Men att som Johan Norberg, tro att svenskar som håller sina 110 km/h oavsett väglag skall börja tänka!? Kompromissa med barnens säkerhet är en definitionsfråga. Är det ingen som talar i GSM när hon kör? Kör för fort genom barnrika villaområden? Mm, mm. Fundera på vad JN's budskap istället....

#1
Roy
2009-01-15 15:53

Jag har alltid tyckt att Johan skrivit både roligt och förnumstigt, men här går det för långt.
Johan har i bästa välmening försökt att få till det på bästa vis, men hans totala okunskap är förskräckande. Anders Slätis har rett ut riskerna, så de behöver jag inte göra här, men det finns ändå några självklara invändningar. Hur kan man tro att en skötväska ska hålla sig på plats på samma sätt som en speciellt utformad bälteskudde med hakar för bältet? Hur kan man tro att en bärsele ska ha samma hållbarhet och tillnärmelsevis ge samma stöd som en bilbarnstol? Jag tänker då främst på det lilla barnets huvud. (Att det sen finns andra dumheter som att mosa sönder barnet mellan sig själv och bältet är inget argument.) Och hur var det med krockkudden?
Med tanke på bägge föräldrarnas resande med skrymmande instrument, så vore väl åtminstone en dragkula på sin plats. Har man inte råd med en tillräckligt stor bil, så kan man ju åtminstone använda en släpvagn. (Till instrumenten, alltså - inte barnen, kanske det är bäst att förtydliga...)
En kantele tar för övrigt inte så stor plats, men får mig att undra om Johans fru kommer från Finland. (Om någon undrar, kan man likna den vid en variant på cittra - inte bilen - och är, om jag inte minns fel, Finlands nationalinstrument.)

#1
Roy
2009-01-15 16:06

När det gäller att argumentera för något man vet är fel eller i vart fall ovanligt, så finns det ingen hejd på vilka "argument" man kan lyckas leta upp.
Att en förälder utsätter sig för en medveten risk i syfte att försöka rädda andras liv är alltså något negativt eftersom de egna barnen riskerar att bli av med en förälder. Tydligen tycks det i alla fall vara ett argument för att tolka säkerhetsåtgärder lite hur man vill.
"Om grannen åker till Afghanistan så behöver jag minsann inte använda bilbarnstolar!" Övertygande argumentering...
Det påminner mig om ett försvar från en (numer före detta) rökare angående det egna missbruket:
"Alla bara skäller på oss rökare, men ingen säger någonting alls om alla dessa alkoholister som misshandlar sina barn och fruar och kostar samhället en massa pengar. De får minsann kolka i sig hur mycket som helst!"
Mitt självklara svar var:
"Blir rökningen mindre skadlig för att det finns alkoholister?"

#1
Fredrik
2009-01-15 16:30

Kan bara säga att det är sorgligt att han får överhuvudtaget skriva sådana här saker i en respekterad tidning. Man kan undra om han älskar sina barn efter som han inte tänker på deras säkerhet, eller så saknas det hjärnceller.

#1
Jag
2009-01-15 16:36

Jag har stora svårigheter att förstå vad kommentatorerna är upprörda över?
Kan någon förklara? Vilka oskyldiga barn handlar det om?
Fattar ingenting...
Jag

#1
Claes Jonsson
2009-01-15 17:16

-Varför inte köpa eller hyra en större bil med fler sittplatser ?
Väldigt märkligt också att komma med såna här hemsnickrade varianter när det handlar om långresa på okända vägar i höga farter. Jag hade haft lite mer förståelse för Johan Norbergs resonemang om det handlat om en kort tur på småvägar från sommarstugan till närmsta badsjö./ Claes

#1
Daniel
2009-01-15 17:21

Mycket bra krönika!

#1
Lasse J
2009-01-15 17:26

Herregud, har Johan satt en fot utanför den upptrampade politiskt korrekta stigen?
Undergången är nära!
Undrar hur många av dom upprörda som kör helt lagligt när dom har sina egna ungar i bilen?

