Bild
Nästa artikel
10 fakta om Lynk & Co

10 fakta om Lynk & Co

Nyheter

Vad står egentligen "Co" för? Lär dig mer om Volvos nya systermärke från Geely här!

1. Vad "Co" betyder
”CO” står inte för Company utan för Connected.

2. Ingen diesel
Lynk & CO 01 kommer inte med något dieselmotor. Istället kommer den som hybrid och laddhybrid.



3. 3 eller 4-cylindrigt
Bensinmotorerna blir en 3-cylindrig på 1,5 liter samt en 4-cylindrig på 2,0 liter. Växellådorna att välja mellan blir manuell 6-växlad eller 7-stegs dubbelkopplingslåda.

4. Prenumerera på din bil
En stor del av försäljningen kommer att utgöras av att kunderna tecknar en ”prenumeration” där alla fasta kostnader ingår.

5. Hämta och lämna vid dörren
När det blir dags för service hämtar en representant för Lynk & CO bilen hemma hos dig och lämnar tillbaka den när servicen är klar.

6. Inga fysiska bilbutiker
Återförsäljarledet rationaliseras bort och bilarna säljs direkt från fabrik till kund. Därmed kan man sänka priset med upp till 25%.

7. Engineered i Sweden – Made in China
Bilarna ska inledningsvis endast tillverkas i Kina.



8. Få valmöjligheter
Antalet utrustningsalternativ ska minimeras och alla bilar ska säljas med ”premium-nivå” på utrustningen.


9. Säkerhetsystem blir standard
Autobroms med fotgängardetektion samt adaptiv farthållare blir standard på alla marknader.

10. Samma pris
Bilarna ska säljas till fasta priser som ligger på samma nivå för jämförbara marknader. 

Diskutera: Vad tycker du om Lynk & Co:s affärsmodell?
Taggar: Nyheter, Volvo, Lynk & Co

Kommentarer

#1
2016-10-21 13:43

Ja - med ett leasing-förfarande så är ju inte behovet så stort att ta hand om kundernas inbytesbilar annat än möjligen initialt. Sen hoppas man väl att det skall löpa på med förnyade leasing-kontrakt. Ja - det kanske är framtidens "bilägande".

#2
2016-10-21 14:10

Allt hänger på priset om det ska bli efterfrågan eller inte. En kina-tillverkad "Volvo" bör för det första vara minst 25% billigare än en äkta Volvo för att kunderna överhuvudtaget ska börja se det som ett alternativ. Geely säger även att de kan sänka priset ytterligare 25% genom att inte gå via bilhandlare.

Kan de erbjuda en bil av typ V40 a 220 000 kr för runt 130 000 kr. Ja då kanske det kunde vara något.

#3
2016-10-21 15:08

Sådärja, då börjar vi flytten från svedala. Vad är kvar om 10-20 år?

#4
2016-10-21 15:22

Jag tror faktiskt inte det blir mycket billigare att köpa bilen utan återförsäljarens mellanhand, tror snarare att biltillverkaren går med mer vinst för att denne kan sälja bilarna dyrare från början, istället för att sälja för ett billigare pris till handlarna. Tänk er detta: Vi har ingen aning om vad bilarna hade sålts för hos bilhandlarna nya, för de kommer ju aldrig säljas där splitternya med "0" ägare. Lynk kan därför komma med vilka hittepåsiffror som helst för att locka köpare. Ren pr och marknadsföring

#5
2016-10-21 16:08

Ser ju ut som en lätt förfalskad Range Rover om ni frågar mig, affärsmodellen kanon tycker jag, den skapar en vinn vinn situation mellan kund och tillverkare utan mellanled!!

#6
2016-10-21 17:01

Affärsmodellen är faktiskt intressant. Men det dröjer innan den kommer till Sverige. Utvecklingen blir som internethandeln på andra områden. Det ger logiskt lägre kostnad för kunden. Man får göra mer av sälj/köp jobbet själv. Kanske showroom i storstäder och tester i tidningar och på internet.
Undrar vilka motorkonstruktioner som ska användas? Drivlinorna borde rimligtvis vara synkade med Volvos om man ska hämta igen serieeffekterna. Den här bilen kan faktiskt hjälpa Volvo att ha råd med egna modeller i segmentet. Bilvärlden är global. Det är lika bra att vänja sig.

#7
2016-10-21 17:14

Intressant affärsmodell. Däremot är jag inte övertygad om att det kommer bli en billigare bil "bara" för att de skippar ÅF-ledet. De lägger på en del Premium grejer, alla kostnader skall ingå och en fysisk person skall hämta och lämna bilen utanför dörren vid service. Andra företag försöker ta bort just fysiska personers utryckningar, det är dyrt. Tänker på IT branschen som i det längsta försöker undvika service-på-plats just för att det driver höga kostnader. Detta måste Lync&Co stoppa in i priset. Kanske just därför de har skippat ÅF-ledet för att hålla ned kostnaderna.

#8
2016-10-21 17:22

Affärsmodellen har en del intressanta inslag men också en punkt där åtminstone jag känner att jag inte riktigt är med på noterna. För det första vill det ju till att det inte blir allt för många hämtningar och lämningar av bilen, då blir det inte så billigt.

