Bild
Nästa artikel

Land Rover Defender bryter ny mark

Nyheter

Klassiska terrängbilen har rullat in i modern tid.

Det robusta yttret och de kantiga formerna som präglade original-Defendern, vilken slutade tillverkas 2016, har delvis gått i arv till dess nutida släkting. Markfrigången är 29,1 centimeter och bilen kan ta sig igenom vattendrag som är 90 centimeter djupa. Det finns också ett speciellt ”vadningsläge” bland körprogrammen för att hjälpa föraren säkert genom plurret. Inställningen lugnar bland annat ner gasresponsen, startar återcirkulation av ventilationsluften i kupén och justerar åkhöjden.
 

Det finns två storlekar på Defender, antingen 110 med möjlighet till 5+2 sittplatser, eller den lite kortare 90, med plats för upp till 6 åkande. Med sju åkande i 110-varianten får det plats 231 i liter i bagageutrymmet. Fälls tredje stolsraden utökas lastmöjligheten till 464 liter.    

Infotainmentsystemet styrs via en 10-tums pekskärm och där kan man koppla in såväl en Android som iPhone. Uppdatering av bilens mjukvara kan göras på distans, utan att man behöver åka in till verkstaden. Via en mobilapp kan ägaren se bränslenivå, låsa/låsa upp bilen, eller förprogrammera uppvärmning eller kylning av kupén. 

Bilen har en dragvikt på 3,5 ton och bland tillvalen finns fjärrstyrd vinsch och taktält. 

I Storbritannien börjar priset för Defender 110 på 45.240 pund, vilket i runda slängar motsvarar 540.000 svenska kronor. Prislappen på mindre Defender 90 beräknas bli runt 40.000 pund, drygt 490.000 kronor.  
 

I de första leveranserna som sker under början av 2020 finns bensinare, dieslar och en mildhybrid med 48-voltssystem. Effekten varierar mellan 197 hästkrafter upp till 394. Samtliga alternativ driver på alla fyra hjulen. En laddhybrid är planerad om ungefär ett år.

Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Defender?

Kommentarer

#1
2019-09-10 13:55

Den kommer även med 130 tums axelavstånd utöver 90 och 110.
Jag tycker vissa detaljer är väldigt snygga och "rätt" men en del ser inte alls ut att passa bilen.

#2
2019-09-10 14:50

Häftig, om än på tok för mycket bling-bling. Blir inte lacken repig om man kör den i skog/djungel?

.

#3
2019-09-10 16:39

Säkert en av de bästa "riktiga" terrängbilar och SUVar, om den håller lika fin kvalitet och driftsäkerhet som sina yngre syskon inom LR familjen. Synd bara att LR inte gör en full-elektrisk Disco Sport, eller liknande - de har ju I-Pace att titta på.. Det börjar bli "gammaldags" med diesel och bensin och ännu lite värre med laddhybrider..

#4
2019-09-10 16:44

@Klarsynt: Ska den gå i bushen så tror jag att en seg skyddsfilm behövs. Samt diverse bågar vid front, trösklar mm.

#5
2019-09-10 18:15

@pinjong

Ja precis. Varför lacka den över huvud taget? Varför inte typ militärens gröna färg som man bättrar på med fasadpensel? :)

.

#6
2019-09-10 22:01

Klarsynt, börjar det inte bli dags för nya glasögon ty din verklighet verkar lite grumligare än för oss andra;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.