Bild
Nästa artikel
Inga bevis för elektriska fel i Toyota

Inga bevis för elektriska fel i Toyota

Nyheter

Okontrollerad acceleration i Toyota orsakades inte av problem med bilarnas elektronik. Det slås fast i en ny rapport.

Toyota skakades under 2010 och slutet av 2009 av svarta rubriker om skenande bilar i USA. Den japanska tillverkaren tvingades återkalla miljontals fordon och experter spekulerade om allvarliga fel i bilarnas elektroniksystem.

Efter tio månaders utredningsarbete kan det amerikanska transportdepartementet nu presentera en utredning som visar att problemen inte orsakats av elektriska brister.

Rapporten har tagits fram tillsammans med ingenjörer från rymdfartsmyndigheten NASA och totalt har 280 000 rader av datorkod granskats.

– Vår slutsats är att Toyotas problem var mekaniska, inte elektriska, sa transportminister Ray LaHood vid en presskonferens.

3 000 rapporterade fall
Det innebär att de enda dokumenterade orsakerna till de skenande bilarna är gaspedaler som av olika anledningar fastnat, bland annat på grund av lösa golvmattor.

Rapporten indikerar därmed att den okontrollerade accelerationen kan bero på felaktig hantering av gas- och bromspedal av de inblandade förarna. Totalt har 3 000 fall av skenande bilar från Toyota och Lexus rapporterats i USA sedan år 2000, varav ungefär 90 är dödsolyckor.

Efter att rapporten publicerats steg Toyotas aktie med nästan fem procent på Tokyobörsen.

Diskutera: Vad tycker du om den nya undersökningen?

Taggar: Nyheter, , Toyota

Kommentarer

#2
Anynomus
2011-02-09 15:54

Elektroniska eller mekaniska fel - vem bryr sig? Fel i vilket fall som helst. På alla bredder. Rostar gör de också. Usch.

#1
2011-02-09 15:55

Det hade jag på känn hela tiden att det inte stämde. Typiskt USA. De gör allt för att sabba för de som gör bättre saker än de själva. Nu har de förstört Toyotas rykte, och då backar de. Uppdraget är slutfört.

#3
Yarl
2011-02-09 16:18

Jepp, precis vad jag sagt hela tiden!

Kudos, Toyota!

Inte bara störst, bäst också.

#4
789
2011-02-09 16:19

Nu har Toyota mutat amerikanerna. Toyotachefen gick ju ut själv i massmedia och grät över deras usla kvalitet. Gråter, typiskt japaner som vill skyla över problem på ett så naivt vis. Toyota erkänner dessutom att de har problem i självaste Japan med sina Toyotabilar tex Priusen.
Se länk:

http://www.dn.se/ekonomi/nya-olyckor-med-prius-i-japan

#5
2011-02-09 16:40

Jag tycker att det är bra att de tar hand om och åtgärdar felen, det är ju faktiskt det viktigaste.

Men det är klart att de har ju en viss vana nu efter fem miljoner återkallade bilar!

#6
Kålle i Götet
2011-02-09 16:43

För att travestera Yari:

Jepp, precis vad jag sagt hela tiden: de som kör Toyota kan inte köra bil!!

#7
JohnCoffey
2011-02-09 16:53

Kålle...helt fel, amerikanare kan inte köra bil..dom flesta av dom iaf

#8
Yarl
2011-02-09 17:25

Feta amerikanare med diabetes som får anfall = krock

#9
Börje bilkunniga
2011-02-09 17:28

Toyotaskräp...

#10
Yarl S
2011-02-09 17:39

Japps-skräp fick vi hit på 70-talet! SUCK... Japps-skräp kommer hit fortfarande! I USA läggs det ett förslag att Toy-åtal bara kommer att få köras på spårvagns-räls framöver! Efter som de SKEN:ar hela tiden... Hohohohoho!!! :-)

#11
Blinkljus
2011-02-09 18:14

Det har man ju vetat hela tiden att allt varit en bluff. Tråkigt för er Toyotahatare att Toyota gör de bästa bilarna fortfarande. Gå inte på allt som står i tidningarna.

#12
Sven B.
2011-02-09 19:15

3 000 fall av skenande bilar från Toyota varav ungefär 90 är dödsolyckor. HERRE GUD! Världens farligaste bil ju! Allt p.g.a. av att allt sitter löst!