Men den riktigt stora elefanten i rummet är att en stor del av detta med "premium" är, för mig i alla fall, just goda möjligheter att specificera bilen efter mina egna önskemål. Det ökar känslan av att en viss bil är just min. Ett märke som ska verka premium och sedan i stort sett avskaffar tillvalen... blir inte så bra enligt mig.

#9
2016-10-21 18:52

Enkelt och bra att inhandla, men det där med servicen? Lämna och hämta själv borde vara möjligt.

#10
2016-10-21 20:21

Det är ju inte speciellt mycket förtjänst på en nybilsförsäljning. Det ÅF drar in pengar på är service och annat runt ett bilköp. Så varför inte nätköp. Några frågetecken uppstår ju ändå.
* Hur många kan tänka sig köpa bil utan att ha sett den i verkligheten och provkört?
* Hur blir det med inbytesbil? Det löser sig kanske för andra köpet/leasingen. Någon gång kanske man också vill köra något annat märke.

#11
2016-10-21 20:36

Ok, man prenumererar på bilen hur länge? Man kanske vill ha något annat efter några år och då går bilen tillbaka som för vanliga leasingkontrakt. Men sedan, vad händer med den begagnade bilen, kommer den att gå ut på en ny "prenumeration"?
Det finns många frågetecken med den här bilen!

#12
2016-10-21 20:43

Typiskt kinesisk design, flera linjer och detaljer som inte hänger ihop. Jobbigt för ögat att titta på. Namnet låter som en databutik. Prenumeration är bara ett annat namn för privatleasing.

#13
2016-10-21 21:15

Tur den har gälar för att kunna ventilera ut den otroliga värmen som den trecylindriga motorn alstrar. Plastskydden under bilen ingår säkert i priset och det är väl tur eftersom vi endast har kostigar att köra på här i Sverige. För att inte tala om fälgarna som egentligen är tillverkade av gummi för att klara av att skavas mot stenarna när du ska plocka kantareller och inte orkar gå i svampskogen.

#14
2016-10-21 21:54

Tycker designen är rätt bra. Inte Japan ful med veck och kanter överallt. Den är ju säkert roligare att köra än en Japan ialla fall. Grillen var inte så snygg.

#15
2016-10-22 00:49

Kommentar omkring servicen. Min kompis köpte en husbil ( MxxLxxx) och bor i Gästrikland och då garantifel och service skulle fixas så hämtades husbilen hemma. Bra tyckte kunden men sedan visade sig att bilen kördes till Allingsås för dessa jobb. En slyngel körde hans älskade husbil i maxfart t.o.r. Allingsås och tanken var tom och bilen skitig fast den lämnades ren o snygg samt fulltankad. Kändes inte bra så kompisen har inte samma märke och leverantör kvar ( varför ) Nä jag tror att service och rep skall skötas av en verkstad på orten så man kan prata med en fysisk person om vad som gjorts med min bil. Självkörande bilar och service via internet eller en App funkar inte för mig. Johan i Borlänge.

#16
2016-10-22 09:40

Lågpris Volvo?

#17
2016-10-22 10:19

Juhani, påminner mig när jag bytte däck på en firma för några år sedan. Körde in där med nytvättad bil och när de vara klara med däcksbytet så var alla fälgarna smutsiga och oljesmorda. De hade inte brytt sig att tvätta/torka av fälgarna efter bytet så jag fick köra hem och rengöra fälgarna själv. Första och sista gången jag besökte den firman.

#18
2016-10-22 12:17

Har en känsla av att det inte är andra biltillverkare som får passa sig. Känns som det är bilförsäljarna som har all anledning att vara oroliga.

Har själv alltid undrat hur mycket pengar de flashiga lokalerna och de (faktiskt) helt onödiga bilförsäljarna egentligen kostade när jag fick mina nya bilar. Här i texten hintas det om 25 % - Det låter mycket...........men är inte omöjligt.

#19
2016-10-22 22:04

Rena servicear borde ske hemma hos ägaren i en mobil servicestation.

#20
2016-10-24 07:31

Mobila servicestationer skulle köra runt på kvällarna och göra service på bilar hemma hos ägarna?
Det kommer att bli dyrare på kvällstid.
Bättre att de gör det medan man är på jobbet dagtid och bilen står ändå.

#21
2016-10-24 08:30

Riktigt intressant med en "ny" aktör som inte följer samma koncept som använts i 100 år. Är det någon bransch där det behövs lite nytänk så är det inom fordonsindustrin. Speciellt inom ägandeformer och livscykeltänk.

Designmässigt ser den helt ok ut, ingen skönhet i fronten kanske, men det är kanske inte bara bilen i sig som detta handlar om men det är alltid trevligt med skön design.

#22
2016-10-29 11:16

Du kan välja vilken färg du vill, bara den är svart......

#23
2016-10-29 16:56

Så det finns inga showrooms över huvud taget?
Ett mellansteg är väl ändå att kopiera Tesla. Små strategiskt placerade ställen där det alltid rör sig mycket folk. Köpcentra!

Hur som helst. Kinesbil trots att de raffat åt sig det svenska säkerhetsarbetet via volvo hjälper inte riktigt i mina ögon.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.