Bild
Nästa artikel

Lancia avvecklas utanför Italien

Nyheter

Arrivederci, Lancia. Det anrika bilmärket försvinner från alla länder utom hemlandet Italien och skalas ned till bara en bil.

2011 gjorde klassiska Lancia comeback i Sverige efter nästan 25 års frånvaro. Det italienska märket lanserade den snitsigt formgivna golfklassmodellen Delta, Fiat 500-baserade småbilen Ypsilon och ett par Chryslerbilar med Lancias emblem.

Men försäljningen tog aldrig fart och en efter en försvann bilarna från det svenska modellutbudet. I dagsläget säljs endast familjebussen Lancia Voyager i Sverige.

Snart lär även den försvinna. I en intervju med italienska tidningen La Repubblica säger Fiatchefen Sergio Marchionne att Lancia, som ingår i Fiatkoncernen, ska skrotas på alla marknader utom den italienska. Dessutom försvinner alla modeller utom Ypsilon, som förra året sålde så bra att den var Italiens tredje mest sålda bil.

Fiat ska i stället fokusera på Alfa Romeo, enligt Sergio Marchionne.

Diskutera: Kommer du sakna Lancia i Sverige?

Kommentarer

#1
2014-01-14 13:40

Vem eller vilka saknar dessa?

#2
2014-01-14 13:45

Jag håller med föregående!

#3
2014-01-14 14:07

Alfa- kommer inte att sälja bra då de inte är volym bilar/är dyra till skillnad från fiat som är mer folkliga,
vem köper ens fiat om man är normal begåvad...

#4
2014-01-14 14:09

Det var väl de underliga kombinationerna SAAB-Lancia 600 och A112 som avgjorde att Lancia inte hade någon framtid i Sverige.

#5
2014-01-14 14:17

Fiat-gruppen med Lancia, AlfaRomeo mm har skött sig så otroligt dåligt genom tiderna i sverige så de förtjänar inte att finnas här. Kvaliteten har varit så fruktansvärt dålig att det är i stort sett ett skämt. Det har gjort att man inte bryr sig om dem hur roliga de än ser ut.
...
VEm mins inte Fiat Uno som ny i utställningshallen föll bokstavligen sönder i händerna på en undertecknad som ville tycka om den. Alfasud med en bakaxelprofil i plåt så tunn att den rostade bort på båtresan från fabriken till kund i sverige. Eller som grannen sa som har en annan Alfa numer uppställd på kryckor, att det var synd att oljan bara sprutade ut på ena sidan motorn eftersom det var den enda plåten som var i skapligt skick tack vare kontinuerlig oljeduch.... På andra sidan kunde man skjuta en fotboll igenom plåten.....
...
Eller SAAB 600. Totalt obefintliga växellägen som gissades i med stor valhänthet.
...
Exemplen äro legio. Trots allt vill man ju gilla dessa bilar.... men det går bara inte.

#6
2014-01-14 15:27

"Axelman" : Det finns många som inte delar din inställning till att Fiat som bil skulle ha varit enbart skräp genom tiderna.
Mina föräldrar köpte en Uno som ny -88 och det var en väldigt vettig bil på många vis och under alla de åren som den rullade i vår ägo så minns jag faktiskt inga fel. En kompis försökte ta död på en sådan många år senare dock utan att lyckas och en annan körde Tipo under många år och var nöjd med valet så nog finns det undantag även för Fiat.
Vi har även haft en Brava i familjen som rullade på fint i många år,..en trevlig bil som tyvärr inte såg lika trevlig ut.

Känns ju lite förhastat dock att döpa om Chrysler till Lancia för att sen skrota projektet. Ger ju inte direkt så mycket förtroende.

#8
2014-01-14 15:42

Men snälla ni, Fiat-gruppen gör alldeles utomordentliga bilar som går bra i Europa. Fiat 500 L var Europas mest sålda minibuss första halvåret 2013 och lilla Fiat 500 är en utmärkt bil som även uppskattas av svenska köpare. Men en anledning till att Fiat inte lyckas i Sverige är för att svenskar har en annan bilsmak än övriga Europa. Svenskar föredrar kombi framför minibussar, och Fiat har inte erbjudit någon på länge (nu har de 500 L Living, men när och om den kommer till Sverige vet jag inte för det är i grunden en förlängd minibuss och inte en vanlig kombi, och svenskarna skyr ju minibussar som pesten).

#7
2014-01-14 15:43

Det här är ytterligare ett bevis på att bilmarknaden befinner sig mitt i en stor omstruktureringsfas, i vilken flera märken kommer att få det oerhört tufft - och slås ut.