#1
Michael Andersson
2009-01-15 17:27

Har tidigare haft Amazon som hobbybil och har nu en VW typ 1 (Bubbla). I bilar av den typen finns ibland bälten i framsätet, men ofta inte alls. Med tanke på alla starka reaktioner på Johans krönika kanske vi inte är välkomna i trafiken längre. Det kan hända något på väg till någon veteranbilsträff, och vi har barn vi också, tonåringar men ändå.
För övrigt tycker jag att det är värre med alla fortkörare, ofta småbarnsföräldrar.

#1
Anna
2009-01-15 17:35

Tror ni verkligen att detta är sant?
Jag kan det inte.
Det finns väl ingen svensk år 2009 med förnuftet i behåll som skulle riskera sina barns säkerhet, eller?

#1
Erik
2009-01-15 19:02

Tja, jag följer med i Johans resonemang, men det därmed att offra barnens säkerhet låter lite fel.
Däremot håller jag med om argumentet med pappan som åkte till Afghanistan som FN-soldat. Familjefädrer borde inte få åka (så lätt iaf.). Barn som växer upp utan båda föräldrarna, i synnerhet utan manlig förebild, får ofta psykologiska men av olika slag senare i livet. Det är ett vetenskapligt faktum. Barns illamående och otrygghet har ökat parallellt med separationerna i vårt land. Det bästa man kan göra för sina barn är INTE att ge dem saker. Det är att FINNAS DÄR för dem, under deras HELA uppväxt. Det är också ett vetenskapligt faktum.

#1
Der Kaiser
2009-01-15 19:15

Många är de "rediga" debattörer som skrivit här. De som påtalar självklarheten med barnens säkerhet. Ingen ska tuta i mig att ingen förälder någon gång har
- kört "runt hörnet" med barnen icke fastspända
- kört barnen efter en 0,5l 3,5 % öl
- kört med barnen i bilen trots minst en icke fungerande lampa
- kört med barnen i bilen trots igenimmade/igenfrusna rutor (snacka om risk)
- kört med barnen i bilen trots mobilprat
- kört med barnen i bilen samtidigt som navigatorn har programmerats och SMS har skrivits, skickats och lästs
- etc.
- etc.
- etc.
Så, jag har syndat mot samtliga ovanstående exempel. Och alla präktigjönsar till skribenter har syndat mot en eller flera av ovanstående exempel. Så det så.

#1
Johan
2009-01-15 20:26

Visst ska man spänna fast sig och åka säkert det är viktigt men tänk vi spänner fast våra barn med all världens grejor i våra xc90 men vi släpper iväg barnen på skolbussen som inte ens har bälte och vi har ingen kännedom om chaffören..Tänk på det.

#1
Lars
2009-01-15 20:35

Att människor överhuvudtaget orkar kommentera o greja om lappri (inklusive mej själv) konstigt.

#1
Andreas
2009-01-15 21:58

Oj, det där är verkligen att ha noll koll! Tyvärr tar så många så lätt på säkerheten... visst ingen fara så länge inget händer men när det händer så är det lätt att vara efterklok.
Visst, jag bryr mig inte om vad andra människor gör mot sina barn. Det är bara så oerhört tragiskt... sedan att han rättfärdigar sitt eget agerande med helt korkade argument som tex busschaufförer... ja, man blir nästan mörkrädd! haha =)
Skål på dig & jag hoppas innerligt att vi aldrig ses på vägen! =)

#1
Carl
2009-01-15 22:21

Grundmeningen i krönikan är klockren: Tänk lite själv också! Kanske ska man lägga till att det är ännu bättre att tänka rätt också.

