Bild
Nästa artikel
Annorlunda design men byggd med samma delar som Volvo XC40. Blafforna på framskärmarna är ren dekoration.
Märket på huven är ... svart. Med lite vilja går det att förnimma bokstäverna L och Y.
Högt på flyglarna sitter varselljus med viss verkshöjd.
Det ska vara lätt att dela bilen med andra, ett par tryck på pekskärmen eller i mobilappen gör bilen tillgänglig för uthyrning.
Autobroms med fotgängardetektering är standard.

Provkörning: Lynk & Co 01 (2018)

Provkörning

Tänk bort det konstiga namnet och kvar är en bil som har det mesta gemensamt med Volvo XC40. Första provkörningen i Kina visar att Lynk & Co 01 har rätt förutsättningar – men flera frågetecken kvarstår.

En bil från ett sprillans nytt märke skapar förstås nyfikenhet: vad är Lynk & Co 01 för en typ? Den ser inte ut som en Volvo i alla fall. Framifrån ser den inte ut som någon annan bil. Med stor svart grill och lampor högt på huven är ”Lynken”, eller vad man nu ska säga, en helt egen uppenbarelse.

När jag klämt och känt en stund hittar jag några ledtrådar som pekar mot Volvo, till exempel är rattspakarna bekanta, men också inredningen har en egen stil. Kanske är framstolarna det tydligaste släktbandet. På Volvovis är sätena kroppsriktigt uppbyggda och, helt enkelt, väldigt bekväma.

Faktum är att 01 delar grundkonstruktion (den så kallade CMA-plattformen) med Volvo XC40. Minst 80 procent av delarna är gemensamma. Den största skillnaden i hårdvara är att 01 är nio cm längre än XC40. Benutrymmet i baksätet är nästan slösaktigt stort. Lastrummet är enkelt inrett men rymligt. Prismässigt ska Lynk & Co ligga lägre än Volvo och överlag är inredningsmaterialen av enklare sort, men inte så att det känns billigt. Tvärtom framstår kupén som ombonad och väl sammansatt. Att tillverkningen sker i Kina märks inte, om nu någon skulle sätta likhetstecken mellan ”Made in China” och dålig byggkvalitet.

Instrumenteringen är digital och det går att välja mellan olika gränssnitt som är mer eller mindre spejsade. Pekskärmen i mitten är tydligt vinklad mot föraren och lätt att sköta. Till skillnad från XC40, där nästan allt styrs via pekskärmen, finns fysiska reglage för klimatanläggningen.
 

"01 beter sig tryggt och förutsägbart. Märket må vara oprövat men det finns inget hokus-pokus över själva bilen."

Motorn i provbilen är Volvos bensinfyra (T4) kopplad till en sexstegad automat. Det är en smidig drivlina som jobbar hyggligt tyst, växlar mjukt och drar kraftfullt från låga varv. Den motorkonfigurationen blir inte aktuell i Sverige. När bilen kommer hit, tidigast i slutet av 2019, blir det endast som hybrid eller laddhybrid. Diesel har valts bort men fyrhjulsdrift finns med i utbudet. En elbil kommer senare, sägs det.
 
Lynk & Co är noga med att påpeka att provbilen är kalibrerad för Kina. Chassit är avstämt för att handskas med kinesiska vägar med många skarvar och skrovlig yta (det låter väl ungefär som Sverige?). Sättningen är ganska mjuk, vilket tillåter en del krängning. I gengäld är rullkomforten behaglig. Styvare fjädring är dock att vänta på bilarna som ska säljas i Europa.

Provkörningen är kort men visar att 01 beter sig tryggt och förutsägbart. Märket må vara oprövat men det finns inget hokus-pokus över själva bilen. Priset i Kina är motsvarande cirka 200 000 kr. En bil byggd med Volvodelar för de pengarna låter intressant men det återstår att se var den svenska prisnivån hamnar.