#9
2014-01-14 15:51

Lancia gör utmärkta bilar och såldes i Sverige med 5 års fabriksgaranti, men Deltan är en äldre modell som har funnits i flera år i Europa och den är snart färdig för pension. En utmärkt bil fortfarande, men speciell i tänket - ett mellanting mellan halvkombi och kombi. Och en formgivning som vågar att sticka ut, jag tycker den är snygg. Tyvärr har den inte nått upp till försäljningsmålen för att ens nå break even. Lancia Ypsilon är en rolig småbil med fräck design, men svenskar är tveksamma till småbilar.

Jag tror Marchionne gör rätt som lägger resurserna på Alfa istället. Det påstås i tråden att Alfa inte är ett volymmärke, men Alfa kan bli ett volymmärke i premiumsegmentet vilket just är planen och en förväntad stor marknad för Alfa är USA. Alfa kommer att erbjuda ett modellsortiment från småbil (MiTo) till storbil (arbetsnamn "169"), och mellan dessa finns liten mellanklassare (Giulietta) och större mellanklassare (Giulia). Nya "169" delar bottenplatta och teknik med Maserati Ghibli och de kommer att tillverkas i samma fabrik och av samma människor. Till detta kommer diverse specialmodeller, vi har exempelvis Alfa 4C som en "image booster" och snart kommer en SUV-modell.

Alfa förväntas släppa en kombimodell av Giulian också. Det kommer även en kombi av Giuliettan, men knappast av nuvarande generation utan när Giulietta II kommer om 2-3 år.

Jag förstår Marchionnis strategi, den sjunkande bilförsäljningen i Europa som gör att allt färre europeer köper bil det gör att det finns ett behov av att samla resurserna. Lancia har de senaste åren varit främst en inhemsk affär hur bra bilarna än är.

Storsatsningen på Alfa, samarbetet med Chrysler och ny produktionsteknik kan vara det som behövs för att tjäna pengar. Jag tror på strategin. Alfa förtjänar en återkomst och i år är året då nya Alfa-modeller kommer att rulla ut från de toppmoderna och uppgraderade fabrikerna.

#10
2014-01-14 16:11

Raphael: Men snälla ni, Fiat-gruppen gör alldeles utomordentliga bilar som går bra i Europa. Fiat 500 L . varför gick det inte bra för Fiat stilo då ?
kanske detta kan förklara : http://www.expressen.se/motor/tio-bilfiaskon-som-kostade-miljarder/

#11
2014-01-14 16:45

Det har ju stått klart rätt länge nu att märket inte hade nån framtid så man blir inte så chockad direkt.

Likväl är det riktigt trist. Lancia är ett av de allra finaste märkene öht, men tyvärr har Fiat schabblat bort dom under flera årtionden minst nu.

Lambda, Aurelia, Flaminia, Fulvia och de mer nutida Stratos och Delta Integrale är bara några exempel på fantastiska modeller man tagit fram. Klassiker som många andra lika gamla märken inte varit i närheten av.

Bilvärlden blir betydligt fattigare...

#12
2014-01-14 16:58

Man kan gång på gång konstatera att italienarna och fransmännen gör de i särklass bästa bilarna i världen, det är bara det att de flesta bilköpare är för dumma för att inse det (ironi)

#13
2014-01-14 17:00

Och varför ska de stackars Italienare inte få slippa eländet??
;o)

#14
2014-01-14 17:10

Vad har franska bilar gemensamt med italienska? de har inte ens samma bil filosofi, ta en sådan grej som ettans cylinder, börjar alltid från växellådan/svänghjuls sidan på franska bilar, när det är som vanligt på Fiat...
blinkersspak på höger sida Peugeot 104, tändlås till vänster, nämn nu inte Porsche 911...

#15
2014-01-14 17:56

Rålle, man ska inte glömma Aprilia och Appia med deras vettiga dörrkonstruktion.
Jag svär fortfarande över att jag inte köpte en Flaminia Coupe GT -65 när jag hade chansen i slutet av 60-talet.

#16
2014-01-14 18:54

Du har rätt Nisse, otroligt fina bilar dom också.

Synd på Flaminian iaf. Var det inte en sådan som TVs Klassiska Bilar hade som nån typ av sommarbil/projekt för några år sen? En vit med rött skinn tror jag. Den kanske finns kvar i landet...

Själv har jag nog Gamma coupe som min absoluta favorit, iaf rent utseendemässigt.

#17
2014-01-14 21:20

Som svullo en gång sa fruktansvärd italiensk kvalitet som körde fiat regatta :)

#18
2014-01-15 08:26

true believer: Det var inga fel på Stilon, det var bara utseendet som inte fungerade. Haft 2 st inga större fel på dom, slitdelar som all andra märken.
Och varför dyker alltid Sudden upp så fort nån vill referera till Alfas kvalitet??
Mina BMW som jag hade då rostade lika friskt, kamkjedjor som rassla som värsta spöket Laban. Fördelen med den tidens motorer var att dom inte kugga över :-P.
Synd att ett anrikt märke som Lancia försvinner, men har inte förstått deras formspråk dom sista åren. Thesis är någorlunda ok men resten.

