Bild
Nästa artikel
Nyheter

Lancia avvecklas utanför Italien

Publicerad 14 januari 2014 (uppdaterad 15 januari 2014)
Arrivederci, Lancia. Det anrika bilmärket försvinner från alla länder utom hemlandet Italien och skalas ned till bara en bil.

2011 gjorde klassiska Lancia comeback i Sverige efter nästan 25 års frånvaro. Det italienska märket lanserade den snitsigt formgivna golfklassmodellen Delta, Fiat 500-baserade småbilen Ypsilon och ett par Chryslerbilar med Lancias emblem.

Men försäljningen tog aldrig fart och en efter en försvann bilarna från det svenska modellutbudet. I dagsläget säljs endast familjebussen Lancia Voyager i Sverige.

Snart lär även den försvinna. I en intervju med italienska tidningen La Repubblica säger Fiatchefen Sergio Marchionne att Lancia, som ingår i Fiatkoncernen, ska skrotas på alla marknader utom den italienska. Dessutom försvinner alla modeller utom Ypsilon, som förra året sålde så bra att den var Italiens tredje mest sålda bil.

Fiat ska i stället fokusera på Alfa Romeo, enligt Sergio Marchionne.

Diskutera: Kommer du sakna Lancia i Sverige?

Priser begagnat

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Fabia 5d 1,2 90 hk/1,0 95 hk Elegance (från 2016 Ambition)

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2015 87 400 83 400 79 000 73 900 69 000
2016 91 900 88 000 83 500 78 800 74 000
2017 96 600 92 600 87 800 82 900 77 900
2018 103 500 99 000 93 700 88 400 82 900
2019 116 000 111 300 105 500 99 600 93 600

Övriga utföranden

Utförande År Prisskillnad
Ambition 2015-2019 +- 0
Monte Carlo 2016-2019 + 7 500
1,0 75 hk 2015-2016 - 4 000
1,2 110 hk 2015-2019 + 7500
110 hk DSG 2016-2019 + 21 000
Combi 110 2015-2019 + 8 000
Combi 90 2015-2019 + 2 500
Style 2015-2019 + 2 000
TDI 105 hk 2015-2019 + 9 500
TDI 90 hk 2015-2019 + 6 500
Combi 110 DSG 2015-2019 + 25 000

Kommentarer

#1 • 2014-01-14 13:40
Ernvoyé

Vem eller vilka saknar dessa?

#2 • 2014-01-14 13:45
Henry L

Jag håller med föregående!

#3 • 2014-01-14 14:07
true believer

Alfa- kommer inte att sälja bra då de inte är volym bilar/är dyra till skillnad från fiat som är mer folkliga,
vem köper ens fiat om man är normal begåvad...

#4 • 2014-01-14 14:09
nisseste

Det var väl de underliga kombinationerna SAAB-Lancia 600 och A112 som avgjorde att Lancia inte hade någon framtid i Sverige.

#5 • 2014-01-14 14:17
Axelman

Fiat-gruppen med Lancia, AlfaRomeo mm har skött sig så otroligt dåligt genom tiderna i sverige så de förtjänar inte att finnas här. Kvaliteten har varit så fruktansvärt dålig att det är i stort sett ett skämt. Det har gjort att man inte bryr sig om dem hur roliga de än ser ut.
...
VEm mins inte Fiat Uno som ny i utställningshallen föll bokstavligen sönder i händerna på en undertecknad som ville tycka om den. Alfasud med en bakaxelprofil i plåt så tunn att den rostade bort på båtresan från fabriken till kund i sverige. Eller som grannen sa som har en annan Alfa numer uppställd på kryckor, att det var synd att oljan bara sprutade ut på ena sidan motorn eftersom det var den enda plåten som var i skapligt skick tack vare kontinuerlig oljeduch.... På andra sidan kunde man skjuta en fotboll igenom plåten.....
...
Eller SAAB 600. Totalt obefintliga växellägen som gissades i med stor valhänthet.
...
Exemplen äro legio. Trots allt vill man ju gilla dessa bilar.... men det går bara inte.