#13
2011-02-09 19:44

789= Kenneth Drake står återigen med byxorna nere angående Toyota. Men detta har man ju vetat hela tiden om man frågar de rätta personerna. Kenneth Drake kommer att stå med byxorna nere fler gånger framöver. Men han har inget att visa upp.........

#14
2011-02-09 20:02

Som jag ungefär skrev redan när ryktet var i full gång:
Så fort något fel upptäcks eller tros ha upptäckts så kommer genast ett gäng okunniga och gapar om att det där har minsann de också upplevt. Jag har genom åren förundrats över hur lite koll vissa har på sammanhangen - på orsak och verkan. Det dras de mest häpnadsväckande slutsatser. Inte minst när det handlar om egna tillkortakommanden som man bara inte kan acceptera. Jag skulle kunna räkna upp ett antal brister i vår varseblivningsförmåga som många inte har en aning om, utan tror sig om att ha övermänskliga förmågor.

Visst kan man misstänka att jänkarna velat såga jappsen (läs Toyota), men det var faktiskt de som gjorde denna rejäla undersökning och gick till botten med det hela - och friade Toyota helt!
Det finns ingen anledning att dra en massa löjliga slutsatser av detta. Somliga här i spalten borde raderas (kanske inte från jordens yta, men väl från denna spalt).

#15
2011-02-09 20:24

Helt rätt Roy J.
En del av det som påträffats må kanske ha berott på förarfel men en del är nog även riktiga fel som Toyota har återkallat bilar för.

Shogun "Conny": Personliga angrepp kan vi vara utan.

#17
2011-02-09 21:45

Äntligen bekräftat det man vetat länge, det förklarar också varför inga rapporterade fall finns i Europa, man kan helt enkelt inte tjäna pengar på stämmningar.......:)

Jag läste att 400 000 olyckor årligen begås av förarmisstag i USA så det borde väl de flesta förstått från början att det är vad det handlar om......

Undrar hur det går med rekordböterna man tvingade Toyota att betala, kanske dags för Amerikanska myndigheter att betala tillbaks nu och gärna med hög ränta......:)

Skönt för Toyota att bli friade och glädjande att aktien steg direkt.........:)

#18
Benny
2011-02-09 21:54

USA har en av västvärldens sämsta förarutbildningar.USA har en bilindustri som blivit uppkäkade av Toyota.USA har i särklass världens mest skadeståndsbenägna befolkning ,en skadeståndskultur som vi inte är i närheten av.Audi råkade ut för liknande behandling i USA för ett antal år sedan med för Audi tråkiga konsekvenser.Toyota är trots allt detta det bilmärke som amerikanarna har störst förtroende för.

#20
2011-02-09 22:18

Verkar vara många avundsjuka loosers inne som tidigare dömt ut Toyota, jobbigt, jobbigt för er....

#21
2011-02-09 22:55

Ni är medvetna om att NHTSA tidigare har slagit fast att gaspedalerna i vissa fall kärvat och att felaktiga dörrmattor lossnat och orsakat ofrivilligt gaspådrag på vissa Toyota-modeller?

Dessa felkonstruktioner har ju tillverkaren erkänt och dömts att betala böter för. Pga att man dröjde att rapportera alla incidenter till myndigheterna i tid så steg också beloppet.

Att det nu är klarlagt att det inte är fel på elektroniken gör inte att de andra felen försvinner.

Länk till NHTSA, (USA's motsvarighet till Trafikverket), och fakta i ärendet:

http://www.nhtsa.gov/PR/DOT-16-11

#22
2011-02-09 23:00

Re Rålle, du har helt fel i det du säger och dessutom har man inte dörrmattor i en bil utan golvmattor....:)

Det är just NHTSA som friat Toyota på alla punkter både mekaniskt och elektroniskt...!

Så här skriver dom idag:

Efter tio månaders utredning konstateras att det inte finns några felaktigheter hos Toyotas modeller som kan orsaka "skenande bilar". Frågan är då vad som hände när flera tusen förare rapporterade om bilar som accelererade okontrollerat.

Enligt transportminister Ray LaHood är slutsatsen av utredningen att man inte funnit några bevis för att gaspedal eller elektronik varit felaktiga på Toyotabilarna.

