Bild
Nästa artikel

Kia döper flaggskepp till Quoris

Nyheter

Stora lyxåket Kia K9 lanseras utanför Sydkorea senare under 2012. Det internationella namnet är inte helt lätt att uttala: Quoris.

K9 började säljas på Kias hemmamarknad i Sydkorea tidigare i våras. Modellen baseras på koncernkollegan Hyundai Genesis och är fullsmetad med teknik. Den stora sedan är också Kias första bakhjulsdrivna bil, en tänkt utmanare till de tyska premiumtillverkarna.

Fjärde kvartalet 2012 ska modellen lanseras globalt och det blir under namnet Quoris. Thomas Oh, vice vd på Kia, beskriver i ett uttalande hur man tänkt:

– Vårt beslut att ge sedanen ett okonventionellt namn betyder att bilen kommer att sticka ut ännu mer och leda Kia in i ett nytt segment.

Namnet härleds från de engelska orden för kärna (core) och kvalitet (quality). Är du osäker på uttalet? Du lär inte vara ensam. Enligt Kia ska Quoris uttalas på samma sätt som det engelska ordet för kör och refräng (chorus, [kawr-uhs]).

Och när kommer den till Sverige? Det gör den sannolikt inte. Tidigare har Kia gjort klart att flaggskeppsmodellen inte är ämnad för Västeuropa.

Diskutera: Vad tycker du om namnet Kia Quoris?

Kommentarer

#1
2012-07-19 13:35

Kan inte låta bli att fnissa litet när jag ser fronten, den ser ut att ha bitit i en sur citron. :-)
Namnet är lite knepigt, kunde man inte valt ett enklare namn?

#2
2012-07-19 20:19

Framifrån ser den ut som om den har fårr ont i magen!
Eller kanske tuggumitt smakar illa?
Och dessutom bakhjulsdriven!?
Det är nog lika bra att vi slipper den......

#3
2012-07-19 21:08

En ovanligt snygg bil i mitt tycke,...får hoppas att marknaden är redo så att den får ett värdigt bemötande.
MB,Audi och Bmw kan sälja groteskt fula och opraktiska bilar för fantasisummor så nog borde väl även en snygg modell få plats? ....eller har den fel kylarmärke,för lågt pris eller för bra garantier?

#4
2012-07-20 01:59

Fel kylarmärke? Ja, man kan ju tro det. Ska ju vara en rund tingest som är blå och vit. Iallafall brukar det ju vara det i kombination med "njurarna".

#6
2012-07-20 08:26

Vad trött man blir att biltillverkarna mer österut ska kopiera hela tiden... nästan så man vill åka ner till Kias HQ och ge dem en smäll och be dem hitta på något eget! I övrigt är denna "Quoris" riktigt ful!

#7
Leif Larsson
2012-07-20 08:51

Kia döper ivf bilen till ett namn. Oavsett vad som tycks om märke och utseende , så tycker jag namn är att föredra. Gillar inte biltillverkare som döper sina modeller efter sifferkombinationer. Trots att det kan vara bra bilar.

#9
2012-07-20 12:56

Fast då är nog K9 bättre än...vehettere...vahettere...

Strålkastarna är bland de fulaste jag har sett. 2 kassetter bakom varje strålkastarglas. Så otroligt dåligt genomfört. Då är t.o.m. Hyundai I40s stirriga strålkastarkassett mindre ful. Det säger ju en del... http://image.bilgaraget.se/extra/carimg/560901_561000/hyundai-i40-560937_18295019.jpg

Hyundai har ju dessutom totalt misslyckats med deras LED-slinga. Tror alltid att det är en Cittra som kommer rullande. Lägg ihop de 2 upp- och nedvända "V-formerna" så har man Citroens logo. Fast det är kanske det som är tanken?

#10
2012-07-20 14:12

Om man tänker efter lite så kanske inte namnet är anpassat till ett pytteland i norr som pratar ett världens minsta språk svenska!

#11
Förstikön
2012-07-20 15:23

Som alltid fascineras jag av att alla proffstyckare engagerar sig i hur "snygg" en viss bil är. Vad är skillnaden mot era flickvänner som kräver att en bil ska vara röd?

