Bild
Nästa artikel

Kia K9 – nytt flaggskepp

Nyheter

Kia introducerar en stor bakhjulsdriven sedan. Nya Kia K9 börjar säljas i Sydkorea under 2012, men till Sverige kommer den inte.

Nu visar Kia de första bilderna på nya K9, märkets största sedanmodell hittills. Bilen lanseras på hemmamarknaden i Sydkorea innan halvårsskiftet.

Modellens specifikationer är än så länge höjda i dunkel, men vi får i alla fall veta att Kia K9 ska introduceras på andra marknader, då under annat namn.

Men kommer den hit? Nej, det verkar inte så. Michael Choo, talesperson för Kia Motors, stänger dörren för en möjlig Sverigelansering.

– Den kommer inte att säljas i Västeuropa, säger han till Wall Street Journal.

Diskutera: Vad tycker du om Kia K9?

Kommentarer

#1
2012-02-28 11:59

Ta bort grilldelen i mitten så vips har vi en Bmw 3-serie. Medvetet eller omedvetet?

#2
2012-02-28 13:55

BMW är bara förnamnet.

#3
2012-02-28 14:21

Odds are the K9 will boast power from both a 3.8-liter V6 and a 4.6-liter V8 as well as a more powerful 5.0-liter V8 engine borrowed from the Genesis R-Spec.

A standard eight-speed automatic transmission is likely to handle gear-swapping duties, but rumor has it Kia is also working on a new 10-speed transmission, and there's a chance that gearbox will be available in the K9 in the near future. Look for the vehicle to make a full debut later this year as a 2013 model.
Från denna källa. http://www.autoblog.com/2012/02/09/kias-rwd-k9-flagship-caught-testing-in-the-snow/
Vi får väl se om den slår dessa bilar.
http://www.motortrend.com/lexusgschallenge/
Eller här om hk.
http://www.worldcarfans.com/112022241482/2013-kia-k9-spied-cold-weather-testing

#4
2012-02-28 15:40

Pinsamt, men samtidigt väntat.
Är inte första gången dock.

#5
Juppe
2012-02-28 15:45

@Previa
Ang "The Lexus GS Challenge". Problemet med Lexus s.k utmaning i "Luxury Performance Category" är att varken 535 eller E350 är respektive märkes prestandamodeller.

#6
2012-02-28 17:54

Kia´s förra flaggskepp, Opirus var en Merca-kopia och nu detta.

Är det verkligen Peter Schreyer som står bakom detta?

#7
2012-02-28 19:33

made in china

#8
2012-02-28 19:57

K9 - är det en modell som är tänkt för amerikanska polisens hundpatruller?...

#9
2012-02-28 20:16

BMW fram och Lexus bak. Visste inte att de två passade ihop.

#10
2012-02-29 07:52

BMW och Lexus i en mix, enda som återstår är att överträffa dessa båda giganter i ny revolutionerande teknik (hur det nu skulle gå). En Optima känns mycket mer egen och som en fräschare bil... hur som helst tvivlar jag inte alls att Kia & Hyundai blir världens största bilmärke inom kort, väldigt kort. Att uppnå det redan idag behöver de bara sänka priserna för 10-15% och vips blir man nästan tvungen att köpa en. Problemet för Kia & Hyundai är att de inte hinner tillverka så många bilar som folk ”skriker” efter och för att stoppa efterfrågan något och klara leveransprecision höjer de priserna…drömläge…grattis ”Rising out of Asia”!

#11
2012-02-29 09:32

Totalt osäljbar utanför asien och USA. Hyundai Genesis säljer bra i USA så det finns nog hopp för Kias motsvarighet också.

#12
2012-02-29 09:41

Skulle kunna bli en hit för de ungdomar som inte har råd att köpa en riktig Bmw.

#13
2012-02-29 11:36

Ssangyong President var en Mecedes S-klass kopia som var en försäljningsflopp överallt utanför Korea. Om Kia försöker att göra en BMW 7-serie kopia kommer det också att misslyckas. Det tog många hårda år för Lexus att bli accepterad på lyxbilsmarknaden.