#23
Börje bilkunnig
2011-02-09 23:18

Toyota erkänner nu i februari efter ett års tjatande hit och dit:

Problemet med fastnande gaspedaler som antagligen kostat hundratals människor livet beror på konstruktionsfel.

http://www.toyota.se/about/news_and_events/recall-statement.aspx

Men de hinner väl idiotförklara sina köpare igen genom att skylla på dem. Visserligen är man idiot om man köper en Toyota men ändå...

Lustigt att just Toyota/Lexus drabbas så mkt med hängande gaspedaler mm och ingen annan tillverkare...

#24
2011-02-09 23:24

Hehe dörrmattor , lite trött nu..

Men om du förstår engelska så har du ju alla fakta på den sidan Simon. Glasklart, Toyota erkänner ju själva problemen.

NHTSA har identifierat två mekaniska fel och bötfällt Toyota för dessa:

"The two mechanical safety defects identified by NHTSA more than a year ago – “sticking” accelerator pedals and a design flaw that enabled accelerator pedals to become trapped by floor mats – remain the only known causes for these kinds of unsafe unintended acceleration incidents".

Case closed.

#25
2011-02-09 23:25

Re Börja, tillbaks i skolbänken med dig, du är ju tydligen inte ens läskunnig.....! Det står till och med i din länk Möjligt fel.......:)

Gör om gör rätt och inse att du inte kommer längre med dina desperata försök att smutskasta och förljuga.....!

#26
789
2011-02-09 23:32

Olyckorna som sker i Japan, Toyotas hemland beror de också på amerikanar´na? Har USA skickat hemliga agenter för att sabbotera Toyotabilar där? Knappast troligt! Det är bara att konstatera att även Toyota har trasiga bilar! Precis som alla andra bilmärken men det är inte något som Toyota talibarena kan acceptera. Nä, påväg okontrollerbara Toytotor bör bli tågvagnar eftersom de "skenar"...

http://www.dn.se/ekonomi/nya-olyckor-med-prius-i-japan

#27
2011-02-09 23:34

Re Rålle, trött kan man alltid vara....:)

Jag är inte hundraprocentig på engelskan men det här säger väl all hämtat från din sida....:

While NASA and NHTSA have identified no electronic cause of dangerous unintended acceleration incidents in Toyota vehicles or any new mechanical

#28
2011-02-09 23:44

Re 789
Ojdå....!

http://www.dn.se/ekonomi/volvomodeller-skenar-okontrollerat

#29
2011-02-10 00:00

Då är vi överens Simon!

Man har inte hittat några elektriska fel och inga NYA mekaniska.

De "gamla" mekaniska felen går dock inte att förneka.

#30
789
2011-02-10 00:58

Simon:
Visst har Volvo också fel liksom Toyota så är det inget mer att orda om det. Naturligtvis fel är fel även om det är Volvo.De flesta bilmärken har fel även Volvo såklart!

#31
2011-02-10 10:41

Re Rålle, det gäller inte bara nya fel utan man har även konstaterat att det inte funnits mekaniska fel heller......!

Toyota har inte reparerat utan kontrollerat gaspedalen....

Här är vad man kom fram till från den 10 månader långa utredningen:

"U.S. Department of Transportation" (ungefär motsvarande Transportdepartementet, om vi haft ett sådant) avslutat en tio månader lång utredning kring de uppmärksammade olyckorna med olika Toyotamodeller. Närmare 3.000 rapporter hade kommit in till de amerikanska myndigheterna om bilar som plötsligt accelererade okontrollerat och det ledde till att Toyota i ett par omgångar återkallade flera miljoner bilar för att kontrollera gaspedalerna.

Enligt transportminister Ray LaHood är slutsatsen av utredningen att man inte funnit några bevis för att gaspedal eller elektronik varit felaktiga på Toyotabilarna.

"Läs vad han säger noga, det har inte varit några fel och det stämmer även med de kontrollerade i Sverige, inge felaktiga pedaler har hittats...."

Fortsättning kommer säkert och det är nog inte slutspekulerat än, men det blir nog svårt för de som velat stämma Toyota för att få ut pengar i fortsättningen......:)

#32
2011-02-10 11:40

@Simon:

Jag refererar till den direkta källan, dvs NHTSA själva. Det dom skriver är glasklart.

