Nästa artikel
Provkörning: Jaguar I-Pace (2018)
Provkörning

Provkörning: Jaguar I-Pace (2018)

Publicerad 25 december 2018 (uppdaterad 4 mars 2019)
Jaguar I-Pace är något så ovanligt som en eldriven, rymlig, femsitsig sportig suv med fyrhjulsdrift och terrängambitioner.
Förväntningarna på Jaguars nya elbil I-Pace är höga. En del av dem infrias men efter ett par timmar i varierande trafik visar sig även mindre lyckade sidor hos tillverkarens dyrgrip.
Till att börja med gör I-Pace mig lätt förvirrad. Är det här en suv eller en sportbil? Karossens former andas det senare men med luftfjädringen i sitt högsta läge blir markfrigången drygt 24 cm och bilen klarar att vada genom en halv meter djupt vatten. Visst låter det som en suv? 

Väl ute på vägen känns det mesta ganska sportigt. Med en 200 hästkrafter stark elmotor på vardera hjulaxel sticker I-Pace iväg som ett skott, speciellt i sportläget. Accelerationen avklingar en smula efter de första meterna men siffran upp till hundra är ändå imponerande, 4,8 sekunder.  

I högre hastigheter rullar bilen stadigt dit föraren vill, men på de mindre och kurvigare vägarna ger sig den höga vikten till känna. Den låga tyngdpunkten och snabba styrningen gör dock bilen lättplacerad, även när det svänger rejält, och i vårt hårda undanmanöverprov klarar sig I-Pace riktigt bra.   

Det vätskekylda litiumjonbatteriet kan lagra 90 kWh energi. Vid försiktig körning är den deklarerade räckvidden 470 km men för att nå dit krävs mjuka tassar på pedalerna. Utnyttjar man bilens potential och låter elmotorerna arbeta blir verkligheten en annan. Efter 25 mils snabb motorvägskörning återstod bara 50 km innan batteriet var tomt. 

"Vår marginal på 20 km krympte snabbt och 30 minuters köande med krypkörning kostade oss nästan 15 km i räckvidd."

Som elbilsförare lär man sig snabbt att anpassa sin körning efter hur långt man behöver komma innan man får chans att ladda. När strömmen tryter blir det till att sänka farten och om det blir kris, även slå av ”onödiga” energiförbrukare såsom värme och ljudanläggning. 

Räckviddsmätaren i I-Pace känns överlag pålitlig men vid ett tillfälle under testveckan drabbades vi av rejäl räckviddsångest. Med 40 km återstående räckvidd och 20 km kvar till målet, hamnade vi plötsligt i ett vägarbete med omfattande köer. Det visade sig då att Jaguaren lapar en hel del ström även när man står still med klimatanläggningen avslagen. Vår marginal på 20 km krympte snabbt och 30 minuters köande med krypkörning kostade oss nästan 15 km i räckvidd. Det gick dock bra även den här gången och vi kunde för egen maskin rulla ner i redaktionens garage.
     
Att ladda med vanlig stickkontakt är tålamodskrävande. Kopplad till två hål i väggen tar I-Pace cirka 39 timmar att ladda full så det är inget vettigt alternativ. Bättre då att installera en laddbox. För längre resor är det bra att veta att bilen klarar ända upp till 100 kW snabbladdning via CCS. Hittills kan majoriteten av landets CCS-snabbladdare bara leverera 50 kW men kraftfullare laddstationer med upp till 350 kW laddeffekt är på väg. 

Komforten är hyfsad. När underlaget blir ojämnt känns det att bilens fjädring är ganska hård. Framsätena är bekväma men den breda mittkonsolen stjäl onödigt mycket utrymme. Baksätet är rymligt och testbilens gigantiska glastak ger en extra luftig känsla. På grov asfalt mullrar det rejält från de breda däcken vilket känns störande eftersom drivlinan i övrigt är så tyst. 

Instrumenten är tydliga men infotainmentsystemet segt, svårjobbat och känns inte alls lika modernt som resten av bilen.

I-Pace finns från 859 000 kr men vi kör fullutrustade toppversionen HSE. Materialen känns exklusiva och det är inget fel på känslan i rattar och reglage, men det är svårt att inte irritera sig på det långsamma infotainmentsystemet, vilket inte alls känns särskilt modernt. Under provperioden dök det även upp en rad mystiska felmeddelanden med jämna mellanrum. 
Anmärkningsvärt är också att autobromsen visar sig ha brister. Under våra tester i samband med Årets Bil-körningarna i Danmark bromsade bara bilen i hastigheter upp till 15 km/tim. 
  

En miljon är väldigt mycket pengar och jag hade hoppats på högre kvalitetskänsla och en mer homogen helhetsupplevelse än vad I-Pace levererar. Köregenskaperna är dock på topp och prestandan gör att de flesta fossilbilar känns omoderna, men med liknande alternativ från Audi och Mercedes runt hörnet kommer I-Pace att få det tufft. Jämfört med betydligt dyrare Tesla Model X förefaller dock Jaguar I-Pace som det klokare alternativet.

Diskutera: Vad tycker du om Jaguar I-Pace?
Jaguar I-Pace 400 PS AWD Auto HSE

Pris, från kr: 1 002 000.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 468/B 201/H 156.
Bagagevolym, l: 656–1 453 bak samt 27 fram.
Tjänstevikt, kg: 2 208.
Max dragvikt, kg: 750.
Motor: Två elmotorer, en vid vardera hjulaxel. Systemeffekt 400 hk. Vridmoment system 696 Nm. 
Batteri: 90 kWh vätskekylt litiumjonbatteri. 100 kW CCS snabbladdning 0–80 procent på 40 min. 7 kW laddning (laddbox) 0–100 procent på 12,9 tim. 
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,8 s. 
Deklarerad förbrukning: 21,2 kWh/100 km.
Räckvidd: 470 km.
Konkurrenter: Tesla Model X, Audi E-tron, Mercedes EQC.
 

Plus: Köregenskaper och bra snabbladdning.
Minus: Dålig autobroms, seg pekskärm, bristande komfort.

Vad nytt? Ny elektrisk sportsuv från Jaguar. 
För vem? Den miljövänliga familjen som värderar prestanda och har gott om pengar.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.