#14
2012-02-29 13:36

@Juppe
Lexus GS är inte heller Lexus prestandamodell utan snarare Lexus IS.
Kia K9 är inte heller någon sportmodell tror jag.
När dom jämförde BMW 535 och Mercedes E35 var det för dom bilarna har motsvarande motorer.

#15
Juppe
2012-02-29 15:14

... och så var det det här med identitet och varumärke.
http://dl.dropbox.com/u/599230/kiabmw.jpg

#16
2012-03-01 11:07

Bra bild Juppe.
Som sagt, de saknar egen identitet. Att någon satt ett "OK" på detta visar hur illa det är ställt.

#17
2012-03-03 11:58

Klart att de kopierar de riktiga premium märkena dessa märken som "vill upp". Inte kopierar de Audi! Har ni sett något märke som kopierar Audis design? Nej,tänkte väl det inget märke gör det för de ser ut som ett glasvatten,eller tvål inget sticker ut eller lockar. Det gör däremot de riktiga premiummärkena Bmw,Lexus,MB det är också dessa märken som kopieras av "vi som vill upp märken". ;o)

http://www.motortrend.com/lexusgschallenge/competitive-results

Och här ovan i länken så ser man,man jämför inte ens Audi med Lexus;Bmw och MB. Audi är helt enkelt inte i samma klass,man säger i slutet på filmen att Lexus har satt ribban i klassen nu. Bilar i denna klass ska vara bakhjulsdrivna,det har även Kia insett med sin K9. Det är bara Audi som inte förstår och då får man finna sig i att spela andrafiol och inte ens vara med i testet. Lexus är lite för mer,exclusivare liksom sina rivaler Bmw och MB. Inte konstigt att Kia valt att kopiera de exclusiva bilarna i detta segment. ;o)

#18
2012-03-04 07:43

Det är rätt att Audi inte accepterats som prestigemärke men det har inte Volvo heller. Eller Saab om någon minns det märket som fanns en gång i tiden. Men det finns ju andra. Jaguar t.ex. Både XF och nya XJ säljer mycket bra på lyxbilsmarknaden både i USA och här i Australien. Så har vi ju givetvis superlyxbilarna Rolls Royce och Bentley. Men kopior har aldrig sålt bra. Jag vet inte hur det går för Geelys Rolls Royce kopia men jag kan tänka mig att det går ungefär lika dåligt som Ssangyongs S-klass kopia och jag tror inte Kias BMW kopia kommer att gå bättre heller.

#20
2012-03-04 13:50

Juppe.

Du kämpar på fortfarande med näbbar och klor för att rädda Audis anseende ser jag,hade jag inte rätt tidigare när jag sagt att jag avslöjat dej,A_q,Audi ,A5 SB mfl när ni försvarar era tyska märken då de är en del av er själva! Det är som att kritisera er personligen. Och det går att följa här.

http://www.vibilagare.se/nyheter/nissan-aterkallar-250-000-bilar-36908#comments

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-bmw-activehybrid-5-2012-36894#comments

Och även på andra platser där vi diskuterat,då jag tryckt på vissa "knappar" för att få dig att gå i taket för ditt märke. Då du skryter över att Audi vunnit design priser på annan plats än i länkarna ovan. Och jag säger att det kan även andra göra när Hyundai vunnit Golden Award Design så de kan också vinna priser,FÖRE nya Audi A6. Det är också känsligt! Och att förlöjliga både Hyundai och Kia är det dummaste du kunde ha gjort tidigare! Vänta ska du se inom en 10-15års period (kanske tidigare)ska du se var dessa märken är. De är säkerligen på samma nivå och även i storlek som Toyota GM,VW. Dessa menar jag är Toyotas största hot! Inte VW,inte GM.

Du ser ju att "märken som vill upp" (Kia) inte INTE kopierar Audis tvål design! Bilarna ser ut som ett glasvatten. Och det lockar inte "märken som vill upp" att kopiera denna design som inte har något speciellt.