Du hänvisar vad svenska media bristfälligt rapporterat.

NHTSA har konstaterat två mekaniska orsaker vilket klart framgår på deras hemsida. Om inte den duger som 100% bevis så har jag inget mer att tillägga.

#33
Börje bilkunnig
2011-02-10 11:58

Simon, Yarl och allt vad du kallar dig: Jag heter Börje, lär dig stava till det.

Nu lämnar jag den här diskussionen, litar du mer på dig själv än du litar på Toyotas egna hemsida så känns det meningslöst.

Varför skulle Toyota själva skriva om att de ska återkalla om det inte stämmer?

#34
Börje bilkunnig
2011-02-10 12:01

Du använder dina andra namn när du vill vara lite mindre seriös. Men du gör faan mest bort dig under (det så mogna) namnet Simon no1.

#35
2011-02-10 12:44

Emme.

Vi kan även vara utan troll som sprider propaganda utan nyans/perspektiv/fakta vad gäller Toyota som i 789=Kenneth Drakes fall. Och även påstår att man äger Toyota när man inte gör det. Han förtjänar detta, till han skriver nyanserat om märket med perspektiv på saker! Gäller flera andra här också.

Håller fullständigt med Roy J.

#36
2011-02-10 14:00

Re Rålle G
Jag vet att du länkar till källan men du får läsa från början, "The two mechanical safety defects identified by NHTSA more than a year ago – “sticking” accelerator pedals and a design flaw that enabled accelerator pedals to become trapped by floor mats"

Detta var innan utredningen var klar och det är när utredningen nu är färdig som transportminister Ray LaHood talar om att slutsatsen av utredningen att man inte funnit några bevis för att gaspedal eller elektronik varit felaktiga på Toyotabilarna.

Läs igen, varken gaspedalen eller eletronik....

Hur skulle de annars kunna bli helt friade om det funnits fel...?

#37
2011-02-10 14:02

Re Börje Bilkunnig

Sluta löjla dig, jag har aldrig gjort ett enda inlägg här med ett annat namn än mitt egna.....!

Så lägg av med lögnaktiga påståenden och håll dig till ämnet...!

#38
Börje bilkunnig
2011-02-10 14:24

Jahå, då damp det ner ännu ett brev i brevlådan från Toyota adresserat till frugan. -Vi beklagar men er bil måste in på ännu en återkallning...

#39
Lemlar
2011-02-10 14:29

Ännu en manisk proffstyckare Börge - visst var det så? Hur länge ska den här orka med? Max en månad gissar jag.

#40
2011-02-10 14:30

Re Börja uppträda som en vuxen..!

Tröttnar du aldrig på löjliga inlägg....?

#41
2011-02-10 14:37

Re Rålle igen
Har nu ägnat en stund att söka lite mer om detta, jag får nog ändra min uppfattning lite grann, jag tror att Auto Motorsport kanske varit lite för snabba....

http://www.automotorsport.se/news/22248/usa-inga-fel-funna-hos-toyota/

Har sett presentationen från Vita huset där utredningen presenteras och där är det bara tydligt just när det gäller elektroniska orsaker....

Så vad gäller mekaniken i pedalen får vi kanske svar senare, för om det är som i Sverige att inga fel hittats så kommer det väl fram till slut....

Ha en bra dag....

#42
Shogunnel
2011-02-10 14:59

90 döda pga av mekaniska brister. Nuff said.
Tills vidare kan ni lägga ner diskussionen.

#43
2011-02-10 15:01

Re Shogunnel
Är det bara din egna åsikt eller har du en länk....?

#44
2011-02-10 16:29

Shogun: Nog visst kan vi vara utan honom men när det gäller Toyotapropagandatrollen så tycker du att de ska få härja fritt? Tänk Yarl t.ex.

#45
SiggeN
2011-02-10 17:02

Det man konstaterat är att problemet inte var elektroniska men de säger inget om det mekaniska felaktigheterna. Detta tolkar T-tokarna helt felaktigt som att det inte finns några fel...man häpnar!

#46
Karlsson @ roof
2011-02-10 17:08

Allt är en "hype" för att skada Toyota. Man häpnar över folks ovilja mot detta fina märke.

#48
Börje bilkunnig
2011-02-10 17:42

Toyota bluffar! De har faktiskt erkänt att de gjort fel men försöker nu att prata bort det.

