Bild
Nästa artikel

"Kan bli slutet för bilindustrin i Sverige"

Nyheter

1000 anställda kan varslas från Volvo. Nu kommer de första reaktionerna - och de är kraftfulla. 

- Något liknande detta har jag aldrig upplevt. Det här kan bli slutet för personbilsindustrin i Göteborg, och i Sverige, säger Stig Axelsson, ordförande för Unionen på Volvo Personvagnar, till Göteborgs-Posten.

Först kom ett varsel på 1200 i somras. Nu kan det vara dags igen. Enligt uppifter från SVT kan 1000 anställda tvingas bort från Volvo Personvagnar - och uppgifterna möts av bestörtning hos de anställda.

- Jag är väldigt orolig. Det här är katastrof, säger Stig Axelsson.

Volvo PV redovisade en förlust på omkring 1,6 miljarder kronor under det första halvåret i år. Efter detta har sparpaket skapats, men dessa ser inte ut att räcka. Nu pekar uppgifter på att ytterligare 1000 anställda kommer att varslas.

Nu kräver talesmän för de anställda krafttag för att sätta stopp för raset.

- Det är väldigt viktigt att ledningen tänker igenom noggrant hur de skall gå vidare, säger Magnus Sundemo, ordförande för Sveriges Ingenjörer, till Göteborgs-Posten och fortsätter:

- Jag skulle vilja se en offensiv satsning på att marknadsföra de produkter vi har - för de är inte dåliga. Det måste till en vändning av den här nedåtgående spiralen.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Bjorn n
2008-09-29 13:45

Volvo har ett väldigt gott namn utomlands (jag vet av egen erfarenhet). Tyvärr så finns det två problem, tråkig exteriör design och hög bensinförbrukning.

#1
Gabbe
2008-09-29 15:07

Inser man allvaret i det hela så börjar man nästan gråta. Jag själv äringen Volvo entusiast men jag tycker synd om Volvo, måste jag säga. Att de tillverkar stora och törstiga bilar kan jag hålla med om men vissa Volvo modeller är jäckligt snygga. Synd att det har blivit så. Detta påverkar svenska bilindustrin och ekonomin också.

#1
Simon
2008-09-29 15:51

Katastrof för Sverige, men man kan inte bygga bilar som drar så mycket bensin, kostar så mycket och tro att man ska få någon bestående försäljningsvolym....

Volvo har helt enkelt satsat fel...

Bara att hålla tummarna att det inte är för sent....

#1
Red
2008-09-29 16:53

Volvo och dess ledning har i flera år fokuserat på "premium" bilar som kostar mycket samt drar på tok förmycket soppa. Att marknaden vill ha billiga bilar som är någorlunda bränslesnåla verkar ledningen ha missat tottalt.. Som vanligt börjar man i fel ände dvs man sparkar folk på golvet samt tjänstemän istället för att börja från toppen och byta ut ledningen.

#1
Perra
2008-09-29 17:10

Till Red. Volvo har ju sparkat VD Fredrik Arp. Det får man väl ändå se som att företaget byter ut ledningen? Förändringar behövs i Volvo och det är det som vi får se nu.

#1
Danne
2008-09-29 17:33

Man blir som man umgås, säger de. Att umgås med Ford var ju givetvis ingen bra idé. Vad ville Ford med volvo egentligen? skapa ett premiummärke samt ta del av den feta vinsten, som gick direkt ned i Fords svarta hål. Att volvo nu inte har fyllt på krigskassan efter flera feta år kan givetvis bara sluta i katastrof. Volvo måste satsa för att överleva, men vem vill betala för det? Ford har ju inga pengar kvar. Rädda vad som räddas kan och hoppas på bättre tider. Synd för Volvo, synd för Göteborg och synd för hela Västsverige.

#1
Ingen volvo
2008-09-29 19:44

Har inte Volvo fattat att man inte bara kan bygga stora stridsvagnar. Nu har verkligheten kommit ifatt.
Nu står de med sina bränsle slukande monster som ingen vill ha.Och innan de fattar att det behövs mindre snåla bilar. Då är Volvo redan nerlagt.
Vilka idioter

#1
Anders
2008-09-29 22:56

OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs och vi måste vara beredda att kämpa för de arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed landets välfärd.