#1
Göran Wålme
2009-01-15 22:54

Boka in flygbiljett för familjen eller inställ rean.
Kan inte förstå att en sådan resa kan vara så viktig att man mer eller mindre skippar säkerheten,
TÄNK TILL

#1
Kent
2009-01-15 23:29

Det hade nog varit tryggare för hela familjen om du stannat kvar i Afganistan, som "Krönikör" ??

#1
Hizzy
2009-01-16 00:54

Ett tips,gör ett testreportage om Johans resa. Om Johan och hans familj återkommer helskinnad,så funkar metoderna. Jag satsar mina slantar på att det går alldeles utmärkt,vad tror ni?

#1
Morgan Lindströlm
2009-01-16 04:48

Jag säger bara läs boken, I trygghetsnarkomanernas land! Håller helt med krönikören, säkerhetstänkandet i Sverige och övriga västvärlden är absurt. Vi har kommit till ett läge där befolkningen litar på att någon annan (staten) tar hand om allt åt oss. Problemet är vad som händer när man hamnar i en situation där det inte finns några lagar eller regler som styr hur vi ska handla, då det helt enkelt krävs lite sunt förnuft. Tyvärr ger detta återverkningar på alla delar av samhället, om man inte kan bedöma risker och hantera incidenter så tappar vi som människor handlingsförmågan och blir passiviserade. Självklart ska vi arbeta med trafiksäkerheten, men det är ju bättre att lära folk att hantera fordon och trafik med respekt än att lära dem att lita på att alla regler och tekniska lösningar ska skydda oss i alla lägen!

#1
Jonas
2009-01-16 05:19

Det är intressant och se hur folk kommenterar här, som alltid så är man själv bäste dräng och utan fel och brister...

#1
pål
2009-01-16 08:19

Det här vad nog det dummaste jag hört på länge: Johan kunde like gärna ha barnen helt lösa i bilen!
Så här enkelt tycker jag det är: ni får tydligen inte plats med er själva och den packning ni vill ha med er på resan i fråga. Jag ser eg. bara tre lösningar: skaffa större bil, ta med färre grejor (så att alla passagerare kan sitta säker, eller strunta i resan.
Som du själv säger: "Tänk lite själv också!"

#1
bosse
2009-01-16 08:58

Hur många av er som åker till Thailand eller Mallis tar barnstolen med sig, VA?? När man kommer dit plötsligt är det ok att sätta sig i 3-hjulingen eller Twingon med softtopp och blåsa iväg utan bälte (eftersom det finns ingen) eller barnstol! Hemma, det är ok att vara säkerhetstaliban, vad ska grannar annars säga, borta = anpassa sig till resten av världen och den rådande situationen. Det var väl meningen med krönikan? Hur många barn i Gaza dör av brist på barnstolar? Svaret, nästan inga.

#1
enzo
2009-01-16 09:20

Nu ska jag erkänna en grej, jag åkte med min lilla son i 335 km/h och vi båda skrattade! En skrikande ursinnig motor som hörs 10 km innan man har kommit fram, adrenalinet, lyckan var fullständig. Att människosläkten kan bygga någonting så underbart och galet! Det är det som är spännande med oss människor. Olikheter och olika sätt att se på livet, saker och thing. Det var den bästa dag i vårt liv. Vi kommer aldrig att glömma det, så länge vi lever.Prova du också! Eller kör i 109 resten av livet och dö lycklig, inte vet jag...Thank you Enzo, we love you!

#1
Peter
2009-01-16 09:22

Hej,
Jag tycker att du har helt rätt! Man måste tänka själv och vara medveten om vad man gör och vilka risker man tar. Sedan får man kalkylera risken och kompensera på andra sätt. Har man bristfälliga bilstolar kanske man skall sänka farten. De farligaste sakerna är ändå det man inte kan planera för.

