Bild
Nästa artikel
Volvo kan bygga Lynk & Co i Europa

Volvo kan bygga Lynk & Co i Europa

Nyheter

I en intervju i Hong Kong säger Volvos vd Håkan Samuelsson att Volvo kan komma att erbjuda sin fabrik i Belgien för europeisk produktion av Lynk & Co's suv 01.

Både Volvo och Lynk & Co ägs av Geely, och Lynk har tidigare sagt att de planerar en global satsning med start i Europa under 2019. Geely har då sagt att de funderar på att använda Volvos fabrik i belgiska Gent för produktionen av 01.

I en intervju som Automotive News tagit del av säger Volvos vd Håkan Samuelsson att  Volvo är beredda att tillverka bilar åt Lynk & Co. Han säger också att Volvo kan utöka sin logistik- och service-infrastruktur så att den omfattar även Lynk & Co i Europa. Det skulle till exempel kunna innebära att Volvos verkstäder också servar Lynk & Co-bilar.

Håkan Samuelsson menar också att Volvos närhet till Lynk & Co kommer att gynna europalanseringen genom Volvos goda rykte. 

Diskutera: Tror du att Lynk & Co kommer lyckas i Europa?
Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2018-01-26 15:21

I Belgien...

#2
2018-01-26 16:46

Beredda? Verkar som han glömt att Volvo ägs av kinesbolag.

#3
2018-01-27 08:38

Hemskt ful...

#4
2018-01-27 08:48

Kinateknik kombinerad med Volvo:s numer utarmade rostskydd. Nej tack! Dessutom vill jag inte pumpa pengar in i en diktatur!

#5
2018-01-27 09:56

Volvos "rostskydd" har väl alltid varit nån form av myt.

#6
2018-01-27 11:02

Lasse, det är diktaturen som pumpar. :-)

#7
2018-01-27 11:08

Nissan Pjuke har fått en motståndare..

#8
2018-01-27 21:03

Volvos rostskydd är inte bara dåligt. Tack vare det lärde jag mig att svetsa.

#9
2018-01-28 06:47

Volvos närvaro i Europa minskar ... avveckling pågår, snart Torslandas tur!

#10
2018-01-28 08:55

Många som säger att de inte vill köpa kinesisk skräpbil glömmer att de har hemmet fullt av kinesgrejor redan.
Dator, telefon, TV, hemmabio, elektronikprylar, leksaker, lampor, mm

#11
2018-01-28 14:26

Du måste träna dig att vara medveten konsument.

#12
2018-01-28 18:40

I det stora hela ok. Men den där "kapsylöppnaren" som sitter integrerad i framskärmen?
Allt handlar om pengen sade...det kan bli om villkoren är de rätta...vem fan bryr sig? Kina eller Zimbabwe, Sverige är rökt.

#13
2018-01-28 19:59

Ta bort den fåniga grejen från flygeln och fixa till grillen lite, så duger den. Om priset är lågt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.