Volvos ägare Geely funderar på att tillverka 01 i samma belgiska fabrik som XC40.
Alain Visser, chef för Lynk & Co berättar för nyhetsbyrån Reuters att det kan bli aktuellt att producera märkets bilar i samma fabriker som Volvobilar byggs.
– Vi har alltid sagt att vårt avtryck ska vara globalt, och det kommer det att vara. Det är uppenbart att vi pratar med Volvo och ser om det finns möjlighet i det lilla närverket av Volvos fabriker för att bygga Lynk & Co-bilar, säger han.
Bland annat överväger man produktionslinan i Gent, Belgien, där Volvo XC40 tillverkas. XC40 och Lynk & Co:s första bil, suven 01, byggs på samma plattform. Den heter CMA och är utvecklad av Cevt i Göteborg.
01 har precis börjat säljas i Kina. Från början beräknades antalet beställningar till 6.000 på tre dagar, men kvoten fylldes på lite över två minuter. Detta ska enligt Lynk & Co vara rekord och innebära att 01 är världens mest snabbsäljande bil. Den kostar från 158.800 yuan, vilket motsvarar lite över 200.000 svenska kronor.
Till en början har Lynk & Co:s bilar bensinmotorer, men planer finns på elektrifierade drivlinor i form av hybrider, laddhybrider och helelektriska versioner.
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Lynk & Co i Europa?
– Vi har alltid sagt att vårt avtryck ska vara globalt, och det kommer det att vara. Det är uppenbart att vi pratar med Volvo och ser om det finns möjlighet i det lilla närverket av Volvos fabriker för att bygga Lynk & Co-bilar, säger han.
Bland annat överväger man produktionslinan i Gent, Belgien, där Volvo XC40 tillverkas. XC40 och Lynk & Co:s första bil, suven 01, byggs på samma plattform. Den heter CMA och är utvecklad av Cevt i Göteborg.
01 har precis börjat säljas i Kina. Från början beräknades antalet beställningar till 6.000 på tre dagar, men kvoten fylldes på lite över två minuter. Detta ska enligt Lynk & Co vara rekord och innebära att 01 är världens mest snabbsäljande bil. Den kostar från 158.800 yuan, vilket motsvarar lite över 200.000 svenska kronor.
Till en början har Lynk & Co:s bilar bensinmotorer, men planer finns på elektrifierade drivlinor i form av hybrider, laddhybrider och helelektriska versioner.
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Lynk & Co i Europa?
Kommentarer
Det kan bli den första kinabilen som lyckas i västvärlden.
Frågan är bara vad den kommer att kosta när den lanseras i Europa. Det hänger mycket på priset om de skall slå sig in på den Europeiska marknaden.
Man kan se det så här att tillverkar de i Gent så kommer den till ett marknadsmässigt pris i klass med Skoda osv.
Tillverkas bilen i Kina då blir det billigare med frakten inräknad.
Det är väl där som de Kinesiska tillverkarna står i valet o kvalet.
För att verkligen lyckas i Europa, så "måste" de bygga bilarna här.
Instämmer med övriga skribenter.