#12
2012-07-21 10:00

Hyundai Genesis är en storsäljare i USA och anses vara en av marknadens bästa bilar. Kia Quoris kommer säker också att sälja hyfsat trots att märket har noll prestigevärde. Jag tror nog man kan sno kunder från framför allt Lexus och Volvo.

#13
mcregor
2012-07-21 13:47

Anses märket ha noll i prestige så är jag tveksam om man kan sno kunder från t ex Lexus. Man kanske snarare snor kunder från sitt tvillingmärke Hyundai eller andra vanliga s k Svensson-bilar med motsvarande "prestige-värde".
Fast snygg - njaaa...

#14
2012-07-21 14:30

Ja, den kanske konkurrerar mera med Toyota Avalon och Hondas Accur modeller. Jag tror att den är helt ämnnad för USA och Kina. Vi kommer nog aldrig att se den varken i europa eller här i Australien.

#15
2012-07-21 16:04

Tog kia 10-15år att bli en svenssonbil i sverige!! o hur många trodde på det för 10 år sedan att en Kia skulle vara en av sveriges mest sålda bilar?
Kanske tar lika lång tid att stärka varumärket till att närma sig premium!??
Är kanske också en generationsfråga vad som är premium om säg 25år!!!

#17
mcregor
2012-07-21 22:07

...och LG som under många år levde ett undanskymt liv på hemelektronikens bakgårdar under namnet Goldstar - sen bytte man till initialerna på företaget (Lucky Goldstar) och då blev man betydligt mycket mera salongsfähiga.
Sen har jag svårt att tro att märken som vill sälja i stora volymer rent definitionsmässigt kan klassas som ett premium eller prestige-märken - där finns nog en grundkomponent i form av ett högt pris så att inte vi vanliga Svenssons kan köpa produkten - bil eller någon annan produkt.
Är saker alltför "uppnåeliga" för den stora massan så kan dom nog aldrig klassas som "premium" oavsett dess faktiska kvalitet - om vi nu skall glida in i den heta frågan igen...:)
Det är säkert orsaken till att bl a Toyota skapade ett eget varumärke för sina mera exklusiva fordon.

#18
2012-07-22 03:03

Det tog Lexus mer än 10 år att bli accepterat som premium märke. Har läst att Hyundai skall lansera Genesis som ett eget lyxbilsmärke.

#19
2012-07-22 18:44

Många av oss svenskar lever i en synnerligen försluten värld. Tror att namnet, designen och själva bilen är speciellt framtagen för gamla 740-ägare i Ubbhult. Även lite lustigt med han som förargar sej över att asiaterna kopierar. Som att europeiska bilar skulle hålla nån slags självständig design. Jag tycker dom kopierar så infernaliskt, att jag förundras över att dom alls hinner med. Och numera är det nästan bara trender som gäller. T.ex. högt till underkant sidofönster. (Var det Alfa som startade detta?) Frågan är om modellen kommer till EU. Ja, gissar jag. Trots fiaskot med Oprimus. (Eller vad den hette?)

#20
2012-07-22 19:05

Det beror väl på vad man kopierar. När man kopierar en hög fönsterlinje eller likn är en sak. Men när man plagierar ett design rakt av så är det skrattretande.
Eller vad säger man detta:
http://farm4.static.flickr.com/3561/3380354842_c1678c24fb.jpg

#21
2012-07-22 23:23

Hur svårt är det att säja - KU Å RIS - ?
Lite besvärligt för asiater förstås .. KUUU-A-LIIS :o)

#22
2012-07-23 14:39

Inte svårt att säga, bara svårt att komma ihåg...

#23
2012-07-25 13:50

Nya Optima tycker många med mej, tillhör de snyggaste i sin klass. Men den ser inget märkvärdig ut på bild. Kan det vara samma med Quoris? Hur som helst har Kia numera hamnat i toppklass ifråga om design. (Jfr med t.ex. gamla Picanto. Fulare är svårt att hitta.)

#24
2012-07-25 17:25

Läste nyss på dagens industri om läget för biltillverkarna i europa de franska tillverkarna o fiat går på knäna o vw klarar att hålla produktionen på samma nivåer medans kia ökar 25% o hyundai 12% !!
Verkar som Koreanerna gillas av euroeerna med en sådan produktionsökning!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.