Bilen går att köpa på vanligt sätt men Lynk & Co satsar stort på ”prenumeration”, en slags utökad leasing där många fasta kostnader ingår. Exakt hur det hela ska fungera är fortfarande oklart. Vad ingår egentligen och hur ser villkoren ut?

Och menar företaget verkligen allvar med att bilar som ingår i prenumerationsupplägget ska skrotas efter bara några år? Det låter som miljöslöseri utan dess like.

Diskutera: Vad tycker du om Lynk & Co 01?

Lynk & Co 01

Pris, från kr: 202 000 i Kina, pris för ”prenumeration” ännu inte fastställt.
Säljstart: Nu i Kina, 2019–2020 i Sverige.
Mått, cm: L 451/B 191/H 169.
Markfrigång, cm: 20.
Bagagevolym, l: 509–1 440.
Tjänstevikt, kg: 1 720.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 969 cm3, max effekt 180 hk (134 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 264 Nm vid 1 500–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexstegad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 211 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km.
Konkurrenter: VW Tiguan, Nissan Qashqai, Mazda CX-5, Kia Sportage med flera.

Plus: Lägre pris än Volvo, bra utrymmen, trygga köregenskaper, säkerhet.
Minus: Flera oklarheter, svensk lansering dröjer.

Vad nytt? Mellanstor suv från nytt bilmärke.
För vem? Den som hellre betalar per månad än köper sin bil.
 

Kommentarer

#1
2018-02-10 10:07

Så en Volvo med annan design och till lägre pris? Om de kommer säljas av samma återförsäljare så har vi internkonkurrens...

#2
2018-02-10 10:47

Den ser riktigt bra ut i verkligheten, ska bli kul och testa den när den dyker upp!

#3
2018-02-10 10:52

Haha, 0,6 liter/mil deklarerad förbrukning. Smått imponerande, det är mindre än min Octavia. Man får nog slänga på 0,2 liter/mil så är vi nära den faktiska förbrukningen. Att år 2018 komma ut med en bensin bil som drar 0,8 liter/mil är väldigt omodernt och rent ut sagt kasst. Bilen lastar inte mycket mer än en Golf heller. Finns bilar i denna storleksklass som klarar nedåt 0,5 liter/mil idag. Nästan nära på dubbelt så mycket i förbrukning än det skulle behövt vara, om det funnits någon form av sunt förnuft i denna världen.

#4
2018-02-10 11:23

Artikeltexten och Vargens kommentarer illustrerar tydligt vad som anses väsentligt i Sverige: bagageutrymme!! More is more, det finns inga gränser för hur mycket man behöver och kan använda. Baksätet däremot, får man bra plats där så är det "slösaktigt stort". När såg jag någon uttrycka att ett bagageutrymme är slösaktigt stort? Aldrig tror jag. Nej, sitta med knäna intryckta i ryggarna på framstolarna och huvudet lätt på sned för att höjden inte räcker till är det som gäller. Och det känns fantastiskt bra, bara man tänker på det stora bagageutrymme som finns bakom en, oavsett om det ligger något där eller ej. Eller hur?

#5
2018-02-10 12:39

Mycket intressant då Volvo är idiotdyra här i Australien. Frågan är om den kommer att säljas här. Förmodligen inte men jag skall tracka skiten ur Volvo Australia i North Ryde så får se vad som händer.

#6
2018-02-10 12:52

Jag hoppas bara att de lyckas bygga bort Volvos halvskakiga kvalité.
Och ja. Volvo är lite skakig när det gäller kvalité. De ligger inte riktigt i toppen av undersökningar gällande antal fel och hur bilarna håller ihop. Visserligen inte på botten heller, men de har en bit kvar till toppen.

#7
2018-02-10 14:39

ToRy, då vänder vi på det... om det inte vore utrymmet, går det inte lika bra med en Golf då? Varför köra runt och skita ned extra mycket?

#8
2018-02-10 15:18

Jmf med Golf, t ex bättre utrymme i baksätet! Det är ett generellt svar; just Lynk-bilen kan jag inte säga något mer om än så, eftersom har förstås inte sett den på närmare håll. Se även inlägg i tråden ”Apropå olika biltyper, vad avgör ditt val.”!