#6 • 2014-01-14 15:27
Mistro

"Axelman" : Det finns många som inte delar din inställning till att Fiat som bil skulle ha varit enbart skräp genom tiderna.
Mina föräldrar köpte en Uno som ny -88 och det var en väldigt vettig bil på många vis och under alla de åren som den rullade i vår ägo så minns jag faktiskt inga fel. En kompis försökte ta död på en sådan många år senare dock utan att lyckas och en annan körde Tipo under många år och var nöjd med valet så nog finns det undantag även för Fiat.
Vi har även haft en Brava i familjen som rullade på fint i många år,..en trevlig bil som tyvärr inte såg lika trevlig ut.

Känns ju lite förhastat dock att döpa om Chrysler till Lancia för att sen skrota projektet. Ger ju inte direkt så mycket förtroende.

#7 • 2014-01-14 15:42
Raphael

Men snälla ni, Fiat-gruppen gör alldeles utomordentliga bilar som går bra i Europa. Fiat 500 L var Europas mest sålda minibuss första halvåret 2013 och lilla Fiat 500 är en utmärkt bil som även uppskattas av svenska köpare. Men en anledning till att Fiat inte lyckas i Sverige är för att svenskar har en annan bilsmak än övriga Europa. Svenskar föredrar kombi framför minibussar, och Fiat har inte erbjudit någon på länge (nu har de 500 L Living, men när och om den kommer till Sverige vet jag inte för det är i grunden en förlängd minibuss och inte en vanlig kombi, och svenskarna skyr ju minibussar som pesten).

#8 • 2014-01-14 15:51
Raphael

Lancia gör utmärkta bilar och såldes i Sverige med 5 års fabriksgaranti, men Deltan är en äldre modell som har funnits i flera år i Europa och den är snart färdig för pension. En utmärkt bil fortfarande, men speciell i tänket - ett mellanting mellan halvkombi och kombi. Och en formgivning som vågar att sticka ut, jag tycker den är snygg. Tyvärr har den inte nått upp till försäljningsmålen för att ens nå break even. Lancia Ypsilon är en rolig småbil med fräck design, men svenskar är tveksamma till småbilar.

Jag tror Marchionne gör rätt som lägger resurserna på Alfa istället. Det påstås i tråden att Alfa inte är ett volymmärke, men Alfa kan bli ett volymmärke i premiumsegmentet vilket just är planen och en förväntad stor marknad för Alfa är USA. Alfa kommer att erbjuda ett modellsortiment från småbil (MiTo) till storbil (arbetsnamn "169"), och mellan dessa finns liten mellanklassare (Giulietta) och större mellanklassare (Giulia). Nya "169" delar bottenplatta och teknik med Maserati Ghibli och de kommer att tillverkas i samma fabrik och av samma människor. Till detta kommer diverse specialmodeller, vi har exempelvis Alfa 4C som en "image booster" och snart kommer en SUV-modell.

Alfa förväntas släppa en kombimodell av Giulian också. Det kommer även en kombi av Giuliettan, men knappast av nuvarande generation utan när Giulietta II kommer om 2-3 år.

Jag förstår Marchionnis strategi, den sjunkande bilförsäljningen i Europa som gör att allt färre europeer köper bil det gör att det finns ett behov av att samla resurserna. Lancia har de senaste åren varit främst en inhemsk affär hur bra bilarna än är.

Storsatsningen på Alfa, samarbetet med Chrysler och ny produktionsteknik kan vara det som behövs för att tjäna pengar. Jag tror på strategin. Alfa förtjänar en återkomst och i år är året då nya Alfa-modeller kommer att rulla ut från de toppmoderna och uppgraderade fabrikerna.

#9 • 2014-01-14 16:11
true believer

Raphael: Men snälla ni, Fiat-gruppen gör alldeles utomordentliga bilar som går bra i Europa. Fiat 500 L . varför gick det inte bra för Fiat stilo då ?
kanske detta kan förklara : http://www.expressen.se/motor/tio-bilfiaskon-som-kostade-miljarder/

#a • 2014-01-14 16:45
Rålle G.

Det har ju stått klart rätt länge nu att märket inte hade nån framtid så man blir inte så chockad direkt.

Likväl är det riktigt trist. Lancia är ett av de allra finaste märkene öht, men tyvärr har Fiat schabblat bort dom under flera årtionden minst nu.

Lambda, Aurelia, Flaminia, Fulvia och de mer nutida Stratos och Delta Integrale är bara några exempel på fantastiska modeller man tagit fram. Klassiker som många andra lika gamla märken inte varit i närheten av.

Bilvärlden blir betydligt fattigare...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.