#1
Mozez
2008-09-30 00:31

Volvo har ju satsat ruskigt på USA maknaden och försäljningen i Sverige har ju alltid varit god då bl a märket är Svenskt. Personligen håller jag mig till bilar i golfklassen, köper inte stadsjeepar dessvärre...

#1
inte volvo
2008-09-30 01:19

Till Anders

Köp du volvo. Tror du verkligen svensken köper volvo bara för att rädda volvo. Då får de först sänka priset på de överbetalda bilar som volvo producerar,sen får de göra något åt tegelstens modellerna och sist bränsleförbrukningen.

MEN KÖP DU!

#1
Uwe
2008-09-30 10:42

Volvo PV varit f ö r fokuserade på den nordamerikanska marknaden- När denna sviktar och efterfrågan styrs om till mer bränslesnåla modeller står man med byxorna nere med sin SUV och mindre lyckade mjölkossa V70II.
Volvo PV har annars och åker fortsatt 'räkmacka' på tjänstebilarna i Sverige. Här kanske konkurrensverket skulle kolla upp hur denna affär fungerar i Svea rike.
Volvo PV liksom Saab lever på konstgjord andning.

#1
Saabnisse
2008-09-30 11:27

Det är underligt att Ford inte låtit Volvo ta fram några mindre modeller. Det finns ju småfordar att ta av. En Volvofiering av Fiesta och Ka skulle säkert gå att sälja till bra pris. Samma gäller ju för Saab, de har ju Astra och Corsa att jobba med. Jämför med VW, de har ju Golf i Seat, Skoda och Audiutförande och alla säljer!

#1
Tony
2008-09-30 11:28

Eftermarknaden, speciellt verkstaden är urusel. Hur kan man med att åtgärda problem i USA men inte i Sverige (Gasspjället) vad är det för trams Volvo håller på med och varför inte informera om att det finns möjlighet att med mjukvara rätta till problemet. Nej sänk priset på bilarna och utbilda personal på Volvos service ställen att bli service inriktade och inte bemöta kunder med "vad gör du här"

#1
Raphael
2008-09-30 12:06

Anders, svenskar köper redan Volvo. V70:n är både den mest sålda tjänstebilen och privatbilen i Sverige.
Däremot så går de andra modellerna rätt dåligt här, därför att de inte passar Svensson. Cabrioleter, små sportcouper (C30) och stora SUV:ar är inte var mans folkbil eller familjebil.
Problemet med Volvo är att de är så nischade in mot en målgrupp som i tider av finansiell oro hellre lägger pengarna på BMW, Audi eller liknande, ja även Volkswagen.
Volvo har ett modellprogram som är helt ur led med tiden.

#1
Eric
2008-09-30 14:31

Det mesta är redan sagt men nischar man sig med en halvtaskig produkt mot de som hellre köper MB Audi etc så får man stå sitt kast.
Verkstäderna är totalt under isen med sin von-oben-attyd till kunderna, kundernas uppgift är för dem att hålla käft och betala!
Tät trafik betyder mycket start-stopp och stridsvagnstunga bilar slukar soppa därefter.
Modell/storleks/förbrukningsmässigt ligger man ett steg efter de flesta.
Hur många vet att vi redan stöder Volvo (och oljeschejkerna) genom att vi i Sverige kör Europas törstigaste bilar?

#1
gunnar hellqvist
2008-09-30 14:35

Jag åker hellre i en stor säker bil och betalar ca 5000:- mer per år i bränslekostnad.Jag kör ca 1500 mil per år och det gör väl de flesta.

#1
Fnykis
2008-09-30 15:16

Om Volvo hade ett produktprogram med bilar som folk vill ha hade denna situation aldrig uppstått. Titta på VAG till exempel, de bygger bilar som folk vill ha och säljer mängder. Dessutom ägs Volvo av amerikanska Ford, vilket innebär att det finns massor med Forddelar i Volvo, inte bra för ett märke som vill vara premium (men inte är det).

#1
Lars-erik englund
2008-09-30 15:36

Är det ingen som funderat över hur mycket Volvos nya V70 modell har i försäljningsnedgången , tänkte byta bil efter 3 år men så kom den nya modellen emellan om jag vill köpa en Mondeo köper jag en Mondeo inte en Volvo som ser ut som en blandning mellan en Mondeo , Subaru o Mitsubishi.

