Bild
Nästa artikel
Jaguar släpper billigare I-Pace

Jaguar släpper billigare I-Pace

Uppdaterad

EV320 har lägre prestanda vilket pressar ner priset till under 800 000 kronor.

Elsuven Jaguar I-Pace har som standard 400 hästkrafter och kostar drygt 900 000 kronor i grundutförandet i Sverige. Nu erbjuder Jaguar ytterligare ett alternativ. EV320 har – som namnet antyder – 320 hästkrafter istället för 400, eftersom Jaguar har kaliberat om elmotorerna.

Enligt biltillverkaren har den samma uppmätta räckvidd som innan, alltså 47 mil, enligt WLTP. Köpare av EV320 måste dock räkna med att de förlorar lite i accelerationsförmåga. 0-100 km/tim tar 6,4 sekunder i EV320, istället för 4,8 sekunder som det tar i 400-hästarsvarianten.  

EV320 kommer att säljas under en begränsad period i utvalda europeiska länder, men det finns ingen information om hur många exemplar man planerar att bygga. Modellen ska säljas även i Sverige och får då en prislapp på 799 900 kronor.

Specialmodellen har även trefasladdning och uppdaterat infotainmentsystem.

Diskutera: Vad tycker du om Jaguar I-Pace? 

Kommentarer

#1
2020-08-27 11:56

Varför inte sänka till 200-250 hästkrafter, det borde vara fullt tillräckligt. Och acceleration på ca 8-9 sekunder borde också vara snabbare än de flesta bilar idag på vägarna. Förstår inte varför biltillverkare envisas med att maximera allt, något brukar bli bäst när man väljer mellanvägen för att spela ut nackdelarna mot fördelarna. Och vad menar jag då med det? Jo, behöver du köra i 250 km/h...eller komma längre? Behöver du kunna accelerera på under 7 sekunder eller komma längre på batteriet?

#2
2020-08-27 12:02

Elmotor har ju hög effekt Per design men utan några större nackdelar.

#3
2020-08-27 12:40

Lägg på momsen så hamnar vi på 770 kkr i Sverige. Fortfarande 120 kkr under EV400 med något mindre utrustning.

#4
2020-08-27 17:41

Den kunde vara billigare...

#5
2020-08-27 21:08

Enligt mail i kväll kommer den till Sverige. Pris: 799.900 kr. Kul! Hoppas få se många i trafiken.

#6
2020-08-27 21:39

Japp, verkar vara "mellanvarianten" som säljs i Sverige. Kostar 629 000 NOK, så med svensk moms landar vi på strax under 790 kkr (jfr 799 kkr svenskt pris) - ganska rimligt för en iPace.

#7
1
2020-08-28 09:38

Varför så dyr.?!

#8
2020-08-28 10:42

1: Är den dyr? Vilken annan elbil i samma storlek med motsvarande utrustning och räckvidd kostar mindre?
Den är större än både Model 3 och Polestar 2, ungefär som Model S och kostar mindre, så den är kanske billig?

#9
2020-08-28 14:08

#1

Du kan reglera accelerationen med den högra pedalen och köra 0-100 på 20s om du så vill.

#10
2020-08-28 14:21

Apex... vad hjälper det mig om jag fixar det och många andra inte fixar det som orsakar olyckorna och högre försäkringspremier.. sådan är tyvärr världen idag, de skötsamma straffas av de andra som inte kan sköta sig. Så i min värld drabbar inget begränsad toppfart eller acceleration ... så flertalet skötsamma bryr sig inte får man anta, och de andra får väl köpa en sportbil eller köra på en bana?

#11
2020-08-28 14:48

Tror att försvinnande få olyckor orsakas av att en bil accelererar 0-100 på 6 istället för 9 sekunder. Har du kört en bil som klarar 0-100 på 6s? Inte ett dugg svårare att hantera än en som gör det på 10.

Det finns alternativ för dom som inte vill ha en elbil som klarar 0-100 på 6s.

#12
2020-08-28 15:10

Synd att den är lite väl het på att förbruka elektroner, annars en fin bil

#13
2020-08-28 16:19

Fin bil. Tror inte vi kan förvänta oss att Jaguar ska vara en folkbil, bara för den är en elbil. Ouppnåerlig för de flesta, liksom deras andra modellutbud av fossilbilar. Ligger i en annan klass än folkbilar.

#14
2020-08-28 17:56

Trefasladdning är standard i Renault Zoe sedan 2012. Undrar vad man har för omvärldskoll på de där öarna.

#15
2020-08-28 19:41

Det roliga är ju att man kan köpa demobil eller extremt lite begagnade i-Pace 400 från 699.000:- på blocket. Varför skulle man köpa 320 för 100.000:- mer?!

#16
2020-08-28 22:00

#7 Dyr och dyr beror ju på vad man jämför med. Jaguar är inget lågprismärke. Det finns en större betalningsvilja för elbilar, till dels pga lägre drivmedelskostnad. En avgasJaguar är inte ett bättre köp.

#17
2020-08-28 22:57

Kollar man officiella specar så är t ex en Tesla Model 3 ca: 1 cm längre än denna bil vilket bekräftar synintrycket när man ser den i trafiken - det är alltså en relativt liten bil - storleksklass typ Skoda Octavia (på längden) som det ofta brukar refereras till...:)
En Model S är f ö ca: 30 cm längre än denna Jagga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.