Bild
Nästa artikel
Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque nu som laddhybrider

Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque nu som laddhybrider

Nyheter

Två nya laddhybridsuvar är på ingång – med en liten trepip under motorhuven.

Land Rover har inte de bästa förutsättningarna för att klara EU:s tuffare utsläppskrav som snart träder i kraft. Hela modellprogrammet består av suvar och de allra flesta av dem har stora bensin- eller dieselmotorer utan laddkontakt.

Men för några år sedan dök elbilen Jaguar I-Pace upp i koncernen och den är viktig för att sänka utsläppen. Dessutom har Land Rover lanserat laddhybridversioner av Range Rover och Range Rover Sport.

Nu kommer ytterligare två mindre laddhybrider. Den här gången är det Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque som blir med laddsladd.

Trecylindrig bensinmotor

Drivlinan är lite annorlunda jämfört med hos konkurrenterna: här sitter en 1,5-liters trecylindrig bensinmotor under huven. Ingen hade väl kunnat gissa för bara några år sedan att Land Rovers suvar skulle komma med en liten trepip?

Den treclindriga motoron som baseras på Jaguar/Land Rover-koncernens motorfamilj Ingenium har dock en imponerande effektsiffra på 200 hästkrafter, och tillsammans med en elmotor på bakaxeln blir systemeffekten 309 hästkrafter.

Land Rover Discovery Sport P300e och Range Rover Evoque P300e har båda ett 15 kWh-batteri som kan laddas till 80 procent på en halvtimme med en 32 kW-laddare. Med en AC-laddbox på 7 kW blir laddtiden en och en halv timme.

Räckvidden hamnar på mellan 62 och 66 kilometer som bäst, men det är enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln.

De nya laddhybriderna dyker upp i Sverige efter sommaren. Priserna är inte klara.

Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque nu som laddhybrider
Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque nu som laddhybrider
Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque nu som laddhybrider
Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque nu som laddhybrider

Kommentarer

#1
2020-04-22 13:50

Och folk klagar på Volvos fyra...

#2
2020-04-22 15:02

Nu väntar vi bara på den encylindriga tändkulemotorn!

#3
2020-04-22 15:31

20% mindre friktionsförlust mot en fyra.
Man slipper elda för kråkorna.

#4
2020-04-22 23:22

Varför blir det plötsligt ”pip” när det kommer till trecylindriga motorer...?
”Sexpip” hör man ju aldrig. Åtminstone inte i bilsammanhang... 8)
Koenigsegg Gemera ska också köra ”trepip”. Kan tänka mig att den kommer att låta ganska mulligt.
Min 90hk Audi A2 1,4 TDI är också trecylindrig och den låter riktigt mulligt, faktiskt, med en lite ”falsk” baston. Ljudmässigt låter det som ett lägre varvtal än vad varvräknaren anger, eftersom det blir färre förbränningar per minut ju färre cylindrar man har. Och volymen per enskild cylinder är ju fortfarande ”normal”. Inte helt Porsche-olikt ljud - det är ju en halv boxersexa.
Just fyrcylindriga motorer har väl det tråkigaste motorljudet, annars... 3, 5, 6, 8, 10, 12 eller 16 cylindrar låter bra mycket trevligare. Jag har principiellt inget emot downsizing. Men downsiza till något annat än fyrcylindrigt!

#5
2020-04-25 22:35

Ja, det måste dra ned utsläppen till genomsnitt 95 g per km.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.