Det som förvånar mig ännu mer är att folk köper det märket med säkerhetsbrister, återkallningar och nu senast rostproblem.
Visserligen säljer de mindre än tidigare och andrahandsvärdet lär gå ner på fler modeller än Prius men fortfarande säljer Toyota skapligt.
Vad lockar? Inte är det en speciell bil på något sätt. Inte är den billigare än någon annan. Inte är den bättre än någon annan. Däremot är det en katastrof!
Ni som funderat på Toyota, tänk om. Lyssna inte på Toyotamaffian som betsår av gamla hjärntvättade Toyotasäljare.
Min fru har haft två nyare Toyotor, aldrig mer Toyota säger vi.

Finns många driftsäkra bra bilar t ex Honda, Subaru, Mazda om man nu vill leka japan...

#49
2011-02-10 18:46

För mig duger denna beskrivning:
Toyota blev anklagad och en hypotes om fastnande gaspedaler framlades.
Toyota-bossen gjorde vad japansk kultrur kräver - bad gråtande och ångerflull om ursäkt.
Efter noggrann undersökning frias Toyota helt.
Punkt.

Majoriteten av vad Börje bilkunnig (och liknande benämningar) skriver är av noll och intet värde och antalgilgen bara inskickat för att reta gallfeber på oss som försöker vara vettiga - för det mesta, i alla falll... ;¤D

#50
Karlaxel bakaxel
2011-02-10 18:46

789 alltså kennet Drake har bytt namn igen till Börje Bilkunnig.....så fyndigt och smart....anti Toyota propagandan fortsätter att ni orkar. Vem tror ni tror på er att Toyota skulle vara ett dåligt bilmärke? Själv kör jag Volvo men skulle mycket väl kunna tänka mig att köra Toyota. Lycka till 789,kennet Drake,Börje Bilkunnig i din fortsatta löjliga propaganda men jag tror inte på dig ett smack

#54
2011-02-10 21:00

Re Roy J

Man önskar att fler skulle kunna nöja sig med vad som kommit fram.......

#55
Börje bilkunnig
2011-02-10 21:14

Alla som inte gillar Toyota och har en fru som äger en är visst samma person enligt Toyotamaffian...

Det finns fler än en som inte älskar Toyota.

Titta runt lite här så får ni se att jag och 789 (det börjar bli löjligt tjatigt att ni skriver ut hans hela namn) tycker olika i en hel del.

#56
emellertid
2011-02-11 11:34

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en Toyota men bara om det inte fanns någon annan bil att köpa i hela världen. :-)

#57
789
2011-02-11 20:31

Karl Axelbakaxel:
Du är patetisk. Jag byter definitivt INTE nicknamn titt som tätt. Be ViB eller annan kunnig person kolla mitt IP-nummer så får vi se vilka som byter namn titt som tätt inom "Toyotamaffian"! Berätta sedan öppet så alla får veta sanningen!

#58
789
2011-02-11 20:31

Karl Axelbakaxel:
Du är patetisk. Jag byter definitivt INTE nicknamn titt som tätt. Be ViB eller annan kunnig person kolla mitt IP-nummer så får vi se vilka som byter namn titt som tätt inom "Toyotamaffian"! Berätta sedan öppet så alla får veta sanningen!

#59
Börje bilkunnig
2011-02-11 20:34

Toyotaskräp...

#60
renzo
2011-02-11 21:14

Världen bästa bilmärke! Kvalitet!

#61
renzo
2011-02-11 21:26

Emme får läsa texten innan han öppnar sin mun lr skriver nåt.

#62
markon
2011-02-11 21:55

Jag skulle aldrig köpa en volvo lr saab även om det inte fanns någon annan bil att köpa i hela världen

#63
Börje bilkunnig
2011-02-12 11:27

Toyota ska ha beröm från min sida för en gångs skull. Veckans återkallelse på frugans Avensis fick vi genom ett telefonsamtal då posten inte delas ut under helgen.

Tyvärr ringde de mitt i vårt morgonmys...

#64
Emil H
2011-02-12 12:03

Det låter bra Börje! En olycka kan komma under helgen lika gärna. Bra att de varnar i god tid.

Det måste dock vara trisst att ha en bil som hela tiden ska återkallas...