#1
Peter
2008-09-30 17:02

Volvo V70 sjunker med 63% första året. Nu är det den bilar som sjunker mest. Hur var det med, Volvos värde vara. Tror inte det nä

#1
Kenneth
2008-09-30 19:05

Till de som inte förstår att köpa svenskt:
Jag hoppas att de konsumneter som inte köper svenska bilar blir av med sina arbeten på samma sätt som alla de bilarbetare och alla svenska underleverantörer som förlorar arbetet beroende på att alltför många svenska bilkonsumneter väljer att köpa tex Toyota istället för Volvo eller SAAB och därmed missgynnar de inhemska svenska arbetstillfällena. För att inte tala om den miljöförstöring som uppstår då man fraktar bilar över hela jordklotet till ingen som helt nytta!!!

#1
Per
2008-09-30 19:10

Jag håller med:

Trist att vi svenskar inte tar ett gemensamt ansvar för varandras väl och ve. Vi måste inse att OM vi väljer att köpa en utländsk bil tex Toyota istället för SAAB eller Volvo blir vi arbetslösa. Inte bara direkt i produktionsledet utan även hos underleverantörs, service, eftermarknad försäljnings leden. Det i sin tur påverkar hela orter och familjer både lokalt och regionalt! Vi måste inse att det är billigt på kort sikt att köpa utländskt men "in the ling run" kommer vi att få betala det mångdubbelt i form av massarbetslöshet.

- Vi måste ta oss samman och bojkotta de utländska bilmärkena av ingen annan anledning än ren och skär ekologisk - och - ekonomisk självbevarelsedrift, detta kollektiva beslut måste vi fatta nu, i morgon kan det vara för sent.

#1
petter
2008-09-30 19:54

Om Volvo byggde bäst bilar skulle folk köpa dem. Om Volvo nu inte byggt vad marknaden velat ha är det ju inte konstigt att det går dåligt. Självklart är det synd om alla familjer som drabbas men inte ska vi i Sverige tvingas köpa en produkt som vi egentligen inte vill ha bara för att rädda ett svenskt företag. Som att det skulle vara mer synd om en svensk som blir av med jobbet än en japan om det gått dåligt för toyota. Bygg en volvo som folk kan köpa för vanlig lön och som inte drar oändligt med bränsle så ska vi se att det börjar snurra igen...

#1
gunnar perlström
2008-09-30 20:44

Läs bilprovningens resultat fr,o,m 2003 och till nu saab o volvo bland dom sämsta ,japaner o tyskar i täten .över 90% av saabs bilar som säljs är tjänstebilar ,o dom struntar väl i kvaliten .samma med volvo,sen köper massa dumma svenskar dessa uttjänta vrak och klagar på kvaliten.

#1
Tor
2008-09-30 21:21

Tycker synd om alla som är så volvo frälsta. Tror ni att volvo har en chans över huvudtaget. För det första bygger de för lite bilar. För det andra har de ingen kvalite. (har haft volvo). För det tredje dricker de för mycket.Men köp ni om ni är så patriotiska.Kommer aldrig mer köra svenskt.Om 10 år finns ingen svensk bilindustri. Ta bort skygglapparna och se att volvo inte är någon kvalitets bil.Men det kvittar hur dålig bilen än är,så erkänner inte en volvo idiot det. Tycker så synd om er.Svensken tänker mer på semester när han är på jobbet, och inte på själva arbetet.Där är skillnaden. Tex Japanska jobbare går in för det riktigt när de är på jobbet.Det är en heder att tillverka bilarna. Det finns inte bland svenskar.De tänker mer på fritiden än något annat.Där för finns ingen kvalite i bilarna från sverige.

#1
Stieg Wihlsson
2008-09-30 21:50

Hej!
Du anser att vi skall bojkotta utländska bilmärken,om nu USA skulle säga samma sak köp amerikanskt då har du varken Saab eller Volvo att köpa .Tanken är kanske god men fungerar inte i verkligheten Volvo & Saab är helt beroende av USA marknaden vilket vi nu ser tydliga bevis för när försäljningen till USA kraftigt minskar.

