Bild
Nästa artikel

Svenskt pris på Defender

Nyheter

Nu vet vi vad Land Rovers moderniserade terrängbil kommer att kosta i Sverige när den kommer hit till sommaren.

I september var det premiär för nya generationen av Defender med 21 centimeters markfrigång, speciellt vadningsläge, infotainmentsystem med hopkopplingsmöjlighet till mobilen och fjärruppdateringar av bilens mjukvara. I Sverige kommer man att ta in den längre varianten 110 med möjlighet till sju sittplatser och upp till 464 liters bagageutrymme. 

Motoralternativen är tvåliters diesel på 200, respektive 240 hästkrafter, eller en treliters bensinare på 500 hästkrafter. De tre utrustningsnivåerna heter Signature S, Signature SE och Signature HSE.

 

S innehåller bland annat autobroms, 360-graders parkeringshjälp och fjärrstyrd parkeringsvärmare. I SE läggs det till LED-strålkastare, elektrisk luftfjädring och döda-vinkelnvarnare.

I HSE har LED-strålkastarna anpassningsbar ljusbild med matrixteknik och det finns ett skjutbart panoramaglastak.
Priserna startar på 543.900 kronor för 200 hästarsdiesel i grundutförandet Signature S. Värstingvarianten med 400 hästars bensin och utrustningsnivån Signature HSE går loss på 809.900 kronor. 

Bland tillvalen finns takmonterat tält och elektrisk vinsch, men det finns inga priser på dessa. Dessutom kan de som är extra rädda om lacken välja till skyddsfolie som skyddar mot allt från taggiga buskar till parkeringsrepor.  

Land Rover räknar med att sälja 200 exemplar av Defender år 2020. Bilen ska komma till Sverige någon gång innan sommaren. 

Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Defender?

Kommentarer

#1
2019-11-07 12:51

Det var ett bistert face!

#2
2019-11-07 13:46

Minns saab:s reklam, "titta noga så ser du att den ler". Det var tider... nu ska bilar vara arga.

#3
2019-11-07 16:03

Undrar om det är rätt att leverera sådana här tunga bilar som av många förväntas vara robusta och hålla länge, med så "trimmade" motorer med en liter effekt på 120 hk för en diesel, och 166hk för bensinmotor.....en treliters dieselsexa på 240 hk och treliters bensinsexa på 300hk hade känts mer hållbart och trovärdigt på sikt

#4
2019-11-07 17:15

Praktisk fattigmans-Range Rover. Ser ut som en terrängbil ska. Men vem behöver egentligen en terrängbil? Är det ens lagligt att köra bil i terrängen? Smartare att lägga till fyrhjulsdrift till standardbilen kanske? Och billigare...

#5
2019-11-07 18:15

Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
https://open.karnovgroup.se/transport-och-kommunikation/terrangkorningsl...

#6
2019-11-07 18:45

Usch, en onödig produkt ...men varför inte....kör rakt in kaklet och dra inte ut på lidandet. Mer SUV till folket!!!

#7
2019-11-07 18:49

Var inte poängen med Defender att den skulle vara en lättmekad beater utan lull som går att laga?
Det här ser inte ett jota ut som den andan. Vingelvarnare och matrisstrålkastare? Lol...
Det ser ut som man tagit nya plastdelar till en existerande plattform, slappat på dem och kallat den "Defender".
Ett riktigt hån mot alla som älskade Defender för just det den var mest känd för.

#8
2019-11-07 19:20

Till skillnad från de flesta discojeepar brukar LRs produkter fungera på bondgårdar mellan åkrarna så speciellt onödig tycker jag inte den är.

#9
2019-11-07 19:42

Vad ska den göra mellan åkrarna på en bondgård? Har inte bönderna traktorer till det?

#10
2019-11-07 21:12

I min by står traktorerna kvar på åkern när han som kör ska hem och äta eller sova.

#11
2019-11-07 22:02

Helt onödig massa bling-bling för att köra mellan åkrarna på en bondgård. Gör en robust och billigare bil, istället.

.

#12
2019-11-08 08:18

Klarsynt,
Ska man tvingas ha flera bilar för att man har lantbruk? Man kanske vill åka bekvämt också.

#13
2019-11-08 08:36

@L. Mäkinen
Ja, det var du som skrev att
"Till skillnad från de flesta discojeepar brukar LRs produkter fungera på bondgårdar mellan åkrarna så speciellt onödig tycker jag inte den är."

Och då tänkte jag att det är ju onödigt med diverse bling-bling där mellan åkrarna. Kanske ett bra rostskydd eller en ännu mer oöm konstruktion då vore att föredra.

.

#14
2019-11-08 10:30

Vad blir vägskatten på denna bil nästa år? Förhoppningsvis jättehög.

#16
2019-11-09 12:36

HT19, nej men jag tycker att det är tragiskt med denna stadsjeeps trend där bränsleförbrukning och utsläpp är som en stor familjebil för mer än 25 år sedan och säkerheten mot oss i vanliga personbilar är mycket dålig pga jeeparnas tyngd och höjd.
Många människor är egoister och tar själva inte ansvar för miljön och andra människor och bilföretagen skapar ett " behov " hos kunderna. Därför måste tyvärr regeringen med alla medel minska konsumtionen. De som på riktigt verkligen har behov av 4hjulsdrift och högre markfrigång klarar sig oftast med en vanlig personbil med höjd markfrigång och 4hjulsdrift som bara belastar miljön lite mer och inte försämrar säkerheten för oss andra på vägarna.

#17
2019-11-11 20:12

Jag håller med dig Stefan, bra skrivit! Egoister som skitar ned med sina onödiga SUV:ar.. detta var inget problem för 10-15 år sedan, men nu skall alla plötsligt släppa ut ännu mer koldioxid. Jag är även arg på de som väljer större bilar (A6/V90 mfl) med bensin motor, bilarna är för tunga för att köras på bensin (trots att jag hatar diesel så är det bättre för miljön om man väljer dessa större bilarna).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.