Bild
Nästa artikel
Lynk & Co 01 byggs för närvarande i kinesiska Luqiao. I slutet av nästa år blir det tillverkning även i Europa.
Lynk & Co 01 byggs för närvarande i kinesiska Luqiao. I slutet av nästa år blir det tillverkning även i Europa.

Lynk & Co byggs i Volvofabrik i Belgien

Nyheter

XC40:s släkting 01 kommer att börja tillverkas i Europa 2019.

Volvos ägare Geely har startat ett nytt märke, Lynk & Co. Första bilen, kort och gott kallad 01, säljs för närvarande i Kina och sätts ihop i fabriken Luqiao, där den delar tillverkningslina med Volvos småsuv XC40. De båda bilarna är baserade på samma plattform, CMA.

Nu berättar Volvo att Lynk & Co-bilar ska börja byggas även i Europa och det blir i slutet av nästa år som det drar igång . Även här kommer kusinerna XC40 och 01 dela tillverkningslina och platsen för europaproduktionen är förlagd till belgiska Gent.  

— Vi ser en stor potential för detta nya varumärke när det nu tar sig in på den europeiska marknaden, och vi är glada över att kunna stödja Lynk & Co genom Volvos tekniska och industriella expertis, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Diskutera: Tror du att Lynk & Co kommer att framgångsrikt i Europa?
 
Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2018-03-26 09:54

Succé?

#2
2018-03-26 11:12

Ett nytt märke "från Volvo" kan nog väcka lite uppmärksamhet. Speciellt om det är europabyggt. Och de ligger väldigt rätt trendmässigt. Succé är kanske svårt att sia om men tror nog det kommer gå bra. Speciellt nu när Volvo verkar trappa upp sina egna priser kan ett eget lite budgetvänligare märke nog ta andelar.

#3
2018-03-26 11:19

Nja, jag var nog snarare lite ironisk.
Men med ett lägre pris än motsvarande Volvo och i stort sett samma bil så skulle hellre överväga Lynk. Nackdelen är väl andrahandsvärdet.

#4
2018-03-26 11:30

Men vad är det för bil på bilden? Ser ut som en ännu mer grotesk Nissan Pjuke.. Haha det var det fulaste på länge.

#5
2018-03-26 12:51

Prissättningen blir problematisk, likvärdiga bilar, vem "tar" vem?

#6
2018-03-26 14:16

Synd den fick ett så trist namn... Ligger inte direkt behagligt i munnen. Väljer nog hellre än Kia, som är lättare att säga. ;-)

Av bilder jag sett ser interiören trevlig ut. Synd utsidan blev som den blev... En lågpris Volvo är ju onekligen en trevlig tanke, när nu Volvo drar iväg i pris, men jag känner mig ändå lite tveksam... Få se om jag ändrar mig efter en provkörning.

#7
2018-03-26 14:39

Axa, "Nackdelen är väl andrahandsvärdet."
Det bör väl inte vara något problem, bilen ska ju inte säljas, den är ju till för att prenumerera på.
Efter prenumerationstidens utgång skrotas den, det finns alltså ingen andrahandsbrukare på bilen!

#8
2018-03-26 15:26

Va är de som händer bland bilentusiasterna i gamla svedala, här lovordas och beröms rumänska lågprisbilar kinesiska plastdäck och på detta kinesiska bilar, de kunde man inte tro för tio år sedan, märkligt är de bara priset som avgör ?

#9
2018-03-26 15:45

Saabnisse
Jag gissar på att det efter prenumeration går att köpa loss bilen, precis som vid leasing eller andra typer av prenumerationer.

#10
2018-03-26 16:04

..och därmed är det ett icke-problem.
För den förste ägaren har restvärdet satts redan i leasingavtalet. Skulle dessutom andrahandsvärdet visa sig lågt är det bara till fördel för en ev nästa ägare.

#11
2018-03-26 16:23

Håller med Styggav. - Fulaste på länge!
Så, som svar på frågan - är priset lågt så kommer den att bli en succé - kolla bara på "skönhet" Duster...

#12
2018-03-26 16:28

Allt handlar om priset.
Kommer den billigt då går det vägen så som det har gjort med Dacia.

#13
2018-03-26 16:48

Ja, " prenumeration" med skrotning efter utgången tid verkar vara knäppt och miljömässigt helt fel, men kanske finns någon baktanke som är svår att begripa.
Att sälja ett helt nytt märke som inte på något sätt är inarbetat blir väldigt svårt om inte priset är lika väldigt lågt!
Att den har släktskap med Volvo uppmärksammas i Sverige, men betyder inte mycket utomlands!

#14
2018-03-26 18:22
#15
2018-03-26 19:41

Åk till Kina om ni vill se udda och fula bilmodeller. Många kopior också på mer välkända märken. Usch, rent trist att det kommer hit också.

#16
2018-03-26 19:47

Saabnisse...sluta hitta på saker. Inte första gången du håller på.

Varför skulle bilen skrotas efter prenumerationens utgång? Skrotar man leasingbilar efter tre år?

#18
2018-03-26 21:55

Ja designpris får inte Lynken och detsamma för det märkliga namnet. Verkar som att kinesiska staten ska försöka kopiera och skapa ett mini VAG eller Toyota med märken för alla segment. Polestar ska positioneras mot premium o lyx, Geely lågpris för inhemska marknaden, Lynken motsvarande Seat och Volvo mot segmentet under premium. Järv satsning där finansieringen inte är ett problem på grund av statens uppbackning, så se upp världen. Konkurrens på lika villkor är ett lika stort skämt som vanligt tyvärr.

#19
2018-03-27 04:43

Man ser tydligt hur bränsleoptimerad bilen är på bilden, eller? Skrämmande att det pumpas ut mängder med denna typ av bilar varje dygn, året runt över hela världen.

#20
2018-03-27 07:15

SiggeNn.
Saabnisse är uppenbarligen mer påläst än vad du är.

#21
2018-03-27 11:15

SiggeNn, saxat ut ViB 10 februari, "bilar som ingår i prenumerationsupplägget ska skrotas efter bara några år"!
Vi får väl se hur det blir, det kanske bara är snack.

#22
2018-03-28 14:10

Kina tar över mer och mer. Å andra sidan får deras ungar i skola 14 timmar per dag...

#23
2018-03-29 15:09

Lasse J, varför inte originalet med Ulf Peder Olrog? Och vad har det för övrigt med någonting alls att göra?

#24
2018-03-29 15:11

Det är lite extra störande att det med små medel går att få lite stil på bilen.
Interiören är ju okej.

#25
2018-03-29 17:18

Roy J.