#1
niklas
2008-09-30 22:08

läste en kommentar här att vi måste köpa svenskt, nu för att rädda volvo. Hör ni hur löjligt det låter.Är alla Volvo ägare hjärntvättade.Har man en gång köpt volvo.Så skall jag alltid ha volvo.Då kör man ju SVENSKT. Även om det är total skit.Det är ju så patetiskt och läsa.Ta bort skygglapparna, och se att det har hänt något med utvecklingen. Något som volvo inte har

#1
Anders
2008-10-01 00:18

Jag hoppas verkligen att både Tor och Niklas och de sina blir av med sina arbeten och att de på intet vis får någon som helst ersättning av staten eftersom de på alla vis går in för att ödelägga och därmed nedmontera svensk välfärd genom att göra oss andra arbetslösa !!!

#1
Lasse
2008-10-01 00:20

De volvo-folk jag mött har den gamla PG-attityden. Man går och talar långsamt o släpigt. uttryck som 'bmw gör en annan grej' och 'det behövs inte' återkommer gång på gång. Och så har det varit sedan 70-talet, då Sören Mannheimer ville lägga ner Volvo!!! Attityden har inte ändrats och bilarna inte blivit bättre. På 80-talet skylldes den usla kvaliteten på de som stod vid bandet när det i själva verket var ingenjörerna som inte lyckats konstruera lättbyggda bilar. En ny attityd bland ingenjörerna hade nog gjort gott...

#1
Lasse
2008-10-01 00:27

..en sak till. Läste att i början på 80-talet var Volvo, Audi och BMW ungefär jämnstora. Den framsynte och begåvade Roger Holtback ville samarbeta med Audi och fick respons därifrån, men han blev bryskt sparkad från Volvo och man fortsatte med Renault istället. Känns lika fel idag som det gjorde då...

#1
Tommy
2008-10-01 01:10

Gör det mer lönsamt att köra svenskt och vi räddar våra biltillverkare. Med tjänsebil blir det lättare att köpa dyrare bilar, som Volvo och Saab. Men idag gör reglerna att det inte är så lönsamt om man inte har en högre lön. Ju mer man tjänar desto mer lönsamt blir det. Gör om reglerna så att det lönar sig bättre för de med lägre lön, så kan fler köra svenskt. Pensionsgrundandet och reseavdraget är de saker som först borde ändras. Gynna sedan de fordon som går på entanol och se till att detta bränsle ligger lägre än bensinen så har Volvo och Saab goda förutsättningar att behålla sin skattebetalande arbetskraft.

#1
Erik
2008-10-01 09:20

till anders

Är du en hjärntvättad volvo ägare. Då tycker jag synd om dig. Att man kan vara så enkelriktad. Volvos tid är förbi. Öppna ögonen och lev inte kvar på 30-talet.
Volvo ha stannat i utvecklingen för länge sedan.Men dedt är som föra inläggen skrev. DET ÄR PATETISKT FÖRSVAR FRÅN ALLA HJÄRNTVÄTTAND VOLVO ÄGARE.

#1
Jonas
2008-10-01 11:37

Volvo har bara levt på konstgjort andning. Levt på att sälja en massa tjänstebilar.Då har de inte behövt utveckla bilarna.Men nu har verkligheten kommit ikapp.Ser vi redan på att volvo har tappat ledningen i sverige.Och det är nog bara början.Man kan inte stick huvudet i sanden och tor att det löser sig, att hålla vid gammalt förlegat koncept.Bygg bilar till vanligt folk,och försök inte konkurrera med prestige märken.Det är länge sedan volvo var en folkbil.som man kan läsa här,så verkar det som volvo fantasterna inte inser detta.Håller med vissa inlägg.Hur kan man vara så enkelriktad att man inte kan inse att volvo har fel bilar vid fel tidpunkt.