#65
Emil H
2011-02-12 12:04

Ibland är det ju försent att återkalla, olyckan kan redan ha hänt. Jag skulle aldrig våga köpa en Toyota.

#66
emellertid
2011-02-12 14:35

Det sägs att en olycka kommer sällan ensam och det stämmer. Igår såg jag en Toyota och en Saab samtidigt

#67
Emil Johansson
2011-02-12 14:37

emellertid: Den var fasen det roligaste jag någonsin hört! :)

#68
2011-02-12 15:22

Från vårt grannland.

http://www.dinside.no/862545/toyota-feilen-oppklart

#69
Börje bilkunnig
2011-02-12 15:32

Jag ogillar de som kör Tåjjåta eller hur fan det stavas, de är en trafikfara. Har läst och kört märket endel. Pinsamt att ens sitta i en bl a eftersom man blir en trafikfara.

Olyckorna har hänt, bara med just Toyotor men rika Toyota har mutat för att ta sig ur detta.

Vill inte Toyota att folk ska köra Prius? Bra att designen sticker ut något för det ser bra ut med miljöbil men Prius ser inte ut som en bil. När miljöbilar blivit vanligare kan man expirementera med designen på någon modell men nu ska allt görsa för att folk ska köpa miljöbilar. (Men helst inte Toyota.)

När ska nästa oskyldiga lilla barn dö pga giriga Toyota?

FÖRBJUD SKITEN NU!!!

#70
2011-02-12 16:29

Tänk vad vissa vägrar erkänna att det kanske inte var några direkta fel på alla Toyota-bilar helt plötsligt och i princip samtidigt efter att det tagits upp i massmedia i USA!
Toyota ligger alltid med i absoluta toppen i oberoende kvalitetsundersökningar, kundnöjdhetsundersökningar, Bilprovningsstatistik motormännens statistik om bilar med minst elfel m.m.m.m världen över och har så gjort under årtionden men helt plötsligt skulle alla möjliga fel komma på alla möjliga Toyotmodeller men konstigt nog i princip bara i USA under ett år precis då den ekonomiska krisen var som störst i USA och massmedia hakat på med egna teorier/analyser om allt möjligt varje gång en Toyota hade råkat ut för en olycka.
När det nu inte visar sig finnas några som hälst bevis på att det verkligen varit några fel i någon av dessa olyckor av 280 000 fingranskade datarader och det avslås att det varit några fel på bilarna så vägrar fortfarande vissa erkänna att Toyota har lite problem med sina bilar.

#71
Sunes brorsdotters man
2011-02-12 16:32

Nu är ju inte det här det enda Toyota återkallat för...

#72
Karlaxel bakaxel
2011-02-12 18:04

Dessa personer som du försöker att diskutera med Hanzzon är inte motagliga för fakta. Du diskuterar med väderkvarnar. Låt dom hålla på det finns ingen jag säger ingen som har något bakom pannbenet som tar dom på allvar. Så ta dom inte på allvar och svara dom utan bara ignorera dom. De tillför inget vettigt ändå. De är bara avundsjuka på att inte deras egna märken når upp till Toyotas nivå vad gäller tillverkningsteknik etc.
Toyota är måttstocken i branchen.

Volvo och Scania lastvagnar som jag varit i kontakt med mycket och besökt tillverkningen av lastbilar pga att jag bedrivit åkeriverksamhet. De båda har Toyota som förebild. Ett gott betyg åt Toyota. Så bry dig inte Hanzzon om dessa så kallade personer som figurerar här under olika namn. De har inte mycket bakom pannbenet.

Säger en mångårig Volvoägare.

#73
2011-02-12 19:39

Fakta:

Dom erkänner att gaspedalen i vissa fall kan kärva eller fastna och återkallar därför:

http://www.toyota.com/recall/pedal.html

Problemet med golvmattorna:

http://www.toyota.com/recall/floormat.html

Och i januari återkallade man 1.7 miljoner bilar för risk för bränsleläckage. De flesta av dessa i Japan!

Allt detta är fakta och går ej att snacka bort.
Toyota har som alla andra märken också div. kvalitetsproblem. Blir bara så otroligt löjligt när vissa inte kan inse detta självklara faktum.