#9
2018-02-10 17:11

Håller med Tory. Alldeles för mycket fokus på bagageutrymmet och avsett storlek på bil. Personligen är det oftare jag fraktar folk i baksätet än massa last i bagaget.

#10
2018-02-10 18:15

ToRy - jämför istället med Golf SV - ungefär samma tänk där. Alltså bättre utrymme i kupén - lite på bekostnad av bagageutrymmet. Och lagom hög att sätta sig i på ett enkelt sätt och bra inre takhöjd. Passar mig perfekt men jag förstår om andra har andra preferenser.

#11
2018-02-10 19:47

Pi: Jag känner absolut till Golf SV (har provsuttit den minst två ggr) och den hade säkert också fungerat bra för oss, men vi bestämde oss för att vi gillade Yetis fulsnygga utseende litet mer!

#12
2018-02-10 20:17

Skulle jag prenumerera på en sådan här fick det nog bli Kinaupplagan med mjuk fjädring, den skulle säkert passa bäst i Sverige.
Men jag tvivlar på prenumeration, här kommer nog lösnummer att fungera bättre.

#13
2018-02-10 21:00

ToRy: Syftade inte på ert behov utan mera på detta med bättre kupé-utrymme och lite bekvämare insteg på bekostnad av bagageutrymmet. Och lite högre/bekvämare. Och visst är Yeti lite tuffare utseendemässigt.

#14
2018-02-10 23:59

Aha — ja, ska Lynken jämföras med en Golf så är det definitivt Sportsvan. Lynken är förstås ett snäpp större utvändigt på alla ledder. Vad det nu kan betyda invändigt?

#15
2018-02-11 00:16

Det blir nog kannibalism där den billigare blir vinnare. Volvo PV är inte så starkt varumärke att folk köper det av samma skäl, status, som tex Mercedes eller Audi förutom Sverige. Å andra sidan är ju Volvo en volymbil i Sverige, likt Folkvagn i resten av Europa. Jag tror att Volvo har väldigt svårt att positionera sitt varumärke av flera skäl där Lynk kan vara en vinnare i volym. Säkerhet, ja den egenskapen har de flesta bilar i dag, kvalitet/pålitlighet är ett annan som de flesta märken har, bra familjebilar finns det gott om, prestige/status blir det genast färre att välja på. Körglädje är en egenskap som kommer att suddas bort när bilarna blir självkörande och det leder till att blir komfort viktigare och infotainment.

#16
2018-02-11 18:25

Får lite Citroën-vibbar. Vet inte riktigt varför.

#17
2018-02-12 07:59

Tycker bilen är läcker, och idén med en enklare byggd Volvo till lägre peng är nog inte så dum. Dock tycker jag att Volvos syskonmärken har osedvanligt tråkiga modellnamn. "Polestar 1" och "Lynk & Co 01". Låt gå att bokstavs och sifferkombinationerna på de flesta europeiska märken minskar risken för namn som kan missförstås på olika marknader. Men är inte egennamn som modellnamn ändå lite roligare?

#18
2018-02-12 15:18

Kul med ett nytt märke, som vågar ge sej in i de övrigas domäner, skall bli väldigt intressant att se prissättningen här i Sverige.

#19
2018-02-12 21:53

Eftersom det nämns i texten hur bilen ser ut framifrån så saknar jag en bild på denna.

#20
2018-02-13 17:20

Jag är inte överdrivet förtjust i den lite grova fronten och inte heller i c-stolpen som påminner om en barnvagnssuflett. Den märkliga klumpen på framflygeln får de gärna plocka bort om den inte har någon funktion, men låt då funktionen framgå. Nu ser den bara ful ut.
Det kan inte vara alltför svårt att snitsa till den lite. En lite elegantare grill och rensa upp vid c-stolpen.

Interiören verkar okej. Kan kanske vara lite plastig i verkligheten, det återstår att se. Man slipper i alla fall tvånget att sköta allt från en flottig glasskiva.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.