#1
mikael andersson
2008-10-01 14:33

man tror knappt sina ögon när man läser insändarna här. skulle aldrig någonsin köpa en svensk bil bara för att stödja industrin. har tidgare ägt 9-5 aero, t5 och en 2,5t awd. just nu äger jag en passat tdi 4-motion och en forester 2,5 xt. dessa bilar anser i varje fall jag vara överlägsna de svenska eftersom det inte finns några svenska modeller som passar mina intressen. passaten är pinsamt billig att äga (förutom skatten) fyrhjulsdriven men drar ändå inte mer än 0,55 per mil blandad körning. Subarun har jag egentligen mest till busbil den drar mer bränsle än både volvomodellerna och saaben, men körglädjen i denna, jag säger bara wow. svenskarna har helt enkelt inga bilar i sitt sortiment som passar mig. xc90:n är till exempel alldeles för slö jämfört med subarun (som dessutom har överlägsen framkomlighet), d5 awd är alldeles för dyr i jämförelse med passaten, den ger inte tillräckligt för pengarna helt enkelt. och fyrhjulsdrivet måste man ha annars kan jag inte dra runt barnens hästar.
så skippa alla era värdelösa argument om att köpa svenskt för att rädda jobben, jag köper de bilar som uppfyller mina krav och det gör inte volvo och saab. det är mina pengar därför bestämmer jag själv vad jag ska slösa dessa på.

#1
Anders
2008-10-01 19:05

Den som är hjärntvättad är den som inte förstår sitt och därmed landets bästa. Vederbörande bör undervisas i hur en ekonomi fungerar och vill man sedan ej följa dessa regler ska man heller inte bli förvånad över att landet sociala skyddsnär nedmonteras och vederbörande bör heller inte bli förvånad om även dennes arbete byts ut ersätts av ett annat lands arbete och därmed varuflöde! Sist men inte minst bör de arbetslösa få allt mindre bidrag att leva på eftersom de ej producerar och är arbetslösa eftersom kollektivet valt bort svenska varor och tlänster i alltför hög grad, allt annat lika.

#1
nalle
2008-10-01 19:48

Det finns många problem. Ett är det tekniksprång och dom förändringar som samhället har gått igenom, och kommer att gå igenom. Volvo personvagnar verkar ha valt fel väg i dagens läge. Omvärdesanalysen har varit fel. Man har fel modeller, fel konkurenter och fel prisnivå för att kunna komma upp i volymer i dagens värld. Kom bara ihåg att ingen vet hur det skulle gå med ett annat val. Konkurensen på bilmarknaden är mördande. Det är överproduktion. Det är omöjligt att med säkerhet säga vilka märken som kommer att överleva. Nästa bilmärke att gå i graven kan vara nästan vilket som helst. Vi får nog lära oss att leva med ständiga strukturförändringar, tekniksprång och osäkerhet

#1
Bengt
2008-10-01 20:16

Volvo får ju skylla sig själv när de inte producerar rätt bilar. De ha ju kört med samma gamla saker. Och nu har folk fattat att volvo är inte så bra som folk vill på skina.Man betalar inte 300-400000 för en bil som det inte finns ett dugg kvalite i.Läste att en V70 sjunker med 63% det första året.Ca 150000:- på ett år.Det får man en bra liten bil för.Så varsågod Anders köp du volvo och förlora stora pengar.Jag väljer andra märke,man kan ju ha roligare för 150000 än och förlora det på en gammal traktor.

#1
Åke
2008-10-01 20:20

Det måste vara jobbigt att ha landets problem på sina axlar Anders.Hur orkar du tjata om samma saker.Tycker så synd om dig.

Jag kör kvalite=Audi

#1
Johan Kjellén
2008-10-02 22:46

Volvos problem är att märket inte längre tillför något unikt. Förr ansågs Volvo vara tråkiga och kantiga, men oerhört hållbara och lättservade. Volvo och Mercedes var ensamma om att satsa på passiv säkerhet.
Idag har asiatiska bilar högst kvalitet och de flesta nya bilar har hög säkerhet.

I premiumsegmentet dit Volvo och SAAB vill räknas, har tyska tillverkare lagt in överväxeln och konkurrensen är mördande.

Modeller som Amazon, 240, 740 till 850, liksom SAAB 900, var särpräglade, folkbilar i Sverige, originella kultbilar utomlands.

Dagens Volvobilar är snygga, men snacket om "skandinavisk design" och modeordet "DNA" är mest patetiskt marknadsföringssnack.

Det känns sorgligt att svensk bilindustri kanske inte längre finns i framtiden.

Kanske vi kan hoppas på en situation som i England, efter debaclet med engelsk bilindustri finns några specialtillverkare samt fabriker som tillverkar japanska bilar.

Vi har fabrikerna och yrkeskompetensen.

#1
Conta
2008-10-05 18:00

Det volvo behöver nu är en ny produserad 940 med en snål diesel till ett bra pris den perfekta folk bilen...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.