#1
Jocke
2009-01-16 11:25

Jag ser inte problemet i krönikan, är det säkert att det här inte bara är en total ironi i syfte att väcka debatt?
Det vore väl för enkelt att skaffa en annan gitarr på plats och lämna en hemma för att få plats med den säkerhtsutrustning som behövs för barnen? Säga vad man vill om att tänka själv men när jag gör det så ser jag till att min dotter sitter ordentligt fastspänd i bilen när vi är ute och kör och sedan skiter jag högaktningsfullt i vad lagen säger - det är min dotters hälsa som är viktigast, att polisen sen är helnöjd när dom tittar in i bilen är ju bara en bonus.
Men, jag har svårt att tro att någon förälder kan kompromissa med sina barn, därför misstänker jag att den här krönikan har som syfte att just få igång en debatt och belysa säkerhetstänkadet, vilket iofs är nobelt i sig.

#1
E QVIST
2009-01-16 14:42

Detta kan man inte ta på allvar. Ironi är vad det är. Och debatt fick han. Glöm honom.

#1
Roy
2009-01-16 15:19

Här finns ett gäng märkliga kommentarer (Jag, Daniel, Lasse J, Erik, Lars, Kent, Hizzy, Morgan Linströlm, Jonas, Bosse, Enzo och Peter). Enzo verkar ligga på samma mentala nivå som sin son och är väl lycklig med det - åtminstone så länge bägge är i livet.
Till min förvåning finns det många trafikanter som inte har en aning om VARFÖR vissa trafikregler finns, t ex de för rondellkörning och omkörning. Säkert finns det också de som följer säkerhetsregler bara för att de är lagstadgade, utan en tanke på vad det handlar om, utan en tanke på om barntstolen eller kudden sitter rätt. DÅ är man den där menlöse svenskparodin som några beskriver. Att, å andra sidan, skita fullkomligt i regler i något konstigt hävdande att "jag kan minsann tänka själv" blir ju ännu löjligare. De som gör så är oftast de som faktiskt inte kan tänka själva, med minst kunskap, och de gömmer sig ofta bakom ursäkter i stil med "alla andra gör så", "alla bryter mot lagar ibland" eller annat trams. (Der Kaiser, Johan och Bosse.) Hur fan kan andras dumheter vara en ursäkt, ja, till och med ett motiv till att göra egna dumheter? Det görs misstag i trafiken, men jag skiljer på misstag och medvetet agerande!
Der Kaiser räknar upp de mest befängda exempel. Om jag har skrapat rutorna rena så gott det går och om jag har lärt mig använda defrostern ordentligt, så kan det ändå innebära att jag måste köra extra försiktigt en bit, men jag har ändå gjort vad jag kan! Bara för att situationen inte är perfekt, så innebär ju inte det att jag ska strunta i all annan säkerhet också! Tvärtom!
Visst har en glödlampa slocknat under färd, men jag har inte kört en meter utan bilbälte på samtliga och inte fan sitter jag och knappar på mobil eller navigator under färd. Om nu andra gör sånt, så är det ju inget skäl för mig att också bära mig åt som en idiot, utan skäl att vara ännu mer försiktig.
Carl sammanfattar det hela ganska bra och man kunde ju hoppas att Jocke hade rätt.

#1
Hizzy
2009-01-17 02:41

Roy,räkna ut oddset på att dödas eller bli svårt skadadad i trafiken,räkna sen ut oddset på att bli mijonär på nåt av dom svenska lotterierna/spelen,du kommer bli förvånad.Att vistas i trafiken kommer alltid att innebära risker,vi åker omkring i bilar som väger över 1,5 ton i över 100 km/t med en greppyta som fyra handflator,klart att det smäller ibland. Men som sagt oddsen att klara sig är oerhört goda.

#1
Lasse J
2009-01-17 10:53

Roy
Fundamentalister är alltid låsta i sin intoleranta trosuppfattning,
Några korta rader IRONI bemöter dom vanligtvis med upprördhet och mängder av innehållslösa floskler i strävan att tysta dom orättfärdiga.