Finns det något märke som kopierar Audis design,mer än Seat märkes brodern som få ta över gammal design (A4)!? Enda fördelen med Audis design är att de lockar många då bilarna inte sticker ut i designen,tvålformen går hem hos många. Men de kan inte känna sig speciellt exclusiva. Därför är de inte speciellt exclusiva när det finns så många av dom i varje gathörn. Därför kopierar inte heller någon designen,av andra märken som vill framstå som exclusiva som Kia K9.

#21
Juppe
2012-03-04 15:12

Shogun, ta din medicin och sluta skriv om samma sak i varenda jävla tråd. Det blir inte mer sant för det.

#22
2012-03-04 16:49

Juppe.

Det är ju det det gör och är,annars skulle inte ägare bli så upprörda. Du skriver ju om samma sak också i flera andra trådar om Kia K9 design och förlöjligar att de härmat BMWs design samt bakpartiet är ju nuvarande Lexus Gs,ska jag visa vad du skrivit och var? De har iallafall den goda smaken att kopiera exclusiv design märken som märks,dvs de kopierar inte Audi.Och detta är sant Juppe!

Sedan kan man misstänka att de har Lexus som förebild vad gäller kvalitet och kvalitetskänsla/passform på inredning m.m,de har bättre plast i inredningen än Audi. De ligger ju i topp där enligt AMS tester,och i senaste AMS nr 5 är Lexus Is bäst i klassen i kvalitetskänsla. C-klass 90% A4 92% 3-serie 90% Is hela 97% snittbilen har 77%. Sedan kan du kolla totalbetyget bilarna emellan. C-klass 79%,A4 79%,3-serie 79%, Is 82%. Likaså är Lexus bäst vad gäller problemfri,ska vi ta siffrorna? Äh,det kvittar alla vet att Lexus toppar även där. ;o)

#23
2012-03-05 09:06

Juppe, A4 och Q7 är de enda Audimodeller som säljer bra här i Australien. Alla andra modeller säljer dåligt. Och jag hävdar fortfarande att BMW, Jaguar och Mercedes spelar i en högre division i folks medvetande.

#24
2012-03-05 21:35

Tycker själv att Jaguar klingar bättre än Audi. Det klingar även bättre än BMW och Merca.
Merca har högre status än BMW. BMW har högre status än Audi. Kommer förmodligen alltid att ha det. Svårt att tvätta bort sånt.

Däremot så klingar Jaguar bedrövligt dåligt om man ska prata kvalitetskänsla. Där klingar både BMW och Merca sämre än Audi.

Att Kia inte försöker kopiera Audi beror förmodligen på att de inte kan nå upp till Audi när det gäller det som Audi står för. Solid känsla rakt igenom.
Saab var dumma nog att säga att de skulle det = Platt fall.

En BMW däremot kan Kia ge sig på då dessa kunder redan är vana vid gnekande instrumentpaneler etc. ;-)

Dessutom har Audi har en mer mogen och balanserad design i mitt tycke. Den skriker inte efter uppmärksamhet på samma sätt som sina tyska kollegor. Personlligen tycker jag att de går lite för rakt på sak.
Som när en tjej har skaffat fake boobs och rullat nyllet i smink. Hon syns, men det tilltalar inte mig.

Men vissa faller ju för det.

#25
2012-04-02 18:37

Juppe, Shogun, mfl, ni tror inte det beror på att de har just köpt över en ny chefsdesigner från just Audi? Slår vad om att han gått samma skola som BMW:s designer mfl och då blir det just den moderna "tyska skolan" som bildar spåret för design (liksom överallt annars)...

Säga vad man vill, sedan en kompis började köra Hyundai och jag insåg att den bara funkar i alla lägen, inga problem någonstans, så blev jag väldigt övertygad av koreanska bilar.
Statistik från försäkringsbolag talar sitt eget språk också:
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Minst haverier bland Toyota, Kia och Mitsubishi.

Min Kia Opirus har ingen gnekande plast kan jag tala om för dig också, jag viskar till mina medpassagerare i 70 km/timmen, men om ni vill betala tre ggr så mycket för den tunga Merca/BMW/Audi-dunsen i dörren så varsegod!
Men så väger min bil nära två ton och har lika tunga dörrar som en Merca så det klarar sig där med. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.