
Genom åren har många bilmärken sålts i Sverige. I den här artikeln listar vi fem märken som försvann – och några av modellerna vi minns.

Datsun Cherry. Foto: Wikimedia
Datsun
Datsun var Nissans varumärke för exportmarknader, inklusive Sverige. Under 1980-talet valde Nissan att fasa ut Datsun till förmån för det egna varumärket – som en del av ett varumärkeslyft. Runt 1984 var namnbytet slutfört.
Datsun 100A/Cherry var en populär instegsmodell i Sverige, känd för sin enkla teknik och medelmåttiga rostskydd. Datsun Sunny konkurrerade med Volkswagen Golf, Ford Escort och Opel Kadett – och blev populär tack vare bra ekonomi och pålitlighet. Datsun Bluebird var i stället en favorit i mellanklassen.

Rover 200. Foto: Rover
Rover
Rover var länge ett relativt populärt märke, men hade problem med kvalitet, ekonomi och ägarbyten. Under 1990-talet ägdes Rover av BMW. Efter stora förluster såldes märket, och i början av 2000-talet försvann det från Sverige. 2005 kollapsade Rover, och varumärket ägs numera av Tata Motors.
Rover 200 och 400 var de mest populära modellerna under 1990-talet. 400 byggde på Honda Civic och erbjöd brittisk inredning – och var vanlig som tjänstebil. Rover 600 och 75 var dyrare alternativ. Den sistnämnda påverkades av BMW, med mycket träpaneler och exklusiv känsla. Metro var märkets billigaste småbil, men tappade snabbt i popularitet på grund av dålig säkerhet.

Lancia Beta. Foto: Lancia
Lancia
Under 1980- och 90-talet sålde Lancia relativt bra i Sverige. Efter millenniumskiftet minskade försäljningen kraftigt på grund av dåligt rostskydd, dyr service och tveksam kvalitet. Kunderna tappade förtroendet och märket dog ut runt 2014.
Beta hade bra köregenskaper och var populär under 1970-talet, men ryktet skadades av omfattande rostproblem. Delta blev en storsäljare under 80-talet, medan HF Integrale blev en rallyikon. Thema var en seriös konkurrent till Saab och Volvo. Dedra och Kappa var i stället val för dem som ville ha något annorlunda. Ypsilon avslutade Lancias svenska historia.

Daewoo Matiz. Foto: Wikipedia
Daewoo
I slutet av 1990-talet försökte sydkoreanska Daewoo etablera sig i Europa med billiga modeller. Biltillverkaren fick dock ekonomiska problem och köptes upp av General Motors. GM fasade ut namnet och ersatte det med Chevrolet i Europa. Övergången skedde omkring 2005.
Matiz var en ultrakompakt stadsbil och märkets största framgång i Sverige. Den var liten, billigt prissatt och hade en lyckad design. Matiz levde vidare som Chevrolet Matiz. Nubira var huvudmodellen under flera år och konkurrerade med Opel Astra.
Chrysler Voyager. Foto: Chrysler
Chrysler
Under 1960- och 70-talet köpte Chrysler upp flera europeiska märken. I Sverige såldes Chrysler under namnen Simca och Hillman. På 70-talet började Chrysler användas som märke. 1978 köpte PSA hela Chrysler Europa och bytte namn till Talbot. Under 90-talet återkom Chrysler med amerikanska modeller. Till slut försvann märket. 2011–2012 upphörde den officiella försäljningen i Sverige.
Voyager/Grand Voyager var Chryslers klart mest sålda modell – en minibuss och storsäljare bland barnfamiljer. Modellen såldes i flera generationer. PT Cruiser och Neon hade i stället en mer trogen kundkrets. PT Cruiser var en retrodesignad halvkombi som även fanns som cabriolet. Neon var en kompakt sedan eller halvkombi – billig, men kritiserad för sin krocksäkerhet. 300C syntes ofta i media men sålde i små volymer.