#19
2014-01-15 13:29

Jag misstänkte att Chrysler 300C eller Voyager inte skulle bli nån storsäljare med Lancia på grillen. Jag hade redan köpt min när det skedde och skulle aldrig själv tittat åt den om det stått Lancia istället för Chrysler. Så stor betydelse har märket.

#20
2014-01-15 15:08

Lancia Stratos II, synd att den inte kom.
Voyager en storsäljare.
Fulvia var på G.

Fiat har väl alltid varit egensinniga. Hur länge får Alfa vara kvar?

#21
2014-01-16 07:57

Lancia har ju bara varit en tjusigare Fiat sedan 1970-talet, så tyv'ärr kan man väl inte påstå att varumärket haft något unikt värde sedan dess. Går man däremot tillbaka några decennier ser man något helt annat!
Framför allt var Lancia en tillverkare som vågade prova nya idéer som i rätt många fall visat sig vara vettiga och som andra tagit efter (tex självbärande karosser, individuell hjulupphägning, V-motorer mm).
I dag finns det ju ingen biltillverkare som vågar testa okända idéer. Visst, de finputsar det som finns och slänger in lite mer elektronik. Men med bilarnas mekanik händer i princip ingenting. Senast något stort hände var väl när Autobianchi (då ett dottermärke till Fiat) lanserade tvärställd motor i rad med växellådan 1964. Ingen minns bilen, men konstruktionen finns hos i stort sett alla bilar i dag.

#22
2014-01-16 08:50

Janne G : det var inte lancia som var först ut, med tvärställd motor med växellådan bakom utan det var simca 1100, 1966-67! Autobianchi primula, var endast ett experiment objekt, som hade rattväxel som började bli omodern, och bladfjäder bak, då Fiat inte ville riskera sitt rykte så valde de att testa den på primulan, även självbärande karossen såg mer ut som en båt än bil, och även det bara som experiment! Fiat kom med denna framhjulsdrift först 1969 på fiat 128.

#23
2014-01-16 09:55

Vill nog påstå att den verkliga trendsättaren för många av dagens (framhjulsdrivna) bilar var BMC Mini som kom 1959 - också den med tvärställd motor för att optimera utrymmet under det diminutiva skalet. Mindre lyckat i den konstruktionen var nog att motor och växellåda var sammanbyggda och delade på samma olja men konceptet med framhjulsdrift och tvärställd motor kom ju verkligen att bli stilbildande.

#24
2014-01-16 12:17

True beliver: vad menar du med experiment? En bil som började serietillverkas 1964 måste väl ändå ha varit före Simcan som började byggas 67?
Pi: kan inte låta bli att tycka att Minins betydelse för bilutvecklingen är väldigt överskattad. Den var kanske först med att ha mer än två cylindrar på tvären, men i övrigt finns det inget på den bilen som någon annan tillverkare har tagit efter. Undantag Peugeot då, som använde en liknande drivlina till 204 och dess uppföljare. Och då hade fransmännen vett att montera kylaren längst fram.

#25
2014-01-16 19:06

Janne G : Det jag menade var att fiat ledningen bestämmde att experimentera det nya konceptet på ett mindre känt märke, för att inte riskera skada imagen för populära fiat. Simcan var klar före 67 med golvväxel och inte rattväxel som primulan. och var klart redan 64 på ritbordet!

#26
2014-01-16 22:27

Pi: Mindre lyckat i den konstruktionen var nog att motor och växellåda var sammanbyggda och delade på samma olja , simcas och fiats koncept var dessutom bara en vidare utveckling av minis koncept. .saab 92 hade varit först annars men det var bara 2 cylindrar.

#27
2014-01-17 08:03

Simca 1100 utvecklades ju när Fiat fortfarande var delägare i det franska företaget, så drivningen lär under alla omständigheter vara Giacosas konstruktion. Men jag går med på att 1100 var den första massproducerade bilen med tvärställd motor.
Jag tycker inte man kan säga att Fiat/Autobianchi/Simca var en vidareutveckling av Minin. Förutom den tvärställda motorn har de just ingenting gemensamt. Och det var först efter Fiat 128 som andra biltillverkare började montera motorn på tvären (med undantag för Peugeot 204 då).
Tvåcylindriga motorer på tvären har funnits länge. DKW F1 kom 1931 och jag tror knappast att den var först.
Min poäng, som jag står fast vid, är att det var länge sedan någon biltillverkare lanserade något riktigt nytt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.