#74
2011-02-13 11:31

Re Rålle G
Det är väl ingen mer än Jarl som påstått att Toyota aldrig har haft nåt fel....???

Jag tycker däremot att alla mytomaner som påstår sig både äga och ha erfarenhet av Toyota överglänser Jarl med stor marginal......

Jarls kommentarer kan man skratta åt, men när folk försöker ljuga på ett sätt som ska verka vara sanning då reagerar jag, eftersom jag haft full insyn i Toyota under mer än 35 år så klart man blir frustrerad när det dyker upp lögner........

Det jag efterfrågar är en mer sansad debatt utan en massa troll som ljuger om än det ena och en det andra......

Helt felfria bilar är väldigt ovanligt men det finns ganska väl underbyggd statestik på hur mycket fel bilarna har så det behöver vi inte ens gissa....

#75
SiggeN
2011-02-13 11:35

Simon no 1...rensa i egna leden först. Att de skrivs en del trams om Toyota provoceras framförallt fram av de närmast regiöst fanatiska hyllningarna av allt Toyota gör. Läs Conny Karlsson och Hanzzon samt alla deras alias. Jarl är bara en infantil pajas som vill provocera och har egenligen ingen åsikt.

Conny Karlsson höll tidigare på med samma trams på teknikensvärld.se men efter flera påpekande från modernatorn (saknas hos ViB) lugnade han ned sig.

#76
B. Kunnig
2011-02-13 11:36

Simon blir frustererad av att höra sanningen... Vilken Toyotanörd!

#78
2011-02-13 11:39

Re nörden
Och du är en av dom man vill slippa se på ett forum, snorungar ska befinna sig i sandlådan......:)

#77
Börje bilkunnig
2011-02-13 11:40

Toyotamaffians lögner är visst okej.

Men när vi andra skriver det som är sanningen om Toyota är vi troll och får all möjlig skit.

Var lika mot alla eller var tyst.

MVH Oberoende biltekniker.

#79
Börje bilkunnig
2011-02-13 11:41

Ja, ni ser hur han är.

Och moget skrivar han också lillgrabben...

#80
2011-02-13 11:42

Re Börje så kallad bilkunnig
Du har ju själv avslöjats med lögner som du erkänt, så att du skulle skriva sanning är lika troligt aom att Dolly Parton sover på mage.....:)

#81
Börje bilkunnig
2011-02-13 11:45

Jag har varken ljugit eller erkänt något.

SÅ KALLAD BILKUNNIG???!!!

#82
2011-02-13 11:48

Re Börja
Jasså. du bodde ju i Hässleholm från början vilket var lögn, eller har du redan glömt.....?

#84
SiggeN
2011-02-13 11:55

Simon no1..."eftersom jag haft full insyn i Toyota under mer än 35 år"...detta är ju fullkomligt sensationellt.

Hur mycket vet du? Vet ViB om att du sitter med denna stora informationsbas? Sitter du med i styrelsen på Toyota? Konstigt man aldrig hört detta i övriga media.

För du sitter väl inte och överdriver? eller tom LJUGER?

#83
Börje bilkunnig
2011-02-13 11:58

Jag heter Börje! Jag är inte petig men du verkar skriva fel med flit hela tiden för att trolla fram något.

#85
Börje bilkunnig
2011-02-13 12:00

SiggeN: Simon har t o m påstått att återkallningarna på Toyotas hemsida inte stämmer. Han vet nog mer än självaste VDn i Japan...

#86
2011-02-13 12:06

Re SiggeN
Nej det är inte sensationellt, men jag växte upp i en Toyotahall så har så att säga haft insyn bakom kullissen, självklart talar jag inte om Toyota Japan ,men man behöver inte det för att veta vilka fel som har förekommit, vilka som är vanliga eller vilka som är ovanliga.......

Man kan ganska enkelt kolla om det folk skriver här till exempel är sanning eller inte, Toyota har fört statestik på alla sina bilar så man kan till och med se exakt vad som är gjort vid varje enskild bil......

Det var vad jag syftade på med full insyn.......

#87
2011-02-13 12:12

Re Börje
Istället för att fortsätta sprida lögner så kan du ju länka till mitt inlägg där jag skulle påstå det.....!

#88
Börje bilkunnig
2011-02-13 12:19

Du minns mycket väl länken jag skickade om att de återkallar vissa bilar nu i februari 2011 p g a gaspedalen.