#1
Jag
2009-01-17 20:44

Tja ROY,
vet inte riktigt varför du inkulderat mig i din uppräkning? Jag förstår inte debatten alls, den är överdriven åt "båda" håll. Själv kan jag, som Lindström?, rekommendra läsning av David Eberhards bok I tryggehetsnarkomanernas land (ISBN 91-518-4742-6). Kanske ger det dig (och alla andra) debattörer lite perspektiv?
Jag

#1
Olsson
2009-01-18 07:47

Att spela rysk roulett med de egna barnen visar enbart att någonting saknas innanför hjärnbarken.
Det handlar inte om att vara duktig på något sätt genom att anse artikeln vara tokig.
Utan att ens egna barn betyder allt och att man gör allt för att skydda det. Någonting annat kan jag inte förstå!

#1
Mats Mattsson
2009-01-18 14:11

Tack Johan! Krönikan är bland det första jag läser,underfundigt ironiskt och roande om man kan läsa mellan raderna vilket alla tydligen inte kan. Som jag uppfattar texterna så får man dra sina egna slutsatser om vad Johan vill säga och det gör läsarna när man ser reaktionerna, så det når ju fram.
När det gäller " Man måste ha koll" så säger den sista raden det som det hela går ut på. Om det står 70km på hastighetsskylten innan rondellen,eller när det storregnar på motorvägen så vill det till att "tänka själv". Ett annat ex. Om man går ut på ett övergångställe och blir påkörd så är det en klen tröst att ligga där och säga,jag hade lagen på min sida.Om man kan säga något!
Jag har varit med om att en kamrat tog en kurva i 50km och vi hamnade i vägräcket, hans första kommentar, jag höll inte mer än 50.
Morgan Lindström skrev det jag tänkte skriva så man tackar för hjälpen.
Att tänka själv, kan innefatta omtanken om andra människor likväl som lagarna.

#1
Micke
2009-01-18 14:49

Problemet är ju att vissa inte klarar av att tänka själva. Att de tror att en babybjörn duger vid en krock eller att en hög med blöjor ersätter en bilbarnstol.
Det är därför vi tvingas ha lagar, just för att vissa alltid har "otur" när de tänker...

#1
Micke
2009-01-18 17:21

Lustigt att i ena krönikan kräva lagstiftning då folk inte kan ta egna beslut och i nästa krönika hävda att folk ska tänka själva.
"När det gäller säkerhet är folk dummare än tåget. Jag med. Det finns bara en väg in i en bilförares hjärna och det är lagstiftning. Tänk om barnstolar och bilbälten lanserats med samma försiktiga tonfall? "Ett litet tips: Spänn fast ungen annars flyger han genom vindrutan.""
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12990

#1
Kramis
2009-01-18 19:40

Det roligaste i denna debatten är att så många tycker att man inte ska "Kompromissa". Jocke skrev: "Men, jag har svårt att tro att någon förälder kan kompromissa med sina barn..." Men det är ju precis det som hela livet handlar om. Allt är en kompromiss. Jag vet t ex att mina barn mår bra av att röra på sig, men att det är en risk att dom gör illa sig, t ex trillar ner från ett träd eller gör illa sig i skidbacken. 100% säkerhet finns inte. Glöm det. Vi som föräldrar måste ta på oss valets svåra ok; Valet av den bästa kompromissen.

#1
Randis
2009-01-19 09:19

Livet ÄR farligt - man kan dö!

#1
Henrik
2009-01-19 15:01

I tyskland spelar det ju ingen roll om du har bälte på dig eller inte. Smäller man i 180 finns det ändå inget kvar. Den som sett en smälld Mercedes 500 mot en Fiat Uno vet att ingen hade klarat sig ändå. Det som kanske skiljer dom som sitter i bilarna att dom som satt i Fiaten dog på en gång o dom i Mersan kanske levde lite längre men ingen överlever i dom farterna

#1
S-E S
2009-01-20 19:21

Kompromissa med sina barns säkerhet gör alla utan att tänka efter. Barnen får tidigt cykla i trafiken, åka skidor/pulka i branta backar, gå i branta trappor, åka stadsbuss i mammas/pappas knä utan bälte, osäkrade barnvagnar i bussar, rusa runt i tåg under färd, åka flygplan, (visserligen finns säkerhetsbälte, men till vilken nytta?) gå över gatan, sitta i barnsits på cykeln om vintern! De flesta barnolycksfall sker INTE i trafiken utan i när/hemmiljö. Statistiskt är det relativt säkert för barn att färdas i bil oavsett fastspänningsanordning. (Hur många barn omkommer i trafiken varje år när de sitter i en bil?) I bilen ska barnen vara fastspända, på rastplatsen och i trafiken kan de rusa runt som yra höns. Bra Johan. Du har hittat en punkt till eftertanke. Vad gör vi för att skydda våra barn, dygnet runt? Det är farligt att leva, man kan dö av det!

#1
Roy
2009-01-23 22:49

Tittade in här för att se om det kommit några fler kommentarer i detta känsliga ämne - och det hade det!
Lasse J, det du skrev var mer raljerande cynism än ironi. Det handlar verkligen inte om vad som är "politiskt korrekt" (ett trenduttryck som tas till i tid och otid). Det handlar om allas våra barns liv! Och jag är bara så trött på alla dessa tillägg som "Undrar hur många av dom upprörda som kör helt lagligt när dom har sina egna ungar i bilen?" Varför förutsätter man att andra minsann också bryter mot alla möjliga lagar och själva struntar i allt vad säkerhet heter? Ja, det verkar till och med att vara så att ju mer man vet om säkerhet och även lagar, ju mer förutsätts man bryta mot allt! "Du sak inte komma här och tro att du är nåt!" Är det en variant på Jante-lagen?
På hur många sätt ska jag behöva upprepa detta: Ju större insikt man har, ju större är naturligtvis chansen att man också gör det rätta - inte tvärtom! Att tänka själv och att tänka rätt kräver faktiskt också kompetens.
Sen så finns det de som väljer att skriva om helt andra saker - om helt andra risker. Vad har de med saken att göra?
"Jag", att jag tar med din kommentar bland dem som är märkliga, beror på att du inte fattar någonting alls. Hur man kan undgå att fatta någonting är märkligt - att skriva om det är ännu märkligare.

#1
Peter i Partille
2009-02-09 16:07

Jösses... att en så oansvarig människa kan få lov att skriva något sådant här i en tidning som Vi Biläagre är anmärkningsvärt. Ansvarig utgivare och chefsred bör överväga att antingen avgå själva eller skriva en avbön. Johan Norberg; om du går med på att kompromissa på detta sättet så är du i sanningens namn sinnesslö, likaledes din fru som går med på det. Betalar turnén inte bra nog att man kan hyra en större bil så åk inte. Så enkelt är det. Om du riskerar enbart ditt eget liv skiter jag i, men dina barns??

#1
Fabian
2009-03-15 17:26

Helt rätt att prioritera gitarrerna först!

#1
Runar
2009-03-15 18:20

Helt rätt att prioritera gitarrerna!
Jag håller med Fabian.

#1
Roy
2009-03-16 16:32

Jadå, Fabian och Runar, ni var SÅ roliga!
Tråkigt att det förmodligen bara är jag som kommer att läsa era visa kommentarer.
(Och ni lär väl inte läsa min kommentar, för ni har väl fullt upp med Hamsterpaj och Facebook.)

#1
Sandra
2009-11-03 18:57

Detta är ju helt befängt! Får ni inte plats, hyr en större bil eller stanna hemma. Hur i h-vete kan man utsätta sitt barn för en sådan här risk! Ett annat tips till er som anser att bilbarnstolarna är osäkra. Lägg på en tusenlapp och köp en bra istället, det är trots allt våra barns SÄKERHET det handlar om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.