Men du påstod att Toyota spred lögner på sin egen hemsida...

Vet i faan om jag orkar ta den här diskussionen med dig en gång till!

#89
2011-02-13 12:30

Re Börje
Jag har aldrig sagt att Toyota sprider lögner på sin egna sida, det är något du inbillat dig isåfall för det finns ingen sanning idetta som med så mycket annat du skriver...

#90
Börje bilkunnig
2011-02-13 12:37

http://www.toyota.se/about/news_and_events/recall-statement.aspx

Efter att ha sett den här länken skrev du något om att det inte alls är fel på gaspedalerna.

Går ju inte diskutera något med dig! Orkar inte dra denna diskussion igen som sagt, adjö!

Nu ska jag ut och se ifall jag får igång frugans bil...

#91
2011-02-13 15:23

Re Börje
Du rör till det för dig.....

#92
Börje bilkunnig
2011-02-13 21:01

Jag har lämnat diskussionen och tänker inte skriva något mer.

Dock kan jag inte låta bli att skratta åt ditt senaste inlägg, snacka om att prata bort sig när argumenten är slut.

Nu har jag varit ute och kollat felet på frugans Avensis. Det var nackskyddet som losnade vid inbromsning och hade trillat genom ett av rosthålen i golvet och satt sig på tvären i det upprostade avgasröret.
Nu går Avensisen igen! :)

#93
2011-02-13 23:03

Re Börje, du kan sluta skratta för det är fakta, jag har nu dubbelkollat inläggen som var i denna tråden och ingenstans har jag skrivit att återkallningarna inte stämmer..... Ännu en gång ljuger du, när man sen läser hur barnsligt du skriver så är det inte svårt att räkna ut vem som blir utskrattad...:)))))))))

En mytoman med historier ingen tror på....:)

Du vet sagor finns, men dom är tyvärr inte på riktigt.....!

#94
799
2011-02-13 23:47

Jo, sagan om att Avensisen för en gångs skull fungerar är faktiskt sann trots att det låter otroligt! :)

#95
2011-02-14 10:56

Gummimattor som halkar omkring är ett elände, vilket enkelt åtgärdas genom att man klistrar fast kardborreband under mattorna. Fungerar på alla bilar med heltäckningsmatta.

#96
2011-02-14 11:43

Plöjde igenom denna spalt för att se om det skrivits något vettigt sen jag sist var här.
Har väl sällan sett så mycket trams! Osakligheter staplas på rad. Börje bilkunnig skriver även något om oskyldiga barn som riskerar att dödas. Osmakligt!
Personangrepp på personangrepp.

Att golvmattor far omkring var vanligt förr och kan tydligen hända nu med. Herregud! Vem har inte råkat ut för att en matta hamnat lite dumt under pedalerna? Inte gör jag ner bilttillverkare för det.
Läs Meganmannens tips härunder.

Och så detta förbannade skrollande för att kunna följa en tråd!
Man kan bli tokig för mindre, eftersom det egentligen är så totalt onödigt.

#97
Börje bilkunnig
2011-02-14 13:37

Jag tycker att det är bra att senaste inlägget kommer överst. Duger bra för mig!

Har haft diverse bilar genom åren av olika märken. Varken originamattor eller några andra mattor har ställt till besvär. Så jag är fortfarande inne på att det just händer så mycket i Toyota borde bero på något lurt.

(Hoppas att du, Roy J inte tror att jag skriver detta för att säga emot din åsikt.)

#98
Börje bilkunnig
2011-02-14 14:21

Jahå, då var det dags att åka till Kjell Askling bil på ännu en återkallning. Min fru kommer från Motala och köpte den där. Hej då så länge gott folk!

Jaja, personalen är iaf trevlig...

#99
2011-02-14 23:37

Jag kan inte annat än hålla med Roy j,
Jag vill egentligen inte kommentera den här sandlådan mer men måste informera SiggeN om att du är fullständigt ute och drömmer när du påstår att jag använder mig av flera olika alias för det har jag aldrig någonsinn använt mig av!!
Kom gärna med fakta om varifrån du fått det eller bekänn att det är en vild gissning och be om ursäkt om du vill ha någon respekt kvar i från mig för det påståendet är en ren och skär lögn!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.